در مقاله مقایسه پژو پارس مدل ۱۳۸۹ با مدل ۱۳۹۹ می‌خوانید:

پژو پارس، یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای ایران‌خودرو، در سال ۱۳۷۹، یعنی ۷ سال پس از عرضه ۴۰۵ به بازار خیابان‌های کشور آمد. پارس در واقع فیس لیفتی از ۴۰۵ است که با الهام گرفتن از طراحی پژو ۴۰۶ انجام شده است. پارس در سال‌های اولیه با نام‌های سفیر و پرشیا به بازار عرضه شد و رفته رفته نام آن به پارس تغییر کرد.

پارس در طی این سال‌ها با تیپ‌های عرضه به بازار عرضه شد. تفاوت اصلی این تیپ ها در موتورشان بود. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به بررسی و مقایسه پارس XU7 1389 با پارس TU5 1399 رفته‌ایم تا ببینیم آیا صنعت خودروی کشورمان در این دهه یک پیشرفت هم داشته است؟!

قبل از شروع مقایسه باید گفت که در هر قسمت از این مقاله که امتیاز دو خودرو برابر است، می توانم پارس قدیمی را پیروز اعلام کرد. چون قیمت پایین تر و سال ساخت قدیمی برگ برنده پارس قدیمی می شود.

همچنین بخوانید: مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو ۴۰۵ SLX

  • طراحی ظاهری پارس TU5 و پارس XU7

ازآنجاکه میلیون‌ها پارس در خیابان‌های کشورمان ترد می‌کند، گمان نمی‌کنم طراحی پژو پارس برای کسی ناشناخته و یا جدید باشد! این‌رو بخش طراحی ظاهری را خلاصه و زودتر به سراغ تجربه رانندگی و بررسی تفاوت‌های فنی و کیفی این دو خودرو می‌رویم.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

یقیناً طراحی پارس یکی از عوامل مهم در محبوبیت این خودرو بوده است. شاید طراحی پارس نسبت به خودروهای خارجی هم قیمت و یا حتی خودروهای چینی حرفی برای گفتن نباشد اما بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از طراحی این خودرو، هنوز هم ظاهری مورد پسند ایرانی دارد. طراحی پارس بسیار شبیه به طراحی ۴۰۵ است. در واقع چراغ‌های کمی کشیده‌تر با گرافیک داخلی بهتر و جلوپنجره متفاوت را می‌توانم تغییرات اصلی طراحی پارس را به ۴۰۵ دانست.

نمای جلو پارس با استفاده از خطوط تند تیز نسبت به بقیه قسمت‌های خودرو تهاجمی‌تر به نظر می‌رسد. ساده ترین طراحی مربوط به نمای جانبی این خودرو می شود. طراحی قسمت عقب پارس، نه مانند طراحی جلو تهاجمی و نه مانند طراحی جانبی، ساده و بی‌پیرایه است. اما درهرصورت زیباتر از طراحی عقب ۴۰۵ به نظر می‌رسد.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

تفاوت طراحی خارجی پارس ۸۹ با ۹۹ به تغییر فرم آیین نامه های جانبی و قالپاق ها محدود شده است.

  • کابین پارس TU5 و پارس XU7

از اواسط سال ۹۳ داشبورد و صفحه کیلومتری با طرح جدید بر روی پژو پارس و ۴۰۵ قرار گرفت. مسلماً این داشبورد نسبت به داشبورد قبلی و از نظر بسیار زیباتر است. اما هنوز کسانی هستند که (ازجمله من نگارنده) داشبورد را بیشتر می‌پسندند.

داشبورد پرشیا

افت کیفیت متریال کابین در پارس مدل ۱۳۸۹ مورد تست ما که حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر کار کاملاً مشهود است. البته انتظار بیشتر از یک خودروی به‌اصطلاح اقتصادی در بازار ایران با این کارکرد و شرایط نگهداری نه‌چندان مناسب نمی‌رود. اما در پارس جدید 99 که حدود 8000 کیلومتر کارکرد دارد این کیفیت را نمی بیند که این هم منطقی است و انتظاری کمتر از این هم نمی رود. اما از متریال نرم‌تر و با کیفیت بیشتر به جای متریال خشک در داشبورد پارس ۸۹ نشان می‌دهد که نسخه‌های سالم و تمیز پارس قدیمی هنوز هم با قیمت پایین‌تر، کیفیت بالاتری در کابین متریال را به شما ارائه می‌کند.

داشبورد پژو پارس موتور ایکس یو سون XU7

دسترسی به ادوات کابین در هر دو خودرو نسبتاً ساده می‌پذیرد اما به دلیل اینکه داشبورد مرکزی پارس جدید به صورت کاملاً عمودی نصب شده است، دسترسی به کنترل‌کننده‌های پایین‌تر به‌سختی صورت می‌گیرد و نیازمند به چندین مورد است به همین دلیل در این قسمت هم پارس قدیمی پیروز است. است.

فضای کابین و صندوق عقب هم در هر دو خودرو یکسان است و کوچکترین تفاوتی که در آن ها دیده نمی شود که امری منطقی است.

  • امکانات رفاهی و ایمنی پارس TU5 و پارس XU7

پیروز این بخش از قبل مشخص شده است، قیمت بالاتر پارس جدید این موضوع را توجیه می کند. امکانات رفاهی و ایمنی مشترک این دو خودرو عبارت‌اند از: ترمز ABS، ایربگ راننده، سنسور دنده عقب، شیشه خودکار، مه شکن‌های جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، چهار شیشه برقی و تنظیم آیینه به صورت برقی. اما آیینه‌های تاشو برقی، پشتی صندلی‌های برقی، کولر اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و اربگ سرنشین در کناری از امکانات اضافه‌تر پارس جدید نسبت به نسخه قبلی هستند.

  • مشخصات فنی پارس TU5 و پارس XU7

مطمئناً اگر قصد خرید پارس را داشته باشید بین موتور ایکس یو سون و تی یو فایو از چالش های شما برای خرید این خودرو است. البته ما در این بخش صرفاً مشخصات موتور این دو خودرو را در قالب یک جدول مقایسه‌ای ذکر کرده‌ایم و این موتورها را در حادثه‌ای در قسمت تجربه رانندگی صورت گرفته است.

موتور XU7 موتور TU5
حجم موتور ۱۸۰۰ سیسی ۱۶۰۰ سیسی
تعداد سوپاپ ۸ ۱۶
قدرت صد اسب بخار ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۱۱ ثانیه ۱۲.۹ ثانیه
سرعت سرعت 100 کیلومتر در ساعت 100 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت (ترکیبی) 9.1 لیتر ۷.۵ لیتر
  • تجربه رانندگی با پزو پارس TU5 و پارس XU7

نوبتی هم باشد نوبت مقایسه موتور این دو خودروست. در حالت سکون موتور ایکس یو سون نرم‌تر و روان‌تر از موتور TU5 عمل می‌کند. در حین حرکت نیز این موضوع مشهود است و هماهنگی موتور و گیربکس پارس قدیمی بسیار بسیار بهتر از پارس جدید با موتور TU5 است. اما در بحث شتاب و کشش ورق برمی‌گردانی و اینجاست که پارس جدید با موتور TU5 کمی از قدیمی جلو می‌افتد و آن را پشت سر می‌گذارد. اما برای ما هم این موضوع عجیب بود و برای همین بار آزمایش‌های خود را چند بار انجام دادیم و در آخر متوجه شدم که تعمیرات اساسی چندین بار که بر روی موتور پارس قدیمی اعمال می‌شود باعث این اتفاق می‌شود. اما اگر پارس قدیمی با موتور ایکس یو سون بدون تعمیر و با قطعات فابریک بود، مطمئناً به راحتی موتور TU5 را پشت سر می‌گذاشت و یا در نهایت نتیجه رقابت را مساوی می‌کرد.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

از بحث موتوری که بگذریم متوجه ترمزهای قوی تر پارس جدید نسبت به نسخه قدیمی می‌شویم. سروصدای داخل کابین پژو پارس ۹۹ به‌مراتب بهتر از پارس ۸۹ است زیرا در پارس قدیمی سروصدای ادوات کابین و صدای باد واقعاً آزاردهنده است. قیمت پایین‌تر باعث می‌شود که بتوان از این چشم‌پوشی کرد. سیستم تعلیق پارس قدیمی بسیار بهتر از پارس جدید است و در این موضوع شکی نیست. راحتی و دربرگیرندگی صندلی‌ها نیز در قدیمی‌تر بسیار بهتر است.

هندلینگ پژو پارس جدید با کمی تفاوت بهتر از پارس قدیمی است. عملکرد کولر در پارس جدید بهتر از نسخه قدیمی به نظر می‌رسد.

  • هزینه های نگهداری پارس TU5 و پارس XU7

قبل از هر چیز به بررسی هزینه های نگهداری و تعمیرات این دو خودرو میرویم. اگر بخواهیم معایب موتور ایکس یو سون را مشخص کنیم مصرف سوخت بالا و سوختن واشر سرسیلندر را ذکر کنیم. اما در تی فایو، صدای نامول در دورهای بالای 400، هماهنگ نبودن و گیربکس موتور و موتور بالا موتور نسبت به روغن از معاینه TU5 است. اما انجام تعمیرات ساده‌تر موتور ایکس یو سون نسبت به موتور TU5 باعث می‌شود تا نظر برخی از موارد دیگر به سمت موتور ایکس یو سون بروند.

به گفته مالکان این دو خودرو، هزینه هر بار تعویض روغن پارس TU5 حدود 500 هزار تومان و هزینه تعویض روغن پارس ایکس یو سون حدود 400 هزار تومان می‌شود. جهت اطلاع بیشتر شما از مخاطبان پدال از قیمت قطعات یدکی پارس، در جدول زیر قیمت برخی از قطعات ارائه شده است.

نام قطعه قیمت
چراغ جلو ۵۹۸ هزار تومان
چراغ عقب ۱۶۹ هزار تومان
سپر جلو ۱.۴ میلیون تومان
سنسور صرف ۶۰۰ هزار تومان
کاتالیزور ۲ میلیون تومان
رادیاتور آب ۸۰۰ هزار تومان
ECU ۳.۵ میلیون تومان
تسمه تایم ۱۷۰ هزار تومان
لنت جلو هزار تومان
لنت عقب 150 هزار تومان
  • جمع‌بندی و مقایسه پارس TU5 با پارس XU7

اگر بخواهیم بی‌شیله‌وپیله و رک و راست بین این دو خودرو، برنده را اعلام کنیم باید بگویم که پژو پارس ایکس یو سون ماست را انتخاب کرد. قیمت پایین‌تر و کیفیت ساخت بالاتر نسبت به نسخه جدید از انتخاب ما بوده است. بازار خرید فروش پارس TU5 داغ است؛ اما بااینحال اگر نسخه‌های قدیمی و سالم پارس‌های را پیدا کنید در خرید آن شک کنید! در آخر باید سوالی که اول مقاله مطرح شد پاسخ داد که آیا صنعت خودروی کشورمان در این سالها پیشرفتی هم داشته است؟ جواب در یک کلمه خیر است!

در پایان از آقایان محمد شیرازی و جهانبخش جعفری جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان به تیم تست مجله پدال تشکر می‌کنیم.

  • جداول مقایسه پارس

جداول زیر و امتیازات صرفاً جهت مقایسه کنید این دو خودرو است.

نکات مثبت پژو پارس با موتور ایکس یو سون معایب پژو پارس با موتور XU7
کیفیت ساخت نسبتاً بالا مصرف سوخت بالا
سیستم تعلیق بازار خرید فروش ضعیف نسبت به نسخه TU5
قطعات فراوانی یدکی ضعیف بودن واشر سرسیلندر موتور
نکات مثبت پژو پارس با موتور TU5 معایب پژو پارس با موتور TU5
بازار خرید و فروش پر رونق کیفیت ساخت پایین
آپشن های قابل قبول هماهنگ نبودن موتور و گیربکس
بهروز موتور بودن سفارشی شدن برخی از آپشن ها از اواسط سال ۹۷ (ترمز دیسکی عقب و رینگ اتوبوسی)
پارس ۱۳۸۹ پارس ۱۳۹۹
هماهنگی موتور و گیربکس ۱۸ ۱۶
سیستم تعلیق ۱۸ ۱۷
شتاب و کشش ۱۹ (در صورت سالم بودن موتور) ۱۸
آپشن ۱۵ ۱۸
ارزش در مقابل قیمت ۱۹ ۱۷
جمع امتیازات (از صد) ۸۹ ۸۶
اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!