کتاب راهنما برای تولید محتوا
کتاب راهنما برای تولید محتوا

کلمه استراتژی شاید یکم قلمبه و سلمبه به نظر برسه اما راستش من وقتی که خیلی کوچیک بودم با این کلمه و معنیش آشنا شدم. بازی‌های عمومی و وارکرفت (گیمرها قطعاً می‌شناسند) به پلیرها توضیح داد که برای برنده شدن باید طرح و نقشه داشت و بر اساس یک پلن مخصوص برنامه و منابع را کنترل کنید.

این ژانر بازی حالا وارد دنیای تولید محتوا شده است. اگر در نظر بگیریم که محتوا همان بازی‌های استراتژیک است، ما به عنوان پیروز شدن در این مسیر نیاز داریم از همان ابتدا یک طرح مشخص برای رسیدن به هدفمان داشته باشیم تا در طول مسیر گم در راه شکست دشمن تلف نشویم.

حالا من در این مقاله تصمیم گرفتم به همان روش ساده و ابتدایی که در بازی‌ها با مفهوم مفهومی آشنا شدم، برنامه را به افراد تازه کار در حوزه کارشناس تولید محتوای توضیح بدهم. پس بازی‌ها را می‌خواهیم با هم دیگر یک دست گیم بزنیم.

تعریف استراتژی محتوا از نگاه یک گیمر
تعریف استراتژی محتوا از نگاه یک گیمر

ابتدا اجازه دهید که قبل از تعریف این مفهوم یک مثال گیمی بزنم. در شروع بازی جنرال (General Command and Conquer)، به شما یک زمین برای ساخت و ساز داده می شود. (این زمین خالی در واقع همان برندی هست که شما می‌خواهید برایش محتوای تولید کنید). (شناخت برند و تحلیل رقبا برای) از دستیابی به منابع کافی، شروع به آنالیز حریف برای شناخت نقاط ضعف و قدرتش می‌پردازد (شناخت دقیق پرسونا) سپس شروع به ساخت و ساز و تولید نیرو برای حمله و دفاع می‌کنید تا در زمان مناسب یکی از آن‌ها استفاده می‌شود (تولید محتوای بر اساس یک تقویم دقیق) و اگر در حمله‌هایی که شکست خوردند، به بررسی و تحلیل شکستتان می‌پردازید. (بررسی شاخص های عملکرد)

شما از کودکی با این مفهوم آشنا شده بودید و خبر نداشتید!!!
شما از کودکی با این مفهوم آشنا شده بودید و خبر نداشتید!!!

نقشه استراتژی هم دقیقاً همین است، در واقع شما در تمامی مراحل، در حال تدوین یک استراتژی برای بازی تدوین شده اید. حالا قصد داریم این برنامه را در بحث محتوا هم پیاده سازی کنیم.

برنامه‌ریزی، از پیش تدوین سند برای طرح و نقشه برای مسیر تولید محتوا، که از شناخت برند شروع و تا بررسی شاخص‌ها عملکر ادامه پیدا می‌کند.

خب حالا که با مفهوم مفهوم آشنا شدید، می‌خواهم شما را با اجزای اصلیش آشنا کنم.

یک استراتژی خوب، نقش اصلی و فرعی دارد که هر کدام در حل یک چالش و مشکل، در طول مسیر تولید محتوای کمک می‌کند. در نظر داشته باشید اگر هر کدام از اجزایی که در ادامه بهش اشاره می‌کنم در داخل استراتژی‌ها وجود نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که با گذر زمان از مسیر خارج بشی و دقیقاً نمی‌توانم مشکل را پیدا کنم. حالا بریم سروقت اجزا:

نمی‌شود بدون داشتن یک هدف مشخص و دقیق، دست به انجام هر زد! این که سه بار هم هدف را می‌گفتم، یک تولیدکننده محتوا باید به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد تا دقیقا بداند که چه دست‌آوردهایی را می‌توان در زمان‌های مشخصی برای خود و برندهایی که کار می‌کنند ارائه کرد.

قبل از شروع هر کاری اهدافش را مشخص کنید.
قبل از شروع هر کاری اهدافش را مشخص کنید.

برای چه برندی محتوای تولید میکنی؟

هر بیزنسی یک چشم‌انداز کلی برای آینده خود دارد و یک ارزشی را برای مخاطبش ایجاد می‌کند. شما با شناخت و دقیق این موارد می‌توانید محتوایی را در خور و هم‌راستا با بیزنس کامل تولید کنید.

  • برند چه محصول و خدماتی را برای مخاطبین می‌کند.

وقتی می‌خواهید از یک برند صحبت کنید در واقع درمورد محصولات و یا خدماتی هستید که به شما حرف می‌زنید. بنابر این شما به عنوان یک برند باید کامل و جامع از خدمات برندتان را بشناسید تا بتوانید به زبان ساده آن‌ها را در ویترین شرکتتان قرار دهید.

نشان‌دهنده‌ی محصول برند شماست.
نشان‌دهنده‌ی محصول برند شماست.

پرسونا! این موجود ناشناخته.

پرسونا یک آدم فضایی نیست. پرسونا در واقع همان مخاطب شماست که محصولات و خدمات برندتان را می‌کند. شما از شروع به تولید محتوا با استفاده از پرسونای خود آشنا شوید و دغدغه‌هایش را بشناسید تا بتوانید مفیدترین محتوا را برای تولید کنید.

  • تحلیل رقبا از نون شب واجب تره!

مطمئن باشید که در این مارکت تنها نیستید و احتمالاً برندهای دیگری هم در حوزه کاری شما فعالیت می کنند. پس مسلما رقبای شما روش‌های مختلف را امتحان کرده‌اند و شکست و پیروزی‌ها را تجربه کرده‌اند. شما با رقبای برند خودتان را می‌توانید از تجربیات و فعالیت‌های آن‌ها اطلاعات مفید کسب کنید تا مسیر درستی را برای تولید محتوای پیدا کنید.

  • هر چیزی نیازمند یک دستور العمله.

هر برندی از زبان، لحن و گویش مخصوص به خودش استفاده می‌کند و شاید حتی ‌تکیه کلام مخصوص به خودش را داشته باشد. بسیاری از برندها در تولید محتواهای تصویری از تناژ رنگی بخصوصی که می‌توان استفاده کرد، بنابراین می‌توانید از این اطلاعات پایه استفاده کنید که علاوه بر این، کانال‌های پخش محتوا را نیز مشخص کنید.

عکس شیشم عکس از وسایل برشور

  • تقویم

هرکاری نیازمند یک برنامه منظم، وگرنه زمان انجام دادن آن کار سلیقه‌های می‌شود. برای تولید و توزیع محتوا نیز باید یک تقویم منظم و دقیق مورد نیاز برند و همچنین رویدادهایی باشد که در طول مسیر یکپارچگی را از دست ندهید.

  • کارنامه خرداد ماه (KPI)

۱۲ سال درس خواندن در مدرسه به ما یاد داد آخر همه‌ی تلاش‌ها به خرداد ماه و ارزیابی عملکردمان ختم می‌شود. (یاد استرس‌های شب امتحان بخیر!!!) شما باید برای محتوایی که تولید می‌کنید، کیفیت‌هایی را با توجه به نیاز به ساخت، هدف از تولید محتوا و کانالی که محتوای آن در آن منتشر می‌شود، مشخص کنید. در این صورت می‌توانید بعد از گذشت مدتی، محتوای آن را بررسی کنید.

آخر هر کاری یک کارنامه منتظرته!
آخر هر کاری یک کارنامه منتظرته!

حالا با بخش هشتم اصلی یک مفهوم آشنا و شدید بیایید، همراه من تا یک برنامه برای برندی خیالی بنویسیم.

خب فرض کنید که شما با یک برند کفش فروشی طبی برای بانوان قرداد بستید تا یک محتوا قوی برایشان تهیه کنید. در گام اول باید یک کاغذ و قلم دارید تا در جلسه معارفه با مدیران شرکت با هدف و چشم‌انداز بیزنس آشنا شوید. در این جلسه شما با نظر کارفرما درمورد نیاز، کانال‌های توزیع محتوا و همچنین با رقبا آشنا می‌شوید.

اکنون شما اطلاعات اولیه برای شروع ریسرچ‌ها دارید. یک فایل اکسل باز می‌کنید تا اطلاعات کامل و جامعی از رقبایی که تحلیل می‌کنید داخل آن را وارد کنید. این فایل یک سند بسیار مهم و کاربردی برای شما در طول تولید محتوا است.

در این هنگام با مخاطب‌های برندتان آشنا شوید. برای مثال بانوانی که دنبال یک کفش طبی با قیمت مناسب هستند، معمولا به سایت شما سر می زنند. احتمالاً خانوم‌های جوان و دانشجوها هم می‌توانند مشتری شما باشند.

  باید همیشه یک فرم از اطلاعات پرسونا در سند تحقیق محتوای وجود داشته باشد.
باید همیشه یک فرم از اطلاعات پرسونا در سند تحقیق محتوای وجود داشته باشد.

حالا که مخاطب‌های خودتان را بشناسید، تعیین کنید. معمولا بخشی از آن‌ها با بیزنس هم راستا هستند. به عنوان مثال کارفرما به شما گفته است که می‌خواهد از طریق دو کانال تلگرام و اینستاگرام محصولات را تا صد درصد در طول یک سال افزایش دهید. حالا شما کوتاه مدت و مدت زمان شما را هم راستا با این نگرش برند تعیین می‌کنید. به عنوان مثال مشخص می‌کنید که در مدت ۴ ماه نخست کارتان را می‌خواهید که اطلاعاتی از برند را افزایش دهید و برای شبکه‌های اجتماعی دنبال کننده جذب کنید.

اکنون با توجه به لحن برندی که از پیش تعیین شده‌اید، باید یک تحلیل دقیق بر اساس رویدادهای مناسب در هر ماه می‌روید. اگر تیم تولید محتوا در کنار شما باشد، می‌توان در کیفیت محتوای تولید شده را مشاهده کرد تا به شاخص‌های عملکردی که پیش‌بینی شده است، دست پیدا کند.

تبریک میگم. شما یک استراتژی ساده برای برندتان نوشته‌اید.

متلاش کردم با مثال ساده‌ای بالا مفهوم مفهوم را به شما توضیح بدم. این مقاله اطلاعاتی است که من به صورت تجربی به دست‌ام می‌آید و هر زمانی که بخواهم یک استراتژی بنویسم به آن رجوع می‌کنم. شما هم اگر می‌خواهید برای برند خود یا شرکتی که برایش کار می‌کنید استراتژی‌هایی را تهیه کنید، حتماً مراحل بالا را دنبال کنید.

اگر هم سوالی داشتید یا می خواستید که من به شما کمک کنم، منتظر پیام و کامنت هاتون هستم.

دمتون گرم

دانیال.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!