در 3 سال گذشته چندین بار دوره تولید محتوا (دوره تولید محتوا) و دوره بررسی محتوا (Conten marketing course) شرکت کردم، از این دوره ها اصلا برایم بازدهی نداشت، وقت و پول من را تلف کرد، برای فردی که در محتوای تازه وارد بود، نمی تواند بین دوره های تولید محتوا و محتوای محتوای موجود باشد، فرق قائل شوم. به طور خلاصه می خواهم تجربه ی خودم و چند تا از همکاران را در مورد تولید محتوا با شما در میان بگذارم.

پیشنهاد من برای دوره تولید محتوا
پیشنهاد من برای دوره تولید محتوا

اگر در تولید محتوا مبتدی حتماً در دوره های حضوری با یک مدرس معتبر شرکت کنید، پیشنهاد من این است که در دوره تولید محتوای یوسف فرهانی(حضوری) شرکت کنید و اگر در دوره های حضوری شرکت نکنید، در دوره رایگان آموزش تولید را مشاهده کنید. الوکانتنت(توصیه من) یا دوره مجازی بازاریابی محتوایی از حسین وحدانی مدرسه مجازی اینورس یا دوره آنلاین مارکتینگ آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان شرکت می کند و بعد از گذراندن یکی از این دوره ها در دو دوره محتوی سجاد بهجتی در آکادمی کانتنت برگر شرکت تولید می کند.

اگر خودم خواستم دوباره این مسیر را طی کنم:

1- دوره های آموزش رایگان تولید الوکانتنت

2- دوره بازاریابی محتوای HubSpot Academy

3- دوره تولید سجاد بهجتی(آکادمی کانتنت برگر)

و اگر می‌توانید از اینستاگرامی استفاده کنید، دوره‌هایی را که پیج اینستاگرام آن‌ها باکیفیت و با اینگیجمنت بالا دارد را شرکت کنید.

شبکه تولید محتوا در تمام کانال ها(سایت، اینستاگرام، لینکدین و …) به صورت یکجا را توصیه نمی کنم که هم چنین سایتی، اجتماعی و گرافیست و … را در آگهی های استخدامی می توانید وکارهای نوپا کسب کنید. با بودجه کم هستند و هیچ شرکت حرفه ای از شما نمی خواهد به تمام این ها مسلط باشد پس از دوره جامع همه این مهارت ها نگردید، بعد از گذراندن دوره های بررسی محتوای پیش نیازهای لازم را داشته باشد تا بهترین دوره های تولید اینستاگرام و توییتر … را انتخاب کنید ولی اگر می توانید آن را یکپارچه یادبگیرید در دوره باشگاه آکادمی محتوای شرکت کنید.

دوره تولید حضوری
دوره تولید حضوری

به نظر من، بههیچ‌عنوان در دوره های مجازی تولید محتوا یا بازاریابی محتوا شرکت کنید، بین بازدهی دوره مجازی و دوره حضور زمین تا آسمان فرق وجود دارد. برای اهداف شما از شرکت در دوره‌های آموزشی نه مدرک و نه گذراندن دوره است، هدف شما باید برای مطالب باشد. بازدهی دوره در دوره های مجازی خیلی کمتر از دوره حضوری است.

گول دوره هایی با ویدئوی ضبط شده اند را نخورید، ارزش آن کمی بیشتر از آموزش های یوتیوب است، شما تمام محتوای آن را می توانید در فضای اینترنت پیدا کنید.

دوره هایی که می گویند برای آموزش هایشان رفع اشکال می توانند ببینند که به این راحتی جواب تمرین ها را نمی دهند و واقعاً خوب یاد نمی گیرند، این دوره ها به طور خاص اگر از یک میلیون نفر به هیچ وجه نمی توانند بپردازند.

تجربه دانشجویان دوره تولید محتوا
تجربه دانشجویان دوره تولید محتوا

در هیچ دوره ای شرکت نمی کند که یکی از شرکت کنندگان قبلی آن را انتخاب کرده است. الان دوره های زیادی در حال برگزاری است تا با یکی از شرکت کنندگان قبلی آن حرف نزده در دوره شرکت انجام شود. گول تبلیغات، برند مرکز آموزشی یا وعده های دوره را هم نخورید حتما با کسی که قبلا در این دوره شرکت کرده است صحبت کنید یا جلسه اول را رایگان در این دوره شرکت کنید.

مدرسین دوره تولید محتوا
مدرسین دوره تولید محتوا

مدرسین اصلی حوزه محتوایی که می شناسم را می توانم: یوسف فراهانی(مدیربازاریابی محتوای علی بابا)، سجاد بهجتی(استراتژیست محتوا)، حسین وحدانی(مدیر قدیمی مارک سایت علی بابا)، پارسا کاکویی(کپی رایتر سابق کانون ایران نوین)، شاهین کلانتری(مدیر مدرسه نویسندگی)، مونا دژبان( مدیر گروه تولید محتوا واژبان) و علی پوربافرانی(مدیر دکتر کرمانی و …) هستند.

مدرسین را به بهترین اولویت از نگاه خودم نوشته ام دوره ای که می توانم به شما پیشنهاد کنم برای شروع دوره تولید کتاب حضوری آقای فرهانی شرکت کنید و اگر نمی توانید در دوره حضوری شرکت کنید(که به هیچ وجه توصیه نمی کنم) در دوره مجازی مارکتینگ محتوای حسین وحدانی مدرسه مجازی اینورس یا دوره بازاریابی آنلاین آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان شرکت می کند و بعد از یک سال تجربه اندوزی در دوره آقای بهجتی را شرکت می کند و اگر می خوانید قلم خود را هم در کلاس آقای کلانتری تقویت کند. کنید.

نقاط قوت و ضعف هر یک از دوره ها را به صورت مفهومی توضیح خواهم داد.

عنوان مدرس

الان به دلیل گرم بودن بازار تولید محتوا، افراد زیادی هستند که در این آموزش می‌گذارند، به عناوین کاری مدرس این دوره توجه کنید، باید دنبال مدرسی با عنوان مدیر بازاریابی محتوا، استراتژیست محتوا یا مدیر تیم محتوا به عناوینی مثل مارکتر، مدیر مارکتر، مدیر مارکتر، مدیر پرفورمنس و یا سئوکار یک برند یا کسب و کار توجه داشته باشید، آن‌ها احتمالاً در حوزه متخصصان هستند ولی در تولید محتوا و خود بازاریابی محتوای مدرسی نیاز دارند که محتوای روزانه سروکار داشته باشد.

عناوین همکاری مدرس

خیلی از عناوین همکاری که برای رزومه مدرس می‌نویسند کاملاً صادقانه نیست، مثلاً می‌نویسند با دیجی‌کالا، کافه‌بازار یا … اما وقتی بچه‌های این شرکت‌ها را می‌کنی یا او را اصلاً نمی‌شناسند یا یک مقطع کوتاهی با یکی از پروژه‌های آن‌ها همکاری دارند.

تعداد سال فعالیت در حوزه محتوا

نه‌تنها شغل الان مدرس مهم این است که چند سال در حوزه محتوایی هم مهم است، مدرس حداقل 5 سال فعالیت در حوزه محتوای داشته باشد.

به‌صورت کلی که یک مؤسسه آموزشی در یک دوره آموزشی حوزه‌ای برگزار می‌شود که دلیل نمی‌شود که در سایر زمینه‌ها هم دوره‌های آموزشی برگزار شود، برای همین دوره‌ها به عنوان مرکز آموزشی توجه کنید.

من چند در دوره آموزشی دانشگاه‌ها و جهاد دانشگاهی شرکت کرده‌ام، به‌هیچ‌عنوان راضی نبودم. این مراکز یک مجوز را از دانشگاه می‌گیرند و خود اقدام به برگزاری دوره می‌کنند و جزئی در دوره‌های تخصصی از این دوره‌ها مدرک تحصیلی است و دوره کیفیت مناسبی را ندارد و مراکز آموزشی عالی هم روی دوره‌های نظارت بر آن نیست. هم زمانی که در حال حاضر در دوره سئو (که اصلاً تجربه خوبی نبود) یکی از این دانشگاه‌ها کلاس کنار دوره شادکامی برگزار می‌شود، به مدرس دوره و سرفصل‌های دوره توجه کنید و دنبال مدرک هم نباشید در این بازار بی‌فایده است.

دوره تولید محتوا
دوره تولید محتوا

دوره بازاریابی تولید محتوای یوسف فرهانی

یوسف فرهانی مدیربازاریابی علی بابا است، ایشان چند دوره با آکادمی دهبان و مدیریت صنعتی دوره های مطالعاتی ارائه کرده اند.

یکی از همکاران در دوره آکادمی دهبان ایشان شرکت کرده بودند، بسیار راضی بودند، بسیار مسلط و تدریس ایشان روان است. سرفصل ها را هم خوب پوشش داده بودند، خودم در یک دوره ایسمینار شرکت کردم و راضی بودم. برای پیگیری دوره های آنها می توانید پیچ ​​اینستارگرام یوسف فرهانی را دنبال کنید.

دوره تولید محتوای سجاد بهجتی

سجاد بهجتی یکی از قدیمی های حوزه محتوا و توسعه محتوا هستند، آنها در چند دوره محتوایی در مدرسه اینورس برگزار کرده اند.

سطح دوره های آنها از بقیه دوره های موجود در بازار بالاتر است و در نمونه در دوره آنها شرکت کردند که حداقل یا در یک دوره مقدماتی دوره محتوا مثل دوره های فرهانی، کاکویی … شرکت کرده بودند و بعد از دوره آنها شرکت کردند. یا کمتر 2 سال است که در حوزه محتوای فعالیت می کنید.

آنها دو دوره تولید محتوا در آکادمی کانتنت برگر برگزار کرده اند، دوره نویسندگی محتوا و دوره کپی رایت هر دو دوره را به شما توصیه می کنم ولی دوره های آنها مجازی است.

اگر تازه می‌تواند در حوزه تولید محتوا باشد، حتماً در یک دوره حضوری شرکت کنید و بعد از آن می‌توانید در دوره‌های تولید محتوا آقای بهجتی شرکت کنید.

دوره کتابی حسین وحدانی

حسین وحدانی مدیر سایت مارکتینگ سایت علی بابا و نویسنده کتاب «دال دوست داشتن» است، ایشان کارگاه ها و دوره های با مدرسه اینورس و مدیریت صنعتی برگزار کرده اند.

آنها یک دوره آموزشی محتوا در مدرسه مجازی اینورس برگزار می کنند، به طور کلی از دوره هایی که ویدئویی ضبط می شود برای من ارزشش کمی بیشتر از یوتیوب است، همه آن مطالب را می توانید در اینترنت پیدا کنید و این دوره ها را ارزش گذاری کنید. هزینه کردن را ندارد ولی اگر زمان دارید، اگر دوره خوب طراحی و اجرا شود، مطالب را یک جا در اختیار شما قرار دهید.

دوره فهرست مطالب آقای وحدانی سرفصل های خوبی را پوشش می دهد ولی این دوره را آموزش می دهد و رفع اشکال ندارد، و نسبت به میزان ساعت ضبط شده (11 ساعت) قیمت آن زیاد است.

اگر اقای کارگاهی و حضوری برگزار می کنند حتما شرکت کنند، برای اطلاع از کارگاه ها و دوره های آنها در اینستاگرام حسین وحدانی را دنبال کنید.

دوره تولید محتوا پارساکاکویی

پارساکاکویی کپی رایتر سابق کانون ایران نوین و هم بنیان شرکت آژانس دیجیتال ادوایسی است.

یکی از همکاران در کارگاه کپی رایتنگ ایشان در آکادمی وثوق شرکت کردند و راضی بودند. آنها کمتر از دوره های حضوری محتوا برگزار می کنند ولی دوره های مجازی آنها هم می توانند شرکت کنند.

اگر می توانید در حوزه محتوای فعالیت کنید حتما اینستاگرم پارسا کاکویی را دنبال کنید، ایشان در اینستاگرام بسیار فعال اند و کتاب ها و مقالات خوبی را معرفی می کنند.

کارگاه تولید محتوا مدرسه نویسندگی شاهین کلانتری

همان گونه‌ای که از اسم مجموعه هم پیداست، محتوای این کارگاه را برای نویسندگی است، و به شما کمک می‌کند که روان‌تر و بهتر را بنویسید.

کارگاه تولید کننده آن هم آنلاین است و نسبت به آن می‌خواهد، اگر قسمتی از قلم خود را تقویت کنید در این دوره شرکت کنید و حتماً کانال تلگرام مدرسه نویسندگی شاهین کلانتری را دنبال کنید.

دوره تولید محتوای اکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان

مدریسن این دوره هر چند وقت یک بار عوض می شود، ولی آکادمی دهبان یک مقدار قابل قبول را برای مدرسین خود در نظر می گیرد پس از نظر مدرس زیاد نگران نباشید و سرفصل های آن جامع است که مشکل آن این است که دوره مجازی ولی بهتر از دوره های ثبت شده است و نسبت به قیمتش می ارزد.

دوره رایگان آموزش تولید الوکانتنت

دوره رایگان است و سرفصل های خوبی را هم پوشش می دهد، خودم اگر می خواستم از اول یادبگیرم دوره الوکانتنت را کامل نگاه می کردم، کمی مطالعه می کردم(هزینه ای بابت دوره ها پرداخت نمی کردم) و بعد از دوره های سجاد بهجتی را شرکت می کنم. می کردم.

دوره باشگاه محتوا

دوره های آیدین داریان از نظر سرفصل جامع اند ولی دوره های آن ها هم اینلاین است، از نظر قیمت – ساعت هم تراز آکادمی دهبان است.

این دوره در کنار آموزش تولید برای سایت، تولید محتوا برای اینستاگرام، توییتر و لینکدین را هم آموزش می دهد و تقریباً دوره جامعی هم هست و از نظر قیمت هم می ارزد.

دوره های بازاریابی دیجیتال

دوره فهرست مطالب علیرضا ابراهیمیان یک دوره کاملاً ضبط ویدئویی است و سرفصل های معمول محتوای محتوایی را شامل می شود، کانال تلگرامی دیجیتالینگ را هم می توانید دنبال کنید.

دوره تولید نوین

سرفصل های دوره تنها روی متن و مقاله مطالعه دارد و دوره کاملاً ضبط شده است، این مجموعه دوره های آموزشی بهتر را هم دارد که می توانید آن را از اینستاگرام نوین دنبال کنید.

دوره سئوی آکادمی منظم علی پوربافرانی

علی پوربافرانی مدیر محتوای برند است، دوره آموزشی او دقیقاً روی سئوی یک مقاله مقاله دارد. و بسیار پایه ای آموزش داده شده است ولی این را نظر در مورد سرفصل های آن برای تولید محتوای جامع نیست و تنها برای افراد مبتدی مناسب است و نسبت به ساعت(4 ساعت) آن قیمتش می ارزد همچنین می توانید کانال تلگرام محتوای تراپی را داشته باشید. را دنبال کنید

برای اطلاع از کارگاه ها و دوره های آنها می توانید اینستاگرام علی بافرانی را دنبال کنید.

آکادمی Hubspot یکی از بهترین مجموعه‌های آموزشی را به صورت رایگان در اختیار قرار می‌دهد، این مجموعه گواهی‌های بین‌المللی را در شرکت‌هایی صادر می‌کند که می‌توانید از آن‌ها پروژه بین‌المللی استفاده کنید.

مدیر محتوای فردی است که چندین سال به عنوان کارشناس محتوا فعالیت می کند و می تواند مسئولیت تیم متحوا و هماهنگی های تیم را به ویژه با سئو و سایر واحدهای بازاریابی را انجام دهد.

مهارت ها: تسلط به نگارش زبان فارسی، تسلط به خواندن محتوا، دانش سئو، تسلط به CMSها، آشنایی با کپی رایت

استراتژیست محتوا: مشاور مدیرمحتواست، که سند محتوا را با کمک تیم مارکت و مدیر محتوا می‌نویسد و بر عملکرد آن نظارت می‌کند، معمولاً افرادی هستند که مدتی مدیرمحتوا مجموعه‌ای هستند و تجربه می‌کنند و کار را می‌کنند.

مهارت ها: تسلط به مارک، تبلیغات و تبلیغ محتوا، تسلط به تدوین سند محتوا، تسلط به نگارش زبان فارسی، تسلط به مفهوم، دانش سئو، تسلط به CMSها

کارشناس محتوا(بلاگر): نویسنده محتواست، اولین شغلی است که معمولا افراد در حوزه محتوای محتوای می کنند، محتوای آن را می نویسد و ویرایش می کند.

مهارت ها: تسلط به نگارش زبان فارسی، دانش سئو، تسلط به CMSها، آشنایی با کپی رایت، آشنایی با بازاریابی محتوا

کارشناس شبکه های اجتماعی: کارشناس شبکه های اجتماعی در واقع مدیر شبکه های اجتماعی است(مگر این که شرکت خیلی بزرگ باشد و کارشناس شبکه اجتماعی داشته باشد). نگارش محتوا، محتوای سفارشی به گرافیست، انتشار محتوای برگزاری، کمپین و ارتباط با اینفلونسرها را انجام می دهد.

مهارت ها: تسلط به نگارش زبان فارسی، تسلط بر ابزارهای شبکه های اجتماعی، خلاقیت، آشنا با مفاهیم برند، آشنا با مفاهیم محتوایی.

کارشناس گرافیکی(و ویدئویی): تولید گرافیکی و ویدئویی را به سفارش کارشناس محتوا انجام می دهد

مهارت ها: تسلط بر نرم افزارهای گرافیکی(تمام آن را می توانید در یوتیوب با بهترین کیفیت یاد بگیرید) و تسلط بر هویت بصری برندبوک.



اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!