حفظ و نگهداشت سرمایه انسانی

حفظ و نگهداشت کارمندان روند طراحی برنامه های بهداشتی و ایمنی و ارائه خدمات سلامتی را تحلیل می کند، نگهداری به مفهوم جلوگیری از ترک خدمت و حفظ افراد در سازمان می باشد، که در این زمینه سازمان ها باید تدابیر لازم را بکار گیرند.

ارائه راهکارهای جهت حفظ و نگهداری سرمایه انسانی در سازمان ها

  • 1. زمانی از تایم کاری را به ورزش گروهی اختصاص داده شود.

هدف: شادابی ونشاط،افزایش روحیه کارمندان

2. جهت سلامت جسم و روان کارمندان خوب است دکتر سازمانی(عمومی و یا روانشناس و …) به صورت دوره ای(هفته ای یکبار،یکبار در ماه و …) در سازمان حضور دارند.

هدف: سلامتی، ارزش قائل شدن برای کارمندان

3. برگزاری ایونت ها و دوره همی ها به صورت دوره ای

هدف: شادابی و نشاط،افزایش روابط دوستانه در سازمان،سرگرمی

4. ارائه گزینه دورکاری (تحت شرایط ویژه )

هدف: میان کار و زندگی شخصی کارمندان، انعطاف پذیر و پویایی سازمان

5. تجهیزات و مبلمان با کیفیت ومناسب در سازمان (صندلی ارگونومیک،کامپیوترهای خوب،تهویه مناسب هوا و …)منظور گردد، به حفظ زیبایی و چیدمان محیط کار شود.سرو قهوه و آبمیوه و… در سازمان.

هدف:افزایش بازدهی و انگیزه کارمندان، سلامتی، روحیه کارمندان، افزایش سطح انرژی کارمندان

6. اتاق خواب کارمندان

هدف:افزایش بهره وری و افزایش سطح انرژی کارمندان

7. اتاق بازی

هدف: شادابی و نشاط،سرگرمی و افزایش روحیه کارمندان،افزایش بازدهی کاری و …

8. کلاس های آموزشی به صورت دوره ای

هدف : ارتقای سطح دانش و مهارت کارمندان و کارگیری آن در بهبود امور،افزایش بهره وری، کاری،پیشرفت شغلی

9. کتابخانه(عمومی و یا تخصصی) در سازمان

هدف: سرگرمی،افزایش اطلاعات و دانش کارمندان

10. سازمان هدایای (جهت قدردانی از کارمندان)

هدف: افزایش روحیه کارمندان،افزایش انگیزه و راندمان کاری،ارزش قائل شدن برای کارمندان،

11. نظرسنجی از کارمندان در امور مختلف سازمان

هدف: تأثیر مثبتی در عملکرد کارمندان دارد، استعداد و خلاقیت کارمندان شکوفا می شود، کمک به بهبود فرهنگ سازمانی، بهبود مشارکت کارمندان در فرآیندهای مختلف

12. به صورت دوره ای از کارمندان بازخورد(فیدبک) گرفته شود .

هدف:برطرف شدن مسائل و مشکلات سازمانی،افزایش انگیزه کارمندان،علاقه کارمندان به سازمان افزایش می یابد.

13. تامین های شارژی

هدف:افزایش انگیزه و راندمان کاری،افزایش روحیه کارمندان

14. سفرهای کوتاه به خارج از شهر

هدف: افزایش روحیه تیم،افزایش رضایتمندی،شادابی و نشاط

15. جشن گرفتن موفقیت ها در سازمان

هدف:افزایش روحیه کارمندان،افزایش بازدهی کاری،افزایش شورش و نشاط در محیط کاری

16. انجام دوره ای چکاپ و آزمایش برای کارمندان

هدف: نشانه توجه سازمان به سلامتی کارمندان است،افزایش رضایتمندی کارمندان،بهبود راندمان کاری

17. کمک هزینه ایاب و ذهاب

هدف:افزایش رضایتمندی و افزایش کارمندان

و…

نحوه ایجاد نام های در شبکه های اجتماعی

1. تولید محتوا در سایت ویرگول و یا نوشتن مقالات در و بلاگ ها

هدف: مکانیسم برند سازمانی و آشنایی با سازمان، انتشارات و موفقیت های سازمان و کارمندان، تصاویر محیطی سازمان و …

2. جشن بازآفرینی ها و دورهمی های سازمان در فضای مجازی.

هدف:افزایش آگاهی از برند سازمانی،نشان دهنده روحیه بالا کارمندان و رضایتمندی از سازمان است و همچنین ارزش قائل شدن سازمان برای کارمندان است.

3. سازمان و کارمندان در کمک به مراکز خیریه پیش قدم می شوند.

هدف: افزایش از برند سازمان می شود، نشان دهنده روحیه کمک و همدردی سازمان و کارمندان سازمان است.

4. انجام دوره ای چکاپ و آزمایش برای کارمندان و انتشار آن در صفحات مجازی

هدف: افزایش نشان از برند سازمانی، توجه به سلامت کارمندان خود است، افزایش میل و اشتیاق افراد و متخصین جهت حضور در سازمان، برند پیشتازی سازمانی نسبت به رقبای بازار

5. انتشار عکس ها و ویدئوهایی از محیط کاری و چیدمان سازمان در زمانی که کارمندان به کار مشغول هستند.

هدف: افزایش آگاهی از برند،مخاطب با فضای سازمان آشنا می شوند و فرآیندها را مشاهده می کنند،افزایش حس اعتماد مخاطبان به سازمان،پیشتازی برند سازمانی نسبت به رقبای بازار،فضای ارام و محیط سالم کار به نمایش گذاشته می شود.

6. طراحی برنامه های سرگرم کننده( کارمندان در فضای مجازی به شکل:گفتگو،بازی و …)

هدف: افزایش نمایشگاهی از برند سازمانی، ربطه مثبت و سازنده میان کارمندان و سازمان به خوبی در فضای مجازی به نمایش گذاشته می شود، وفاداری کارمندان و رضایتمندی کارمندان از سازمان را نشان می دهد.

7. طرح هایی که نشان دهنده توجه سازمان و کارمندان به ارزش ها و سیاست های محیط زیستی است. .(انتشار آن به صورت تصویری،تصویری و یا ویدئویی در صفحات مجازی متن لینکدین،اینیستاگرام و …)

هدف: افزایش آگاهی از برند،ایجاد حس مثبت و سازنده نسبت به سازمان در ذهن مخاطبین، افزایش میل و اشتیاق افراد و متخصین جهت حضور در سازمان

8. صندلی داغ(به صورت دوره ای با کارمندان درباره مهارت ها، تخصص ها، تجارب، خاطرات و… گفتگو شود و در صفحات مجازی به شکل پادکست،ویدئو و… منتشر شود).

هدف:افزایش نمایشگاه از برند سازمانی،متخصص بودن سرمایه انسانی مورد توجه قرار می گیرد،رضایتمندی کارمندان در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد.

9. فیلم ها و تصاویر از دکتر سازمانی حین کار و ورزش های گروهی کارمندان و.. در فضای مجازی منتشر می شود.

هدف:افزایش نمایشگاهی از برند سازمانی، ایجاد حس مثبت و سازنده نسبت به سازمان در ذهن مخاطبین، ارزش قائل شدن در سازمان برای انسان و سلامت آن ها به نمایش می گذارد.

و…

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!