تحلیل کسب و کار چابک در توسعه نرم افزار
تحلیل کسب و کار چابک در توسعه نرم افزار

دکتر محمد احمدزاده ( PhD,PMP,ACP,ITIL,COBIT)

آدرس لینکدین: https://www.linkedin.com/in/mohammad-ahmadzadeh

تحلیل کسب و کار یعنی حل مسائل. برای بیان دقیق تر می توان گفت که شما نیازها را برآورده می کنید. این نیازها ممکن است از هر نوع یا اندازه ای باشد. به عنوان مثال، یک سازمان می خواهد یک فرآیند کسب و کار را بهبود بخشد. یا یک بخش، برای ایجاد مستندات محصول خود به ابزار جدیدی نیاز دارد. این مثال ها ممکن است در نگاه اول آسان به نظر برسند، اما تجزیه و تحلیل کسب و کار باید با سوالات زیادی سر و کار داشته باشد. به عنوان مثال: آیا موضوع توصیف شده موضوع واقعی است؟ موضوع در واقعیت چیست؟ چه نوع راه حل هایی وجود دارد و کدام بهترین است؟ آیا راهکار، واقعاً نیازی را که شرح داده شد برآورده کرده است و چقدر خوب انجام داده است؟

این بدان معنی است که: تجزیه و تحلیل کسب و کار با اطلاعات زیادی سروکار دارد که شما باید آنها را تجزیه و تحلیل، مقایسه و اعتبار سنجی کنید. این بدان معناست که شما با همه افراد درگیر ارتباط برقرار می ‌کنید و از همه منظرها به نیاز برای یافتن بهترین راه‌حل نگاه می‌کنید. و فراموش نکنید که راهکار‌هایی را که پیدا کرده‌اید زیر سوال ببرید. از آنجایی که تجزیه و تحلیل کسب و کار طیف گسترده ای از روش ها، وظایف و مهارت ها را در بر می گیرد، مجموعه دانش تحلیل کسب و کار (BABOK) ایجاد شده است. این راهنما در حال حاضر در نسخه سوم موجود است و راهنمایی برای تجزیه و تحلیل کسب و کار ارائه می دهد. موسسه بین المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار (IIBA)، یک سازمان غیرانتفاعی با بیش از 28000 عضو، آن را ایجاد کرده است.

مطالعه بیشتر درباره تحلیل کسب و کار

روز به روز، سازمان‌ها، بیشتر به تحلیل‌گران کسب‌وکار (BA) متکی می‌شوند تا به آنها کمک کنند از طریق تحول دیجیتال، الگوهای داده‌ها و روندهای صنعت را، بررسی کنند و بهترین نحوه انطباق محصولات و فرآیندها را، بمنظور ایجاد ارزش برای مشتریان و ذینفعان، شناسایی کنند.
اما مزایای تجزیه و تحلیل کسب و کار، برای بنیانگذاران استارت آپ ها و سازمان ها چیست؟ چرا مهم است، که از انواع دانش هایی که تحلیل گر کسب و کار، برای مراحل مختلف مدیریت پروژه ارائه می دهد، استفاده کنند؟ در این مقاله، مزایای کلیدی تجزیه و تحلیل کسب و کار را، برای سازمان ها و استارت آپ ها، با تمرکز ویژه بر پروژه های توسعه نرم افزار بررسی خواهیم کرد.
در چند دهه اخیر، کسب و کار ها، فرایند های کسب و کار آنالوگ خود را، به فناوری های دیجیتال تغییر داده اند. یعنی از فناوری‌های دیجیتال جدید برای اصلاح و بهبود فرآیندهای کسب‌وکار موجود یا جایگزینی آنها با همه موارد جدید، استفاده می کنند. در اینجا باید پرسید که، چرا سازمان ها برای هدایت سفر تحول دیجیتال خود باید به تحلیل گران کسب و کار اعتماد کنند؟ در حین توسعه نرم افزار برای شرکت ها و استارت آپ ها، شش مزیت کلیدی تجزیه و تحلیل کسب و کار را شناسایی شده است، که عبارتند از:

  • استخراج الزامات پروژه؛
  • پل ارتباطی بین ذینفعان مختلف؛
  • اجرای پروژه و ارزیابی،
  • کاهش هزینه،
  • کمک به استراتژی و تصمیم گیری،
  • شناسایی وضعیت بازار کسب و کار،
  • شناخت ویژگی های پروژه.
شکل 1: مزیت های تحلیل کسب و کار در پروژه های توسعه نرم افزار
شکل 1: مزیت های تحلیل کسب و کار در پروژه های توسعه نرم افزار

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، اجازه دهید نگاهی گذرا به برخی از رایج ترین دلایل شکست کامل یا جزئی پروژه های فناوری اطلاعات بیندازیم، و اینکه چگونه یک تجزیه و تحلیل کسب و کار دقیق تر، به جلوگیری از فاجعه کمک می کند.

گزارش اولیه CHAOS گروه Standish، در مورد دلایل شکست پروژه های فناوری اطلاعات (و مؤلفه هایی که نرخ موفقیت را افزایش می دهند) در سال 1994 منتشر شد و از آن زمان، هر سال به روز شده است. به طور باورنکردنی، اکثر نتیجه گیری های مشابه، در مورد علت شکست پروژه های فناوری اطلاعات در سال 2020 میلادی، مانند 26 سال پیش است! آمار از آن زمان بهبود یافته است، اما نه به اندازه ای که پس از دو دهه و نیم، دیجیتالی شدن فرآیند کسب و کار در سراسر جهان، انتظار داریم.
به عنوان مثال، در سال 1994 محققان میزان پروژه های “موفق” را تنها 16.2٪ اندازه گیری کردند، در حالی که پروژه های “چالش دار” یا نیمه کامل 52.7٪ و شکست یا لغو کامل پروژه 31.1٪ بود.
در مقابل، همانطور که در گزارش CHAOS در سال 2015 میلادی اشاره شد، نرخ‌های تفکیک مدرن برای پروژه‌های موفق حدود 29٪ بود ( “به موقع، در بودجه، با نتیجه رضایت‌بخش”)، 52٪ به چالش کشیده شده، و 19٪ شکست خورده بودند.

شکل 2: تحلیل مدرن همه پروژه ها
شکل 2: تحلیل مدرن همه پروژه ها

در طول این دو دهه، پروژه‌های موفق در صنعت فناوری اطلاعات، تقریباً دو برابر شده و نرخ شکست بیش از یک سوم کاهش یافته است. با این حال، پروژه‌های “چالش‌آمیز” به ندرت تغییر قابل توجه ای داشتند. بدان معنا، که بیش از نیمی از پروژه‌های فناوری اطلاعات یا با تاخیر، بیش از بودجه یا با نتایج نامطلوب به پایان رسیده اند. بر اساس این گزارش، 5 دلیل اصلی موفقیت یا شکست پروژه عبارتند از:

جدول 1: دلایل شکست و موفقیت پروژه های فناوری اطلاعات
جدول 1: دلایل شکست و موفقیت پروژه های فناوری اطلاعات

یک چک لیست واقعی برای تعریف وظایف تحلیل گر کسب و کار در طول چرخه حیات مدیریت پروژه را، می توان بر اساس آنچه در مورد تجزیه و تحلیل کسب و کار می دانید و اینکه چگونه به تعریف این نکات، برای مالکان محصول و مدیران پروژه کمک می کند، تهیه کنید. همچنین، هر عضو باتجربه تیم توسعه نرم افزار، می تواند به موارد متعددی اشاره کند که آن عوامل بر موفقیت یا شکست پروژه های فناوری اطلاعات تأثیر گذاشته اند و یا آن را بعنوان تصویری از یک فرآیند یا معماری فعلی در نظر گرفت.

در آکادمی احمدزاده، با برگزاری دوره و کارگاه عملی تحلیل کسب و کار BABOK و همچنین کارگاه عملی مدیریت محصول چابک به مدیران سازمان و بنیانگذاران استارت آپ ها کمک می کنیم تا الزامات کسب و کار، دستاوردها و محصولاتشان را بهتر درک کنند. برای آشنایی بیشتر با این دو موضوع می توانید مقاله های زیر را بخوانید.

مقاله صفر تا صد مدیر محصول را بخوانید.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از 6 مزیت برتر تجزیه و تحلیل کسب‌وکار بیندازیم که طی هزاران ساعت مشاوره دیجیتالی با مشتریان بسیاری در طیف گسترده‌ای از صنایع شناسایی کرده‌ایم.

BA تمام الزامات فنی و تجاری لازم برای حداقل محصول قابل قبول (MVP) یا محصول نهایی را با همکاری همه ذینفعان از جمله مهندسان نرم افزار، مدیران پروژه، صاحبان محصول، رهبران شرکت و کارمندان جمع آوری می کند. در حالت ایده‌آل، این تحقیق شامل ورودی‌های مشتریان یا کاربران نهایی می‌شود، زیرا آنها افرادی هستند که واقعاً از محصول استفاده می‌کنند و بهترین موقعیت را دارند تا شما را در مورد عملکرد محصول، چالش‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌هایشان در استفاده از محصول مطلع کنند. از جمله این موارد می توان گفت که کاربران نهایی به شما می‌گوید که آیا محصول شما را به کاربران دیگران نیز معرفی می کنند یا خیر، که می‌تواند بر بازده کلی سرمایه (ROI) تأثیر بگذارد.
بدون تجزیه و تحلیل صحیح و کامل کسب و کار قبل از ساختن نرم افزار، توسعه دهندگان ممکن است در نهایت برنامه های کاربردی ناقصی را طراحی کنند که در حل مشکلاتی که در نظر داشتند، ناکام بمانند. حتی بدتر از آن، ممکن است نرم‌افزار پس از سرمایه‌گذاری‌های زمانی و مالی قابل توجهی که قبلاً برای محصول انجام شده است، برای شروع مجدد احتیاج به بازسازی و یا حذف آن محصول شود.

تحلیلگر کسب و کار به عنوان پلی بین ذینفعان و تیم توسعه عمل می کند و قادر به ترجمه الزامات تجاری است تا توسعه دهندگان و مهندسان بتوانند آنها را از نظر فنی درک کنند. در همان زمان، BA نگرانی‌های تیم پروژه را به ذینفعان مربوطه منتقل می‌کند، به طوری که همه طرف‌های تیم به خوبی از مرزهای محصول مطلع و درک می‌شوند.
پر کردن این شکاف مهم ارتباطی همچنین به همه افراد دیگر در سازمان، چه در بخش تجاری و چه در بخش توسعه، کمک می‌کند تا ارزشی را که پروژه ایجاد می‌کند، درک کنند. این امر از سو تفاهم ها و همچنین امکان توسعه محصولی ناسازگار با دیدگاه مشتری محافظت می کند. همچنین خطر شکست احتمالی ارتباط بین الزامات یا مشخصات محصول، مانند ویژگی‌های مردود شده را کاهش می‌دهد و روابط تجاری را پایدار نگه می‌دارد.

مرحله ساخت یا توسعه واقعی پروژه شامل، تهیه و پیاده سازی برنامه کاربردی یا راهکار نرم افزاری لازم برای برآورده کردن الزامات تجاری در قالب یک محصول موفق و کارآمد است. تجزیه و تحلیل کسب و کار نقش مهمی در اجرا و تست بازی می کند و با تیم تست برای بررسی ویژگی ها و عملکرد کلی برنامه در زمان ساخت محصول کار می کند.
تحلیل گر کسب و کار تضمین می‌کند که محصول توسعه‌یافته، تمام الزامات مشخص شده از انباشتگی محصول و مستندات فنی را در طول بررسی برنامه‌ها و سایر فعالیت‌های تست در هر چرخه انتشار برآورده می‌کند. آنها همچنین در تست محصول واقعی شرکت می کنند، بنابراین می توانند بازخورد مستقیمی را به کل تیم پروژه در مورد انطباق با الزامات ارائه دهند.

یکی از مزایای مهم تجزیه و تحلیل کسب و کار کمک به کاهش هزینه های سازمان است. تحلیلگر کسب و کار از تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کند و روش های کاری را برای ایجاد استراتژی هایی با هدف کاهش هزینه های پروژه توصیه می کند. بسته به چارچوب توسعه نرم‌افزاری که تیم تحت آن کار می‌کند (Waterfall، Agile، Scrum، Lean Development، و غیره)، تحلیل گر کسب و کار در مورد نحوه کار برای تیم توضیح می‌دهد و فرآیند را برای هرگونه مشکل یا بهبود بالقوه کارا تسهیل می‌کند.

دوره مدیریت چابک را شرکت کنید.

این کار، به کاهش هزینه ها و بهبود زمان عرضه به بازار برنامه تمام شده (TTM) کمک می کند. هزاران راه وجود دارد که تجزیه و تحلیل کسب و کار می تواند به کاهش هزینه ها و اضافه شدن ارزش به پروژه کمک کند.
در مثال زیر، تحلیلگر کسب و کار به مشتری در حال توسعه راهکار کنفرانس ویدیویی کمک کرد تا بین دو پیاده سازی بالقوه یک چارچوب منبع باز برای توسعه برنامه خود یکی را انتخاب کند. گزینه های آنها این بود:
1. فقط ویژگی های جدید را در بالای نرم افزار متن آزاد موجود قرار دهید. این هزینه‌های توسعه اولیه را کاهش می‌دهد، اما گزینه‌های آن‌ها را از نظر توانایی رشد و سفارشی‌سازی پلتفرم در آینده محدود می‌کند. اگر شرکت سرمایه‌گذاری اضافی را تضمین می‌کرد یا می‌خواست توسعه یابد، کد موجود باید بازنویسی می‌شد و نقشه راه محصول با هزینه‌های اضافی قابل توجهی تغییر می‌کرد.
2. کد را از ابتدا به بالا اصلاح کنید. این گزینه تمام مشکلات فنی کد موجود را که توسط تجزیه و تحلیل کسب و کار ما شناسایی شده است برطرف می کند و برنامه را برای توسعه بیشتر بدون نیاز به بازنویسی کد در آینده آماده می کند. هزینه‌های کوتاه‌مدت بیشتر خواهد بود، اما بازسازی مجدد انعطاف‌پذیری زیادی برای تنظیم ویژگی‌های محصول و برنامه‌ریزی تجاری در آینده فراهم می‌کند.

شاید مهمترین مزیت تجزیه و تحلیل کسب و کار، توانایی کمک به تصمیم گیری از طرف سازمان برای ذینفعان و سرمایه گذاران باشد. آنها عواملی که بر تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارند را به وضوح ارائه می‌دهند که شامل بحث‌های ساختاری و منطقی درباره نحوه عملکرد شرکت در بازار، محل‌های مشکل یا فرصت‌ها و عواملی که بر افزایش مخارج شرکت حاکم هستند، یا چگونگی دستیابی به سود بالاتر است، می باشد. با استفاده از تجزیه و تحلیل کسب و کار، شرکت ها می توانند استراتژی های سطح بالا را برای بهبود محصولات، خدمات و فرآیندهای کسب و کار ترسیم کنند و از دیجیتالی کردن فرآیندها برای رقابت بهتر در بازار دیجیتال مدرن استفاده کنند. در حالی که این مزیت مختص توسعه نرم افزار نیست، برنامه ریزی سطح بالا بر هر کاری که شرکت انجام می دهد، از جمله ساخت و اصلاح محصولات فناوری اطلاعات، تأثیر می گذارد.

به دانستن اینکه شرکت شما در چه جایگاهی با سناریوی کل بازار قرار دارد، ارزشی که برای مشتریان و ذینفعان ایجاد می کند چیست و نزدیکترین رقبای شما چه کسانی هستند، کمک می کند. اینها همه حوزه هایی هستند که تحلیل کسب و کار در آنها می درخشد. تجزیه و تحلیل داده های مدرن، گنجینه ای از اطلاعات در مورد مشتریان و رقبای شما ارائه می دهد. اما آنها نمی‌توانند کل داستان را در مورد ارزش‌ها و نیازهای احساسی که محصول نرم‌افزاری شما به آنها کمک می‌کند، چالش‌ها و پیروزی‌هایی که کاربران نهایی در طول استفاده از آن تجربه کرده‌اند و اینکه چگونه نقشه راه محصول شما جایگاهی را که رقبا در برآوردن آن ناکام هستند را تکمیل می‌کند. یکی از مهمترین وظایف یک تحلیلگر کسب و کار تجزیه و تحلیل همه این عوامل و ارائه اطلاعات در قالب های قابل درک است که به صاحبان محصول کمک می کند تا در مورد چگونگی پیشرفت پروژه تصمیم بگیرند. یک تحلیلگر کسب و کار عالی همچنین یک داستان سرای عالی است و از ارائه های بصری برای کاهش مجموعه داده های پیچیده به قطعاتی که به راحتی قابل هضم هستند استفاده می کند که تصویر کاملی از سناریوی بازار را برای اعضای تیم و ذینفعان به طور یکسان ترسیم می کند.

شرکت‌های نرم‌افزاری بیشتر و بیشتر مزایای تجزیه و تحلیل کسب‌وکار را برای اطمینان از بالاترین کیفیت ممکن محصولات، خدمات و روابط با مشتری تشخیص می‌دهند. هیچ رشته تحقیقات کاربردی دیگری به اندازه کافی پتانسیل برای کمک به کاهش هزینه های پروژه، افزایش سرعت و کارایی تولید و ایجاد راه حل های مقرون به صرفه و ارزش محور برای کارکنان، مشتریان و کاربران نهایی از همه نوع ندارد. هنگامی که صحبت از پذیرش فناوری جدید و دیجیتالی شدن فرآیند در طول تحول دیجیتال می شود، تجزیه و تحلیل کسب و کار دارای تمام مزایا، ابزارها و تکنیک هایی است که به رشد هر شرکتی کمک می کند.
می‌توانید مطالعه موردی زیر در رابطه با تحلیل کسب‌وکار را بررسی کنید، در ادامه شرح موفقیت یکی از شرکت های دیجیتالی آمده است که چگونه آنها توانستند با استفاده از مزایای تجزیه و تحلیل کسب و کار برای ایجاد راهکار منحصر به فرد آینده نگر خود برای صنعت خرده فروشی استفاده کنند.

شرکت مذکور، شرکت درجه اول خرده فروشی لوازم الکترونیکی مصرفی اروپایی است. این فروشگاه، زنجیره ای با بیش از 1000 فروشگاه در سراسر جهان دارد. شرکت عملیات آنلاین خود را در سال 2012 آغاز کرد و راه حل های نرم افزاری خرده فروشی خود را توسعه داد که به خوبی با فرآیندهای بازاریابی تلفنی ادغام شده بود تا فرآیند دیجیتالی سازی شرکت خود را آغاز کند.

بکگراند پروژه
در سال 2015 پیش‌بینی کرده‌ایم که به دلیل تغییر در ارزش‌های مشتری، نحوه تهیه کالا و رفع نیازها توسط زنجیره‌های خرده‌فروشی نیز تغییر خواهد کرد. ما نمی دانستیم که COVID-19 اتفاق خواهد افتاد. چیزی که می‌دانستیم این بود که نقش‌ها معکوس خواهند شد – کاهش فروش آفلاین واقعی بر همه صنایع تأثیر می‌گذارد، فروشگاه به یک نمایشگاه تبدیل می‌شود و مشتریان برای تصمیم‌گیری آنلاین به یک سرویس ساده نیاز خواهند داشت.
در این مرحله ، با قابلیت مشاوره ویدیویی، شاهد افزایش شانس تصمیم گیری توسط شخصی بودیم که تاکنون تصمیمی برای خرید در یک فروشگاه آنلاین نگرفته است. این شخصی در حال حاضر ممکن است از نزدیکترین فروشگاه خرید کند.
تا به حال، مشتری خرید نکرده بود، زیرا محدودیتی داشت، نمی توانست تصمیم خود را به دلیل ندیده بودن محصول، تصمیم گیری کند، نمی توانست بلافاصله با یک متخصص، دستیار فروشنده، هنگامی که سؤال یا تردید ایجاد می شد صحبت کند.
با راه‌حل‌های تیم تحلیل کسب و کار، این خرده‌فروش این شانس را دارد که از تصمیم‌گیری افراد بلاتکلیف حمایت کند و به سمت قیف فروش مشتری حرکت کند.
تاکنون، مشتریان عادت های خاص خود را در مورد نحوه خرید دارند – تلفن، فروشگاه واقعی، اما آنها به سرعت تغییر نمی کنند. اثر انتقال جریان مشتری به کانال دیگری بلافاصله قابل مشاهده نخواهد بود. اما در بلند مدت، بله.
تیم تحلیل کسب و کار می داند که تغییرات به راحتی به دست نمی آید. به همین دلیل یک مطالعه امکان سنجی 360 درجه را به این شرکت پیشنهاد کرد.

نتیجه تجزیه و تحلیل کسب و کار

نتیجه تجزیه و تحلیل کسب و کار تحقیق 360 درجه و طراحی تحول دیجیتالی فرآیندهای مشاوره و فروش با مشتری در 100 فروشگاه خرده فروش درجه اول اروپایی بود.
مواردی که تیم تحلیل کسب و کار تحویل داد:
• 72 صفحه امکان سنجی شامل تحلیل منظر سخت افزاری و نرم افزاری؛
• نمودارهای سازگار با BPM با فرآیندهای جدید طراحی شده؛
• مطالعه کیس تجاری؛
• خلاصه مصاحبه های حضوری؛
• اثبات مفهوم در یک برنامه بومی iOS تحقق یافته.

آنچه مشتری گفت

ما فکر می کنیم که ارزش این را دارد که آماده باشیم و در مکانی با نرم افزار جدید تا از مشتریان برای تصمیم گیری های سنجیده و هزینه بیشتر از خرده فروشی ها حمایت کنیم.

جدول 2: اطلاعات فن آوری های پروژه
جدول 2: اطلاعات فن آوری های پروژه

در مقالات قبلی در رابطه با موضوع مزیت های تحلیل کسب و کار صحبت کرده بودیم (تحلیل کسب و کار) در این مقاله سعی کردیم با بیان یک مثال پرکاربرد در دنیای حرفه ای، این موضوع را بیش از پیش شفاف کنیم.
نقش فناوری اطلاعات در کسب و کارهای امروزی بر کسی پوشیده نیست. اما پیاده سازی این موضوع در کسب و کارها از جمله استارت آپ ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. یکی از بارزترین پروژه ها در این فیلد کاری، تولید و توسعه نرم افزاری می باشد. این مقاله با بررسی مزیت های تحلیل کسب و کار پروژه های فناوری اطلاعات، علاوه بر اهمیت حوزه فناوری اطلاعات به اهمیت تحلیل کسب و کار نیز پرداخته است و در انتها یک مورد کیس استادی مطرح شده است.

تحلیل کسب و کار چابک تنها راه ارتقا کسب و کار ها در این شرایط می باشد.

نظرات و سوالات ارزشمند تان را با من و در پایین همین مطلب به اشتراک بگذارید.

ارادت- محمد احمدزاده

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!