تراکم استخوان چیست؟ به زبان ساده، کیفیتی برای اندازه گیری قدرت استخوان ها و روشی مفید برای بررسی احتمال احتمال پوکی استخوان است. عارضه‌ای که ضعیف می‌شود استخوان‌ها را می‌انجامد و آن‌ها را مستعد شکستن می‌سازد. تولید یا تقویت استخوان و رشد استخوان‌ها صرف نظر از سن و شرایط لازم برای حفظ عملکرد سیستم اسکلتی بدن است.

فقط با توجه به اینکه استخوان پوکی نگران هستید یا می‌خواهید تمرین‌های ورزشی مناسب برای استحکام استخوان‌ها را انجام دهید، تراکم استخوانی را برای بهبود سلامتی انجام دهید. نرم افزار پژوهشی که در مجله Bone منتشر شده است تا سقف ۸۰ درصد از تغییرات تراکم استخوانی به ویژگی های ژنتیکی هستند. بااین‌حال، با افزایش سن، مواد معدنی موجود در استخوان‌ها باعث کاهش می‌یابد و از منفذ می‌شوند. به این فرآیند، استئوپنی یا کاهش تراکم استخوان می‌گویند. در صورت به پوکی استخوان، سرعت استئوپنی افزایش می‌یابد تا جایی که شکستگی به‌ویژه در زنان بالای سال پنجاه امری رایج تبدیل می‌شود. مجله علمی پژوهشی پوکی استخوان، یکی از دلایل این مشکل، تغییرات اسکلتی است که دلیلی بر تغییرات هورمونی از یائسگی در زنان سریعتر رخ می دهد.

تراکم استخوان نرمال چیست؟

علاوه بر ژنتیک، جنسیت و سن، مجموعه‌ای از شاخص‌های دیگر مانند تغذیه، سبک زندگی و سلامت کلی بر کاهش تأثیرات تأثیرگذارند. این اتلاف ساختار انحراف‌های استاندارد اندازه‌گیری می‌شود که روشی برای مقایسه ۳۰ تراکم استخوان با تراکم استخوان‌های یک ساله است. سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۴ این سیستم را ابداع کرد. تراکم استخوان سالم یا امتیاز T نسبت به تا منفی ۱٫۰ در نظر گرفته می‌شود.

با برخی از ویژگی های مرتبط با سلامت استخوان خارج از کنترل، سبک زندگی سالم مثل عدم مصرف سیگار، محدود کردن مصرف الکل و ورزش منظم می‌تواند تاثیر چشمگیری بر حفظ و تقویت تراکم استخوان بگذارد. به نقل از جو مککیل، سرپرست باشگاه تایلر:

تمرین‌های ورزشی مقاومتی هم می‌توانند تراکم استخوان‌ها را افزایش دهند. به‌این‌ترتیب، افراد می‌توانند دربرابر شکستگی یا ترک‌ها مقاومت کنند و احتمال پوکی استخوان را هم کاهش دهند.

تست تراکم استخوان

بهبود تراکم استخوان

وزنه‌برداری محدود به سنین جوانی باشد. به باور مککیل:

تمرین‌های وزنه‌های با افزایش سن، شدت زوال تراکم استخوان را کاهش می‌دهند. بدین‌ترتیب حتی در سنین بالاتر می‌توانم تمرین‌های منظم مقاومتی را احساس کنم.

با توجه به پیر شدن جمعیت، پوکی استخوان به یکی از معضل‌های اصلی در سال‌های آینده تبدیل خواهد شد. به همین دلیل جامعه‌ای علمی بر برداشتن گام‌هایی برای حفظ سلامت استخوان‌ها درون آن است. پیاده‌روی، رمز تراکم استخوان به‌ویژه در میانسال یا پیر است. پیاده‌روی منظم، یکی از تمرین‌های تحمل وزن است و نمی‌تواند با تغییر ترکیب‌هایمعماری استخوان به بهبود استحکام استخوان بینجامد. دوچرخه‌سواری تاثیر کمی بر استحکام استخوان می‌گذارد و ورزش می‌کند می‌تواند ستون فقرات را تقویت کند. نکته کلیدی، تکرار ورزش است. ورزش سه بار در هفته می‌تواند تاثیر مثبتی بر تراکم استخوان بگذارد.

برای بهبود تراکم استخوان از جذب کلسیم و ویتامین D شما با توصیه‌های روزانه مطمئن شوید زیرا این مواد می‌توانند به بهبود و حفظ سلامتی و ماهیچه‌ها کمک کنند. درنتیجه ماست، پنیر یا شیر کم‌چرب (یا جایگزین‌های وگان) را برای حفظ کلسیم بدن خود مصرف کنید و در عین حال سعی کنید به صورت منظم درمعرض نور خورشید قرار بگیرید یا مکمل‌های غذایی و مواد غذایی مقوی را برای جذب ویتامین D کافی مصرف کنید. جذب ویتامین و مواد معدنی با افزایش سن، مواد پیدا می‌کنند زیرا به استحکام استخوان‌های شکننده کمک می‌کنند. در نهایت تمام افراد به‌ویژه افراد مسن باید مطمئن باشند که در رژیم غذایی خود گنجانده شوند.

آیا تراکم استخوان می‌تواند بسیار بالا باشد؟

پژوهشگران آمریکایی جدید روی چهار سیستم بهداشت و درمان ایالات متحده، کمتر از یک چهارم بیماری که از شکستگی‌های آسیب رنج می‌برند، قبلاً تراکم استخوان داده‌اند. با توجه به اینکه تراکم استخوان پائین با پوکی استخوان گره خورده است، تعداد زیادی از استخوان های تراکم معدنی هم نشانه خوبی نیستند.

مقاله مرتبط:

تحقیقات یافته‌های مجله روماتولوژی، افزایش BMD (تراکم معدنی استخوان) هم می‌تواند شکستگی را افزایش دهد. انحراف استاندارد ۲٫۵ بالای متوسط ​​به‌عنوان تراکم بالا در نظر گرفته می‌شود و جای نگرانی برای افراد نیست چرا که افزایش سن به صورت طبیعی احتمال این امر را کاهش می‌دهد.

واضح است که استخوان تراکم برای حفظ سلامت سلامت کلی نیاز دارد. ساختار اسکلت، شالوده‌ای برای محافظت از آسیب‌ها و حفظ تحرک است و با افزایش سن باید برای حفظ آن تلاش کرد. بهبود و حفظ تراک استخوان را می‌توان در سبک زندگی سالم جست‌وجو کرد و به این هدف کارکردی رسید.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!