با وجود همه‌ی ادعاهای اپل درباره حریم خصوصی آیفون، این شرکت همچنان تعداد زیادی از کاربران این دستگاه‌ها را جمع‌آوری می‌کند. آیفون‌ها از نظر بهره‌مندی می‌برند که امکان خاموش‌کردن را فراهم می‌کند. اما بر اساس گزارش های جدید، نتایج این شرکت حتی زمانی که قابل ردیابی است را خاموش کنید، موضوع بسیار دقیقی را از جمع آوری می کند که این تناقض شما را در میان عملکرد حفاظتی از حریم خصوصی و توصیفات اپل قرار می دهد.

در iPhone Analytics، اشاره شده است که با خاموش کردن آن، به اشتراک گذاری داده های دستگاه کاملاً غیرفعال خواهد شد. بااین حال، تامی مایسک و طلال حاج باکری، دو توسعه‌دهنده اپلیکیشن و محقق امنیتی در شرکت نرم‌افزاری Mysk، داده‌های جمع‌آوری‌شده در اپلیکیشن‌های آیفون مثل Books، Apple TV، اپل موزیک، اپ‌استور و Stocks نگاهی انداخته‌اند.

آن‌ها می‌توانند تجزیه‌وتحلیل و سایر مکان‌های حریم خصوصی را بررسی کنند. به نظر می‌رسد اپ‌استور اطلاعات مربوط به تک‌تک کارهایی است که به‌طور لحظه‌ای انجام می‌دهند، جمع آوری می‌کند. ازجمله چیزی که روی آن ضربه‌خورده است، برنامه‌های جست‌وجوشده، تبلیغات مشاهده‌شده و مدت‌زمانی که در برنامه‌های خاص اسپری کرده‌اند.

این برنامه اطلاعاتی از شما و دستگاهتان را برای اپلیکشیدن می‌کند؛ اطلاعاتی مانند شماره‌های شناسایی، نوع دستگاه، نمایشگر، زبان صفحه‌کلید و نحوه ارتباط با اینترنت. مایسک میگوید:

خاموش‌کردن گزینه‌های شخصی‌سازی میزان تجزیه‌وتحلیل دقیقی که برنامه‌ها ارسال می‌کنند، کاهش نمی‌دهند. همه گزینه‌های ممکن مانند تبلیغات شخصی‌سازی‌شده، توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده، اشتراک‌گذاری داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل‌ها رافعال شده‌اند.

اپل درباره این موضوع هنوز اظهارنظری نکرده است. کاربران می‌گویند برنامه‌های Health و Wallet بدون در نظر گرفتن اینکه iPhone Analytics روشن یا خاموش باشد، داده‌های تحلیلی را نمی‌دهند. اما Books، Apple TV، اپل موزیک، آپ‌استور و سهام حتی با خاموش‌کردن این گزینه، همچنان اطلاعاتی از کاربر جمع‌آوری می‌کند.

اکثر برنامه های تحلیلی را برای اپل ارسال می کنند، شماره های شناسایی ثابتی را به اشتراک می دهند که به این شرکت اجازه می دهد فعالیت هایتان را از خدمات مختلف ردیابی کند.

بنر تبلیغاتی اپل در ارتباط با حریم خصوصی

به‌عنوان مثال، بر اساس تجزیه و تحلیل‌حلیل مایسک، برنامه‌های سهام فهرست سهام‌های مشاهده شده، نام سهام‌های مشاهده‌شده یا جست‌وجوشده، تاریخ و رکوردی از مقالات خبری مرور شده در برنامه را برای اپل ارسال می‌کند. در واقع، بررسی‌ها نشان می‌دهد این داده‌ها به آدرس https://stocks-analytics-events.apple.com/analyticseventsv2/async ارسال می‌شوند. این انتقال با ارتباط آی‌کلاد متفاوت است؛ اما اپلیکیشن سهام دیگر برنامه‌ها، شماره‌های شناسایی متفاوت و جرئیات کمتری از دستگاه ارسال می‌کند.

کارگر کار خود را روی دو دستگاه بررسی کردند. در مرحله اول، آن‌ها از آیفون‌های جیلبریک‌شده با سیستم‌عامل iOS 14.6 استفاده می‌شوند که به آنها اجازه می‌دهند ترافیک رمزگشایی و ارسال‌های ارسالی را دقیقاً مشاهده کنند. اپل شفافیت ردیابی برنامه را در iOS 14.5 معرفی کرد؛ قابلیتی به کاربران اجازه می‌دهد که تصمیم بگیرند برای هر برنامه به‌اشترک بگذارند یا خیر.

نسخه‌های آیفون معمولی با سیستم‌عامل iOS 16 نیز بررسی شدند که بررسی‌های قبلی را بررسی کردند. آنها می‌گویند تفاوت میان ارسال داده‌ها در گوشی‌های جیلبریک شده با گوشی‌های معمولی وجود ندارد. اما در iOS 16، برنامه‌های مشابهی مشاهده کردند که بسته‌های یکسانی را به همان آدرس‌های وب اپل ارسال می‌کردند.

داده‌ها در زمان‌های مشابه و در شرایط یکسان منتقل شدند و روشن یا خاموش بودن حریم خصوصی موجود نیز چیزی را تغییر ندادند. بررسی های انجام شده توسط متخصصان انجام شده است. زیرا رمزنگاری همچنان دست‌نخورده باقی مانده بود. اما شباهت‌ها نشان می‌دهد که این رفتار احتمالاً در عملکردهای استاندارد است.

گاهی اوقات ممکن است داده‌های ارسالی کاربران دارای اطلاعات حساس باشند. برای نمونه، شاید کاربرانی که در اپ‌استور به‌دنبال‌های مرتبط با سلامت روان، برنامه‌های فکری و… هستند، به داده‌های خود با اپلیکیشن‌های کاربردی نمی‌رسند. غیرممکن است که بدون توضیح اپل متوجه می‌شود که این شرکت از داده‌های جمع‌آوری شده از کاربران خود برای چه هدفی استفاده می‌کند. اگر تصمیم را خاموش کنید، امکان دارد از اطلاعات استفاده نکند، اپلیکشین کند. اما این شرکت در مورد سیاست های حفظ حریم خصوصی توضیح دقیقی ارائه نمی دهد.

به‌نوشته‌ی Gizmodo، به‌نظر نمی‌رسد همه برنامه‌های کاربران آیفون را ردیابی کنند. مایسک می‌گوید یافته‌هایشان از روش جمع‌آوری اطلاعات اپل با شیوه‌های استاندارد صنعت متفاوت است. او و همکارش در گذشته نیز آزمایش‌های مشابهی را با بررسی تجزیه‌وتحلیل در گوگل و مایکروسافت انجام دادند. در این برنامه‌ها وقتی تجزیه‌وتحلیل خاموش باشد، هیچ داده‌ای به سرورهای گوگل یا مایکروسافت ارسال نمی‌شود.

کارزار تبلیغاتی اپل مرتبط با قابلیت ATT

مقاله مرتبط:

حریم خصوصی یکی از موضوعات مهم است که اپل از آن برای ایجاد تمایز بین محصولات خود با استفاده از می‌کند. بیلبوردهای غول‌پیکر آیفون همیشه با شعار ساده‌ی «حریم خصوصی، این آیفون است» در سرتاسر جهان به‌نمایش درآمده‌اند و این شرکت بسیاری از مسائل مرتبط با حریم خصوصی اینترنتی را در اکوسیستم خود، بسیار مهم توصیف می‌کند. اپل به‌شدت تلاش می‌کند تا امپراطوری تبلیغاتی ایجاد کند. شبکه‌های که اطلاعات شخصی کاربران مثل شما می‌شوند و کارکردی شبیه به شبکه‌های تبلیغاتی گوگل و متا دارند. اما با روشی محافظه‌کارانه‌تر.

اپل در مسیر حرکت خود، تعریف بسیار جالبی از معنای حریم خصوصی ارائه شده است که به این شرکت اجازه می‌دهد از شیوه‌های رقبایش در این حوزه انتقاد کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها نیز مانند سایر غول‌های فناوری، از داده‌های کاربران برای استفاده مشابه می‌برند. اپل میگوید نباید فعالیتهای این شرکت درزمینه جمع آوری اطلاعات کاربران را به «ردیابی» در نظر گرفت. در بخشی از توضیحات وب سایت این شرکت آمده است:

پلتفرم تبلیغاتی اپل شما را ردیابی نمی‌کند و این یعنی کاربران یا دستگاه‌های آنها برای اهداف هدفمند استفاده نمی‌شوند و این اطلاعات را با کارگزاران به‌اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

به‌عبارت‌دیگر طبق ادعای اپل، این شرکت کاربرانش را ردیابی نمی‌کند. جای تعجب نیست که این شرکت به‌دنبال جمع‌آوری اطلاعات تجزیه‌وتحلیل باشد. روش جمع‌آوری داده‌ها در خط‌مشی رازداری این شرکت مشخص شده است و معمولاً هر برنامه و دستگاهی است که از آن استفاده می‌کنید، احتمالاً بخشی از داده‌هایتان را برای تجزیه‌وتحلیل به کار می‌برد. بااین‌حال، مایسک اعلام کرده است از جزئیات این اطلاعات شگفت‌زده شده است. او در بخشی از توضیحاتش گفت:

من از شرکتی مثل اپلیکشین که اعتقاد به حریم خصوصی حقی برای بشر دارد، انتظار دارم تحلیل‌های عمومی را بیشتر جمع‌آوری کند.

منبع