با گذشت بیش از یک قرن فروش خودروهای مختلف، انواع چهاردر چهارسرنشینه با پشت و سقف فلزی، بیشترین تعداد تولید را داشته اند. این مدل‌ها اصطلاحا سدان نامیده می‌شوند.

خودروهای سدان، دارای سه بدنه یا سه باکس (جعبه) هستند که محل نصب پیشرانه، اتاق سرنشینان و صندوق عقب را شامل می‌شود. اولین بار، واژه‌ی سدان در سال ۱۹۱۱ توسط خودروسازی اسپیدول (Speedwell) در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. اوایل قرن بیستم، انواع خودروهای چهارسرنشینه دودر یا چهاردر، سدان می‌شود اما این شرایط به مرور زمان تغییر کرد تا وجود چهاردر و صندوق عقب مجزا (باکس) مشخصات اصلی یک سدان باشد.
سدان از واژه‌ی اسپانیایی Sedere به معنی نشستن (to sit) یا صندلی گرفته شده است. همچنین سدان به معنی رئیس یا مجموعه رؤسا نیز هست. باتوجه به اینکه اوایل قرن بیستم، معمولاً افراد متشخص و متمول در خودروهای چهاردر، روی صندلی عقب می‌نشستند و فرد دیگری رانندگی را انجام می‌دهند. می توانم دلیل انتخاب واژه ای سدان را متوجه شوم. در کشور انگلستان، کلمه‌ی سدان به سالن کوچک اشاره دارد.

تویوتا کارینا
نسل اول تویوتا کارینا ساخت ۱۹۷۰

تا اوایل دهه ۷۰ میلادی و قبل از ظهور انواع هاچبک یا شاسی‌بلند، اکثر خودروهای دنیا به سه گروه اصلی سدان (چهاردر) و کوپه (دودر) و وانت (پیکاپ) تقسیم می‌شوند. تا آن زمان در آمریکا، شورولت ایمپالا پرفروش‌ترین سدان بود اما به مرور، تویوتا کارینا (کمری) و هوندا آکورد، علاوه بر آمریکا، بازار سدان در سراسر دنیا را تصاحب کردند. سدان‌های کوچک‌تر، مثل تویوتا کرولا نیز به تعداد زیادی تولید می‌شوند تا آنجا که نسل‌های مختلف کرولا با بیش از ۵۰ میلیون دستگاه، پرفروش‌ترین مدل در تاریخ خودروسازی باقی ماندند.

تویوتا راو4
در سال ۲۰۲۱، تویوتا راو۴ عنوان پرفروش‌ترین خودروی دنیا را کسب کرد. پیش ‌تر طی دهه‌های مختلف، همواره یک مدل سدان در این جایگاه می‌رسید. هر چند که به شاسی‌بلندها در سراسر جهان توجه می‌شود، رو به افزایش است اما سدان‌ها هنوز هم بسیاری از چیزها را دارند و مورد توجه هستند. آمار و پیش‌بینی‌های کارشناسی، احتمالاً تا سال ۲۰۳۰، تنها ۲۰ درصد خودروهای دنیا سدان خواهند بود و حدود ۸۰ درصد از کراس‌اور، شاسی‌بلند یا وانت خواهند داد.

چرا خیلی از مردم، سدان را به شاسی بلند می‌دهند؟

مهم‌ترین دلیل برتری یک سدان در مقایسه با کراس‌اور، به فرمان‌پذیری و هماهنگی بدنه مربوط می‌شود. در حالت کلی، احتمال کمتری برای واژگونی سدانها هنگام وقوع حادثه وجود دارد. همچنین بسیاری از افراد معتقدند، رانندگی عادی و فرآیند پارک خودرو با سدان، راحت‌تر از انواع شاسی‌بلند است و برای راننده بهتری را در عقب می‌بینید. فرآیند ترمزگیری و کاهش سرعت هم به دلیل کاهش وزن برای سدان، نکته مثبتی است. طبیعتا شتاب‌گیری با سدان‌ها نیز سریع‌تر انجام می‌شود.
آرامش در کابین و اتاق داخل اتاق، برای خودروهای سدان و شاسی‌بلند ساخت برندهای مشابه، یک‌سان نیست. فرم کلی بدنه و حالت آیرودینامیک خودرو، صدای ناشی از باد (جریان هوا) برای کراس‌اورها را می‌دهد. همچنین، نصب صندوق عقب برای سدان‌ها، علاوه بر کمک به هدایت هوا از سمت سقف، نقش مهمی در کاهش صدای ناشی از چرخ‌های عقب دارد.

تویوتا کمری
به طور کلی، سدان‌ها نسبت به شاسی‌بلندهای هم‌اندازه (از نظر اتاق)، ارزان‌تر، سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر هستند. این شرایط، هزینه‌های خرید و نگه‌داری سدان‌ها را کاهش می‌دهد. آمار، هزینه‌های بیمه برای شاسی‌بلندها در سراسر دنیا، معمولاً از سدان‌های هم‌قیمت است. احتمالاً به این دلیل که آسیب‌دیدگی کراس‌آوری‌ها بعد از حادثه، خسارات بیشتری نسبت به سدان‌ها دارد.

هوندا آکورد و هوندا CR-V
به عنوان مثال، هوندا آکورد و هوندا CR-V دو خودروی ساخت یک برند با بدنه‌های متفاوت سدان و شاسی‌بلند اندازه متوسط ​​هستند. شرکت سازنده برای نسخه پایه از آکورد و CR-V، پیشرانه‌ای توربوشارژ ۱/۵ لیتر با قدرت ۱۹۰ اسب بخار ارائه می‌دهد. CR-V حتی در نسخه‌های تک دیفرانسیل سنگین‌تر است و طبیعتا شرایط آیرودینامیک ضعیف‌تری نسبت به آکورد دارد. مجموع این شرایط باعث می‌شود مصرف سوخت CR-V نسبت به آکورد در شرایط مختلف، 0/5 تا یک لیتر در صد کیلومتر، بیشتر باشد.
قیمت هوندا CR-V نیز نسبت به آکورد با امکانات مشابه، حدود هزار دلار بیشتر است. همین شرایط برای فورد فیوژن و اسکیپ یا تویوتا کمری و راو۴ نیز دارد.

پرفروش ترین مدل های سدان در بازار جهان

پیش‌تر گفته شد که در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار در تاریخ خودروسازی دنیا، یک مدل کراس و رتبه اول پرفروش‌ترین خودروی جهان را کسب کرد. تویوتا راو۴ طی ۱۲ ماه از سال گذشته، یک میلیون و ۱۳۲ هزار دستگاه فروش داشته باشید. در فهرست ۱۰ خودروی پرتقاضای سال، پنج سدان، سه کراس‌اور و دو مدل وانت پیکاپ وجود دارد.
سال ۲۰۲۱، تویوتا کرولا رتبه دوم پرفروش ترین خودروی جهان را کسب کرد. از مدل‌های سدان، هاچبک و استیشن واگن این خودرو، جمعا یک میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه فروخته شده است.

تویوتا کرولا
در بازار جهانی، نسخه پایه از تویوتا کرولا سدان، به قیمت ۲۰ هزار دلار می‌شود. این مدل، پیشرانه‌ای ۱/۸ لیتر گاز طبیعی با قدرت ۱۴۰ اسب بخار دارد و همراه جعبه‌دنده‌ی خودکار CVT، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ایستگاه می‌کند.
بعد از تویوتا کرولا، نیسان سنترا پرفروش‌ترین سدان جهان در سال ۲۰۲۱ بود. اگر توجه داشته باشید که سنترا کرولا، چندین نسخه هاچبک یا استیشن است و تمام ۶۹۳ هزار خودرو فروخته شده، بوده اند.


آستانه قیمت نیسان سنترا مدل ۲۰۲۲ نیز، ۲۰ هزار دلار است. این مدل با پیشرانه‌ای ۲تن طبیعی و قدرت ۱۵۰ اسب بخار فروخته می‌شود. سنترا همراه گیربکس CVT، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 9/5 ثانیه دارد.
تویوتا کمری با اختلاف اندک نسبت به نیسان سنترا در گروه پرفروش‌ترین سدان‌های سال ۲۰۲۱ باقی ماند. از این خودرو، 681 هزار دستگاه فروخته شد تا بیش از این، محبوب‌ترین سدان خانواده دنیا شناخته شوند.

تویوتا کمری
انواع تجهیزات فنی برای تویوتا کمری وجود دارد. این مدل با پیشرانه‌ای ۲/۵ لیتر ۱۸۰ اسب بخار در بسیاری از دنیا به قیمت ۲۷ هزار دلار فروخته می‌شود و در زمان ۱۰ ثانیه به صد کیلومتر برساعت می‌رسد. کمری با موتور ۲ لیتری ۱۵ اسب بخار، ۳/۵ لیتری ۳۰۰ اسب بخار و هیبرید ۲۰۸ بخار نیز تولید می‌شود.
تسلا مدل ۳ با عرضه‌ی ۵۰۸ هزار دستگاه در رتبه‌ی نهم پرفروش‌ترین خودروهای دنیا و چهارمین پرتقاضا سدان‌های جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفتند. این خودروی تمام برقی، قیمت 48 هزار دلاری دارد و نسبت به دیگر مدل‌های پرفروش دنیا، به وضوح گران‌تر است.


ارزان‌ترین نمونه از تسلا مدل ۳، تک موتور ۳۲۵ اسب بخار دیفرانسیل عقب است. اِیهوودرو منهتوناد ۶ ث ثanahah bacahnah شrah حerکt bh بsraht bh صelhvemathrhhrasdhhnthhnathhnatht arnnehahtenaht دnneی حرکتی شعاع این نسخه از تسلا مدل ۳، حدود ۴۸۰ کیلومتر است.
هوندا آکورد در سال ۲۰۲۱، جایگاه دهم پرفروش‌ترین خودروی جهان و رتبه پنجم سدان‌های دنیا را کسب کرد. از این مدل، ۴۸۱ هزار دستگاه که شامل سه نوع پیشرانه‌ای ۱/۵ فروخته شده است، ۱۹۲ اسب بخار، ۲ لیتر توربوشارژ ۲۵۰ اسب بخار و هیبرید ۲۱۲ اسب بخار می‌شود.

هوندا آکورد
ارزان‌ترین مدل هوندا اکورد با موتور ۱/۵ لیتر، ۲۷ هزار دلار قیمت دارد و همراه گیربکس CVT، در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.