تکنولوژی مارکتینگ (مارتک) ترکیبی از فناوری و تکنیک‌هایی است که توسط بازاریابان دیجیتال برای ساخت، ارتباط، آزمایش، ارائه، اندازه‌گیری، انجام خودکار کارها، تنظیم و اجرا همه کارهایی که در مارکتینگ وجود دارد، استفاده می‌شود.

مجموعه‌های فناوری همه‌ی جنبه‌های مارکتینگ را تحت تأثیر قرار داده است. از توسعه محصول گرفته شده تا شناسایی یا تغییر مخاطبان هدف و استراتژی های تبلیغاتی. در این روزها اگر بدون تکنولوژی بخواهید مارکتینگ کنید، در یک مسابقه اسب دوانی از یک اسب لنگ استفاده کرده اید.

گاهی اوقات مارتک را تنها به رایانه های دیجیتال مارکتینگ می کنند. برنامه‌های مارتک در تمامی زمینه‌های مارکتینگ مدرن می‌توانند به کمک بکند.

بر اساس آخرین تحقیقات، %68 بازاریاب‌ها از دسته بندی مارتک خود راضی هستند و %57 از آنها می‌خواهند برای سال بعد از نقشه و دسته بندی مارتک را تغییر دهند. علت ها و نشانه های وجود برای این موضوع وجود دارد. در صورتی که از ابزار و پلتفرم موردنظر نتیجه‌ای نگرفتید باید اقدام به تغییر آن کنید. تیم مارکتینگ شما باید به‌طور مرتب بر آن‌ها نظارت کند و گزارشی از پیشرفت یا حتی عقب‌گرد به دست آمده، تهیه کند.

نقشه ابزارهای بازاریابی در سال 2022
نقشه ابزارهای بازاریابی در سال 2022
  • سیستم مدیریت محتوا CMS

سیستم مدیریت محتوای CMS به نرم افزارهایی می‌گویند که برای نوشتن، ویرایش و انتشار محتوا از آن استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال: وردپرس، جوملا، دروپال، هاب اسپات

  • بهینه سازی برای موتورهای جست وجو سئو

ابزارهای جستجو از محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکترها، برای پیدا کردن بهتر سایت شما در موتورهای جست‌وجو می‌باشند. چک کردن مواردی مثل سبک‌بودن سایت، کلمات کلیدی، تعداد مناسب در مقاله و… از کلمات کلماتی هستند که این ابزارها در مارتک قادر به انجامشان می‌باشند.

به عنوان مثال: Moz، Yoast SEO، Open Site Explorer، Ubersuggest، Raven Tools، Coveo

  • صفحه فرود Landing Pages و تست A/B

ابزارهایی که در زمینه وجود دارند می توانند به شما کمک کنند تا بدون دانش برنامه نویسی صفحات فرود را درست کنید. اکثر این ابزارها دارای رابط گرافیکی هستند و با کشیدن و رها کردن می‌توانید صفحه فرود را بسازید.

همچنین این امکان را به شما می‌دهند تا ببینید کدام صفحه‌ی فرود، بهترین عملکرد را دارد.

به عنوان مثال: Unbounce، Leadpages، Instapage، Wix

  • ابزارهای پیدا کردن محتوا

تولید محتواهای اصلی و اورجینال، هزینه و وقت زیادی را از تیم دیجیتال مارکتینگ می‌گیرند. شاید گاهی اوقات حتی نیازی به دست اول هم نباشد. ابزارهایی که برای پیدا کردن محتوای خودکار وجود دارد که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. این محتواها را خود شما می‌توانید یا به صورت مستقیم با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

مثال: Feedly، Scoop.It، BuzzSumo

  • پلتفرم های مارکتینگ محتوای CMP

بررسی می‌تواند هسته اصلی استراتژی‌های مارکتینگ محتوا باشد. پلتفرم‌های طراحی محتوا می‌تواند به مارکترها در استراتژی، ساخت، توسعه و آنالیز جنبه‌های مختلف بازاریابی محتوا کمک کند.

مثال: HubSpot، Contently، Marketo، Skyword

  • مدیریت دارایی های دیجیتال DAM

پلتفرم‌های دارای مدیریت‌های دیجیتال به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تصاویر دیجیتالی خود را از یک منبع به تیم‌هایشان در مکان‌های مختلف بفرستند تا آنها هم از این محتواها استفاده کنند.

به عنوان مثال: WebDAM، Adobe Experience Manager، Brandfolder، Bynder

برنامه‌های سرنخ‌ها بهعنوان یکی از روش‌های رشد و توسعه محتوا و سایت می‌تواند استفاده شود.

به عنوان مثال: OptinMonster، Sumo، Optimonk، Bloom

این ابزارها را می‌توان در زیرمجموعه‌های ابزارهای تولید محتوا در مارتک قرار داد. آنها با جنبه های بصری تولید محتوا سروکار دارند.

  • ابزارهای ساخت ویدیو

این ابزارها برای ساختن و ویرایش فیلم‌ها استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال: Adobe Premiere، Biteable، Animoto، Filmora، DaVinci Resolve

  • پلتفرم های بازاریابی ویدیو

پلتفرم‌های معرفی ویدیو به شما امکان آپلود، ویرایش، اشتراک‌گذاری و تبلیغ ویدیوهای شما را می‌دهد.

به عنوان مثال: Wistia، Vimeo، YouTube، IBM Cloud Video، Vidyard

  • برنامه ها و ابزارهای پادکست

برای ساخت پادکست شما به تجهیزات نگهداری نیاز دارید. علاوه بر آن، باید اندکی کار با نرم افزارهای مختلف رو بلد باشید تا بتوانید آنها را هم ویرایش کنید.

به عنوان مثال: Ringr، Logic Pro، Buzzsprout، Audacity، GarageBand، SoundCloud، Google Podcasts، iTunes

  • ابزارهای طراحی گرافیک

این ابزارها به شما و مارکترهای دیجیتال کمک می‌کند تا بتوانید یک ابزار زیبا و جذاب بسازید.

به عنوان مثال: Canva، Piktochart، Adobe Creative Cloud، Pixlr، Adobe Photoshop

  • ابزاری

یکی از کاربردهای مهم مارتک، افزایش می‌باشد. به جای ساخت محتواهایی که نیاز به مشارکت برای کسی ندارد، محتوایی را بسازید که مخاطبان را جذب کنند. مثل نظرسنجی، مسابقه، سوال و… .

به عنوان مثال: SnapApp، Woobox، Polldaddy، Typeform، SurveyMonkey، Prezi

  • ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی

این ابزارها به مارکترها کمک می‌کنند تا در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی، ارسال پست، مدیریت و تحلیل و تحلیل بکنند.

به عنوان مثال: Hootsuite، Sprout Social، Buffer، Agora Pulse

  • ابزارهای نظارت بر شبکه های اجتماعی

یکی از چیزهایی که می‌تواند به شما کمک کند شنیدن و خواندن نظراتی هستند که درباره برند شما، رقبایتان و اخبار بروز صنعتتان می‌دهند. شما با استفاده از ابزارهای مناسب در مارتک، می‌توانید به این مهم دست پیدا کنید.

به عنوان مثال: Brandwatch، Google Alerts، Brand 24، SocialOomph، SimilarWeb، Digimind

  • پلتفرم های مارکت اینفلوئنسری

شما می‌توانید از این ابزارها برای ارتباط با افرادی که فکر می‌کنید در زمینه شما تأثیرگذار و رهبر هستند استفاده کنید.

به عنوان مثال: دنبال کننده، بالارفتن، تأثیرگذار، حلقه اجتماعی

  • نرم افزارهای مارکتینگ خودکار (اتوماسیون)

به نرم‌افزارهایی می‌گویند که تکراری مانند تحلیل وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و… را خودش انجام می‌دهد.

به عنوان مثال: HubSpot، Marketo، Salesforce Marketing Cloud، Eloqua

  • ابزارهای مارکتینگ ایمیل

این مدل مارکتینگ با مارکتینگ خودکار اشتباه گرفته می‌شود. ابزارهای مارکتینگ ایمیلی صرفاً روی خرید از طریق ایمیل متمرکز هستند.

به عنوان مثال: MailChimp، AWeber، GetResponse، Campaigner

  • پلتفرم های مارکتینگ موبایل

در این مدل مارتک، از طریق ارسال اعلان، تبلیغات، پیشنهادات، دنبال کردن رفتار کاربر و تهیه گزارش سعی می‌شود تجربه استفاده را برای برنامه‌های موبایل را افزایش دهد.

به عنوان مثال: Swrve، CleverTap، LeanPlum

  • مارکتینگ از طریق موتورهای جست‌وجو SEM

ابزارهای مارکتینگ از طریق موتورهای جست‌وجو می‌توانند کلمات کلیدی جدید، نظارت بر روی رقبا، مدیریت و ساده‌سازی کمپین‌های موتور جست‌وجو را پیشنهاد دهند.

به عنوان مثال: Google AdWords، Bing Ads، SEMRush، SpyFu، WordStream

  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی

ابزارهای SEM، ابزارهای تبلیغات در شبکه های اجتماعی می توانند به شما در مدیریت آنها کمک کنند.

به عنوان مثال: AdEspresso، Qwaya، StitcherAds

  • تبلیغات همسان

همچنین به عنوان ارتقاء دهنده محتوای یا پلتفرم‌های کشف محتوا نیز می‌شود. تبلیغات شما در این مدل، در سایت‌های دیگر نشان داده می‌شود و در نتیجه آن، شما بیشتر خواهید دید.

مثال: Taboola، Outbrain، Adblade، 4INFO

  • برنامه های تبلیغاتی

این نوع تبلیغات، خرید و فروش در لحظه‌های فضاهای تبلیغاتی هستند. این پلتفرم‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید تبلیغات را به طور هدفمند انجام دهید و کمپین‌های خود را اجرا کنید.

در این قسمت به بررسی ابزارهای اتوماسیون فروش، پشتیبانی از مدیریت و مدیریت ارتباط با مشتری CRM در ماترک می‌پردازیم.

  • پلتفرم های خودکار (اتوماسیون) فروش

این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید تماس بگیرید، میزان فروش خود را پیش‌بینی کنید، ایمیل‌های دست‌جمعی بفرستید، تماس‌ها را ضبط کنید و…

به عنوان مثال: Zoho، Prospect.io، Outreach

  • ابزارهای پشتیبانی از مشتری

این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید با اعتماد به نفس ارتباط برقرار کنید، سوالات آنها جواب و مشکلاتشان را حل کنید.

به عنوان مثال: Zendesk، Intercom، Freshdesk

  • مدیریت ارتباط با مشتری CRM

این پلتفرم‌ها مانند مدیریت تماس‌ها، یادآوری، تقویم، مدیریت وظایف و کمپین‌ها و گزارش دادن را می‌دهند.

به عنوان مثال: Salesforce، HubSpot، SugarCRM، Freshsales

  • پلتفرم های مدیریت داده ها DMP

این پلتفرم‌ها و داده‌های ناشناس شخص ثالث جمع آوری می‌کند. اولویت استفاده از آنها در تبلیغات و افزایش خرید می‌باشد.

به عنوان مثال: Adobe Audience Manager، Krux، Lotame، BlueKai

  • پلتفرم‌های اطلاعات مشتریان CDP

در CDP، جمع آوری داده های اولیه انجام می شود و معمولاً در اکثر زمینه ها، از مارکتینگ شخصی سازی شده یک به یک استفاده می شود.

مثال: Evergage، Dynamic Yield، Listrak، blueconic

  • تحلیل و تحلیل سایت

ابزارهای تجزیه و تحلیل و تحلیل سایت، اطلاعات و داده‌هایی مانند رفتار و شناسایی بازدیدکنندگان، میزان ترافیک و عملکرد سایت را گزارش می‌دهند.

به عنوان مثال: Google Analytics، Kissmetrics، Piwik PRO

  • مدیریت برچسب‌ها (تگ‌ها)

با استفاده از تگ‌ها در سایت، می‌توانم انواع اطلاعات را از اطلاعات را جمع آوری کنم. این ابزارها، مدیریت تگ‌ها را بدون کدنویسی امکان پذیر می‌سازند.

به عنوان مثال: Google Tag Manager، راه اندازی توسط Adobe، Tealium

  • آنالیز پیش بینی کننده ها

از این ابزارهای پیش‌بینی یا استفاده از ماشینی و مدل‌سازی پیش‌بینی‌ها استفاده می‌شود.

به عنوان مثال: Aviso، EverString، Dataiku، RapidMiner

زمانی که یک فناوری معرفی می‌شود، بازگشتی دیگر وجود ندارد. در انتقال پروسه از روش‌های سنتی به مدرن، از فناوری افزایش پیدا می‌کند. در آینده پیش‌رو، استارت‌آپ‌هایی خواهند آمد که ابزارهای مارتک بیشتر را به مارکترها معرفی خواهند کرد. کسب‌وکارها هم مرتب به سمت سرمایه‌گذاری در مارکتینگ فناوری پیش می‌روند.

تکنولوژی تکنولوژی در کل صنعت تولید محصولات و خدمات وجود دارد. در دنیای مارکتینگ نیز، برای پیشرفت بود و از ابزارهای مناسب استفاده کرد. این ابزارها و پلتفرم‌ها هر چندگاهی تغییر می‌کنند، از آن‌ها شکست می‌خورند و می‌توانند پله‌های ترقی برای شما باشند. فناوری‌هایی که درصنعت مارکتینگ استفاده می‌کنند را مارتک می‌گویند. در مارتک، برای انجام یک کار سایت و برنامه مشابه وجود دارد، باید برای نتیجه بهتر از کدام یک از آنها استفاده کنید. ما در تیم کامت می‌توانیم به شما کمک کنیم تا بتوانید نقشه مارتک را برای کسب و کارتان تهیه کنید. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر حتما با ما در تماس باشید.

گردآوری و تدوین به قلم : حسین فاضلی

ممنون از توجه شما

مصطفی فاضلی

آژانس خلاقیت دیجیتال کامِت | اینستاگرام | لینکدین



اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!