رنو تالیسمان از معدود سدان‌های اروپایی در سال‌های اخیر وارد ایران شده است. این مدل، سال ۱۳۹۵ به بازار کشورمان رسید و تا امروز در بازار جهانی عرضه می‌شود.

تاریخچه‌ی حضور رنو در ایران، برابر با کل تاریخ خودروی کشورمان است. اولین وسیله نقلیه شخصی و موتوری، توسط مظفرالدین شاه از بلژیک خریداری شد. این مدل، رنو ۱۹۰۰ با لاستیک‌های توپُر بود. طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خورشیدی، رنو ۵، پس از پیکان، دومین خودروی پرفروش بازار کشور بود و با ممنوعیت واردات مدل‌های خارجی، توسط سایپا عرضه‌کننده. پیش‌از اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، شرکت رنوپارس نماینده رسمی رنو در ایران بود که همچنان خدمات پس از فروش را می‌داد.

رنو تالیسمان نمای عقب

تنوع تولید خودروهای خارجی به ایران، از اوایل دهه‌ی ۹۰ خورشیدی افزایش یافت. زمانی که ارزش دلار بازار آزاد در محدوده‌های ۳ هزار تومان بود، امکان خرید مدل‌های صفر کیلومتری کره‌ای با قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان وجود داشت. این شرایط، فرصت مناسبی برای برند رنو ایجاد کرد تا ضمن استفاده از سابق و شهرت خود در ایران، مدل‌های جدید شامل تالیسمان و کولئوس را به ایران وارد کنند. این خودروها در ابتدای ورود، حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت داشتند اما از استقبال عمومی، افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی تجربه کردند.

علاوه بر اصالت برند، سبک طراحی رنو برای تالیسمان و کولئویس منجز به جذب مشتری برای این خودروها در دهه ۹۰ خورشیدی تبدیل شد. این دو مدل در کلاس بدنه‌ی سدان خانوادگی و کراس‌اور، از نظر قیمت‌های مشابه اما تفاوت‌های فنی مهمی داشتند. به همین دلیل، پس از گذشت سالهای متمادی، رضایت نسب از کلئوس وجود دارد. بیشتر از تالیسمان با مشکلات فنی مشخص شده است.

رنو تالیسمان گرندتور

تالیسمان سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. خط مونتاژ این مدل تا سال ۲۰۲۲ در فرانسه فعال بود و هم‌اکنون فقط در کره جنوبی تولید می‌شود. نمونه های وارداتی از این خودرو برای بازار ایران، ساخت کره هستند. تالیسمان با پلتفرم CMF-CD مشابه نیسان سنترا، یکی از معدود سدان‌های خانوادگی تولید شده با مصرف گاز مایع LPG است و به همین دلیل، محبوبیت بسیاری در کره جنوبی دارد. رنو تالیسمان با دو نوع بدنه‌ای سدان و استیت (گرندتور) در بازار جهانی فروخته شد اما در ایران فقط با نمونه‌ای از سدان حضور داشت. همچنین، ۱۳ نوع پیشرانه‌ای بنزینی، دیزلی و LPG برای تالیسمان وجود دارد که ۱/۳ لیتری سه سیلندر توربو با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و دو گاز طبیعی با قدرت ۱۴۵ اسب بخار را شامل می‌شود. تالیسمان در ایران و بسیاری دیگر، مجهز به موتور ۱/۶ جهان بوست توربوشارژ بالا، با قدرت ۱۹۰ اسب بخار است.

طراحی بدنه و بیرونی رنو تالیسمان

با ۷ سال از طراحی تالیسمان، هنوز می‌توانم بیرون از این خودرو را چشم‌نواز و هماهنگ با استاندارد جهانی توصیف کرد. شکل C شکل LED روشنایی روز که زیر کاسه چراغ‌های اصلی نصب شده است، به خوبی زبان طراحی رنو در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد. این سبک طراحی برای کولوس، مگان و کلیو نیز مورد استفاده قرار گرفت.

رنو تالیسمان نمای پشت

جلوپنجره بزرگ با خطوط براق، نشان تجاری شرکت کروم سازنده با نامتعارف و خودداری شرکت سازنده از نصب سپر پلاستیکی سیاه‌رنگ، نمای اصلی تالیسمان را لوکس و نشان جذاب می‌دهد. کاپوت جلو تا لبه‌ای چراغ‌ها، حجم‌دهی مناسب بدنه با خطوط ملایم و مکان مناسب برای مه‌شکن‌ها، سایر نکات مثبت در طراحی رنو تالیسمان هستند.

از جانبی، شیب چشم‌نواز سقف تا انتهای بدنه، حس یک سدان فست‌بک مشابه سدان‌های آئودی را برای تالیسمان ارائه می‌کند. محصول ساخت رنو، صندوق عقب معمولی با درپوش جدا کردن شیشه‌های پشتی است. تالیسمان برای رکاب و حاشیه‌های گلگیرها نیز فاقد ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ است. این خودرو با رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ شرکت، آینه بغل رنگ بدنه‌ای راهنمادار و تزئینات کروم برای قاب پنجره ارائه می‌شود.

رنو تالیسمان نمای جانبی

در پشت تالیسمان نیز، حالت چراغ‌ها مشابه کولئوس است و نوعی پیوستگی دارد. برجستگی شبیه اسپویلر در انتهای درپوش استفاده می شود و موقعیت بسیار خوبی برای اگزوزها نصب شده است. زیر سپر عقب، ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ وجود دارد که جزئی و قابل تحمل به نظر می‌رسد. در مجموع حجم دهی بدنه برای نمای عقب تالیسمان به خوبی انجام شده و دارای خمیدگی‌های چشم‌نواز سپر است.

رنو تالیسمان با طول ۴۸۴۸ میلی‌متر، ۲۰۸۱ میلی‌متر و ارتفاع بیش از ۶۳ میلی‌متر با فاصله‌ای از ۲۸۰ میلی‌متر در ایران فروخته شد. از نظر، تالیسمان نسبت به تویا کمری نسل XV40 مدل ۲۰۱۳ موجود در ایران، کمی بزرگ‌تر است.

نمای داخلی و طراحی کابین رنو تالیسمان

ظاهر بیرونی خودرو که نزدیک به کلاس لوکس است می‌شود، سبک طراحی و استفاده می‌شود برای کابین تالیسمان، ارزان‌قیمت و به نظر می‌رسد. این برای افراد متمول در بازار ایران بهای 1/5 خودرو تا 2 میلیارد تومانی جهت خرید تالیسمان دست دوم پرداخت، نکته مهم بسیار مهم می‌شود.

رنو تالیسمان داخلی

ماده اصلی داشبورد پلاستیک خشک با رنگ تیره است. البته در دو رنگ، داشبورد با چرم قهوه‌ای روشن نیز وجود دارد. نمایش تخت 8/7 اینچیگر با ساختار عمودی، بزرگ و کاربردی به نظر می‌رسد اما هماهنگی دیگری با سایر اجزای کابین نمی‌کند. خروجی های هوا در حالت نمایشگر، بسیار جذاب نیست و کلیدهای گردان مخصوص تهویه مطبوع و کنترل صدای سیستم سرگرمی هم، زیبایی کابین را می دهند.

پشت فرمان، پنل دیجیتال با عقربه های آنالوگ در کنار نصب شده است. این شرایط، حس یک خودروی مدرن را به راننده تالیسمان می دهد؛ اما طراحی فرمان با کلیدهای پلاستیکی، ناخوشایند و ارزان قیمت به نظر می‌رسد. داخل تودری‌ها و کنسول میانی مواد نرم با چرم منصوعی استفاده می‌شود تا حس بهتری برای سرنشینان فراهم شود.

رنو تالیسمان نمای پنل فرمان

طراحی‌های جلو و راحتی برای سرنشینان ردیف اول تالیسمان، بسیار خوب است. سیاه چرم برای این قسمت استفاده می شود، همراه با پشت سری های بزرگ و خط دوخت روشن، ترکیبی جذاب برای تالیسمان می دهد. از سویی دیگر، راحتی سرنشیان عقب خودرو، مناسب نیست و در مقایسه با کمری XV40 مدل ۲۰۱۳ بازار ایران، ناکافی به نظر میرسد. در عوض، صندوق تالیسمان با حجم مفید 68 لیتر، شرایط بسیار خوبی برای حمل بار در سفرهای بین شهری دارد.

پیشرانه و مشخصات فنی رنو تالیسمان

پیش‌تر گفته شد که تالیسمان در ایران فقط با پیشرانه‌ای ۱/۶ لیتر بوست بالا وارد شد. رنو برای این موتور کم حجم، قدرت بسیار خوب 190 اسب بخار با گشتاور 26 نیوتن‌متر ارائه می‌کند. گیربکس ۷ سرعته‌ای دو کلاچه و تولید نهایت گشتاور از دور موتور ۲۵۰۰ دور بردقیقه، نقش مهمی در سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷/۵ ثانیه برای تالیسمان دارند. همچنین مصرف سوخت بزرگراهی خودرو، 4/5 تا 5 لیتر در صد کیلومتر است که برای سدان با ارزش 150 درصد، نکته مثبتی است که می‌شود. میزان مصرف بنزین تالیسمان در ایران، ۶ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر گزارش شده است.

امکانات رفاهی و ایمنی رنو تالیسمان

نمونه‌های وارد شده به ایران، اکثرا نسخه E3 می‌شوند و از نظر امکانات، نزدیک به فول آپشن هستند. در بحث فنی، حالت رانندگی ECO و Sport و Comfort، فرمان برقی و سیستم پایداری ESP با کنترل لغزش TCS وجود دارد.

کابین رنو تالیسمان

تالیسمان دارای ۵ ستاره ایمنی از بنیاد ایمنی اتحادیه اروپا (Euro-NCAP) است. ترمزهای ضدقفل همراه ترمز کمکی، ترمز دستی برقی، کیسه هوا جلو برای راننده و سرنشین کناری با ایربگ های جانبی و پرده های، برفپاک‌کن هوشمند، چراغ‌های اتوماتیک، صندوق‌پران خودکار با حسگر، فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD)، سیستم صوتی قدرتمند Bose با ۱۳ بلندگو همراه تجهیزات مولتی مدیا R-link2 و نمایشگر ۸.۷ اینچی، کول باکس، چراغ های LED جلو، دوربین عقب، سقف پانوراما، سامانه هشدار نقطه کور و رادار جانبی، سیستم کمکی پارک، صندلی گرمکن جلو و عقب در تالیسمان E3 موجود است. مدل E2 فاقد سنسورهای جلو، رادار نقطه کور، نمایشگر HUD، حسگر حرکتی صندوق‌پران، گرمکن داخل صندلی‌ها، ماساژور و سیستم صوتی BOSE است.

بررسی فنی و کیفیت رانندگی

روی کاغذ، قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن‌متر برای تالیسمان، راضی کننده به نظر می‌رسد. این دستاورد فنی از یک پیشرانه‌ای ۱/۶ لیتری، شاهکار مهندسی است اما استهلاک بالا و ناهماهنگی با بنزین موجود در ایران، مشکلات متعددی برای تالیسمان به وجود آورده است. اگر این خودرو برای جلوگیری از خرابی‌های پره‌ها، همیشه باید سوپرهای بنزینی و مکمل‌های سوخت را بخرید که برای مالک خودرویی با قیمت بیش از 1/5 میلیارد تومان، چیز دیگری وجود ندارد. اما استفاده از تالیسمان در سفرهای بین شهری و مناطق دورافتاده ایران را محدود می‌کند. نباید فراموش کرد، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، پرداختی مبنی بر تامین بنزین سوپر را ندارد و حتی در شهرهای بزرگ، گهگاه فقدان بنزین سوپر اتفاق می‌افتد.

رنو تالیسمان E3

مصرف سوخت پایین و شتاب‌گیری بسیار خوب، مهم‌ترین نکات مثبت در تالیسمان هستند. این موارد، بازار دست دوم تالیسمان را با وجود مشکلات فنی، جذاب نگاه داشته است. این خودرو فرانسوی ساخت کره در ایران، از نظر سیستم تعلیق و فنربندی نیز، کاستی‌هایی نسبت به تویوتا کمری XV40 یا ایپتیما هم‌مدل دارد. سرنشینان تالیسمان، هنگام گذر از دست‌اندازهای پرتعداد موجود در خیابان‌های ایران، متوجه می‌شوید که خشک خودرو می‌شوند و راحت با یک سدان لوکس را احساس نمی‌کنند.

قیمت رنو تالیسمان دست دوم در ایران و مقایسه با رقبا

عمده‌ترین تالیسمان‌های وارداتی در ایران، مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ هستند. این خودروها نظر کیفیت فنی، کارکرد و سلامت پیشرانه، تفاوت دارند و بازه‌ی قیمتی ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان را پوشش می‌دهند.

از دیدگاه نگارنده، تویوتا کمری مهم‌ترین رقیب تالیسمان می‌شود. نسل قدیمی سری XV40 مدل ۲۰۱۲ با کارکرد ۱۰۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر، کمیاب است اما با قیمتی حدود یک تا ۱/۲ میلیارد تومان، ارزش خرید بالا دارد. همچنین نسل جدیدتر کمری XV50 ساخت ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ نیز در نمونه‌های کم‌کار، حدود ۱/۵ تا ۱/۵ میلیارد تومان پول می‌شوند. این خودروها از شتاب‌گیری، مصرف سوخت و امکانات جانبی، نظر برتر از تالیسمان، اما بسیار راحتی برای سرنشینان فراهم می‌کنند و هزینه نگه‌داری پایین دارند.

کیا اپتیما 2015

کیا اپتیما و هیوندای سوناتا، سدان‌های کره‌ای رقیب برای تالیسمان هستند. هماکنون سوناتا ۲۰۱۵ باکارکرد ۵۰ هزار کیلومتر، ۱/۵ میلیارد تومان و سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۸ با کارکرد کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر، حدود ۲/۲ میلیون تومان قیمت دارد. همین شرایط برای کیا اپتیما نیز وجود دارد.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!