خرید بلیط هواپیما از سفرمارکت

شب وقت خواب فرا رسیده اما شما همچنان در رختخواب خود به تصمیمی که کمی پیش‌تر گرفته‌اید فکر می‌کنید و یا نگران لیست کارهایی هستید که فردا باید انجام دهید! اگر این تصویر برایتان آشناست باید بگویم شما تنها نیستید. مبلغ می‌گویند 73 درصد از افراد که در بازه سنی 25 تا 35 سال قرار دارند به بیش از اندیشی من دچار می‌شوند و این در حالی است که این مقدار در بین افراد 45 تا 55 سال به 52 درصد کاهش پیدا می‌کند. در ادامه با ما شوید تا کمی بیشتر در مورد فکری و راه‌های همراه با آن صحبت کنید.

چه عاملی باعث بیش اندیشی می شود؟

نمی‌توانم فکر کنم به خودی خود یک بیماری ذهنی می‌دانستم اما با شرایطی که از عارضه‌های بیش از حد، رژیم غذایی، جلوگیری از خوردن و مصرف مواد همراه خواهد بود. نشخوار فکری می‌تواند در اشخاصی که درگیر درد یا بیماری مزمن نیز هستند در قالب افکار منفی در مورد میزان درد و روند بهبودی هم ظاهر شود.

ناتلی داتیلو (Natalie Dattilo) دکترای روانشناسی سلامت بالینی در بوستون و استاد روان پزشکی دانشکده هاروارد می‌گوید:

گاهی اوقات می‌گوید و می‌تواند فکر کند مغز را فریب می‌کند که با این کار در واقع یک کار مفید و تأثیرگذار می‌کند. برای مثال به طور کلی یکی از علائم بیماری عمومی است. اما برخی از مردم ممکن است گمان کنند که نگران باشند نشان دهنده این است که واقعاً چیزی را می‌توان یا آن‌ها را برای رویارویی با بدترین نتیجه ممکن آماده کرد. در واقع همین موضوع باعث می‌شود تا تبدیل به یک عادت شود که البته می‌توان (و) آن را از بین برد.

بیش اندیشی چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟  1

چگونه می‌توانم بیش از اندیشی را انجام دهم؟

اگر مستعد بیش از اندیشی هستید، دفعه بعدی که متوجه شدید در حال انجام آن هستید، استراتژی‌هایی هستند که در ادامه برای توضیح می‌دهیم را امتحان کنید تا از چرخه نشخوار فکری خارج شوید.

پذیرفتن یا انکار کردن افکارتان

ذهن انسان مدام در حال تولید انبوه افکار مختلف و گوناگون است. داتیلو می‌گوید:

فکر کردن مثل یک خیابان دو طرف است. مغز ما ممکن است تعداد زیادی از پیشنهادات را به ما ارائه دهد تا در نهایت تصمیم گیری نهایی این موضوع باشد که می‌خواهیم آن‌ها را بپذیریم یا خیر.

لازم نیست هر فکری که به ذهنتان خطور می کند را به خطر خطر یک حقیقت دانسته و آن را جدی بگیرید. در واقع شما می‌توانید از لحظاتی بیش از اندیشی‌تان استفاده کرده حقایق را بررسی و زیر سوال کنید. در نهایت باید بدانید که افکار مضطربتان به اندازه شما قدرتمند است.

مغزتان را از نو آموزش دهید

داتیلو می‌گوید: زمانی‌که مغز در حال استراحت است، نقاطی که حل مسئله انجام شده و مرتبط با افکار خود هستند فعال می‌شوند و به کار می‌افتند. به همین دلیل هم اگر به حال خود رها شود، ذهن مدام بیش اندیشی خواهد کرد. این یعنی شما باید ذهن خود را از نو آموزش دهید تا عملکرد غیر از این داشته باشید به ویژه اگر بیش از فکری شما مربوط به زمانهای خاصی مانند قبل از خواب است.

وی می‌افزاید: شما می‌توانید مغز خود را از نونویسی کرده و به جای این برنامه‌های معمول، فعالیت‌هایی که باعث پاکسازی ذهنتان می‌شوند را جایگزین کنید.

بیش اندیشی چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟  2

کانال را عوض کنید

اگر به خودتان برسید که دست از بیش از اندیشی بردارد، تبعاتی را به همراه داشته باشید. هرچقدر بیشتر از ورود افکار به مغزتان جلوگیری کنید آن‌ها را با شدت بیشتر ادامه خواهند داد. کانال مغز خود را تغییر فعالیت فعلی خود را عوض کنید. برای مثال ورزش کنید، در مورد یک موضوع کاملاً متفاوت صحبت کنید یا روی پروژه‌های کار کنید که ذهن شما را منحرف کند. انجام یک کار متفاوت باعث خاتمه افکار منفی خواهد شد.

زمانی را به بررسی افکارتان اختصاص دهید

توجه زیاد به افکار منفی و پر و بال دادن به آن‌ها کار درستی نیست اما بررسی مختصر آن‌ها می‌تواند برایتان مفید باشد. برای مثال فکر کنید که چگونه می‌توانید کارهایتان را متفاوت انجام دهید و یا تشخیص دهید احتمالاتی وجود دارد که چگونه می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید.

در طول روز 20 دقیقه را به عنوان “زمان تفکر” در برنامه خود قرار دهید و در طول این مدت به خودتان اجازه بدهید، نشخوار یا چاره‌اندیشی برای هر مسئله‌ای که دوست دارید را بدهید. اما زمانی که تمام می شود به کار دیگری رفته است و هر باری که احساس می کند به سمت بیش از اندیشی و نشخوار فکری کشیده می شود که به خود فکر کنید باید تا رسیدن به “زمان تفکر” صبر کنید تا مسائلی را که در ذهنتان هست را تشخیص دهید. کنید.

بیش اندیشی چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟  3

افکار خود را به چالش بکشید

قرار گرفتن در جریان افکار منفی بسیار راحت اتفاق می‌افتد. به همین دلیل هم پیش داوری کنید که با محل کار تماس بگیرید در مورد مرخصی باعث خراج شدن شما خواهد شد. حتماً این مورد را به خودتان یادآوری کنید که افکار شما ممکن است اغراق باشند.

هنگام نشخوار فکری همیشه به یاد بیاورید که چگونه احساس شما می‌توان روی نگاه واقع بینانه‌تان نسبت به مسائل مختلف تأثیر گذاشته و با وجود تداخل ایجاد کند. در این مواقع لحظه‌ای درنگ کنید و به نشانه‌ها نگاه کنید. چه مدرکی دال بر درست بودن افکار شما وجود دارد؟ چه مدرکی مبنی بر درست نبودن آن‌ها دارید؟

بررسیتان را روی حل مسائل قرار دهید

تمرکز روی مشکلات به شما کمکی نخواهد کرد اما به دنبال راه حل تاثیر زیادی دارد. اگر مسائلی در مورد آن بیش از اندیشی یا نشخوار فکری می‌کنید شما را کنترل کنید باید به این ترتیب می‌توانید از آن جلوگیری کنید و یا خودتان را برای شناسایی 5 راه حل بالقوه برای آن چالش بکشید.

اما اگر این موضوع چیزی نیست که روی آن کنترلی داشته باشد مانند بلایای طبیعی، می‌توان راهکارهای مقابله با آن را انجام داد. همیشه در این راستا سعی کنید سعی کنید در مورد چیزهایی مانند سعی و تلاش و جستجوی قابل کنترل کردن تلاش کنید.

بیش اندیشی چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟  4

مدیتیشن کردن

توجه نظر در واقع یک تکنیک مدیتیشن است که برای افرادی که به آن توصیه می‌شود، می‌شود. ساده‌ترین روشی که می‌توانید این تکنیک را تمرین کنید که یک چیز کاملاً مادی و معمولی مثل شستن ظروف باشد، تا لباس‌های شسته‌شده و غیره را بپوشانید.

پیشنهاد می‌کند تا به این موضوع توجه کنید که خودتان را روی کار منعطف کنید. این مهم تا حد زیادی می‌تواند به آرامش سایر افکار مزاحم در ذهن شما کمک کند.

از ذهن خود خارج شده و وارد بدنتان شوید

یکی دیگر از تمریناتی که در زمینه خاموش کردن بیش از حد فکری ذهنی است، آن ذهن بدن به معنای سنتی‌تر است که با بررسی دقیق در زمان حال خواهد بود. داتیلو در این خصوص می‌گوید: تمام افکارتان را پشت سر گذاشته و روی بدنتان خواهید شد. چشمانتان را ببندید و در این هنگام سعی کنید ضربان قلب خود را از داخل بدن احساس کنید، دستان خود را قلاب کرده و آن‌ها را محکم فشار دهید یا می‌توانید هر دو پای خود را روی زمین قرار دهید و سعی کنید نقطه‌ای را به هر کدام از آن‌ها برسانید. سطح احساس کنید.

راه‌های دیگران نیز برای ارتباط با بدن وجود دارد که از جمله این روش‌ها می‌توان به حرکت موزون با موسیقی یا باشگاه ورزشی اشاره کرد.

بیش اندیشی چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟  5

ذهن خود را خالی کنید

روزانه در یک دفتر بنویسید. این کار در زمینه بیرون کشیدن افکار از مغزتان به شما کمک زیادی خواهد کرد و دیگر مغزتان با بیش اندیشی شما را کلافه نخواهد کرد. یکی دیگر از راه‌کارهایی که در این زمینه وجود دارد این است که فهرستی از کارهایی است که باید انجام شود. داتیلو می‌گوید: تهیه‌ی یک لیستی که عامل افزایش در آن وجود باشد، می‌توان ذهن نشخوار شما را آرام کند. شما می‌توانید هرجایی این کار را انجام دهید، از یک تکه کاغذ گرفته تا برنامه یادداشت در گوشی موبایل.

ساعتی را به اسپری کردن در طبیعت بگذرانید

مهم نیست در کجا زندگی می‌کنید، همیشه هوای تازه می‌توانید برای ذهنتان مفید باشید. اگر شرایط رفتن به دل طبیعت برایتان فراهم است حتما این کار را انجام دهید. مطالعات نشان می‌دهد که 90 دقیقه پیاده‌روی در محیط طبیعت می‌تواند ذهن انسان را به نشخواری بسیار کاهش دهد. این اثر بیشتر به خاطر نبود سر و صدا و حواس‌پرتی‌های معمولی در طبیعت است و همچنین می‌تواند اکثر افراد را برای غلبه بر افکار منفی در محیط اطراف قرار دهد.

بیش اندیشی چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟  6

چه زمان به دکتر مراجعه کنیم؟

بیش اندیشی برای یک سری از افراد بیشتر از سایرین رخ می دهد. داتیلو می‌گوید اگر افکارتان به جایی رسیده است که برایتان مزاحمت و یا ناراحتی ایجاد می‌کند و یا فکر می‌کنید شما را به نفع عملکرد عملکردتان تحت تأثیر قرار می‌دهد، روی توصیه می‌کنیم حتما به دنبال کمک متخصصان در حوزه بهداشت روان باشید. تراپی شدن به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات مفید و غیرمفید خود را تشخیص دهید. همچنین اگر با افکاری از نوع خودآزاری شدید به سرعت با دکتر یا تراپیست خود تماس بگیرید.

بپوش رو
اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!