متاورس چیست؟
دنیایی را تصور کنید که در آن افراد روی مبل راحت خود را می سازند و تمام کارهای خود را از طریق یک دنیای مجازی انجام می دهند. این یعنی متاورس!
به‌طورکلی متاورس یک دنیای مجازی و سه‌بعدی است که افراد در آن می‌توانند با محیط‌سازی‌های رایانه‌ای و همچنین کاربران دیگر بتوانند و ارتباط برقرار کنند و موضوعات بسیاری از جمله بازی‌های ویدیویی، حضوری ارتباطات آنلاین، کسب و کار، جلسات و کنفرانس‌های آنلاین و … را شامل می شود.

پیدایش اصطلاح متاورس:
متاورس موضوعی تازه نیست و اولین بار در رمانی با نام “Snow Crash” در سال 1992 از آن نام برده شده است. نویسنده این رمان “نیل استفنسون” را نسل آینده ارتباطات و توصیف اینترنت کرده است اما با این حال این رمان آینده و زندگی بشریت در بستر متاورس را تماماً از بعد منفی و بسیار بد و سخت روایت کرده است. در این رمان نویسنده یکسری ویژگی‌های بخصوص برای دنیای متورس در نظر گرفته شده است که بعدها در نسخه اصلی آن نیز به تحقق پیوست. برای مثال، نویسنده از هر شخص از آواتار مخصوص خودش، پرداخت حق اشتراک و یا خرید برخی از امکانات را شامل ویژگی های این محیط در نظر گرفته شده است.
یکی دیگر از رمان‌هایی که از متاورس نام برد رمانی با نام «Ready Player One» اثر «Ernest Cline» بود که بعدها توسط کارگردان معروف «Steven Spielberg» به یک فیلم سینمایی تبدیل شد.
رمان علمی-تخیلی “2011” نیز یک رمان با چشم‌انداز ناامیدکننده از آینده است که وقایع آن در سال 2045 اتفاق می‌افتد. به گونه‌ای می‌توان گفت مردم در این فیلم برای فرار از مشکلات دنیای واقعی به دنیای مجازی که نام آن «واحه» است پناه می‌برند. افراد با استفاده از عینک‌های واقعی‌مجازی و دستکش‌های بخصوصی که به آن‌ها اجازه لمس کردن اشیاء در “Oasis” را می‌دهند، در این دنیا می‌شوند و با محیط آن ارتباط برقرار می‌کنند. بعدها شرکت‌های مختلف با استفاده از این مفهوم به توسعه ارتباطات پرداخت و مهم‌ترین آن‌ها “Second Life” بود که در سال 2003 رونمایی شد. اما برای اولین بار شرکت فیسبوک اصطلاح متاورس را به‌طور رسمی به عموم معرفی کرد و در سال 2021 این شرکت برنامه‌های خود را برای ساخت و توسعه این فناوری با اختصاص بودجه 10 میلیارد دلاری اعلام کرد.
در حال حاضر ساخت دنیای مجازی از طریق موتورهای بخصوصی از جمله Unreal و Unity انجام می‌شود.

برخی از ویژگی های متاورس:
افرادی که در دنیای واقعی یک چهره مختص خود دارند در مجازی و متورس معمولاً هر شخص از یک آواتار بخصوص برای معرفی و ارتباط با دیگران استفاده می‌کند.
در این دنیای مجازی به خصوص افراد می‌توانند آزادی عمل بسیار زیادی داشته باشند، به راحتی از نقاطی به نقاط دیگر بروند، وارد نبردهای شبیه‌سازی شده برای سرگرمی شوند، بازی‌های ویدیویی متفاوت انجام دهند و … . همچنین خریدوفروش و همینطور به دلیل سهولت کار و جابجایی دارای و امنیت قابل توجه، رونق زیادی در این دنیا می‌تواند داشته باشد که از طریق توکن‌های غیرقابل معاوضه یا NFTها صورت می‌گیرد.
برای مثال افراد می‌توانند دارای امکاناتی باشند که یک بازی ویدیوئی مجازی را خریداری کنند و یا دارایی‌های مجازی را خریداری کنند.

تفاوت های میان متاورس و اینترنت:
متاورس در حال حاضر با اینترنت نیست بلکه بر پایه اینترنت بنا شده است و پیشرفت‌های بسیار زیاد اینترنتی به شرکت‌ها جهت توسعه هرچه بیشتر متورس کمک خواهد کرد.
اینترنت شبکه‌های متشکل از رایانه‌ها، دستگاه‌های الکترونیکی و سروری است که می‌توانند به صورت آنلاین با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، وب‌سایت‌های مختلف را بررسی کنند، متفاوت باشند، سرویس‌های را ارائه دهند و یا از آن‌ها بهره ببرند و یا به خریدوفروش اجناس بپردازند. .
یکسری اصول پایه‌های متاورس برگرفته از زندگی واقعی است با این تفاوت که هر اتفاق غیرممکن در دنیای واقعی در دنیای مجازی می‌تواند رخ دهد و امکانات جذاب و سرگرم‌کننده را در اختیار کاربران قرار دهد. در اختیار قرار گرفتن این امکانات و توسعه این بستر با استفاده از فناوری‌های مدرن از جمله موارد: واقعیت‌مجازی، واقعیت‌افزوده، هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی و آرزوهای دیجیتال انجام می‌شود.
به‌طورکلی بستری اینترنتی است که افراد در آن به جستوجوی چیزهای مختلف بپردازند، اما با متابورس می‌توانند زندگی کنند، یک زندگی دلخواه در یک دنیای دلخواه! برای مثال، برخی از بازی‌های ویدیویی مانند”Minecraft” دسترسی‌های زیادی در اختیار می‌گذارند و اجازه می‌دهند محیط دلخواهتان را به شما می‌دهند و یا در برخی دیگر از بازی‌های ویدیوی جهان‌باز شما قادر به ساخت شخصیت‌ها به‌فرد خود و انتخاب مسیر زندگی و پیشرفت آن‌ها مانند “World” هستند. از وارکرفت”. این بازی‌های ویدیویی به خوبی چشم‌اندازی از فرمت ساختاری متورس را به ما می‌دهند.

برای مطالعه بیشتر به وبلاگ ما سر بزنید 🙂

شرکتهای فعال در زمینه متورس:
شرکت متا:
مارک زاکربرگ رئیس شرکت متا (فیس‌بوک سابق) اعلام کرد که سرمایه‌گذاری عظیم این شرکت در زمینه متورس نشانگر ایجاد یک تحول بزرگ و طراحی جدید برای توسعه هرچه بهتر شبکه‌های اجتماعی است. هدف از این توسعه آشنا کردن افراد با محیط متورس و اضافه کردن این بستر به زندگی مردم جهان است. همچنین برای استفاده از امکانات متاورس نیازی به داشتن اکانت فیس‌بوک نخواهید داشت.
این شرکت برای جا انداختن مبحث متاورس و برقراری ارتباط هرچه کاربران با این محیط میلیون‌ها نسخه از عینک‌های بیشتر‌مجازی خود را با نام «Oculus» به فروش رسانده است.
در اطلاعیه شرکت متا، زاکربرگ اضافه کرد که هدف اصلی شرکت شتاب بخشیدن به فناوری‌های اساسی و آینده‌دار است مانند پلتفرم‌های اجتماعی و … .
پس از انتشار این اخبار در سال 2021، این پروژه سینمایی “Horizon Worlds” را راه‌اندازی کرد. این پروژه یک فضای مجازی بود که در آن افراد می‌توانستند آواتار خود را بسازند، آن را کنترل کنند و با ابزارهایی که در اختیار دارند چیزهای خود را برای این دنیای مجازی خلق کنند.
بازی های حماسی: این کمپانی خالق سری بازی‌های ویدیوی آنلاین “Fortnite” با 350 میلیون بازیکن فعال است که برای توسعه و ساخت این بازی ویدیویی جذاب و محبوب از موتور بازی‌سازی بسیار قدرتمند غیرواقعی استفاده کرده است و ادعا می‌کند در حدود 1 میلیارد دلار برای توسعه در بسترهای مختلف سرمایه دارد. گرفته شده است که 200 میلیون دلار از این مبلغ از طرف شرکت سونی اهدا می شود.
دیدگاه این کمپانی با کمپانی متا متفاوت است. هدف اصلی این شرکت به‌وجود آوردن یک محیط مناسب برای هیچ یک از کاربران بدون ارائه اخبار و تبلیغات سردرگم کننده است.
“Kenichiro Yoshida” رئیس هیأت مدیره شرکت سونی در این رابطه می‌گوید: من شدیداً معتقدم که این موضوع با هدف ما برای پرکردن جهان از احساسات از طریق قدرت خلاقیت و فناوری، همسو است.
شرکت مایکروسافت: یکی دیگر از شرکت‌های فعال در زمینه متاورس، مایکروسافت است. این شرکت شبکه ارتباطی مخصوص خودش را در اوایل سال 2022 ارائه کرد. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا در هر نقطه‌ای که می‌توان با همدیگر ارتباط برقرار کرد. همچنین آن‌ها می‌توانند اطلاعات خود را به صورت هولوگرام سه بعدی به نمایش بگذارند و هر کاربر می‌تواند با آواتار مخصوص خود در آن حضور پیدا کند.

برای مطالعه بیشتر به وبلاگ ما سر بزنید 🙂

شرکت مایکروسافت در اطلاعیه اعلام کرد که «مش» پلتفرمی برای توسعه دهندگان است و شامل ابزارهایی برای ساخت آواترها، جلسات مدیریت، همگام‌سازی کاربران، هولوپورتاسیون و … می‌شود. (هولوپورتاسیون یک فناوری جدید است که امکان ساخت و انتقال شکل سه‌بعدی اشیاء و افراد در لحظه را می‌دهد).
در حال حاضر مایکروسافت با شرکتی به نام Accenture برای ساخت یک فضای مجازی فضایی در حال همکاری است. سالانه بیش از 100 هزار نفر از این طریق استفاده می‌شوند و این سیستم را به آن‌ها کمک‌رسانی می‌کند. در ابتدا به افراد آموزش داده می‌شود که چگونه یک آواتار برای ورود به این فضای پارک درست کنند. این پارک شبیه به یک شهربازی در آینده است که دارای یک اتاق کنفرانس مرکزی، جلسات اتاق و یک مونوریل است که با استفاده از آن، افراد تازه استفاده شده می‌توانند در قسمت‌ها و نمایشگاه‌های مختلف بروند استفاده شوند.

توکن غیرقابل تعویض(NFT) در متاورس:
توکن‌های غیرقابل معاوضه نقش بسیار مهمی را برای بهبود کیفیت و محبوبیت متاورس ایفا می‌کنند. این توکن‌ها به جای آرزوهای دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هرکدام از آن‌ها ارزش‌های خاص خود را دارند و مانند سندی دیجیتال عمل کرده و مالکیت یک شیء را در دنیای مجازی می‌سازند. در این راستا شرکت Metaverse Properties خود را به عنوان اولین شرکت املاک و مستقلات در متاورس معرفی کرده‌است، این شرکت مانند یک مشاور املاک و شرکت واسطه برای خرید ملک و یا اجاره آن در دنیای دنیای متعارف‌های مختلف عمل می‌کند. این دنیاهای متاورس عبارتند از: Decentraland، Sandbox، Somnium و Upland. علاوه بر این برای این زمینه را برای تجربه دیجیتالی بسیار دیگری نیز می‌توان ارائه کرد و می‌توان گفت که گستردگی آن بی‌حد و اندازه است. همه اینها از طریق NFTها و سیستم بلوکچین در بستری ایمن و با سرعت بالا انجام می شود.

چشمانداز:
به جرأت می‌توانم در آینده آینده بسازم. با وجود ایجاد جهانی مجازی که شباهت‌ها و رفتارها در آن شبیه دنیای واقعی باشد ایده‌ای‌ست که مدت‌ها وجود داشته باشد ولی تا رسیدن به چنین چیزی جهانی هنوز هم سال‌ها فاصله داریم. بیل گیتس در بلاگ سالانه‌اش بیان می‌کند که هنوز تعداد زیادی از تجهیزات لازم را برای این حرکات بدن و صدایشان به‌خوبی دریافت می‌کنند و به فضای دیجیتال منتقل می‌شوند، ولی پیشبینی می‌شوند که طی دو تا سه سال آینده اکثر سمینارهای آنلاین از فضای دوبعدی به فضای سه‌بعدی. منتقل شدند.

پیشگامان لوتوس

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!