God of War Ragnarok دنباله‌های درخور و تجربه‌های لازم برای هواداران بازی‌های ویدیویی است و می‌توان تجربه‌ای فراموش نشدنی را برایتان رقم زد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

نسخه از مجموعه God of War در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کرد و پس از پایان سومین نسخه، کاربران در این فکر فرو رفتند که آیا در آینده، باز هم هستند. کریتوس را دیدید؟ آیا واقعا مرده است؟ مجموعه God of War یکی از بهترین‌های صنعت بازی‌های ویدیویی در سبک هک اند اسلش است و هر نسخه از آن، به‌واسطه سیستم مبارزات‌اش این گفته را تصدیق می‌کند.

بااین‌حال سونی در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی کریتوس را وارد نورس کرد و مجدداً کاربران را با کریتوس پیر و تجربه محصولی که نسبت به نسخه پیشین خود بسیار تغییر می‌دهد، حسابی کاربران را شگفت‌زده کرد. ازاین‌رو God of War Ragnarok را صادقانه می‌توان مورد انتظارترین بازی انحصاری سونی در نسل نهم و تا به اینجای کار قلمداد کرد که چندی پیش عرضه شد. اگر بخواهم قبل از هر چیزی بازی را در یک جمله توصیف کنم، خدای جنگ رگناروک اثری است که مدام با احساس شما بازی کرده و در انتها، ساعت‌ها به پایان آن فکر می‌کند.

تماشا از یوتیوب

داستان بازی دنباله نسخه قبلی است. کریتوس و اترئوس به شکار رفته و در راه بازگشت، فِریا به آن ها حمله می کند. شخصی‌که به‌دنبال کشته می‌شود بالدور به دست کریتوس، تنها به انتقام فکر می‌کند. بااین‌حال خطری بزرگ‌تر به نام رگناروک در راه است و قصد دارد به‌واسطه پیدا کند. تیِر، خدای جنگ نورس، جلوی رگناروک را می گیرید که همه چیز مطابق میل او پیش نمی رود. مقدمه God of War Ragnarok هیجان‌انگیز و امیدوارکننده است تا محصول بی‌نقص از نظر روایت داستان و شخصیت‌پردازی را مشاهده کنیم. بااین‌حال پس از عبور از یک بازی سوم ابتدایی، داستان و روایت آن در یک مسیر ملایم و یکنواخت قرار می‌گیرد.

خدای جنگ رگناروک اثری است که مدام با احساس شما بازی کرده و در انتها، ساعت ها به پایان آن فکر می کند.

اما که این یکنواختی مورد بدی نیست و با روایت مناسب و دقیق، زمینه‌های چینی را برای اتفاقاتی که در یک سوم انتهایی داستان رخ می‌دهد، می‌دهد. همچنین پایان‌بندی بازی را می‌توان گل سرسبد روایت داستانی رگناروک دانست و پس از مشاهده آن، ساعت‌ها با خود فکر می‌کردند و تئوری‌های آن را تجسم می‌کنند. اما، در انتها به این نتیجه رسیدیم که استودیو سونی بابانوئیکا با این جمع بندی بهترین مسیر را پیش گرفته است. شخصیت‌پردازی یکی دیگر از مواردی است که باعث جذابیت داستان God of War Ragnarok شده است. کریتوس، اترئوس و فریا هرکدام به بهترین شکل ممکن شخصیت‌پردازی شده‌اند.

اترئوس در بغل کریتوس در God of War Ragnarok

تیم سازنده به شخصیت‌پردازی کاراکترها توجه ویژه‌ای دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا داستان‌سرایی و داستان God of War Ragnarok، بی عیب و نقص باشد.

رابطه پدر و پسری کریتوس و اترئوس نقش پررنگ‌تری در این نسخه دارد و رگناروک را می‌توان یک آرک داستانی بسیار خوب برای شخصیت‌های رستگاری کریتوس دانست و همچنین نقش پررنگ‌تری را در داستان ایفا می‌کند. ازاین‌رو پرداخت به وی بهتر از قبل بوده و کاربر می‌تواند حسابی با اترئوس ارتباط برقرار کند. دراین‌میان فریا که در غم و اندوه از دست دادن بالدور است، تنها به انتقام فکر می‌کند، اما این تمام چیزی نیست که تیم نویسندگی سانتا مونیکا برای مخاطب تدارک دیده می‌شود. روند سه شخصیت ذکر شده به مرور زمان، موردی است که این سه کاراکتر را خاص کرده است.

همین مورد برای شخصیت های منفی بازی مانند اودین و ثور هم صدق می‌کند. رابطه پدر و پسری در GoW Ragnarok فقط به کریتوس و اترئوس ختم نمی‌شود، بلکه اودین و ثور هم فراز و نشیب‌های خود را دارند که به بهترین شکل ممکن این موارد نشان داده می‌شود. نکته بسیار خوب شخصیت‌پردازی در اینجا، صرفاً به کاراکترهای اصلی ختم نمی‌شود، بلکه همه کاراکترهای جهان بازی که در داستان حضور دارند، مانند آنهاست. بروک، سندری و تیر،پردازی بسیار خوبی داشته و نقش کلیدی را در داستان ایفا می‌کنند. تیم سازنده به شخصیت‌پردازی کاراکترها توجه ویژه‌ای دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا داستان‌سرایی و قصه God of War Ragnarok، بی عیب و نقص باشد.

قایق سواری اترئوس و کریتوس در God of War Ragnarok

گزینه‌های مبارزه‌های پیش رو بازیکن در رگناروک نسبت به گذشته گسترش یافته تا بازیکن با افزایش روبه‌رو شدن.

پایه و اساس گیم‌پلی God of War Ragnarok موردی است که در سال ۲۰۱۸ مشاهده می‌کنید، اما در این زمینه بیشتر از قبل برای تجربه‌های تجربی استفاده می‌کنید و بهتر می‌توانید کسب کنید. کریتوس به‌واسطه‌ی تبر لوایتان و Blade of Chaos دشمنان خود را سلاخی می‌کند. گذشته، می‌توان برای نابودی دشمنان از هر دو سلاح استفاده کرد و از آن‌ها، به نقاط ضعف و قوتی که دارند، باید با یکی از سلاح‌های ذکر شده از بین بروند. حال Blade of Chaos تاثیر بیشتری روی گیم‌پلی و حل پازل‌ها دارد. همچنین در سکوبازی‌ها، بیش‌ازپیش از این شمشیر دوست داشتنی استفاده شده است.

مواردی که دو سلاح ذکر شده، تنها مواردی هستند که کریتوس ازطریق آن‌ها دشمنان خود را از بین می‌برد، بلکه از شیلد و مشت زدن درکنار Rage Mode و استفاده از مهارت کاراکتر همراه خود، از جمله موارد دیگری هستند که می‌توان از آن‌ها کمک گرفت. . یکی از لازمه‌های اصلی در حین انجام مبارزات، برای ساختن نوار Stun دشمنان و باس‌ها است. ازاین‌رو می‌توان با این بخش یک ضربه‌گیر را روی آن‌ها اعمال کرد یا بخش زیادی از نوار سلامت حریف خود را خالی کرد.

اترئوس در کنار انگربودا در بازی God of War Ragnarok

باس‌های اصلی بازی هم طراحی بسیار خوبی دارند و از نظر تعداد هم قابل قبول هستند

ازطرفی بازیکنان به‌لطف سیستم ارتقا و مهارت بازی می‌تواند شیوه‌های مبارزه‌ای را برای خود ایجاد کند. درجریان سیستم ارتقای God of War Ragnarok، کاربر می‌تواند با ارتقای سلاح‌ها، شیلد و ساخت و ارتقای Armor‌های جدیدتر، سطح کریتوس را افزایش دهد. همچنین با خرید مهارت های مختلف برای سلاح های خود و همچنین همراه خود، مبارزات را شخصی سازی کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید از قدرت Runic‌های استفاده شده روی سلاح‌هایتان استفاده کنید، از Armor و آیتم‌هایی برای افزایش قدرت Runic Attack و کاهش زمان استفاده استفاده می‌کنید، می‌توانید گزینه مناسبی را داشته باشید یا اینکه به‌سراغ مواردی که روی میزان تأثیر آسیب‌رسانی، قدرت سیستم تأثیر می‌گذارند. دفاعی و افزایش نوار سلامت‌تان دارد.

یکی از مواردی که باعث افزایش بیشتر مبارزه و ارتقاء کاراکتر می شود، طراحی درجه سختی دشمنان و مکانیزم های مبارزه آن ها است. دراینجا شاهد دشمنان معمولی، دشمنان الیت و مینی باس‌هایی هستند که از آن‌ها حسابی مخاطب را به چالش می‌کشند و اگر در سطح مناسبی قرار نگیرند، ممکن است اذیت شوند. همچنین باس‌های اصلی بازی هم طراحی بسیار خوبی دارند و از نظر تعداد هم قابل قبول هستند. گسترش گیم‌پلی God of War Ragnarok فقط به یادگیری سیستم‌های مبارزات و ارتقاء و همچنین دشمنان بازی ختم نمی‌شود، بلکه از نظر گشت‌وگذار و طراحی مراحل اصلی و فرعی هم بازی نسبت به نسخه پیشین خود را دارد.

کشتن الف‌ها با اترئوس در God of War Ragnarok

گشت‌وگذار در جهان بازی به‌لطف مأموریت‌های فرعی، باعث می‌شود امتیازهای ارزشمندی را کسب کنید.

چندین بار با گشت‌وگذار در سرزمین‌های God of War Ragnarok می‌توانید صندوق‌های متفاوتی را پیدا کنید. از این منابع منابع مورد نیاز برای توسعه سلاح، Armor و موارد نیاز برای ساخت‌وساز را دراختیارتان قرار می‌دهند. این در حالی است که دیگر آیتم‌های مد نظر برای ارتقای نوار سلامت و نوار Rage را می‌دهند. همچنین مأموریت‌های فرعی با توجه به اینکه می‌توانیم بهتر باشند، اما شما را مجبور به انجام بیشتر کنید. این بیشتر و کامل کردن مأموریت‌ها، باعث می‌شود تا هم از نظر داستانی فهم و درک بهتری داشته باشید و هم این که چه چیزهایی را در نظر بگیرید. مراحل اصلی هم طراحی بسیار خوبی دارند و به‌خوبی می‌توانند شما را غافلگیر کنند و از سکانس‌ها با احساسات مخاطب بازی کنند.

درکل تجربه‌ی God of War Ragnarok و داستانی آن به‌همراه، از مراحل فرعی، حدود ۲۰ الی ۲۵ ساعت زمان می‌برد. البته که برای گشت‌وگذار کاملان بازی و مشاهده تمامی محتویات مانند کامل کردن تمامی ماموریت‌های فرعی، ارتقای کامل نوار Rage و نوار سلامت و ازبین‌بردن تمامی کلاغ‌های اودین درکنار پیدا کردن تمامی Relicها، به زمان بسیار بیشتری نیاز دارید. گیم‌پلی رگناروک شاید نسخه پیشین یک انقلاب و ساختار شکنی برای مجموعه‌ای نباشد، اما به‌خوبی المان‌های گذشته استفاده کرده و آن‌ها را در مسیر درستی گسترش داده است. زیرا، ساختار گیم‌پلی این نسخه به‌لطف بیشتر اهمیت دارد در داستان دست‌خوش تغییر می‌شود و شاهد تجربه‌های متنوع‌تر نسبت به گذشته هستیم.

نبرد فریا و کریتوس در God of War Ragnarok

موسیقی یکی از ارکان اصلی بازی God of War Ragnarok به حساب می‌آید

God of War Ragnarok از نظر بصری یک فوق‌العاده و چشم‌نواز به حساب می‌آیند. جلوه‌های بصری و نورپردازی‌ها باعث شده تا از مناظر بازی خیره‌کننده و عالی باشند. همچنین طراحی چهره کاراکترها بسیار دقیق و با جزئیات کار شده و در سکانس های احساسی مختلف، شخصیت ها به حس و حال خود را به نمایش می گذارند. میان‌پرده‌های بازی‌های سینمایی هم طراحی خوبی دارند و نقش مهمی را در بازگو کردن داستان‌ها می‌سازند. میان‌پرده‌هایی که از مواقع شما را خشمگین کرده‌اند و می‌توانند ناراحت شوند و بغض وجود شما را فرا می‌گیرند.

جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، هر یک از قلمروهای بازی طراحی خاصبه‌فردی دارند و دشمنان و بس‌های بازی هم متنوع هستند. از نظر فنی هم عملکرد خوبی دارد و کاربران پلی استیشن 5 با دو حالت مختلف قادر به تجربه‌ی بازی هستند. اگر می‌خواهید با رزولوشن 4K و نرخ 30 فریم برثانیه رگناروک را تجربه کنید، گزینه Favor Quality مناسبی است و اگر می‌خواهید با رزولوشن 1440p و نرخ ۶۰ فریم برثانیه تجربه بازی کنید، باید به‌سراغ Favor Performance انتخاب کنید. فارغ از انتخاب شما، بازی بدون افت فریم و باگ خاص اجرا شده و تجربه‌ی روانی را کسب کرد.

کومبو زدن در بازی God of War Ragnarok

موسیقی یکی از ارکان اصلی دیگر بازی God of War Ragnarok به حساب می‌آید. مهم نیست که در حال مبارزه یا نبرد با باس‌ها هستید یا میان‌پرده‌های سینمایی بازی را تماشا کنید، موسیقی نقش مهمی در القای اتمسفر و فضاسازی بازی دارد. بیر مکریفوق‌العاده کار کرده است. همچنین دیالوگ‌های بازی هم در سطح بسیار خوبی قرار گرفته اند و حتی در حینی مبارزه با هم از باس‌های اصلی هم شاهد داستان‌های دیالوگ‌های داستان و جالبی میان کاراکترها هستند.

در انتها God of War Ragnarok دقیقاً همان محصولی است که کاربران منتظر آن بودند و بااینکه مراحل فرعی می‌توانستند بهتر باشند، اما تجربه‌ی کلی‌ای که می‌شود، درحدی کامل و قوی است که این مورد را در خود حل کند. مهم نیست که به سبک بازی‌های ویدیویی علاقه‌مند هستید، God of War Ragnarok می‌تواند شما را در خود غرق کند و یک تجربه برای کاربران پلی استیشن به حساب می‌آید.

بررسی بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده است

منبع