داده‌ها نشان می‌دهد رفتار کاربران آمریکایی در بازار اپلیکیشن با تغییر بزرگی است. برای اولین بار در تاریخ اپ استور، در ماه می ۲۰۲۲ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱) هزینه‌کرد کاربران آمریکایی در اپلیکیشن‌ها از هزینه‌های انجام آن‌ها در بازی‌های موبایلی پیشی گرفت و این روند در ماه ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد و تیر ۱۴۰۱) نیز ادامه پیدا کرد. این موضوع باعث شد که در فصل دوم سال جاری میلادی، درآمد کلی اپلیکیشن‌ها از هر بازی‌ها بیشتر شود و به ۳.۴ میلیارد دلار برسد. کاربران قابل استفاده در بازی‌های موبایلی ۳٫۳ میلیارد دلار بود.

آمار توسط مؤسسه‌ای Sensor Tower گردآوری شده و مختصر شعبه آمریکای فروشگاه آنلاین اپ استور است. تک‌کرانچ می‌نویسد با ادامه روندی که نقطه آغازش ماه می (اردیبهشت و خرداد) بود، در ماه ژوئن (خرداد و تیر) ۵۰.۳ درصد از کل هزینه‌های کاربران کاربران به اپلیکیشن‌های موبایل اختصاصی داده شد. درمقایسه، تنها پنج سال پیش بازی‌های موبایلی بیش از دو سوم کل‌کرد، کاربران آمریکایی در اپ استور را به خود اختصاص داده بودند.

ظاهراً تغییرات یاد شده صرفاً در شعبه‌ی آمریکای اپ استور مشاهده می‌شود و در فروشگاه پلی استور در ادامه درآمد بازی‌های موبایلی بیشتر از اپلیکیشن‌ها است. در فصل دوم، کاربران آمریکایی سیستم‌عامل اندروید ۲.۳ میلیارد دلار در بازی‌ها خرج کردند، هزینه‌های آن‌ها در اپلیکیشن‌ها تقریباً یک میلیارد دلار اعلام شده است.

آمار فصل دوم ۲۰۲۲ دانلود و درآمد اپلیکیشن از نگاه Sensor Tower

تغییر کاهش‌کردن کاربران در اپ استور آمریکا مهم‌ترین نکته‌ای است که در گزارش جدید مؤسسه‌ای Sensor Tower می‌شود. این موضوع به وضوح نشان می‌دهد اپل می‌تواند با موفقیت یک اقتصاد مبتنی بر سرویس اشتراکی ایجاد کند تا بیشتر از اپلیکیشن‌ها به درآمدهای قابل‌توجهی دست پیدا کنند.

آمار نشان می‌دهد درآمد قابل‌توجه سرویس اشتراکی صرفاً عاید شرکت‌های بزرگ نمی‌شود و سایر توسعه‌دهندگان نیز درآمدهای خوبی به جیب زده‌اند. در فصل سال جاری میلادی، ۴۰۰ اپلیکیشن و بازی در اپ استور آمریکا از یک میلیون دلار درآمد کسب کردند. این عدد در مقایسه با درآمد اپلیکیشن‌ها در فصل دوم سال ۲۰۱۶ به میزان هشت برابر بزرگ‌تر شده است.

همچنین ۶۱ اپلیکیشن در اپ استور آمریکا می‌تواند در فصل ۲۰۲۲ حداقل ۱۰ میلیون دوم درآمد کسب کنند. در فصل دوم ۲۰۱۶، اپلیکیشن‌ها در اپ استور آمریکا حدود یک میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند. شماره اپلیکیشن‌ها مانند یوتیوب، HBO Max، تیک‌تاک، تیندر، دیزنی پلاس، هولو و Bumble در فصل دوم سال جاری میلادی به درآمد ۵۰ میلیون دلاری رسیده است.

تغییرات سرویس اشتراکی اپلیکیشن و بازی اپ استور از نگاه Sensor Tower

درآمد اصلی اپلیکیشن‌ها ازطریق سرویس اشتراکی به دست آمده و آمار نشان می‌دهد که از سرویس اشتراکی در سال‌های اخیر به‌صورت مداوم رشد کرده است. در سال 2019 و اوایل سال 2020، میزان رشد درآمد بازی‌های موبایلی به طور مداوم از اپلیکیشن‌ها بود. با آغاز دنیاگیری هزینه‌های کاربران در بازی‌های موبایلی مجدداً به اوج رسید، بااین‌حال با گذشت سال ۲۰۲۰، میزان رشد درآمد اپلیکیشن‌ها از بازی‌های پیشی گرفت و در سال ۲۰۲۱ شکاف این دو افزایش پیدا کرد.

تغییرات درآمد اپلیکیشن های موبایل از نگاه Sensor Tower

با افزایش درآمد اپلیکیشن‌ها، در فصل دوم سال ۲۰۲۲ یک‌سری اتفاقات دیگری نیز رخ داد که برای اقتصاد اپلیکیشن خوشایند نبود. آمار Sensor Tower نشان می‌دهد در فصل دوم، هزینه‌های کاربران کاربران را در اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها برای اولین بار پیدا کرده است.

در آغاز دنیا افزایش میزان رشد سالانه‌ای هزینه‌کرد کاربران در ۱۲ ماه از ۲۰ تا ۳۰ درصد به حدود ۳۵ تا ۵۵ درصد افزایش یافت، اما در ۲۰۲۲ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱) کاربران کاربران را در اپلیکیشن‌ها کاهش می‌دهند زیرا مردم از قرنطینه خارج می‌شوند. شدند و تصمیم گرفتند و پول خود را صرف رستوران سفر کردن بکنند. با وجود افت هزینه‌کرد در فصل دوم ۲۰۲۲، میزان پولی که کاربران در این بازه‌ها در اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها خرج کرده‌اند، ۷۱ درصد بیشتر از فصل دوم سال ۲۰۱۹ بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در آمریکا و بریتانیا میزان دانلود اپلیکیشن‌های حوزه سفر به دلیل رسیدن به رکوردشکنی است. همچنین میزان دانلود اپلیکیشن های شرکت های هواپیمایی در این دو کشور بیش از ۳۰ درصد بیشتر از فصل دوم ۲۰۱۹ بوده است.

در فصل ۲۰۲۲ میزان دانلود اپلیکیشن در سراسر دنیا کاهش یافت و مجموعاً به ۳۵ میلیارد دوم رسید که از افت سالانه‌ای ۲.۵ درصدی نشان داده شد. میزان دانلود اپلیکیشن در اپ استور 1.3 درصد افت کرد و به 7.8 میلیارد بار رسید. تعداد دانلود اپلیکیشن در گوگل پلی با افت سه درصدی به ۲۷٫۲ میلیون بار کاهش پیدا می کند.

پردانلودترین اپلیکیشن در سطح دنیا در فصل دوم ۲۰۲۲ تیک‌تاک بود. در 10 فصل آخر، تیک‌تاک هشت بار در رتبه‌ی اول جای گرفته است. میزان جذب کاربران به تیک‌تاک بسیار افزایش یافته است. تیکتاک در فصل دوم سال جاری میلادی ۱۸۷ میلیون بار دانلود شده است. این آمار دانلود نسخه چینی تیک‌تاک یعنی Douyin را نیز شامل می‌شود.

پس از تیک‌تاک، اینستاگرام و فیسبوک و واتساپ و اسنپ‌چت در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.

در بازه‌ای زمانی موردبحث، Subway Surfers بیشتر از هر بازی دیگری دانلود شد (بیش از ۸۰ میلیون بار). این اولین بار از سال 2014 میزان دانلود فصلی Subway Surfers تا این حد افزایش پیدا می‌کند.

مطابق آمار بخش اعظم هزینه‌های کاربران چینی همچنان به بازی‌های موبایلی اختصاص دارد. در فصل سال جاری میلادی ۶۵ درصد از هزینه دوم چینی‌ها به طور خلاصه به بازی‌ها بود و ۳۵ درصد بقیه برای اپلیکیشن خرج شد.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!