گاهی اوقات حجم کاری بالا باعث می‌شود تا کارمندان اداری بعد از پایان ساعات کاری خود نیز در اداره بمانند و به کارهای خود رسیدگی کنند. در این موارد معمولاً مبلغی به‌عنوان اضافه می‌شود به حقوق کارمندان می‌شود. یکی از سوالات اساسی کارمندان و کارفرمایان میزان مبلغ اضافه کاری است.

ما در این مقاله سعی می‌کنیم روش محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری را بررسی کنیم و با تعریف اضافه کاری، ساعت کار قانونی کارمندان، فرمول اضافه کاری و میزان محاسبه آن مشخص شد. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

قبل از بررسی روش محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری، ابتدا باید با اضافه کردن کاری آشنا شود. اضافه کردن کاری به ساده یعنی محول کردن کارها به کارمندان در خارج از ساعاتی که قبل از تعیین شده است. دو ماده‌قانون ۵۱ و ۵۹ قانون کار به تعریف اضافه کاری و شرایط آن می‌پردازد. طبق قانون کار، مدت‌زمانی که کارمند در اختیار کارفرما قرار دارد، به‌عنوان ساعات کاری موردمحاسبه قرار می‌گیرد.

مدت‌زمانی که بیش از چند ساعت کار قانونی انجام می‌دهد، در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد، چند ساعت کار اضافی محاسبه می‌شود. در این صورت کارفرما باید مبلغی به‌عنوان اضافه کاری به حقوق کارمند اضافه شود. اگر به دنبال یک سیستم حقوق و دستمزد پیشرفته هستید که می‌توانید کار را برای شما فراهم کنید، می‌توانید از طریق صفحه قیمت نرم افزار حسابداری، بهترین گزینه را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

هر سازمان، اداره یا شرکتی برای کارمندان خود کاری خاص تعیین می‌کند. معمولاً ساعات کاری اداری، با ساعت کاری که از سوی دولت اعلام می‌شود تنظیم می‌شود. بااین‌حال در مواردی ممکن است مدیران یک اداره برحسب نیاز ساعت کاری را کمتر یا بیشتر کنند. در حال حاضر طبق اعلام دولت، ساعات کاری کارمندان در سال ۹۹، ۴۴ ساعت در هفته است. این عدد شاخص تعیین کاری توسط ادارات است.

برای مثال اگر کارمندی در هفته 5 ساعت در اداره حضور داشته باشد و 50 ساعت کار قانونی را در همان 44 ساعت در هفته در نظر بگیریم، باید برای این کارمند 6 ساعت اضافه کاری در هفته محاسبه شود. بااین‌حال، شرایط افزایش می‌یابد که در ادارات مختلف، تفاوت وجود داشته باشد. یکی از بهترین نرم افزارهای حسابداری این است که می توان با توجه به شرایط خاص و دلخواه برای اضافه کاری، کارمندان خود را محاسبه کرد.

در همان ابتدا به این نکته اشاره می شود که از شرایط اولیه اضافه کاری، باید کارمند باشد. طبق قانون کارفرما نمی‌شود بدون توافق قانون خواستار توافق شود. شرط دیگر اضافه کاری، حقوق اضافه برای کارمند است که باید توسط کارفرما پرداخت شود.

برای محاسبه اضافه کاری، ابتدا باید ساعت کار قانونی تکمیل شود. به این ترتیب تا زمانی که ساعت کارکرد از 44 ساعت در هفته بیشتر نباشد، ممکن است محاسبه شود. همچنین در هنگام محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان اضافه کاری برابر با ساعت کاری قانونی است. به این ترتیب اگر ساعات کاری از 44 ساعت انجام شود، چند هفته بیشتر می شود.

طبق قانون باید به ازای هر ساعت اضافه کاری، 40 درصد دستمزد یک ساعت کاری به حقوق اضافه می‌شود. برای محاسبه دستمزد هر ساعت باید حقوق ماهانه را به تعداد ساعتهای کاری تقسیم کنید. حقوق ساعتی یک کارمند صد هزار تومان را فرض کنید. در این صورت، به ازای هر ساعت اضافه کاری باید 40 هزار تومان دریافت کند.

حالا کافی است که تعداد اضافه کاری را در حقوق ساعت اضافه کاری (در اینجا 40 هزار تومان) ضرب کنید. مبلغ به دست‌آمده باید به حقوق کارمند اضافه شود. همه این محاسبات از طریق سیستم حقوق و دستمزد پیشرفته سپیدار همکاران سیستم به‌راحتی انجام می‌شود. علاوه بر این می‌توانید موارد دیگری مانند حقوق را در این سیستم محاسبه کنید.

در این مقاله با نحوه محاسبه اضافه کاری کارمندان اداری آشنا شدیم. محاسبه اضافه کاری یکی از مهمترین موارد است که باید در هنگام محاسبه حقوق کارمندان موردتوجه قرار گیرد. استفاده از یک حقوق و سیستم پیشرفته می تواند این کار را برای شما بسیار ساده تر کند.

اگر برای شرکت، سازمان یا ادارات خود به یک سیستم محاسبه حقوق و دستمزد حرفه ای نیاز دارند، اکنون به سایت سپیدار سیستم سر بزنید و یکی از بین نرم افزارهای حسابداری کاربردی، بهترین گزینه را برای محاسبه حقوق کارمندان خود انتخاب کنید.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!