یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین در دنیای امروزی برای برندسازی، تبلیغات آنلاین است. اما همه ما می‌دانیم که هیچ نسخه واحدی برای تبلیغات آنلاین در صنایع گوناگون وجود ندارد. روش‌ها و استراتژی‌های استفاده برای تبلیغات، از صنعت در صنعت دیگر و از نظر موقعیتی به موقعیت دیگری می‌توانند متفاوت باشند. یکی از صنایعی که همیشه از تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنند، صنعت کالاهای مصرفی یا همان Fast Moving Consumer Goods (FMCG) است که برخی آن را با عنوان Consumer Packaged Goods (CPG) می‌شناسند.

كالاهاي تند مصرف كالاهايي هستند كه با سرعت بيشتري در بازارهاي هدف، عرضه و فروخته مي‌شوند و قيمت فروش آنها نسبتاً پايين است. نوشیدنی‌ها، مواد شوینده، غذاهای مکمل و سایر محصولاتی که در داروخانه‌ها بدون نسخه می‌شوند، جز این گروه هستند. قیمت این نوع محصولات پایین است و فروشنده از حجم بالای فروش تامین می شود.

از نظر مارکت، محصولات این صنعت، جزوی از نیازهای روزانه بوده و فروش آن به صورت غیرمستقیم و به‌واسطه شبکه‌های انرژی از خرده‌فروش‌ها صورت می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و بخش‌های این صنعت مربوط به فعالیت‌های مختلف بوده و در بازار شرکت‌ها فعالیت‌های رابطه‌ای با داشتن یک شبکه تنظیم منظم دارد. با توجه به وفاداری پایین به این نوع محصولات، شرکت‌ها در جستجو هستند تا به کمک روش‌هایی مانند قرعه کشی، جایزه و باشگاه، تا حدی این وفاداری پایین را جبران کنند.

با توجه به آخرین بررسی‌ها، رشد فروش کالاهای زودمصرف برندهای مختلف به رسانه‌هایی که برای برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی خود می‌سازند، وابسته است. این رسانه ها شامل رسانه های چاپی، رسانه های محیطی، رسانه های دیجیتال، رادیو و تلویزیون و پست مستقیم (ارسال نامه، بروشور، ایمیل، نمونه محصول و انواع پیشنهادات مختلف درزمینه پیشبرد فروش) می شود.

برخی بر این باورند که مشکلات مربوط به فروش آنلاین این محصولات باعث فعال شدن این صنعت در تبلیغات آنلاین نمی شود. این در حالی است که تا چند سال پیش کمتر کسی تصور می‌کند که لباس‌های آنلاین و مد رونق می‌توانند و مصرف‌کنندگان، لباسی را بدون مشاهده فروشگاه اینترنتی خریداری کنند. کمااینکه هم‌اکنون نیز فروشگاه‌های آنلاین و دلیوری‌های کالاهای زودمصرف در میان مصرف‌کنندگان در حال محبوبیت بیشتر نسبت به چند سال گذشته است.

بر خلاف معمول، تبلیغات آنلاین می‌تواند نتایج مثبتی در بخش تولید و فروش صنعت FMCG داشته باشد. کاهش هزینه‌های تبلیغات برای برندینگ، قابلیت سنجش و اندازه‌گیری نتایج کمپین تبلیغاتی، شخصی‌سازی تبلیغاتی، دسترسی به کاربران مختلف، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و امکان هدف‌گیری مخاطبان از تبلیغات اینترنتی برای این صنعت به‌حساب می‌آید.

رشد استفاده از تبلیغات آنلاین در صنعت FMCG

گسترش روزافزون فضای وب و شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد پل ارتباطی میان داده‌های دقیق مشتریان و بازخوردن مخاطبان فعال در شبکه‌های اجتماعی با خرده‌فروش‌ها و تولیدکنندگان، نتایج قابل‌توجهی در برگزاری کمپین تبلیغاتی به دست آورد. در تبلیغات دیجیتال با توجه به پلتفرم های مختلف، امکانات متنوعی برای هدفگیری وجود دارد. این در حالی است که به‌عنوان ‌مثال در تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات محیطی چنین امکانی قابل دسترسی نیست. تبلیغات دیجیتال این امکان را به شما می دهد که آمار دقیقی از میزان بازدید و تاثیر آن بر روی مخاطبان به دست آورد. تبلیغات هدفی که از آن استفاده می شود در صنعت تبلیغات آنلاین به عنوان ریتارگتینگ، تبلیغات موضوعی، رفتارمحور و کلیدواژه های وجود دارد و در ایران، از سویی پلتفرم هایی مانند یکتانت ارائه می شود، از جمله راه هایی است که می توان برای تبلیغ و شخصی سازی آن حتی در صنعت FMCG. استفاده کرد.

طبق آخرین پژوهش‌ها که درeMarketer انجام شده است، میزان سهم تبلیغات آنلاین در بودجه تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی، در سال ۲۰۱۶، تبلیغ‌کننده‌های آمریکایی کالاهای مصرفی، ۵.۹۷ میلیارد دلار از بودجه خود را به تبلیغات دیجیتال اختصاص داده است که این مقدار نسبت به سال ۲۰۱۵، حدود ۱۸.۲درصد افزایش یافته است. به طور معمول، تولیدکنندگان محصولات FMCG جزو بزرگ‌ترین تبلیغ‌کنندگان رسانه‌های دیجیتال هستند و آخرین آمار حاکی از آن است که این صنعت، بیش از 30 میلیارد دلار برای تبلیغات دیجیتال هزینه می‌کند و نکته قابل توجه آن است که 70 درصد آن به تبلیغات تلفن همراه است. اختصاص داده شده است. در کشور ما نیز شرکت‌های بسیاری هستند که از انواع تبلیغات آنلاین مانند اینفلوئنسر مارکتینگ، ریتارگتینگ، تبلیغات درون اپلیکیشنی و سایر انواع آن استفاده می‌کنند.

تحقیق مورد اشاره، با مقایسه هزینه‌های صنایع مختلف در بخش تبلیغات آنلاین نشان می‌دهد که صنعت خرده‌فروشی، تا پایان سال 2022، از مرز 50 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. رقمی که هیچ صنعت دیگری به آن‌ها نزدیک نمی‌شود و بخش عمده‌ای تا پایان دوره پیش‌بینی، در سال 2023 بین 10 تا 20 میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود!

تبلیغات موبایلی، محبوب‌ترین حوزه تبلیغات آنلاین برای صنعت کالا تند مصرف

تبلیغات موبایل تا تعداد زیادی محبوب‌ترین مقصد مخارج در بخش تبلیغات آنلاین در ایالات متحده است. با این حال، به نظر می‌رسد در سال‌های پیش‌رو، این جایگاه تغییر می‌کند و به تبلیغات در تلویزیون‌های اینترنتی می‌رسد. ولی جایگاه نخست هم‌اکنون در اختیار تبلیغات موبایلی بوده و در ایران نیز شرکت‌هایی مانند ادیوری در این بخش فعال بوده و به تبلیغات درون اپلیکیشنی می‌پردازند.

یکی از پنج صنعتی که در دنیا بیش از 70 درصد از بودجه تبلیغات آنلاین خود را به تبلیغات موبایلی اختصاصی می‌دهند، صنعت کالای زودمصرف و در کنار آن صنایع سرگرمی‌ها بوده است، محصولات محاسباتی و لوازم الکترونیکی مصرفی، خدمات مالی و تجهیزاتی دارند.

با استفاده از این آمارها و پژوهش‌ها، می‌توانم در برخی از شرکت‌های داخلی در بخش کالاهای زودمصرف از تبلیغات آنلاین برای جمع‌آوری کمپین‌های تبلیغاتی خود، بی مورد و بی‌جهتی است و با استفاده صحیح و درست از ابزارهای موجود در مارکتینگ دیجیتال استفاده کنم. در بخش برندینگ و هم در بخش فروش به نتایج قابل توجه توجهی برای معرفی و فروش محصولات به مصرف‌ها می‌رسد.

امیرحسین عظیمی، کارشناس ارتباطات اجتماعی

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!