بازی با پیشرفت علم و فناوری، نقش فضای مجازی و اینترنت در زندگی ما پر رنگ و پر رنگتر می‌شود. تا آنجایی که برخی مشاغل و کسب و کارها، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با اینترنت دارند. اولین گام برای ورود اصولی و برنامه ریزی شده به این دنیای دنیای، شناخت و آشنایی با برخی مبانی پایه آن است. در این مطلب به دو مورد از مهم ترین آن ها، یعنی دامنه(دامنه) و هاست (میزبان) پرداخت.


دامنه یا دامین چیست؟

اگر عضو شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام بوده باشد، می‌دانید که هر شخص نام مستعار یا همان آیدی را به فرد خود می‌کند که این نام را دارد، صفحه او را از سایر صفحات متمایز می‌کند. اگر دید جامع و کلی تری داشته باشد، در تمام فضای اینترنت نیز، هر وبسایتی چنین نامی دارد که به آن دامنه گفته می‌شود و همان آدرسی است که در مرورگر برای ورود به آن وبسایت وارد می‌شود.


دامنه از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

به طور کلی، هر دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده است: نام دامنه (نام دامنه) و پسوند(پسوند) آن.

نام دامنه (نام دامنه)

نام دامنه همان بخشی است که بعد از .www نوشته می‌شود و با یک نقطه "." از پسوند آن جدا می شود. برای انتخاب نام دامنه، مجاز به استفاده از اعداد و حروف انگلیسی و یا ترکیبی از این دو هستید. بدیهی است که نام دامنه شما باید خاص باشد و قبلا توسط شخص یا شرکت دیگری انتخاب نشده باشد. انتخاب نام دامنه مناسب و مناسب با وب سایت شما، می‌تواند در بازدید و موفقیت وب سایت شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

دامنه پسوند (پسوند)

پسوند دامنه بخش پایانی دامنه بوده و با یک نقطه "." از نام دامنه جدا می شود. پسوندها انواع دارند و با دو دسته کلی ملی و بین‌المللی دسته بندی می شوند. انتخاب پسوند دامنه نیز دامنه نام دامنه، متاثر از وب سایت اینترنتی بوده و به نظر شخصی شما بستگی دارد. مثلا "ir" نمونه های پسوندهای ملی بوده و "com" و "خالص." در دسته پسوندهای بین‌المللی قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال، در دامنه "www.google.com" کلمه "گوگل" نام دامنه، و "com" پسوند دامنه است.


هاست چیست و چگونه کار می کند؟

حال که با مفهوم دامنه آشنا شدیم، با کمی توضیح درباره ساختار وب سایت، به مبحث هاست می‌پردازیم. هر وب‌سایت، می‌تواند شامل تصاویر، ویدئوها و فایل‌های موجود باشد که با زبان‌های مخصوص نوشته شده و در کنار هم و با همکاری مشترک کار می‌کنند. وقتی شخصی می‌خواهد وب‌سایت شما را وارد کند، این فایل‌ها باید در اختیار کاربر قرار گیرند تا به سایت دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند.

برای وب‌سایت شما همه روزه و به صورت شبانه‌روزی در دسترس باشید، فایل‌ها و آن‌ها باید بر روی دستگاهی قرار گیرند که همیشه به اینترنت متصل باشد و آنلاین باشد. این دستگاه سِروِر (سرور) نام داشته و میزبان یا همان هاست وب سایت شما در فضای اینترنت است که فایل ها و اطلاعات آن را در اختیار کاربران قرار می دهد.


نحوه تهیه و قیمت دامنه و هاست

شرکت‌های بسیاری به ارائه سرویس هاستینگ و فروش دامنه می‌پردازند. درصد از افراد می‌دهند برای راحتی بیشتر، هر دوی اینها را از یک شرکت مشترک خریدار می‌کنند. قراردادهای ذکر شده از جمله سه ماهه، شش ماهه و یک ساله در این زمینه وجود دارد که می توانید بنابر نیاز خود یکی را انتخاب کنید.

قیمت دامنه به نام دامنه و پسوندی که انتخاب می‌کنید دارد. هر چه این نام کوتاه‌تر و معنادارتر باشد، قیمت آن به مراتب بیشتر خواهد بود. در میان پسوندها نیز، قیمت پسوندهای ملی بیشتر از پسوندهای بین‌المللی است. اگر بخواهیم یک بازه قیمتی را برای معرفی کنم، به دامنه‌های طولانی و رایگان تا دامنه‌های کوتاه‌تر و خوش‌فرم‌تر شرکت‌های بزرگ اشاره می‌کنیم. مثلاً دامنه "www.voice.com" در سال 2019 با قیمت نجومی 30 میلیون دلار به فروش رفت.

قیمت سرویس هاستینگ هم ارتباط مستقیم با وبسایت شما دارد. هرچه حجم فایل‌ها و اطلاعات موجود در سایت و تعداد کاربرانی که همزمان می‌توانند بیشتر باشند، قیمت سرویس‌ها نیز به همان نسبت بیشتر خواهد بود. سِروِرهای میزبان وب‌سایت می‌توانند داخل یا خارج از کشور باشند که باید با توجه به وب‌سایت مخاطبان، سِروِر مناسب را انتخاب کنید تا سرعت پاسخ‌گویی وب‌سایت به شما برسد.


پس از طراحی و نویسندگی وبسایت، نوبت به نام دامنه و سرویس هاستینگ می‌رسد و همان‌طور که تا به این لحظه متوجه آن می‌شود، هر دو از آن‌ها بسیار بیشتر کد می‌شوند. بهتر است از خرید سرویس هاستینگ، ابتدا درباره شرکت های ارائه دهنده این خدمات تحقیق کرده و از پیشینه و شایستگی آن ها اطمینان حاصل کنید.

امیدوارم با خواندن این مطلب، به تفاوت دامنه ها و هاست پی ببرید و تصمیم بهتری برای انتخاب هر یک از آن ها بگیرید.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!