رنو، یکی از قدیمی ترین خودروسازان حاضر در بازار ایران است. با توجه به جذابیت این برند و خودروهای کلاس شاسی‌بلند، کولیوس دارای ویژگی‌هایی برای عامه‌ی مردم در کشور ما است.

تاریخچه‌ی حضور رنو در ایران، کل تاریخ خودروی کشورمان را در بر می‌گیرند. اولین وسیله نقلیه شخصی و موتوری، توسط مظفرالدین شاه از بلژیک خریداری شد. این مدل، رنو ۱۹۰۰ با لاستیک‌های توپُر بود. سال‌های زیادی از پیروزی انقلاب رنو 5، پس از پیکان، دومین خودروی پرفروش بازار کشور بود و با ممنوعیت واردات مدل‌های خارجی، از طریق سایپا عرضه می‌شد. پیش‌از اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، شرکت رنوپارس نماینده رسمی رنو در ایران بود که همچنان خدمات پس از فروش را ارائه می‌کرد.

رنو کولیوس 2014

کولیوس به‌صورت یک طرح مفهومی در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۰۰ رونمایی شد تا نویدبخش حضور رنو در جمع تولیدکنندگان خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور باشد. اما حدود 7 سال طول کشید تا اولین نمونه تولیدی از این مدل، آماده فروش شود. نسل اول کولئوس در سال ۲۰۰۷ به بازارهای جهانی رسید و با قیمت و کیفیت نسبتا مناسب، فروش قابل قبولی در کشورهای غیر اروپایی داشت. این در سال 2011 با فیس‌لیفت مواجه شد و خودروی آن تا سال 2015 ادامه داشت. بازار اروپا و خاص انگلستان، توجه زیادی به نسل اول نشان نداد. تولید این خودرو در کارخانه‌های رنو- سامسونگ در کره جنوبی و رنو-هند در هندوستان، با هدف عرضه در بازار آسیا انجام شد. کولئوس نسل اول، در ایران هم حضور کمرنگی داشت و مورد استقبال واقع نشد.

نمای اصلی رنو کولیوس 2017

نسل دوم رنو کولئوس، قاعده‌ای بازی را عوض کرد. این مدل نسبت به قبل، نه‌تنها زیباتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد؛ اما با بزرگ‌تر، می‌توان یک کراس‌اوور لوکس را داشت و کاملاً متفاوت از گذشته است. این خودرو در بسیاری از کشورهای اروپایی عرضه نشد. اما در استرالیا، چین، کره جنوبی و روسیه فروش خوبی داشت. کولیوس همچنان در چین و کره جنوبی تولید می‌شود.

کولئوس ۲۰۱۷ به‌صورت ۷ نفره با سه ردیف صندلی هم تولید می‌شود اما در ایران فقط مدل دو ردیفه دارد. زمانی‌که رنو کولیوس به بازار ایران رسید، فناوری‌های ایمنی مدرن، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند، جعبه‌دنده‌ی خودکار و رنگ‌های متالیک باکیفیت ارائه کرد و با قیمتی حدود 200 میلیون تومان مورد توجه قرار گرفت. مدل‌های کم‌کار دسته دوم از رنو کولیوس، بیش از ۲ میلیارد تومان قیمت دارند.

طراحی ظاهری و بدنه رنو کولیوس

نسل جدید کولیوس، قابل مقایسه با مدل قبلی نیست و به طور کامل بازطراحی شده است. کولیوس اولین کراس‌اوور تاریخ رنو می‌شود و در سال ۲۰۱۷ نقش پرچم‌دار این برند در کلاس شاسی‌بلندها را داشت. ادغام بسیار موفق گروه خودروسازی رنو با نیسان ژاپن، باعث ساخت پلت‌فرم‌های مشترک در این شرکت شد و اکنون شاسی و طرح کلیوس با نیسان ایکس‌تریل مشترک است و بر اساس پلت‌فرم CMF-CD عرضه می‌شود.

نمای گروهی رنو کولیوس 2017

نسبت رنو کولیوس نسبت به قبل، از هر سه جهت طول، عرض و ارتفاع، بیشتر شده و جذابیت بیشتری پیدا کرده است. در نمای روبه‌رو، ظاهر تهاجمی و عضلانی کولئوس زبان طراحی مدرن رنو، مشابه سبک چراغ‌های مگان جدید دیده می‌شود. خطوط روی کاپوت، حجم مناسبی به این قسمت داده‌اند و طبق روال طراحی مد روز، کمی به سمت پایین و نزدیک به جلوپنجره کشیده‌شده‌اند. چراغ‌های کولیوس با یک نوار LED همراه هستند که از کاسه‌ی اصلی چراغ، بیرون زده‌اند و تا نزدیکی اسپر ادامه دارند. این هنرمندان از LED، علاوه بر روشنایی روز، هماهنگی جذابی با جلوپنجره ایجاد می‌کند.

جلوپنجره‌ای کولئوس از چهار خط افقی کروم تشکیل شده است. لوگوی درشت رنو، در میان سه خط بالای دیده می‌شود و با توجه به فرم خطوط حجم‌ها را در کاپوت، چشم را به سمت خود می‌کشد. در فضای چهار گوش تعبیه شده در اسپر، چراغ های مهشکن مخفی شده و در میان آن ها، محل نسبتا بزرگی برای هدایت هوا در نظر گرفته شده است. با هدف هماهنگی سپر با جلوپنجره و چراغ‌ها، قطعات فلزی و نقره‌ای رنگ‌های کوچک در این بخش دیده می‌شود که حس اسپرت کولیوس را تقویت می‌کند.

نمای پشت رنو کولیوس 2017

در جانبی هم کولئوس حرفهای زیادی برای گفتن دارد. فرم کلی بدنه، جذاب و چشم نواز است. خط باریکی از کروم، در امتداد گوشه‌ای چراغ جلو تا زیر آینه‌ای بغل و مجرای هوای این قسمت کشیده شده است. علاوه بر این، حالت حبابی بدنه به شکل کاملاً استادانه روی نمای جانبی دیده می‌شود که با حجم‌دهی نامحسوس به گلگیرها و درها، کولئوس را بزرگ و با عظمت نشان دهد. استفاده از کروم در نوار دور پنجره‌ها، بخش پایین درها نزدیک به رکاب و ریل‌های باربند نیز انجام می‌شود. دیگر نکات مهم در طراحی نمای جانبی کولوس، فرم اسپرت رکاب و درهای این خودرو است که با انحنای متقارن، در کراس‌اوورهای مدرن می‌مانیم.

در عقب، سبک طراحی جلو به‌خوبی منتقل شده است و بر خلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای دنیا، با یک طراحی ساده و پیش پا افتاده روبه‌رو نیستیم. چراغ‌های عقب، فرم کلی مدل تالیسمان را در اختیار دارند و با پهنای کم، طول زیادی را پوشش می‌دهند که از روی گلگیر تا انتهای بدنه ادامه دارد و به لوگوی رنو ختم می‌شود. درِ صندوق هم انحنای مناسبی دارد که علاوه‌بر جای دست برای بالا بردن این قسمت، مناسب خواهد بود. قسمت سپر عقب، دو بخش فلزی همرنگ بدنه و مشکی تیره که با قسمت پایینی گلگیر مشترک است. سپر عقب هم با خطوط حجم‌آوری همراه و با اگزوزهای چهارگوش اسپرت با فریم به همپیوسته‌ای کروم، طراحی شده است.

رنو کولیوس 2017

در مجموع می‌توان کولی را یکی از زیباترین شاسی‌بلندهای اروپایی در بازار ایران دانست که با متری ۴.۶۷۲ متر، عرض ۱.۸۴۳ متر و ارتفاع ۱.۶۷۸، عرضه می‌شود.

فضای داخلی و کابین رنو کولیوس

نگاهی گذرا به داخل اتاق کولئوس، آن را متمایز از شاسیبلندهای آسیایی و شبیه به مدل‌های ساخت آمریکا نشان می‌دهد؛ اما در مجموع، فضایی ساده و کمهیجان دارد. مواد به‌کاررفته در داشبورد، کمتر پلاستیک، اما رضایت‌بخش هستند و پوشش چرم صندلی‌ها، کنسول و محل بازو روی درها، مرغوب و باکیفیت هستند. رنگ‌های موجود برای فضای داخلی قابل سفارش هستند که مشکی و قهوه‌ای را شامل می‌شوند. در نمونه‌های خارج از ایران علاوه بر سقف خاکستری، نمونه‌هایی با رنگ سفید در ستون‌ها و سقف داخلی هم دیده می‌شود.

نمای کابین رنو کولیوس 2017

با حضور در خودرو و استارت پیشرانه، رنگ آبی ملایمی در پشت پنل فرمان و اهرم تعویض می‌شود این نورپردازی در قسمت پایین درها نیز وجود دارد. رابط کاربری مدرن رنو موسوم به R-Link2، در کولوس وجود دارد تا مدیریت سیستم سرگرمی و ناوبری ساده‌تر از مدل‌های قبل باشد.

مدل پایه از کولیوس، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، با ساختار افقی اما در ایران نوع عمودی در سایز ۸.۷ اینچی وارد شد. این نمایشگر علاوه بر ارتباط با سیستم صوتی از برندهای معروف بوز (Bose)، دوربین عقب، ناوبری ماهواره‌ای، تلفنی بلوتوث و بسیاری از آپشن‌های احساسی را از طریق R-Link2 کنترل می‌کند.

نمای پنل رنو کولیوس 2017

فضای داخلی کولیوس، لوکس و راحت به نظر می‌رسد و می‌توانم برای سفرهای طولانی از آن استفاده کنم. طراحی عالی بدنه، در کابین به نیازهای سرنشینان توجه شده است و فضای زانو برای ردیف‌های اول و دوم کاملا مناسب است. حتی با عقب سوار شدن‌های جلو نزدیک به ۳۰ سانتیمتر، بین قسمت نشیمن‌گاه صندلی عقب با صندلی جلوی فضای وجود خواهد داشت که در میان خودروهای این کلاس، کم‌نظیر است. از ابتکارات ساده‌ای کولئوس می‌توانم به طراحی جالیوانی در محل اقامت بازو، بین صندلی‌های عقب اشاره کنم.

روی کلیدهای مناسب برای کنترل سیستم های روز و سرگرمی ها وجود دارد که در همه خودروهای امروزی موجود است. از سویی دیگر، سوئیچ کولوس متفاوت از مدل‌های دیگر، شبیه به یک تلفن همراه نازک و کوچک ساخته شده است که با سیستم استارت دکمه‌های آن کار می‌کند.

صندوق رنو کولیوس

در قسمت بار کولئوس 458 متر فضای وجود دارد که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، حدود 100 لیتر می‌رسد. روشنایی صندوق عقب مناسب است و چراغهای سقف در این قسمت هم وجود دارند. ضمن اینکه شارژر ۱۲ ولت و هدایت کننده هوای تهویه‌ای مطبوع برای سرنشینان ردیف دوم هم در نظر گرفته شده است. در مجموع، 37 لیتر فضای اضافی در کابینت وجود دارد که می‌توان وسایل نقلیه کوچکی را استفاده کرد. این مکانها در داشبورد، زیر کنسول، داخل چهار در و زیر نمایشگر در دسترس هستند.

پیشرانه و قوای فنی رنو کولیوس

در ابتدا قرار بود پیشرانه های متنوع برای کولئوس قابل سفارش باشد؛ اما در نهایت یک نمونه بنزینی و دو مدل دیزل برای آن انتخاب شده است که طبیعتا، نوع بنزینی در ایران وارد شده است. کولیوس وارد کشورمان از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی با حجم ۲.۵ لیتر گشت می‌کند تا ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتن‌متراور ارائه دهد. بیشترین قدرت این پیشرانه طبیعی در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه می‌شود و نهایت گشتاور، از دور موتور ۴۴۰۰ دور بر دقیقه، در اختیار راننده خواهد بود. کولئوس با سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و جعبه‌دنده‌ای CVT ایکس‌ترونیک ارائه می‌کند که به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در زمان ۱۰ ثانیه می‌شود. مصرف سوخت این خودرو با تجهیزات استاندارد، 8.5 لیتر در صد کیلومتر است، که با سرعت ثابت جاده، کمتر از 7 لیتر در صد کیلومتر و با رانندگی در شهری تا 11 لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌شود. .

موتور رنو کولیوس

برای بازار اروپا، کولیوس با دو پیشرانه‌ای دیزل عرضه می‌شود که قدرت‌های ۱۳۰ و ۱۷۷ اسب بخار می‌شوند. این مدل‌ها در مقایسه با نوع بنزینی، مصرف انرژی کمتر و گشتاور مناسب‌تری دارند. به طوری که مدل dci130 گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر و مدل dci۱۷۵، گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

از نظر فنی، عدم تولید کولئوس با پیشرانه‌ای توربو بنزینی و نصب موتور 2.5 لیتری طبیعی، نکته‌ای مثبت می‌شود؛ چراکه دردسرهای موجود در پیشرانه‌ای توربوشارژ رنو تالیسمان و تأخیر آذردهنده‌ای توربو در خودروهای چینی است. کولئوس با جعبه‌دنده‌ی CVT و سیستم دو دیفرانسیل، ۱۶۰۰ وزن دارد و همراه مخزن سوخت ۶۰ لیتری برای سفرهای بین شهری تا مسافت ۷۰۰ کیلومتری پمپ بنزین نیست.

امکانات فنی و رفاهی رنو کولیوس

کولئوس با نسخه E3 در ایران فروخته شد که آپشن های مشترک کاملی در اختیار دارد. طبق اعلام شرکت ارسال کننده رسمی، این خودرو با نمایشگر 8.7 اینچی، سیستم صوتی حرفه ای از برند بوس با 12 بلندگو، سانروف پانورامیک، باز شدن هوشمند در صندوق با سنسور پاس، صندلی و فرمان چرم، قابلیت نصب صندلی کودک، تهویه‌ای دوگانه‌ای خودکار خروجی ۱۲ ولت در کنسول، صندلی ۶ حالت برقی با گرمکن دوحالته برای سرنشین جلو و عقب و رینگ ۱۸ اینچی خودروی دو رنگ ارائه می شود.

مانیتور رنو کولیوس

از آپشن های فنی کولئوس E3 می توانم به سیستم های روشنایی روز و اتومات، سنسور باد تایر، سنسور باران، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و کور کنترل اشاره کرد. فناوری پارک خودرو، در سایت رسمی رنو، یک آپشن قابل سفارش برای مدل کولئوس است که امیدواریم در نمونه های وارد شده به کشور هم وجود داشته باشد.

تست تست و آپشن های ایمنی

رنو کولیوس با خط مونتاژ در انگلیس و کره‌جنوبی، هماهنگ با استانداردهای ایمنی شرق آسیا و است. این خودرو همچنین دارای 5 ستاره ایمنی از امنیت وسایل نقلیه استرالیا (ANCAP) است.

چراغ رنو کولیوس 2017

رنو کولیوس ۲۰۱۷ مجهز به ۶ کیسه هوای ایمنی جلو، جانبی و پرده ای، سیستم کنترل پایداری، حفظ خودرو در بالابالایی (HCA)، هشدار سر و سیستم ایمنی ترمز EBA و ABST چراغ های مخصوص روز، چراغ های مه شکن با قابلیت اطمینان روشن شدن هنگام چرخش فرمان، سنسور پارک ۳۶۰ درجه به همراه دوربین دید عقب، ترمز پارک الکترونیکی، سنسور نور و برف پاکن است.

تجربه رانندگی با رنو کولیوس

قسمت کف در کولیوس استاندارد، بیش از ۲۱ سانتی متر با سطح زمین فاصله دارد. این موضوع، حس یک شاسی‌بلند را به‌خوبی القا می‌کند و در عبور از مسیرهای ناهموار خارج از جاده، مفید است. از طریق دکمه‌ای روی فرمان، می‌توانم تک یا دو دیفرانسیل بودن کولئوس را تعیین کنم. سه مود رانندگی برای سیستم انتقال گشتاور این خودرو پیش‌بینی شده است که شامل ۲WD،۴WD AUTO و ۴WD LUCK می‌شود. در حالت ۲WD، کولئوس به‌صورت دیفرانسیل جلو عمل می‌کند. در مود ۴WD AUTO گشتاور به‌صورت هوشمند و خودکار، بین چرخ‌های عقب و جلوی تقسیم می‌شود و با زاویه ۴WD LUCK با استفاده از قفل دیفرانسیل، حرکت خودرو در مسیرهای لغزنده با شیب‌های تند بهینه‌سازی می‌شود.

نمای عقب رنو کولیوس

شتاب‌گیری کولوس در کلاس کراس‌های متوسط، مناسب است. هر گونه پاسخ پیشرانه به اندازه‌ی یک سواری با پیشرانه‌ای 2.5 لیتری، سریع نیست، اما بهتر است از نمونه‌های توربوشارژ موجود در بازار ایران می‌کند. سیستم تعلیق و فنربندی هم برای استفاده شهری، نرم و راحت ارزیابی شده است و برای سرنشینان ردیف جلو، تنش‌های کمی به همراه دارد. حرکت روی دست‌اندازها، می‌تواند برای حاضران در ردیف دوم کمی ناراحت‌کننده باشد. چراکه فنرهای عقب، با سیستم تعلیق مولتی لینک، کمی خشک عمل می‌کنند.

قیمت رنو کولیوس دست دوم در ایران و مقایسه با رقبا

رنو کولیوس، با تجهیزات مشابه آنچه به ایران وارد شد، در بازار جهانی حدود ۲۵ هزار دلار قیمت دارد. این خودرو در کلاس کراس‌اورهای سایز متوسط ​​رقیب هیوندای سانتافه و تویوتا RAV4 می‌شود. کولی ۲۰۱۸ کم‌کار در بازار ایران، حدود ۲/۲ میلیارد تومان است و از این نظر، تفاوت‌های متفاوتی با سانتافه وجود ندارد. اما تویوتا راوفور ۲۰۱۸ با قیمتی حدود ۳/۵ میلیارد تومان پول می‌شود.

صندلی رنو کولیوس

از دیدگاه نگارنده، خرید هیوندای توسان و سانتافه در حد صفر با قیمتی حدود 2 میلیارد تومان، دردسری نسبت به کولیوس دارد. چراکه خدمات فراوانی تعمیر و فروش لوازم یدکی هیوندای در ایران، بهتر از رنو است. از سویی دیگر، رنو کولیوس نکات مثبت و منفی در مقایسه با شاسیبلندهای کره‌ای بازار ایران دارد.

شتاب‌گیری عالی و عملکرد بسیار خوب سیستم دو دیفرانسیل، مهم‌ترین مزیت کولیوس در مقایسه با سانتافه و توسان می‌شود. اما گیربکس CVT رنو که ظاهرا طراحی نیسان است، نقطه ضعف کولیوس در بحث تعویض دنده را نشان می دهد. دیگر منفی برای این خودروی فرانسوی مونتاژ کره جنوبی، کابین بسیار ساده و مملو از پلاستیک ارزانقیمت است که مهم ترین خریدار را بعد از پرداخت 2 میلیارد تومان، دلزده می کند. از دیدگاه نگارنده، طراخی جذاب و برند خوشنام اروپایی، مهم ترین نکات مثبت کولیوس در مقایسه با سانتافه هستند.