به‌گفته‌ی تحلیلگر بلومبرگ، بزرگ‌ترین بازار گوشی هوشمند در دنیا با مشکلات اساسی است. آمار مؤسسه تحقیقاتی IDC نشان می‌دهد حجم فروش گوشی هوشمند در بازار چین در فصل دوم سال جاری میلادی ۱۴.۷ درصد کاهش یافته است. ستون‌های چندمیلیارددلاری صنعت موبایل چین مانند شیائومی و ویو و اوپو همگی می‌گویند که در بازه‌ای زمانی اعلام‌شده گوشی‌های کمتری فروخته‌اند.

عوامل بسیاری از دست‌به‌دست‌ها هم داد تا بازار موبایل چین کوچک‌تر شود. تحلیلگران یکی از این عوامل را سیاست کوید صفر چین می‌داند که با سخت‌گیری زیاد در جستجوی ویروس‌ها در این کشور ریشه‌کن می‌شود. این سیاست‌ها باعث می‌شود که با استفاده از گوشی‌های هوشمند کاهش یابد.

دراین‌میان، مشکل بزرگ‌تر این است که گوشی‌سازان بزرگ چین سال‌ها از آن می‌رسند. تعداد ۱۰ ساله‌های بازار موبایل در چین که نتیجه‌ی اضافه شدن جدید و ارتقای دائمی گوشی‌ها با مدل‌های جدید بود، احتمالاً نفس‌های آخرش را می‌کشد.

یک دهه پیش، چین مشتاق میزان استفاده مردم از گوشی‌های هوشمند را بسیار بیشتر کرد. این کشور بخشی از بودجه‌های دولتی را به تأیبی برج‌های مخابراتی 4G اختصاص می‌دهد که تقریباً تمام روستاهای کشور را به برندهایی مانند اوپو و ویوو دستگاه‌هایی با طراحی جذاب و قابلیت‌های کاربردی به میلیون‌ها نفر در مناطق روستایی بفروش داده است. کاری که اکثرشان هرگز تجربه‌ای کار با صفحه‌نمایش لمسی را نداشتند.

اپل و سامسونگ و موتورولا با دستگاه‌هایی گرانقیمت به شهرنشینانی رفتند که با فناوری و کاربردهای آن آشنا بودند. گفتنی است دو آخرین شرکت به‌دلیل در محصول و اشتباهات نشان‌دهنده و فشارهای ژئوپلیتیکی سریعاً از بازی‌های خارج شده و استراتژی خود را تغییر دادند.

بازار موبایل چین تا حد زیادی اشباع شده است

با حرکت چینی به‌سمت‌های پیشرفته‌ای مانند 5G، شرکت‌های فعال در صنعت موبایل مناسب برای فناوری‌های باردیگر را در بازار چین جا بیندازند. بااین‌حال، تعداد کمی از گوشی‌سازان متوجه مشکلاتی بودند که در بازار چین با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم‌افزار می‌کردند.

یکی از مشکلات مهم این است که بازار گوشی‌های هوشمند در چین تا حد زیادی اشباع شده است. چین امروز ۱.۴ میلیون نفر جمعیت دارد. ولی آمار نشان می دهد تا پایان سال گذشته، بیش از 1.6 میلیارد گوشی هوشمند در این کشور فعال بوده است. نرخ نفوذ موبایل در چین بسیار بیشتر از میانگین جهانی است و به رقابت شدید در این کشور منتهی می شود.

در همین حین، مردم کمتری به تعویض گوشی دارند. چون حس می‌کند که هر گوشی تا چند سال می‌تواند جوابگوی نیازهایشان باشد. چرخه‌ای عمر گوشی‌های هوشمند در حال حاضر طولانی‌ترشدن است و زمانی که اقتصاد در وضعیت مناسبی نباشد، حتی طولانی‌تر هم می‌شود. قیمت خدمات 5G باعث شده است که بسیاری از مردم در چین تصمیم بگیرند که از سرویس‌های اشتراکی 4G استفاده کنند که برای انجام کارهایشان کافی به نظر می‌رسد.

تحلیلگر بلومبرگ می‌گوید مادربزرگ ۹۳ ساله‌اش هرروز چند ساعت ازطریق گوشی قدیمی هواوی‌اش ویدئو نگاه می‌کند. او احتمالاً به این‌زودی‌ها به فکر خرید گوشی جدید نمی‌افتد. چون دستگاه فعلی برای رفع نیازهایش کافی است.

طوبی ژوتحلیلگر مؤسسه کانالی در گزارشی می‌گوید: «مشتریان چینی از هزینه‌ها برای گوشی‌های هوشمند خودداری می‌کنند.» برندهای گوشی‌ساز امیدوار بودند تخفیف‌هایی را بدهند که در فروشگاه‌های آنلاین در نظر گرفته شده، به حالت عادی برگرداند. اما حتی همین تخفیف‌ها هم می‌توانند فروش گوشی‌های هوشمند را هم‌سطح سال گذشته کنند. حتی اپل که محصولات پریمیوم می‌کند، تخفیف کم‌سابقه برای گوشی‌های سری آیفون در نظر گرفته تا مشتریان چینی را به خرید دستگاه‌هایش ترغیب کند.

مقالات مرتبط:

در همین حین، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی چین در مبارزه با ویروس‌ها به همه‌ی کسب‌وکارها ضربه زده است. تعطیلی در عملکردهای خُرده‌فروشی‌ها و سیستم لجستیک و در برخی از کارخانه‌های تولیدی را مختل کرد.

مدیر یکی از شرکت‌هایی که قطعات اولیه گوشی را ذخیره می‌کند، می‌گوید او و اعضای شرکت‌های نگران‌اند که می‌توانند باعث افزایش قطعات موبایل در انبارها شوند. شرکت دیگری که توجه زیادی به قطعات انبار دارد نشان نمی دهد، می‌ترسد که محصولات جدید به کاهش سهمش در بازار منتهی می‌شود. هیچکس از این وضعیت خوشحال نیست.

بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند که تا سال آینده برای رشد موبایلی استفاده می کنند و این صنعت دوباره جذب خود را به دست می آورد. ولی تحلیلگران می‌گویند که دوران طلایی صنعت موبایل در بازار چین احتمالاً هرگز بازنمی‌گردند.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!