با پیشرفت فناوری نوع تبلیغات هم به کلی تغییر کرده است. تا چند سال قبل فقط در رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله و سطح شهر می‌دیدیم؛ اما الان بیشتر تبلیغاتی که می‌بینیم در فضای مجازی است.

شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام میلیون‌ها کاربر در ایران دارند و فضای خوبی برای تبلیغات اکثر کسب‌وکارها هستند. اما تاثیر تبلیغات در اینستاگرام واقعا چقدر خواهد بود؟

آیا میدانستید ۵۰ درصد کاربران وقتی تبلیغات یک برند را در اینستاگرام می‌بینند، بیشتر به آن برند می‌شوند؟ در ادامۀ این مقاله می‌خواهیم درمورد تأثیر تبلیغات در اینستاگرام توضیح دهید. بعد از مقاله مقاله به این نتیجه رسیدیم که تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کار مفید است یا فقط پولتان را دور می‌ریزید.

تبلیغات در اینستاگرام چگونه است؟

تبلیغات در اینستاگرام به‌قدری زیاد است که حتی برندهای خیلی معروفی مثل کوکاکولا، بنز و… هم از این شبکۀ اجتماعی برای تبلیغات استفاده می‌کنند. اولین راه برای تبلیغ در اینستاگرام این است که از سرویس تبلیغاتی آن استفاده کنید. سرویس تبلیغاتی اینستاگرام بر شما را بین پست‌ها، استوری‌ها و ریلزهایی که کاربران می‌بینند می‌دهند. این سرویس متأسفانه در ایران قابل استفاده نیست.

ما که ساکن ایران هستیم برای تبلیغ در اینستاگرام، باید تبلیغات خودمان را به پیام‌های مختلف بدهیم تا آن را منتشر کنند. اینستاگرام چند قالب مختلف برای انتشار محتوای دارد.

قدم اول برای تبلیغ در اینستاگرام این است که فرمت مناسب را برای تبلیغ انتخاب کنید و با آن تبلیغاتی بسازید. تبلیغ شما در اینستاگرام می‌تواند به شکل‌های زیر باشد:

  • عکس تکی
  • عکس اسلایدی
  • ویدیو تکی
  • ویدیو اسلایدی
  • استوری تکی
  • استوری سریال (چند استوری پشت سر هم)
  • ریلز

در آپدیت‌های جدید اینستاگرام و میزان نمایش ویدیوها بیشتر از قبل شده است. به همین دلیل برای تأثیرگذاری بر تبلیغات در اینستاگرام، بهتر است از ویدیویی استفاده کنید.

برای انتشار تبلیغات خود را در اینستاگرام منتشر کنید، ۳ راه پیش روی شما قرار دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

برای این که تبلیغات اینستاگرامی خود را به‌سادگی و بهینه انجام دهید، تبلیغات اینستاگرام جریان این امکان را دراختیارتان قرار داده است که بدون اتلاف وقت، کمپین تبلیغاتی مناسب خود را بسازید و آن‌ها را مدیریت کنید. بیایید ببینیم جریان چه نوع تبلیغاتی را می‌دهد:

۱. تبلیغ از نوع تعرفه‌ای

در تبلیغات تعرفه‌ای با توجه به نوع کسب‌وکارتان، یک یا چند پیج را برای انتخاب می‌کنید. در این روش، برای انتخاب پیج‌هایی که تبلیغات منتشر می‌شوند، می‌توان بهترین پیج‌ها را برای تبلیغ انتخاب کرد.

تبلیغات تعرفه های ۲ دسته هستند:

  • تبلیغات انتشار محتوا
  • تبلیغات اینفلونسری

تفاوت این ۲ روش در نوع تبلیغ است. اگر می‌خواهید تبلیغ توسط خودتان تهیه شود، از روش انتشار محتوا استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید از طریق اینفلوئنسر تولید کنید، باید از روش تبلیغات اینفلوئنسری استفاده کنید که در ادامه آن را توضیح دهید.

۲. تبلیغ بازدید (گستره)

در تبلیغات بازی های اینستاگرام، تبلیغاتی شما به هر میزانی که پرداخت می شود به کاربران نمایش داده می شود. یعنی تبلیغ شما به‌صورت صورت در یک پیج بزرگ و کوچک به نمایش درمی‌آید. این پیج‌ها معمولاً عمومی و سرگرم‌کننده تولید می‌کنند و به همین دلیل از هر قشری فالوور دارند. طبق آمار رسمی اینستاگرام، ۹۰ درصد کاربران این شبکۀ اجتماعی حداقل یک پیچ کاری را فالو دارند. پس با این نوع تبلیغات هم شانس جذب فالوور را دارید.

هدف از تبلیغات بازدید این نیست که فالوور زیادی را جذب کنید. این نوع تبلیغات بیشتر به خاطر برندسازی و جاافتادن برندتان در بازار کاربرد دارد. وقتی یک کاربر تبلیغ شما را در چند پیج ببیند، قطعاً برندتان در ذهنش ثبت خواهد شد.

۳. تبلیغ اینفلوئنسری

اینفلوئنسرها هستند که روی مردم جامعه تأثیر زیادی می‌گذارند. خیلی از افراد سبک زندگی اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند و سعی می‌کنند شبیه آن‌ها باشند. در نتیجه تبلیغات توسط اینفلونسرها، تبلیغات در اینستاگرام را بیشتر کند.

در این نوع از تبلیغات، اینفلوئنسرها کالا یا خدمات شما را به دنبال‌کنندگان معرفی می‌کنند. از آنجا که این افراد فالوورهای خیلی زیادی دارند، کسب و کار شما به هزاران نفر معرفی می‌شود. این معرفی اگر با زبان خود شخص اینفلوئنسر انجام شود، قطعاً خیلی خواهد داشت. در تبلیغ اینفلوئنسری سعی کنید محتوای خود را به شخص بسپارید و از آن استفاده کنید.

اینفلوئنسرها معمولاً دایرکت‌ها و پیام‌های بسیاری دریافت می‌کنند. پس در اکثر موارد ارتباطی با این افراد برای تبلیغات سخت خواهد بود.

جریان با فراهم آوردن لیستی از اینفلونسرها و پیج‌هایی که هستند، کار شما را راحت کرده‌اید. دیگر نیاز نیست کلی زمان فقط جستجو و ارتباط گرفتن با اینفلونسرهای مناسب کسب‌وکارتان باشد. در این بخش دسته بندی موضوعی پیج ها وجود دارد و بهراحتی پیج ها و اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری خود را پیدا می کنید. در ضمن، هزینه‌های تبلیغاتی در این پیج‌ها هم نمایش داده می‌شود و هم برحسب بودجه تبلیغاتی‌تان، می‌توانید آن پیج‌ها را انتخاب کنید.

در این صفحه از فیلترهای جریان در سمت راست و بالای صفحه وجود دارند که کار شما را سریعتر می‌کنند.

لیست اینفلوئنسرهای جریان

لیست اینفلوئنسرهای جریان

تبلیغات در اینستاگرام چقدر است؟

همان طور که گفتیم، اینستاگرام محیط خیلی برای تبلیغات است و روش های خوبی برای تبلیغات در آن وجود دارد. با وجود این، تبلیغ در اینستاگرام به‌خصوص برای کسب‌وکارهای کوچک که سرمایه اندکی دارند، احتمالاً گرانقیمت و پرهزینه است.

تبلیغات در اینستاگرام به 2 بخش تقسیم می شود:

۱. ابزار تبلیغ

۲. هزینه نمایش تبلیغ

یکی دیگر از فاکتورهایی که تبلیغات در اینستاگرام را بالا میبرد، جذاب است! حتی با گوشی موبایل هم می‌توانید جذابی برای تبلیغ تهیه کنید. پس لازم نیست که برای تهیه تبلیغات باید پرداخت شود. هرچقدر که تولید اثر کمتر شود، از آن طرف بودجه بیشتر برای نمایش نشان می دهد.

تبلیغات در اینستاگرام ویژگی خاصی ندارد و با هیچ فرمولی نمی‌توان پیج‌های مختلف را محاسبه کرد. پیج‌ها معمولاً با توجه به تعداد فالوور و میزان آن‌ها (انگیجمنت) رقمی را برای تبلیغات مشخص می‌کنند. اینفلونسرها به دلیل میزان بیشتری که دارند، تبلیغات در پیجشان نسبت به بقیه پیج‌ها بالاتر است. تبلیغات در پیج اینفلوئنسرها را می‌توان در جریان ببینید که از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان هم ادامه دارد.

مثلاً شما می‌توانید از پیج‌های و سرگرمی‌های مثل ورزش۳ با بیش از ۴ میلیون فالوور، با پرداخت تنها ۹۰۰ هزار تومان تبلیغ کنید.

تبلیغات در پیج ها

تبلیغات در پیج ها

توجه: در جریان برای تبلیغات اینفلوئنسری به حداقل ۳ میلیون تومان و برای تبلیغات بازدید به حداقل ۱ میلیون تومان بودجه دارید. حالا با توجه به مواردی که تا اینجا گفتیم، آیا تبلیغات در اینستاگرام ارزشش را دارد؟

بالاخره در اینستاگرام تبلیغ کنیم یا نه؟

هر چیزی که لازم باشد در تبلیغات در اینستاگرام بدانید را به شما گفتیم. حالا به این سوال پاسخ می‌دهیم که تبلیغات در اینستاگرام چقدر است؟

اول از همه باید بگوییم فضای اینستاگرام برای تبلیغ هر نوع کسب و کاری مناسب نیست.

طبق آمارهایی که منتشر شده است، بیشتر از 60 درصد کاربران اینستاگرام در بازه سنی 18 تا 34 سال هستند. در واقع باید گفت که اکثر جامعه کاربران اینستاگرام را جوانان تشکیل می‌دهند. اگر بیشتر افراد مسن هستند، احتمالاً نتیجه خیلی خوبی از تبلیغ در اینستاگرام دریافت نمی کنید. در مورد کسب و کارهای مانند: تعمیرگاه خودرو، کارواش و… هم دقیقاً همین مشکل وجود دارد. اینستاگرام برای تبلیغات از کسب‌وکارها مثل فروشندگان ماشین‌آلات صنعتی یا مواد مناسب نیست.

از تاثیر آن تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کارهای فروشگاهی و آموزشی بسیار زیاد است. اگر پیج فروشگاهی دارید یا دوره آموزشی می‌فروشید، حتماً برای دیده شدن در اینستاگرام باید تبلیغ کنید. در صورتی که می‌توانید در اینستاگرام محتوای تولید کنید یا به یک اینفلوئنسر تبدیل شوید، باز هم باید تبلیغات کنید. این نکته را فراموش نکنید که هر تبلیغی بازدهی بالا ندارد و تأثیر آن در اینستاگرام به عوامل وابسته است که در ادامه آن‌ها اشاره می‌کنند.

چند نکته درباره بازدهی تبلیغات در اینستاگرام

احتمالاً این سؤال در ذهن شما وجود دارد که به‌ازای مبلغی است که بابت تبلیغات در اینستاگرام پرداخت می‌کنیم چقدر مشتری یا فالوور جذب پیجمان می‌شود؟

جواب دقیقی برای این سؤال وجود ندارد. چون موفقیت تبلیغ در این شبکۀ اجتماعی به عوامل دیگری بستگی دارد. در ادامه، چند نکته می‌گوییم که با رعایت آن‌ها بازدهی تبلیغات شما در اینستاگرام بیشتر می‌شود.

انتخاب رسانۀ مناسب

هر پیج و اینفلوئنسری برای تبلیغ شما مناسب نیست. باید در پیجی تبلیغ کنید که فالوورهای آن را به محصول یا خدماتی که نیاز دارید داشته باشید. تاثیر تبلیغات در اینستاگرام افزایش می‌یابد که بهترین پیج‌ها را برای تبلیغات انتخاب کنید. قبل از تبلیغ حتماً سابقه پیج را بررسی کنید و مطمئن شوید که پیج موردنظرتان فالوور فیک نمی‌زند.

اگر در جریان کمپین تبلیغاتی‌تان را بسازید، این پلتفرم به شما در حین ساخت کمپین پیج‌های مناسب شما را پیشنهاد می‌دهد. جریان از سیستمی هوشمند است. به این شکل که بازدهی و اینسایت هر پیج ناشر (پیجی که در آن تبلیغ شما منتشر می‌شود) را بررسی کرده و در صورت بهینه و به‌صرفه بودن، آن را به شما پیشنهاد می‌دهد. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که در پیج درستی تبلیغ می‌کنید.

تحلیل مداوم

بعد از اینکه تبلیغ خود را منتشر کردید، باید عملکرد آن را بسنجید. جریان برای هرپین، گزارشی کامل از میزان عملکرد پیج ناشر و با توجه به اینکه چه تعداد بازدید و چه چیزی را برای شما می‌دهد را گزارش می‌دهد.

اما اگر خارج از سرویس جریان تبلیغ شده باشد، برای تحلیل عملکرد تبلیغات می‌توانید از پیج منتشرکننده تبلیغ درخواست کنید تا مشارکت پولی را برای پست یا استوری تبلیغ شما فعال کنید. به این ترتیب شما هم می‌توانید آمار insight پست یا استوری تبلیغ را ببینید.

این سایت

این سایت

در بخش اینسایت، اول از همه به میزان رسیدن (بازدید) پست یا استوری توجه کنید. این قسمت نشان می دهد که چند نفر تبلیغات شما را دیده اند. بعد از آن، قسمت Engagement را مشاهده کنید. در این قسمت تعداد افرادی که با پست یا استوری رسیده اند را مشاهده می کنید.

این سایت

این سایت

بعلاوه بر این موارد، تعداد فالووری که بعد از انجام تبلیغ می‌کنید را هم محاسبه کنید. تعداد دایرکت‌های دریافتی و زمانی انجام می‌شود که با پست و استوری‌های اخیر شما هم می‌شود، در بررسی و تحلیل تبلیغات نقش دارند. یکی از مهمترین مواردی که در تحلیل تبلیغات باید به آن توجه شود، میزان جذب مشتری و فروش است.

حتماً آمار باید فروشی کنید که از هر تبلیغی که دارید را بررسی کنید. این تحلیل‌ها باید به‌صورت مداوم و مستمر انجام شوند. یعنی حساب کنیم که از هر تبلیغ و فعالیتی که برای پیجمان داشته باشیم، چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود. در ادامه، این موضوع را بیشتر می‌کنیم و توضیحات کامل‌تری در این مورد می‌دهیم.

آمادگی قبل از تبلیغ

فرض کنید تبلیغاتتان جذابی دارد و آن را در پیج‌های مناسب نمایش داده‌اید. اما نتیجه چنگی به دل نمی‌زند. حالا فکر می کنید مشکل کجاست؟

جواب: احتمال دارد که مشکل از پیج خودتان باشد. یعنی چه؟

پیج شما باید عکس پروفایل، بایو، هایلایت و طراحی ظاهری مناسب داشته باشید تا کاربران شما را فالو کنند. اگر پیج فروشگاهی دارید، باید عکس‌ها و توضیحات مناسب از محصولات داخل پیج قرار دهید.

ما در یک مقاله، لیست کارهایی که قبل از تبلیغ در اینستاگرام باید انجام دهید را برای شما آورده‌ایم که حتماً به دردتان می‌خورد.

چگونه تبلیغات در اینستاگرام را بگیریم؟

در گذشته در مورد تحلیل عملکرد تبلیغات صحبت کرد. اما هدف ما از تبلیغ در اینستاگرام فقط جذب فالوور نیست. وقتی در کاری سرمایه‌گذاری می‌کنیم، انتظار داریم که سودی از آن به دست بیاوریم. تبلیغات یک سرمایه گذاری است و باید به نسبت هزینه هایی که بابت آن پرداخت می شود، سودی برای ما داشته باشد.

برای اینکه ببینیم تبلیغات ما در اینستاگرام چه تاثیری داشته است، باید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را برای آن محاسبه کنیم. فرمول محاسبۀ ROI به صورت زیر است:

(سود خالص از تبلیغات – هزینۀ تبلیغات) / هزینۀ تبلیغات = نرخ بازگشت سرمایه

اگر نرخ بازدهی را در صدها ضرب کنید، درصد بازگشت سرمایه به دست می‌آید. فرض کنید سود خالص شما از فروش هر محصول صد هزار تومان باشد. حالا اگر 1 میلیون تومان بابت هزینه کنید و 20 محصول بفروشید، درصد بازگشت سرمایه شما صد درصد می‌شود. یعنی تبلیغات شما به اندازه هزینه‌هایی است که بابت آن پرداخت شده است.

چگونه از تبلیغات در اینستاگرام بهترین نتیجه را بگیریم؟

در این مقاله راجع به انواع تبلیغات در اینستاگرام و هزینۀ آن توضیح دادیم. همچنین نکاتی را گفتیم که با رعایت آن‌ها تأثیر تبلیغاتتان چند برابر می‌شود. در نهایت هم یاد دادیم که چگونه تبلیغات در اینستاگرام را بررسی و تحلیل کنید. تبلیغات در اینستاگرام برای همۀ کسب‌وکارها به یک اندازه سودمند نیست.

هر چند از پیج‌ها به ویژه‌شاپ‌های آنلاین، با تبلیغات اصولی می‌توانند مانند تبلیغاتشان باشند.

با توجه به نکاتی که در این مقاله می‌گویند، جریان می‌تواند امکاناتی را در اختیار شما قرار دهد که کمپینی بی‌نقص را راه‌اندازی کنید و در هر مرحله از نتایج آن را صدا کنید. همین الان می‌توانید کمپین تبلیغاتی خود را با جریان شروع کنید. یک سوال در مورد ساخت کمپین باید حتماً یک دیدگاه را با ما مطرح کنید تا در اسرع شما پاسخ دهید.

منابع: business.instagram.com | business.com | lyfemarketing.com



منبع