نسل قبلی چری تیگو ۷ یکی از محصولات موفق چری در بازار خودروی کشور بود و برای ادامه این موفقیت، مدیران خودرو در آبان سال ۱۴۰۰ برای اولین بار نسل دوم این خودرو را با نام تیگو ۷ پرو در ایران رونمایی کرد. این خودرو به همراه برادر بزرگترش تیگو ۸ پرو در کشور با برند جدید فونیکس عرضه می‌شود. مدیران فروش تی ۷ پرو را در اردیبهشت ۱۴۰۱ با قیمت یک خودروی میلیاردی و ۲۰۱ میلیون تومان آغاز کردند و بنابراین خودروی کاملاً برای ایرانی تبدیل می‌شود. حال در ادامه فرمان این کراس‌اوور جدید چینی می‌نشینیم تا با ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شویم.

نسل دوم تیگو ۷ برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۹ با طراحی کاملاً معرفی شد که هیچ شباهتی با نسل قبلی ندارد. این خودرو بر اساس زبان طراحی جدید چری شکل گرفته شده است که جلوپنجره بزرگ با طرح داخلی موسوم به شب ستاره‌ای، چراغ‌های جلوی باریک و چراغ‌های عقب به هم مرتبط با ویژگی‌های آن هستند و آن‌ها را در مدل بزرگ‌تر تیگو ۸ پرو هم دیده‌ایم. درمجموع، تیگو ۷ پرو از ظاهر مدرن و جذابی است که نمی‌توان آن را به آن وارد کرد. همچنین درعین‌حال، کیفیت مونتاژ خودرو هم مناسب بوده و از بزرگی بین پانل‌های بدنه آن دیده نمی‌شود.

در داخل خودرو نیز اکثر متریال نرم و باکیفیت هستند. استفاده از تریم‌های براق نیز به جذابیت نمای داخلی خودرو اضافه می‌شود اما این قسمت‌ها خیلی زود کثیف می‌شوند. تیگو ۷ پرو به شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند مجهز است که در کنار شیفتر گیربکس قرار می‌گیرد اما سوکت‌های USB آن در زیر کنسول پنهان می‌شوند و دسترسی به آن‌ها وجود دارد. همچنین در جا لیوانی‌های وسط نیز نمی‌توانم هم‌زمان دو لیوان را قرار دهم.

تجهیزات چری تیگو ۷ پرو

تجهیزات تیگو ۷ پرو در کشورمان شامل نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانوراما، سنسورهای نور و باران، ترمز پارک برقی، حرکت دستیار شروع در شیب‌ها، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، استارت دکمه‌های، سیستم کنترل فشار باد تایرها، فرمان برقی، شارژر بی‌سیم، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، صندلی‌های برقی جلو با گرمکن و ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌های می‌شود. این یعنی با خودروی نسبتاً کاملی طرف هستیم که از امکانات مدرن و امروزی بهره‌مند است.

چندین فاصله از اعضای تیگو ۷ پرو نسبت به نسل قبلی تغییری وجود ندارد اما بااینحال، صندلی‌های عقب خودرو کاملاً جادار هستند. در اینجا سرنشینان از فضای پای کافی دارند و حتی وجود سقف پانوراما هم دارای محدودیت فضای سر نشده است. بااین‌حال، صندلی‌ها هنوز با ایده‌آل فاصله داشته‌اید و خیلی راحت راحت. یکی از مشکلات این صندلی‌ها شیب زیاد پشتی‌های غیرقابل‌تنظیم آن‌ها این است که حسین نیمه خوابیده به سرنشینان می‌دهد. صندلی‌های جلوی نسل‌های قبلی هستند اما به ستون فرمان قابل تنظیم، راننده‌ها می‌توانند موقعیت مناسبی را برای خود پیدا کنند که این کار به کمی زمان نیاز داشته باشد.

از دیگر مشکلات داخلی تیگو ۷ پرو می‌توانم به کنترل‌های لمسی ناخوشایند سیستم تهویه اشاره کنم که خیلی زود از جای اثر می‌شود. همچنین جعبه داشبورد هم چراغ ندارد که برای خودرویی در این سطح کاملاً عجیب به نظر می‌رسد. در صندوق بار خودرو نیز قلابی برای ثابت نگه داشتن اشیاء وجود ندارد و هنگام خواب اندن صندلی‌های عقب، کاملاً مسطحی فراهم نمی‌شود. از سوی دیگر اما عایق سروصدا بهبود پیدا کرده و در سرعت‌های متوسط ​​کابینهای کاملاً ساکتی را می‌کند. در مقابل راننده نیز صفحه آمپر دیجیتالی قرار گرفته که به‌راحتی قابل‌خواندن است. کیفیت سیستم دید 36 درجه نیز خوب است و نماهای موجود را نشان می دهد که در هنگام پارک بسیار مفید خواهد بود.

پیشرانه و گیربکس چری تیگو ۷ پرو

در نسل جدید تیگو ۷ در چین با دو پیشرانه مختلف عرضه می‌شود. موتور اول همان ۱.۵ لیتری توربوشارژ نسل قبلی است که ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما موتور دوم یک نمونه از ۱.۶ لیتری قوی تر با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور است. در کشور اما تیگو ۷ پرو با همان موتور ۱.۵ لیتری قبلی عرضه می‌شود که هیچ تغییری را تجربه نکرده است اما حالا جای گیربکس شش سرعته دوکلاچه قبلی را یک نمونه از CVT جدید با شبیه‌سازی ۹ سرعت گرفته شده است. این گیربکس جدید تاثیر قابل‌توجهی در کاهش مصرف سوخت خودرو دارد تا جایی که در تردد از 11 لیتر در صد کیلومتر فراتر نمی‌رود و در بزرگراه‌ها به کمتر از 7 لیتر می‌رسد.

رانندگی و سواری گری تیگو ۷ پرو

هنگام حرکت از پیشرانه‌ای با نزدیک به ۱۶۰ اسب بخار قدرت انتظار بیشتر می‌رود. تیگو ۷ پرو حتی هنگام شتاب گیری‌های شدید هم خیلی آرام و ملایم رفتار می‌کند اما گیربکس موتور CVT را به افزایش دور و ماندن در دورهای بالا می‌کند که این کار عایق صوتی خوب خودرو را مغلوب کرده و صدای ناخوشایند موتور چهار سیلندر توربو را به شکل می‌دهد. آزاردهنده های وارد کابین می کند. وقتی پدال گاز را حتی تا نیمه فشار دهید، پیشرانه پاسخ واضحی نمی‌دهد و تنها زمانی می‌توان این موتور تنبل را از خواب بیدار کرد که پدال گاز بیش از یک‌سوم فشار می‌آورد. چگونه حالت رانندگی اسپرت پاسخگویی موتور بهتر می‌کند اما سیستم تعلیق بدون تغییر باقی خواهد ماند.

شاسی خودرو به‌خوبی تنظیم شده و سیستم تعلیق ناهمواری‌های کوچک و متوسط ​​را به‌خوبی جذب می‌کند و فقط هنگام عبور از روی چاله‌ها و دست‌اندازهای بزرگ باید تکان‌های ناراحت‌کننده را تحمل کنید. کراس‌اوور کامپکت چری به تغییر مسیرهای پاسخی مطمئن و سریع می‌دهد و بادی‌رول بسیاری از خود نشان نمی‌دهند. همچنین به لطف تعلیق چند اتصالی عقب، خودرو در پیچ‌ها هندلینگ خوبی دارد. ترمز نیز کمی بازی دارد. فرمان خودرو در حالت عادی خیلی سبک است و حالت اسپرت سعی می کند به شکل ناخوشایندی آن را سنگین کند. در این حالت، سیستم فرمان برقی از یک دستیار کمکی به یک مزاحم تبدیل می شود. به‌عنوان‌مثال، هنگام چرخش‌های سریع، موتوری سعی می‌کند از طریق برق مقاومتی مصنوعی، حس سنگینی به فرمان ببخشد.

جمع بندی

به‌طورکلی، هر چند تیگو ۷ پرو برای یک شرکت چینی خودروی قابل‌توجهی است، اما هنوز هم از مشکلات بزرگی رنج می‌برد. بنابراین، با وجودی که چری این خودرو را رقیبی برای کیار اسپرتیج و هیوندای توسان می‌داند، اما این فقط یک ادعای خیالی است زیرا سخت می‌توانم بگویم که در یک بازار آزاد، کسی که بجای کره‌ای می‌گوید، تیگو ۷ پرو برود را می‌شناسد. اما این کراس‌اوور جدید چینی قصد عقب‌ماندگی مهندسی خود را نسبت به کره‌ای‌ها را با ارائه تجهیزات صحاوتمندانه و قیمت کمتر جبران می‌کند که در این کار موفق بوده است زیرا قیمت تیگو ۷ پرو در چین تنها ۸۹۰۰ یوآن معادل ۵۰۰ دلار آغاز می‌شود. اما در کشور این ویژگی مثبت به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد زیرا همان‌طور که در ابتدا اشاره می‌شود، این خودرو در اینجا با قیمت گزاف یک میلیارد و ۲۰۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مشخصات فنی چری تیگو ۷ پرو

پیشرانه ۱.۵ لیتری I4 توربو
قدرت ۱۵۷ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعت CVT
انجمن محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۹.۷ ثانیه
سرعت سرعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت شهر ۱۰.۸ لیتر
مصرف سوخت جاده ۶.۶ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی 8.2 لیتر
طول ۴۵۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۴۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱٬۷۰۵ میلی‌متر
فضای اجتماعی ۲۶۷۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۵۴۰ متر
ظرفیت سرنشین 5 نفر
ظرفیت باک 51 لیتر
حجم صندوق بار ۴۷۵ تا ۱۵۰۰ لیتر
قیمت ۱,۲۰۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان