در بین همه رقابت‌های همیشه وجود دارد و در رقابت برندهایی بیشتر به دست می‌آورند که تبلیغات جنجالی و خلاقانه‌تری داشته باشند. رقابت بین برندهای مشهور همیشه در شبکه های اجتماعی و دنیای اینترنت مشهود است. شاید شما هم تبلیغات جنجالی کوکاکولا و پپسی را ببینید. این دو برند به صورت شکل و به شکل خلاقانه در تبلیغات از پیشی می‌گیرند. در بین کارخانه‌ها و برندهای ایرانی هم این رقابت به دیده می‌شود. دیجی کالا به عنوان یکی از اصلی ترین و معتبرترین فروشگاه اینترنتی جزوه این بازی است. نزدیک به ۱۵ سال می‌شود که دیجی‌کالا فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده و خود را به عنوان یک سایت معتبر به بازار ایرانی معرفی کرده است. از سمت دیگر سایت ترب از سال ۱۲۹۳ به عنوان یک سایت مقایسه قیمت شروع به فعالیت کرد. شاید شما هم تبلیغات جنجالی ترب علیه دیجی کالا را در تبلیغات تلویزیونی یا شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام را ببینید. این رقابت به میزان جنجالی و وایرال باعث شد که تصمیم بگیریم این مطلب را تهیه کنیم و بین این دو برند از جنبه های دیگر بررسی کنیم. بیایید با معرفی دیجیکالا شروع کنیم.

دیجی کالا

دیجی کالا نام آشنایی است که کمتر کسی از فعالیت آن بیخبر است. این پلتفرم که به عنوان برترین پلتفرم نمایان می‌شود با ثبت ۱۵ ساله خود باعث تحولی عظیم در اقتصاد ایران شده است. حتی اگر از دیجی کالا خرید نکرده باشید، حتما برای مقایسه قیمت و یا بررسی ویژگی های چند محصول از این پلتفرم استفاده کرده اید. دیجی کالا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی حدود 80 دسته بندی مختلف را در داخل پلتفرم خود قرار داده است و می رسد به دنبال کالایی خاص باشید و در داخل دیجی کالاهای مختلف محصولات نظرتان را پیدا کنید. تا قبل از پلتفرم ترب کمتر فروشگاه اینترنتی قابل رقابت با این ابر فروشگاه را داشت. بگذار ترب را هم به صورت کلی به شما معرفی کنیم.

ترب

بالاترین اشاره، ترب از سال 1393 خود را به عنوان پلتفرمی برای مقایسه قیمت و ارائه کم قیمت ترین محصولات شروع کرد. در حقیقت شروع این پلتفرم به دست چند دانشجو از دانشجویان دانشگاه شریف آغاز شد. در حال حاضر این سایت متعلق به شرکت فن گستران پیشرو بازار است. در حالی که این مطلب را مطالعه می‌کنید، حدود ۱۴ هزار فروشگاه معتبر ایرانی با این پلتفرم همکاری می‌کنند. حالا که به شناخت کلی از این دو پلتفرم دست پیدا کرده ام به بررسی داستان این دو فروشگاه می رسد.

داستان از جایی شروع شد که ترب به عنوان یک پلتفرم موفق و مستقل، امکان بررسی کالا با قیمت‌های پایین را ارائه کرد. تا قبل از حضور ترب در بازار اینترنتی ایران، دیجی کالا مرجع برای مقایسه قیمت بود. کم کم با شهرت گرفتن سایت ترب، کاربران متوجه تفاوت قیمتی محصولات شدند. ترب با رقابتی که خود به کاربران توجه می کند و فروشندگان مختلف را به خود جذب می کند. سال 98 رقابت های تبلیغاتی این دو برند آغاز شد. ترب با استفاده از اعتبار دیجیکالا شروع به تبلیغات خود کرد. این تبلیغات به این گونه نامحسوس و خلاقانه بود که مردم را از آن شگفت انگیزی استقبال کردند و دست به این تبلیغات زدند. ترفند ترب برای پیشی گرفتن از دیجی کالا بسیار خلاقانه بود. حتما می‌پرسید چطور این رقابت به نفع ترب تمام شد؟ قرار دادن توضیح.

ترفندهای ترب برای رقابت با دیجی کالا

ترب از قابلیت اشتراک‌پذیری شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر استفاده کرد. مسئولین تبلیغات ترب از طنزی استفاده کردند که همبستگی بالاتر با معمول اینستاگرام داشت. با ارائه این محتواها در استوری، به ویژه در اینستاگرام افرادی که میزان بازدید از آن بالاست، موفق شد تا برند خود را به بازار معرفی کند.

کل کل اصلی در مورد تفاوت قیمت مشهود بود و ترب از همین نکته برای معرفی خود به عنوان یک پلتفرم کاربردی استفاده کرد.

دومین ترفندی که ترب از آن بهره برد، میم مارکتینگ بود. میم‌ها به عنوان محتوای پرمخاطب باعث شدند تا افراد زیادی از آن‌ها استقبال کنند و بدون این که تبلیغاتی آن را احساس کنند.

جمع بندی

ترب در رقابت های بازاری بین فروشگاه های مختلف از سبک های تبلیغاتی، مانند میم مارکتینگ استفاده می شود که باعث ویرال شدن این تبلیغات می شود. در حقیقت این پلتفرم از خود مردم برای نشر تبلیغات بهره می‌گیرند. در پله ی بعدی ترب به شکل مستقیم از اعتبار دیجی کالا به نفع خود استفاده کرده است و نام خود را بیش از پیش فراگیر کرده است.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!