چند سالی می‌شود که اینستاگرام، با اختلاف، به استفاده‌ترین شبکۀ اجتماعی میان ایرانی‌ها تبدیل می‌شود. موفقیت‌هایی که بسیاری از کسب‌وکارها در این پلتفرم به دست آوردند، باعث می‌شوند که همه کسب‌وکارها در این فضا بیفتند.

در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی برندسازی در اینستاگرام صحبت کنیم. خلاصه کلام، می‌خواهیم ببینیم چگونه در اینستاگرام انتخاب کنیم. ابتدا بیایید با مفهوم برند سازی آشنا می شود.

برندسازی در اینستاگرام یعنی چه؟

بهتر است در ابتدا به برندسازی در اینستاگرام برویم. مجموعه تصویر عمومی، لوگوی یک، تنها المان برند آن نمی‌شود. برند یک حقیقت غیرمدی است یعنی دیدن امکان یا لمس کردن آن وجود ندارد. اما به انسان‌ها کمک می‌کند که یک کانسپت یا تصویر ذهنی از یک شرکت و محصولاتش برای خود بسازند. در واقع، برند همان چیزی است که یک مجموعه را از باقی رقبایش متمایز می‌کند.

برند یعنی مشتری چگونه یک کسب و کار را می‌شناسد و چه تجربه‌ای را در استفاده از آن کسب می‌کند. در واقع، برندسازی روشی برای هویت بخشیدن به یک کسب و کار است!

حالا راحت‌تر می‌توانیم درباره‌ی برندسازی در اینستاگرام صحبت کنیم.

به این معنا، فعالیت ها برنامه ریزی شده و با استراتژی در این شبکه اجتماعی است. یعنی کاری کنید که برندتان به بهترین شکل در این شبکۀ اجتماعی دیده شود. دیده شدنی که باید در جهت خدمت به مجموعه مجموعه و در مرحله آخر سوددهی باشد.

همان طور که می‌بینید، از تصاویر زیر که صفحه‌های برند نایک را نشان می‌دهند، به‌خوبی می‌توانم به ماهیت آن پی ببرم. ماهیتی که از تولید کفش‌های مناسب دویدن شروع می‌شود و اکنون با تولید انواع دیگر محصولات، بیشتر کفش‌ها مرکزی فعالیت‌های این برند هستند. جالب است بدانید که فیل نایت (موسس نایکی)، معتقد بود دویدن زندگی آدم‌ها را بهتر می‌کند. اگر به صفحه اینستاگرام این برند بزرگ سری بزنید، احتمالاً همین حس را از عکس دونده‌هایی که خوشحال می‌شوند گرفته‌اند.

برندسازی در اینستاگرام

برندسازی در اینستاگرام

اما اصلاً چه نیازی به این کار است؟ چرا باید در اینستاگرام برندینگ قرار بگیرم؟ در بخش بعد می‌خواهم پاسخ همین سوال را بدهیم.

برندینگ در اینستاگرام چیست؟

برندسازی در اینستاگرام، نکات مثبتی را برای کسب و کارها به‌دنبال دارد. هرچه باشد، این پلتفرم برای استفاده‌ترین شبکۀ اجتماعی میان ایرانی‌ها است. بیایید مزیت های این کار را مورد بررسی قرار می دهیم.

جلب اعتماد مخاطب

هرچقدر مخاطبان بیشتر به برندتان اعتماد کنند، از همه جهات بیشتر به نفع شما خواهد بود. در واقع، جلب اعتماد باعث می‌شود چرخ کسب‌وکارتان روان‌تر از بچرخد.

یکی از مهم‌ترین مزایای برندینگ در اینستاگرام، همین جلب اعتماد مخاطبان است. حضور مستمر و منظم، همراه با دیزاین و ابزاری که همسو با کلیت برند در کانال‌های مختلف باشد، کمک می‌کند تا مخاطب راحت‌تر به شما باشد و کسب‌وکاری که می‌خواهید اعتماد کنید. چه چیزی بهتر از این؟

شناساندن برند

اگر رنگ و دیزاین کلی صفحه اینستاگرامتان مشابه رنگ و دیزاینی باشد که در وب سایت به کار برده شده، تاثیر شگفت انگیزی در بیشتر معرفی شدن برندتان خواهد داشت. در واقع، داشتن هارمونی و پیروی از یکسری اصول و ارزش‌ها، باعث می‌شود مخاطب بهتر برندتان را به خاطر بسپارد کنید.

هیچکس از برندش بدش نمی‌آید. اگر نامتان سر زبان‌ها بیفتد، می‌توان مستقیم و غیرمستقیم باعث کسب درآمد و سود شد. اگر فعالیت‌های اینستاگرامی در ارتباط با کلی برندتان باشد، در نهایت کمک می‌کند که کسب‌وکارتان بیش از پیش شناخته شود.

برندسازی در اینستاگرام

برندسازی در اینستاگرام

ترافیک جذب

یک نکته مهم: قوانین اینستاگرام نسبت به استفاده از لینک، سختگیرانه است. استفاده از چند لینک‌ها که کلاً ممنوع است؛ در مورد لینک های مجاز هم فقط می توانید از یک لینک استفاده کنید. آن هم در قسمت بایو صفحه‌تان و نه جای دیگری.

فقط کافی است لینک وب سایت را در بایو صفحه قرار دهید تا بازدیدکنندگان را به آن لینک هدایت کنید. در نتیجه انجام این کار، افزایش ترافیک ورودی سایت‌تان خواهد بود که بر سایتتان تأثیر می‌گذارد.

افزایش فروش

فرقی نمی‌کند در چه زمینه‌های فعالیت‌هایی می‌کنید، اگر استراتژی درستی داشته باشید و همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، برندسازی در اینستاگرام باعث می‌شود شاهد افزایش فروش در اینستاگرام باشید.

بهتر است بگوییم، فعالیت های استراتژی در اینستاگرام را باید طوری تعیین کنید که در نهایت فروش و سود بیشتری به دست آورید.

موفقیت در اینستاگرام، طی 1 شب حاصل نمی‌شود! نمی‌توان کار را به قضا و قدر سپرد و منتظر معجزه ماند. اتفاقاً باید برنامه ریزی داشت و پایبند به تصمیم گیری پیش رفت.

حالا می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توانم این کار را کنم. قرار است راه حل هایی را بسازیم تا پاسخ چگونه در اینستاگرام ارائه ارائه شود.

چگونه در اینستاگرام برند؟

برای موفق شدن در این شبکۀ اجتماعی و برندسازی در اینستاگرام، راهکارهایی وجود دارد. رعایت این نکات و پایبندی به آن‌ها، در کنار داشتن صبر و حوصله، در نهایت منجر به موفقیت در این پلتفرم خواهد شد.

بیایید راجع به این راهکارها صحبت کنیم. می‌خواهیم ببینیم چگونه در اینستاگرام برند انتخاب کنیم!

۱. تهیه و تنظیم مناسب

بیگدار به آب زدن ثمری نخواهد داشت! حتی اگر بدون شروع کرده اید، حتماً برای ادامه فکر کنید و با برنامه ریزی ادامه دهید. تهی استراتژی مناسب، شامل چهار مرحله اصلی است:

  • تعیین اهداف
  • روی مخاطب هدف
  • تحقیق در مورد محتوا
  • تهیه برنامه ی

به ترتیب این مورد را بررسی کنید و در نهایت یک استراتژی برای شروع کار انجام دهید.

نکته: لزوماً قرار نیست تا دنیا به استراتژی‌هایی که ابتدا تهیه کرده‌اید پایبند آخر باشید! در صورت بروز مشکل و مشاهده ایراد در استراتژی، آن را تغییر دهید تا مشکل حل شود.

۲. آشنا شدن با ابزارها و قابلیت‌های مختلف اینستاگرام

برای برندسازی در اینستاگرام، قابلیت‌ها و ابزارهایی را که این پلتفرم در اختیار می‌دهد، به‌خوبی بشناسید.

برای مثال هشتگ در اینستاگرام را در نظر بگیرید؛ اگر درستی داشته باشید و از هشتگ‌های مناسب یا هشتگ اختصاصی کسب و کار استفاده کنید، می‌توانید بازدیدکننده‌های صفحه جدید را برای بازدیدکنندگان داشته باشید. در سالیان گذشته، مجموعه اینستاگرام دائماً از قابلیت‌ها و امکانات رونمایی شده است. مانند قرقره، نظرسنجی و جعبه سوال در استوری‌ها، مشارکت پولی که امکان گذاشتن پست مشترک را می‌کند و ….

شناسایی هرچه بیشتر ابزارها و قابلیت‌ها به کاربران کمک می‌کند تا این جستجو را بیشتر انجام دهند.

۳. سواری گرفتن از ترندها

ترندها موضوعاتی هستند که شرایط بسیار داغی دارند و عموم کاربران اینستاگرام در حال پرداختن به آن‌ها هستند. اگر به‌موقع از ترندها استفاده کنید و اصطلاحاً سوار شوید، می‌توانید به صفحه جدید خود اضافه کنید.

نکته بسیار مهم در رابطه با استفاده از ترندها وجود دارد. آن هم حتماً به سراغ ترندهایی بروید که با موضوع کسب و کارتان مرتبط هستند. مثلاً پیروزی جانی دپ در دادگاه برابر امبر هرد، ترندی نیست که یک صفحه آموزش تعمیر خودرو به آن بپردازد.

۴. تبلیغات و همکاری استراتژیک

یکی از بهترین روش ها برای افزایش فالوور در اینستاگرام، تبلیغ در صفحات پرمخاطب و همکاری با برندهای مرتبط با حوزه کاریتان است. مخصوصاً از زمانی که امکان پست مشترک در اینستاگرام فعال می شود، همکاری در این زمینه بین برندها بیشتر از قبل دیده می شود.

همچنین اینفلوئنسر مارکتینگ هم روش دیگری است که می‌کند کلی دنبال‌کننده‌های جدید داشته باشید.

اگر قصد تبلیغات در اینستاگرام را داشتم، جریان 0 تا 100 این کار را برای انجام می‌دهد تا خیالتان از بابت همه‌چیز راحت شود.

برندسازی در اینستاگرام

برندسازی در اینستاگرام

۵. جلب توجهی از دنبال‌کنندگان

داشتن تعداد زیادی دنبال کننده به‌تنهایی کافی نیست! در واقع، دنبال‌کنندگان کمی که با صفحه اینستاگرامتان بیشتر هستند، بهتر است از حجم دنبال‌کننده‌ها باشند که حتی لایک هم نمی‌کنند (ساده‌ترین نوع کارها!)

به طوری که فعالیت های مخاطبان را داشته باشیم، بیشتر ممکن است از خود نشان دهند. کاری کنید با محتوایی‌تان درگیر شوند. زیر پست‌هایتان کامنت بگذارید و استوری‌هایتان را برای سایر دوستانشان بفرستند. برای برندسازی در اینستاگرام، جلب توجه مخاطبان نیاز است و ۲ راه حل طلایی برای انجام این کار وجود دارد:

  • در زمانی که آن‌ها آنلاین هستند را آپلود کنید.
  • از آن‌ها می‌خواهید کاری را انجام دهند. مثلاً سوال بپرسید تا در کامنت‌ها جواب دهند.

۶. فعالیت مداوم و مستمر

بسیاری از افراد، به‌رغم اینکه می‌خواهند در اینستاگرام برند شوند؛ اما فعالیت و مستمر ندارد! اشتباهی بزرگ و نابخشودنی!

هرچقدر هم جذاب و درگیر کننده تولید کنید، تا زمانی که فعالیت مستمر در حال کوبیدن آب در هاون باشد. بدون اغراق!

اگر یادتان باشد، بالاترین گفتیم که یکی از برندسازی در اینستاگرام جلب اعتماد مخاطبان است. چگونه می‌توان با توقع مخاطب به پیجی که برنامه‌های منظم برای انتشار محتوایی ندارد، اعتماد کند؟

لزوماً قرار نیست هر روز پست و استوری آپلود کنید؛ بسته به موضوع فعالیت، شاید تشخیص داده شود که ۱ روز در میان محتوای منتشر شود. هیچ اشکالی ندارد! فقط به برنامه هایی که تنظیم کرده اید، متعهد باشید.

۷. تحلیل داده‌ها برای بهبود برنامه و استراتژی

اگر صفحه اینستاگرام را به حالت کسب و کار تغییر دهید (باید این کار را انجام دهید!)، پس از مدتی، کلی داده و اطلاعات مربوط به مخاطبان و حتی خود را نشان می دهد. برای برندسازی در اینستاگرام، بررسی این داده‌ها و استفاده از آن‌ها ضروری است!

مثلاً فرض کنید از ۷ روز هفته، ۶ روز عکس منتشر شده کردید و ۱ روز ویدیو. با بررسی‌ها متوجه می‌شوید که ویدیوی مشابه عکس‌ها را دریافت کرده است. از لایک گرفته تا سیو و کامنت. چه برداشتی از این موضوع می‌کنید؟ شاید بهتر است نظری در نوع پیجتان بکنید؛ چراکه مخصوصاً مخاطبانتان را بیشتر به ویدیو از خود نشان داده اند.

ابزارهای بسیار برای بررسی و تحلیل داده های اینستاگرام وجود دارند. اما همان ابزار اینسایت این پلتفرم تمام نیازهایتان را خواهد کرد.

۸. بهینه سازی بایو

اولین برخورد مخاطب با پیج شما، در بایو اتفاق می‌افتد. همیشه گفته اند اولین برخورد، مهم ترین برخورد است. پس در برندسازی در اینستاگرام، باید به بهترین شکل آماده شود.

حتماً و حتماً حوزه کسب و کارتان را مختصر و مفید در این قسمت بنویسید. امکان گذاشتن ۱ لینک در بایو ارائه شده؛ اگر می‌خواهید چند لینک را به بازدیدکنندگان ارائه کنید، باید از سرویس‌های مخصوص مانند یک‌لینک استفاده کنید. همچنین، حتماً یک یا چند کلمه کلیدی اصلی مربوط به حوزه فعالیتتان را در این قسمت بنویسید تا در نتایج جست‌وجو ظاهر شوید.

مثلاً تصویر زیر را ببینید. صفحه برند کاله به بهترین شکل از قسمت بایو استفاده کرده است.

برندسازی در اینستاگرام

برندسازی در اینستاگرام

۹. تبلیغ پیج اینستاگرام در سایر کانالهای کسب و کار

هیچ اشکالی ندارد که پیج اینستاگرامتان را در توییتر یا لینکدین معرفی کنید. حتی می‌توانید از سایت و وبلاگتان برای اینکار استفاده کنید.

درست است که این جریانی است که کاربران را در این کانال هدایت کنند و همه آن ها را جذب کنند.

پس اگر برای اینکه چگونه در اینستاگرام انتخاب کنید، این ۹ راه حل را در گوشه ذهن خود داشته باشید و صبوری کنید. همان طور که گفتیم، قرار نیست در یک شب مسیر 100 ساله را طی کنید. آهسته و پیوسته پیش بروید و مطمئن شوید که به خواسته‌تان رسیده است.

برندسازی در اینستاگرام یک ضرورت است!

حتی اگر تا چند سال قبل خیلی‌ها نیازی به داشتن اکانت اینستاگرام نمی‌دیدند، حالا ورق کاملاً برگشته است. این شبکۀ اجتماعی که تعداد کاربران ایرانی بسیار زیاد است، سکوی پرشی برای هر کسب و کاری است. به همین جهت، عدم حضور در آن هیچ توجیهی ندارد.

مهم‌ترین کاربرانی که از برندسازی در اینستاگرام می‌شود، موارد زیر هستند:

  • جلب اعتماد مخاطب
  • شناساندن برند
  • ترافیک جذب
  • بیشتر بفروشید

اگر نکته‌ای را فراموش کرده‌ایم، حتماً در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید؛ اگر هم این مقاله از نظرتان مفید بود، لطفاً آن را برای دوستانتان بفرستید تا به انتشار هرچه بیشتر کمک کنید.

منابع: HubSpot | SproutSocial | کارآفرین

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!