در یکی از دو روز اخیر فیلم نحوه بارگیری یکی از شعب شرکت پست اختصاصی تیپاکس در شبکه های اجتماعی دست به دست شده و با واکنش کاربران مواجه شده است. هر چند این اولین دفعه نیست که تیپاکس حاشیه‌ساز شده و مورد انتقاد و اعتراض کاربران قرار می‌گیرند.

جز مهرداد فاخر، شرکت تیپاکس، در شبکه‌های اجتماعی بیش از اندازه به این ویدئو پرداخت می‌شود. او در این خصوص به زومیت گفت:

متأسفانه در فضای مجازی در کشور ما همیشه اتفاقات بدتر و راحت تر از اتفاقات مثبت بیان می‌شود. فیلم خطا در نحوه بارگیری که در نمایندگی تیپاکس در ساری رخ داده است نیز بیش از اندازه وایرال شد.

این در حالی است که از این هم بارها کاربران و استفاده‌کنندگان از تیپاکس‌ها از مشکلات و خدماتی که با این شرکت پستی، روایت‌هایی را منتشر کرده‌اند، پیش‌رو است. بااین‌حال، ویدیویی که دو روز قبل منتشر شد، این اعتراض‌ها را به اوج رساند.

با وجود شکایت‌های مختلف از خدمات شرکت تیپاکس و انتقاداتی که توسط مشتریان این شرکت پستی مطرح می‌شود، فاخر نسبت به این شکایت‌ها به کل خدمات بیشتر نیست. او در این باره توضیح داد:

شرکت تیپاکس در حال حاضر بیش از صد هزار بسته در روز جابه‌جا می‌کند؛ اما چند درصد از افراد در شبکه های مجازی از تیپاکس شکایت کرده اند؟ درصد شکایت به خدمت مهم است، نه تعداد شکایت‌ها.

برخی از سیستم‌های تیپاکس معتقدند این شکایت‌ها نسبت به کل خدمات ارائه‌شده توسط این شرکت زیاد نیست، اما کاربران در روزهای گذشته و حتی پیش از انتشار ویدیوی اخیر، میزان اعتراضات و موارد متعددی به تیپ‌اکس‌ها ارائه می‌شوند. کاربران در جریان این انتقادها به تجربیات پیشین خود در استفاده از خدمات تیپاکس اشاره کرده و گم شدن، آسیب دیدن، شکسته شدن، تأخیر در دریافت، عدم پاسخگویی به انتقادها و مشکلات و… را گزارش کردند. با این انتقادات پیش از این نیز درباره تیپاکس مطرح می‌شود، اما این شرکت پیش از این، هیچ‌گاه پاسخگوی اعتراض خود را نداشت.

بسیاری از کاربران حاکی را تجربه می‌کنند که در مواردی که پست‌های آن‌ها را بسته‌اند، شکایت‌هایشان از این شرکت بی‌نتیجه باقی مانده و با پیگیری‌هایشان از تیپ‌اکس در نهایت وجود ندارد.

توییت مشکلات شرکت تیپاکس

استوری مشکلات شرکت تیپاکس

توییت مشکلات شرکت تیپاکس

تیپاکس از تجربه‌های منفی خود می‌گویند

دو نفر از مشتریان شرکت پستی تیپاکس نیز در گفت‌وگو با زومیت تجربه‌های منفی خود در استفاده از خدمات این مجموعه را روایت کرده‌اند. مریم از مشتریان سابق شرکت تیپاکس بوده و به‌واسطه شغلش برای ارسال محصولات سرامیکی دست‌ساز خود به خدمات این شرکت استفاده می‌کند.

او حدود دو سال پیش چند سری کار ازطریق تیپاکس ارسال کرده که همگی شکسته و به دست مشتری رسیده است. او درباره یکی از این کارها چنین توضیح داد:

یکی از سفارش‌ها یک بار خیلی بزرگ ۸ یا ۹ میلیون تومانی بود که برای یک گالری در لواسان فرستادم. اما کار کاملاً خرد شده به گالری رسیده بود. در همین دوران، این اتفاق برای سفارش‌های ۳ یا ۴ مشتری دیگر هم رخ داده بود.

مریم ابتدا فکر می‌کردم مشکل از نحوه بسته‌بندی است، اما وقتی کارها را با مجموعه پست‌های دیگر ارسال می‌کرد سالم به دست مشتری می‌رسید. به همین دلیل، او تصمیم به شکایت از تیپاکس گرفت. مریم درباره شکایتش گفت:

با تیپاکس تماس گرفتم، شماره‌های برای ثبت شکایات به من دادند. من کد مرسوله‌هایی را که شکسته‌اند به آن‌ها دادم، نامه مکتوب نوشتم و پیگیری‌های فراوانی کردم. برای پیگیری این موضوع تیپاکس با تمام مشتریان گرفته شد که از صحت ادعای من مطمئن شد. مشتریان هم حرف من را سخت کرده اند و گفته اند که کار شکسته و خرد شده به دستشان رسیده است.

پس از پیگیری‌های بسیار از جانب مریم، در نهایت تیپاکس پرداخت کرده و مایل به مبلغ ۵۰ هزار تومان به مریم شده است. مریم پردازش را چنین شرح داد: «به اجناس ارسالی من، که کدشان را برای تیپاکس فرستاده بود، حدود ۴ میلیون تومان دریافت کرد. پس از 6 ماه من به عنوان کمیسیون تشکیل شد و مقرر شد مجموعه تیپ 50 هزار تومانی در نظر گرفته شود!»

زهرا، یکی دیگر از کسانی است که قبلاً از تیپاکس استفاده می‌کنند اما با تجربه‌های منفی که از تیپاکس منصرف شده‌اند استفاده می‌شود. او می‌گوید چند بار تجربه از تیپاکس را داشته، اما همه این تجربه‌ها با مشکلاتی همراه بوده است. زهرا درباره پرتکرارترین مشکل خود گفت:

من کرج زندگی می‌کردم و بسیاری از سفارش‌ها را با تیپاکس ارسال می‌کردند. هربار که موعد تحویل گرفت می‌رسید، از تیپاکس با من تماس گرفتید و می‌گفتید در محدوده ما نیستید و باید حضوری بیایید و بسته را دریافت کنید. این در حالی بود که نمایندگی تیپاکس که به من گفته بود برای دریافت به آن مراجعه کنید، فقط ۲۰ دقیقه با خانه ما فاصله داشت.

دریافت مکمل نیز دیگر مشکلاتی است که چندین تیپاکس عنوان کرده است، زهرا که تجربه مشابهی در این زمینه دارد، ماجرا را چنین توضیح داد: باید پرداخت کنید این در حالی است که تمام هزینه ها پرداخت می شود و به ما اعلام نمی شود که شامل پس کرایه می شود. بنابراین، عملا تیپاکس یک بار از فرستنده و یک بار از ما هزینه گرفت.»

او در تجربه دیگری که باید برای تحویل پول پرداخت می‌کرد به جای ۱۴ هزار تومان، ۱۴۰ هزار تومان پرداخت کرد و پس از ۳ هفته پیگیری و تلاش برای بازگرداندن این هزینه، بعد از آن نیز موفق شد پول را از تیپاکس بگیرد.

درباره آخرین تجربه‌اش در استفاده از تیپاکس نیز گفت:

قرار بود یک بسته در ساعت مشخصی که من خانه بودم، به دستم برسد. اما در همان ساعت پیامکی از تیپاکس دریافت کردم که نوشته بود برای تحویل بسته بودم اما شما خانه نبودید. به همین دلیل بسته به نمایندگی برگشت داده شده است.

پس از این اتفاق زهرا با نمایندگی تیپاکس تماس گرفته، توضیحاتی ارائه شده و در نهایت شکایت کرده است. به گفته او، برای اولین بار این شکایت به نتیجه رسید و نمایندگی با او گرفت، اشتباه پیش‌آمده را پذیرفته و عذرخواهی کرده است. بعد از این اتفاق هم تیپاکس بسته را به زهرا تحویل داده است.

زهرا معتقد است در تمام تجربه‌ها در استفاده از تیپاکس مشترکی وجود دارد، او در این باره گفت: «اتفاق مشترک در همه این تجربه‌ها بود که همیشه بسته‌شده بود، خورده می‌شد یا باز می‌شد و دوباره می‌چسبید به دست من می‌رسید».

مجموع تجربه‌های منفی در استفاده از خدمات شرکت تیپاکس باعث شده است، بسیاری از کاربران مایل از تیپاکس برای ارسال و دریافت پستی خود استفاده کنند. زهرا نیز به همین تصمیم خود اشاره کرد و توضیح داد:

تجربه‌های تلخ پیشین من باعث می‌شود دیگر از تیپاکس استفاده نکنم و حتی اگر فروشنده‌ای می‌گفت با تیپاکس بسته می‌شود، از خرید منصرف شوم.

برخی از کاربران نیز موضوع خود را به کالا و تجربه منفی در استفاده از خدمات شرکت تیپاکس را جزئی تر توضیح می دهند و چنین نوشته اند:

توییت مشکلات شرکت تیپاکس

تیپاکس بالاخره عذرخواهی کرد

به نظر می‌رسد از این که به انتقادات کاربران در فضای مجازی بیفتد، این بار شرکت تیپاکس تغییر رویه داده و بابت ویدیوی مربوط به نحوه بارگیری پستی عذرخواهی کرده است. در متن منتشر شده در وب سایت تیپاکس چنین نوشته شده:

متأسفانه چند وقت از چشمام امر، اتفاقی نابهنجار می‌افتد. اخیراً شاهد انتشار ویدئویی از بارگیری نامناسب بسته‌ها در یکی از نمایندگی‌های تیپاکس بودیم. ما به‌عنوان سازمانی پاسخگو در قبال چنین رفتاری، عذرخواهی کرده و مقتضی را برای رفع این نقیصه انجام می‌دهیم.

حتی همین عذرخواهی نیز با واکنش‌های منفی برخی از کاربران را می‌بینند و نوشته‌اند:

استوری مشکلات شرکت تیپاکس

شرکت تیپاکس در ادامه متن بیانیه خود آورده است که «با بررسی‌های به عمل آمده، نمایندگی مذکور شناسایی و تذکرات کتبی لازم داده شده است تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. برای اطمینان بیشتر، این نمایندگی همچنان تحت نظارت ویژه قرار می گیرد تا در صورت بروز تغییر، طرح لغو و سلب مدیریت شود.»

کاربران این مورد را هم با شوخی پاسخ داده و نوشته اند:

توییت مشکلات شرکت تیپاکس

توییت مشکلات شرکت تیپاکس

شرکت تیپاکس امروز (۲۲ مرداد) به زومیت اعلام کرد که این نمایندگی که مرتکب شکست در بارگیری شده است، عصر روز ۲۲ مرداد در کمیته‌ای لغو خواهد شد.

تصمیم به تحریم تیپاکس

علاوه بر این، برخی از کاربران با هشتگ تحریم تیپاکس، تصمیم خود را برای عدم استفاده از خدمات این شرکت پستی خبر دادند. آن‌ها کیفیت نامطلوب ارائه خدمات توسط این شرکت را، که بزرگ‌ترین شرکت پست خصوصی ایران است، دلیل تحریم آن می‌دانند.

توییت تحریم تیپاکس

توییت تحریم تیپاکس

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!