مقاله پیش رو چکیده ای از دوره بازاریابی کتابی با ویژگی Return on Investment (ROI) یا بازگشت سرمایه مثبت و همچنین محوری است که توسط استاد بزرگوار جناب آقای مرتضی شایق ارائه شده است. در دوره ای که گذراندم و در مسیری که قرار است تجربیات مفید و کاربردی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی ویژه ای را که با شما دوستان به اشتراک بگذارید.

همانگونه که می‌دانیم محتوای پادشاهی است و مارکیتی رگ حیاتی بازاریابی دیجیتال می‌باشد.

قبل از پرداخت به موضوع مورد نظر با اصول اولیه مارکتینگ دنیای دیجیتال به طور خلاصه آشنا می‌شویم.

تعریف بازاریابی دیجیتال دیجیتال مارکتینگ

** مارکتینگ دیجیتال، دربرگیرنده همه فعالیت‌های بازاریابی است که برای پیدا کردن دسترسی به مصرف کنندگان یا الکترونیکی، از اینترنت یا قطعات الکترونیکی (موبایل، لپ تاپ و .. ) استفاده می‌کند.

در رسانه های اجتماعی و روابط عمومی دیجیتال که برخی از انواع مارکتینگ دیجیتالی می توانند در تبلیغات آنلاین، مارکتینگ شوند.

اصول اصلی از نگاه AMA ( American Marketing Assosiation)

* مارکت‌ها، نهادها، فعالیت‌ها و مجموعه‌هایی هستند که به خلق، ارتباطات (اطلاعات و کسب اطلاع)، تحویل و تبادل پیشنهادها (پیشنهاد) مربوط می‌شوند.

* مبادله‌هایی که برای مشتریان، کارفرما، شرکا و در نظر گرفتن بزرگتر، جامعه، ارزش خرید دارند.

کتابی چیست؟

برای درک بیشتر این مبحث به تعریف مفهومی از دیدگاه فیلیپ کاتلر و جوپولیزی می‌پردازیم.

کتابی از دیدگاه جوپولیزی Joe Polizzi به عنوان بنیان کشور انستیتو بازاریابی محتوا:

* اهداف یک استراتژی مشخص برای خلق، توزیع با ارزش، مرتبط و بی وقفه برای جذب و حفظ مخاطبین نظر، مشخص است که سودآور توسط مشتریان می‌شود. (منظور از بی وقفه بودن این است که برای شبکه‌های اجتماعی مانند و گوگل است که محتوای مرتبط با هدف مهم و پیوسته باشد و دارای زمان بندی و محتوای محتوایی باشد)

* محتوا، صرفاً تولید محتوا، پست و آپلود مقاله نمی‌باشد بلکه باید یک استراتژی کامل داشته باشد

* به زبان ساده‌تر، به این منظور که صرفاً محصولات یا خدمات خود را معرفی می‌کند، برای خدمات بالقوه خود، منابع، مرتبط و مفید، ارائه می‌کنیم تا به حل مشکل آن‌ها کمک کنیم.

کتابی از دیدگاه فیلیپ کاتلر (پدر مارکت):

* بازاریابی علم و هنر جستجو (بازاریابی به هیچ وجه ابزار نیست)، خلق و ارائه ارزش برای خرید نیازهای بازار همراه با سودآوری است.

* مارکتینگ، نیازها و نیازهای تامین نشده را می‌کند. بازار آن‌ها را تعریف می‌کند و با اندازه‌گیری بازارها، سود بالقوه آن را مشخص می‌کند.

* تعیین انتخاب می‌دهد که کدام یک از بازارهای پتانسیل را برای فروش محصول دارد (در واقع این محصول نیاز به تامین آن دارد) و با آن محصول، خدمات را طراحی یا ترویج می‌کند.

مهمترین مطالب

* افزایش شناخت یا آگاهی از برند شما

* افزایش بازدید از سایت

* افزایش با مخاطبین

* افزایش فروش و وفاداری مشتریان

چرا کتابی مهم است؟

* زیرا مخاطبین هدف از سایت ما بازدید می کنند

* به ما اعتماد می‌کنند

* تبدیل به لید (سر نخ فروش) می‌شوند

* تبدیل مخاطبین به مشتری و معرفی ما به دیگران و در نهایت سود آوری مجموعه

از تفاوت مارکت و تبلیغات چه می‌دانید؟

* این دو مورد از هم مجزا محل

* تبلیغات جزئی از برنامه بازاریابی است

* به این صورت که اگر بخواهید به عنوان یک کیک در نظر بگیرید، این کیک از برش‌هایی مانند بازار، تعیین هدف، قیمت گذاری، تبلیغات و … ساخته شده است.

* تبلیغات بیشترین بودجه برنامه را به صورت اختصاصی می‌دهد

* در نسخه دیجیتال (شامل تبلیغات بنری، تبلیغات گوگل و …)

*در نسخه سنتی هم شامل (تیلیغات تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجلات و …) می‌باشد.

مقایسه فهرست و تبلیغات سنتی

آیا می‌دانستید مارکی‌ها و محتوا را با هم تفاوت دارند!

* مارک محتوا یعنی انجام فرآیندهای بازاریابی برای یک (مثلا یک ویدئوی آموزشی ساختیم و به دنبال جذب مخاطب برای آن هستیم الان در حال انجام محتوا هستیم)

* بازاریابی یعنی برنامه ریزی، تولید، انتشار و به اشتراک گذاری محتوا برای مخاطبین هدف

*مثلاً دیگر: مقایسه مارک تلفنی و مارکت تلفن

*مقالات بازاریابی تلفنی (بازاریابی) انجام کارهای بازاریابی به وسیله تلفن

* مارک تلفن (بازاریابی محتوا) انجام کارهای بازاریابی برای فروش تلفن

کتابی از نگاه SOSTAC

قدم برای شروع سفر تا رسیدن به یک روش مفید و کاربردی، استفاده از مدل ساستک برای تدوین استراتژی می باشد.

* این فریمورک به صورت یک چرخه است

– تحلیل موقعیت

(کجا هستیم؟) مرحله اول، تحلیل شرایط فعلی است، از این نظر که در چه سطحی هستیم، رقبا در چه سطحی هستند، شناخت وضعیت بازار، مشتری، مخاطبین و خرید مشتری، زبان برند ما، تعریف پرسونا، بررسی فعلی. کسب و کارمان با SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats)، تحلیل و بررسی وضعیت فعلی سایت از نظر سئو و محتوا.

– اهداف

(می‌یابی کجا باشیم؟) تعیین دقیق با توجه به شرایط موجود خودمان و رقبا
بررسی خرد و کلان، بررسی بودجه مورد نیاز

-استراتژی

(چگونه به منظور تعیین شده برسیم؟) تعیین شده به منظور تدوین برنامه های کاربردی از طریق تغییر برنامه، عنوان مقاله،عنوان SEO، لینک سازی داخلی و خارجی، تعیین CTA بر اساس KPI، مشخص کردن مسئول تولید محتوا، بازبینی و انتشار محتوای چه کسانی هستند، نوع پرسونا (محتوای تولید شده برای کدام یک از پرسوناهای ما است؟)، مرحله AIDA(برای کدوم مرحله از AIDA این محتوای تدوین شده است؟)، آماده سازی، مرحله آماده سازی

-تاکتیک

چگونه با استفاده از ابزارها، استراتژی‌ها را پیاده‌سازی می‌کنند که به اهداف برسیم می‌پردازند

-عمل

برای پیاده سازی استراتژی ها انجام می شود
آماده سازی، تولید، بررسی نهایی و انتشار محتوا، تحقیق عبارات کلیدی و بررسی صفحات رقبا برای عبارت کلیدی هدف، بررسی صفحات انگلیسی با عبارت کلیدی هدف و…

-کنترل

در این مرحله بررسی کنیم که آیا می توانیم و تصمیم می گیریم که تصمیم بگیریم به نتیجه می رسیم یا نه
بررسی نهایی خودمان و پیشرفتهایمان، در چه جایگاهی هستیم؟، چه مقدار ورودی و چه نوع ورودی میگیریم؟، یافتن نهایی و اصولی از کسب و کارمان

مزایا و ارزش‌های بازاریابی برای شرکت‌ها و مشتریان

** ارزش طول عمر مشتری ارزش طول عمر مشتری (CLV)

ارزش مادام العمر یک مشتری، درآمدی است که در رابطه با شرکت ایجاد می‌کند. در حالت ایده آل، شما می‌خواهید بارها و بارها برای خرید محصولات و خدمات شما بازگردید. با کیفیت، اطلاعات مرتبط، مفید و کاربردی ارائه می‌شود که مشکلاتی را حل می‌کند و مشتریان را حتی پس از تکمیل خرید نگاه می‌دارد.

**کاهش جذب مشتری هزینه جذب مشتری (CAC)

می‌توان مخاطبان زیادی را پوشش داد و برای مدت طولانی نتایج عالی را ایجاد کرد و باعث افزایش نرخ و کاهش مصرف مصرف‌کننده شد.

**افزایش تولید لید یا سرنخ

وقتی می‌توانیم سؤالاتی را ارائه کنیم که می‌توانیم پاسخ بدهم و آن‌ها فقط با ارائه اطلاعات در یک فرم می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، در این صورت ما نمی‌توانیم دریافت کنیم و می‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا این سرنخ به یک مشتری بالقوه تبدیل می‌شود. می شود یا خیر.

این جاست که مفید و کاربردی است، بالقوه و عامل ایجاد می‌کند.

** با پوشش بیشتر باعث فروش بیشتر می شود

با استفاده از روش‌های تبلیغاتی، تعداد بیشتری را می‌توان پوشش داد و امکان فروش نیز افزایش می‌یابد. در این صورت به نسبت به یک فروشنده دسترسی پیدا می‌کنیم. سرمایه بالقوه را می‌توان به صورت تصویری با هدف قرار داد و مخاطب را تا تصمیم نهایی یا فروش سوق داد.

**سایت افزاش ترافیک

تولید مفید و کاربردی، اصلی ترین افزایش ترافیک سایت است.بخش بزرگی از محتوا، بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، کلمات کلیدی است که باعث افزایش ترافیک جستجو می شود. وقتی را بهینه می‌کنیم و مطمئن می‌شویم که محتوای مفید و رضایت‌بخش است، مخاطب به راحتی آن را پیدا می‌کند و مورد توجه قرار می‌گیرد. انتشارات مرتبط در رسانه‌های اجتماعی یا از طریق یک کمپین، تبلیغات از برند را افزایش می‌دهد در نتیجه بازدید و ترافیک از وب‌سایت ما ایجاد می‌شود.

وبینار تخصصی

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!