بازاریابی آزمایشگاه پزشکی را می توان جز سخت ترین کارهایی دانست که برای مشاوران مارکتینگ اتفاق می افتد و درخواست می شود . تفاوت شاخص بین برندینگ آزمایشگاه پزشکی و پزشک در این است که وقتی صحبت از برندینگ پزشک، صحبت از پرسنل برندینگ است، فقط پای رفتار شخص و شخصیتش شامل هویت، اطلاعات تحصیلی و شغلی و تجربیات تجربی است ولی در آزمایشگاه، مجموعه ای. از مراکز دخیل است، فضای فیزیکی، رفتار پرسنل، تبلیغات آزمایشگاه، شهرت رقبا، مدل دستگاه ها و … درگیر انتخاب بیماران و مراجعه کنندگان می باشد.

مهم ترین علت سختی کار مارکتینگ این است که در سایر حوزه ها می توان با تکیه بر برند شخصی آن فرد، مسیر را به راحتی تر طی کرد اما در آزمایشگاه ها با فرآیندهایی که باید بر روی کارخانه انجام شود و علاوه بر آن، عملکرد سیستم آن کسب شود. و کار ( مثل برخورد پرسنل، تمیزی محیط، دقت نتایج گزارش شده و… ) تاثیر زیادی در نتیجه نهایی خواهد داشت.

در ابتدای امر، برای رسیدن به نقطه صفر مارکتینگ، نقطه ای که برای تمام مشاوران، لحظه ای است که شروع به تفکر برای رسیدن به اولین راه حل های رفع مشکلات برندینگ و تنظیم پلن مارکتینگ، نقشه راه، مسیر موفقیت مشتریان، استفاده از ابزارها است. و بررسی بازخوردها است .

بهترین استراتژی که می توانم در این نقطه از مارکتینگ داشته باشد از استانداردهای تدوین شده، ابزارهای موجود، تجارت دیگران و … استفاده می شود. بنظر من با داشتن بیست سال کار در این مراکز، مطالعات مارکتینگ و بررسی های بیشتر در این حوزه، اولین قدم استفاده از ماتریس SWOT است.

پیدا کردن نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصت ها، کاری است که باید بسیار ماهرانه و استادانه انجام شود. مسلما این کار توسط صاحبان آزمایشگاه ، پزشکان ، مسئولین فنی ، سوپروایزرها و حتی پرسنل آزمایشگاه انجام پذیر نیست . از ناظر خارجی استفاده کنیم باید . باید از کسی استفاده کنیم که هم پیدا کردن نقاط ضعف در کسب و کار را داشته باشد و هم فرصت ها را در حوزه سلامت کشف کند، رقبا را بشناسد، دستگاه های فنی و حتی بر روی مقررات حاکم بر آزمایشگاه ها و استانداردها را بشناسد.

برای مثال می توان: نمونه برداری، کثیف بودن راهروی ورودی، برخورد نامناسب پذیرش، بوی نامطبوع، سرعت انجام کار، نمونه گیری بد و … بخش های نقاط ضعف مرکز است.

وجود تهویه استاندارد ، بوی خوش ، استفاده از تابلوهای دیجیتال ، راهنمای نمونه گیری و شرایط انجام آزمایش ، وجود کیوسک نوبت دهی ، نرم افزار ایده آل ، استفاده از سیستم ارسال پیام و جوابدهی اینترنتی ، مشکل با مراجعه کننده و … قوت مرکز دانست .

برای بررسی عوامل بیرونی، بهتر است سایر آزمایشگاه ها و پاتولوژی های شهرتان را بررسی کنید و ببینید چه فاکتورهایی باعث می شوند تا آزمایشگاه رقیبتان را به آزمایشگاه شما ارائه دهند.

شاید آن آزمایشگاه نتایج را با سرعت بیشتری آماده کنند. یا اینکه از نظر پزشکان شهرتان، آن آزمون ها دقت بیشتری در اعلام نتایج دارند.

همچنین ممکن است آزمایشی انجام شود که شما آن را انجام نمی دهید و…

بدون شک یکی از مهمترین فعالیت های شما حضور مستمر و پرقدرت در فضای مجازی خواهد بود که البته این تنها به فعالیت در اینستاگرام محدود نمی شود و هر گونه ای که در کلینیک شما وجود دارد (الوگ، تابلوهای کلینیک و…) را نیز شامل می شود. می شود. قبل از شروع در فضای مجازی در ابتدا برای شروع کار حضور خود را با دقت طراحی کنید و بعد از آن برای افزایش نظم و توسعه محتوا در محتوا باید یک بوم محتوا و برنامه محتوای طراحی کنید.

فکر کنم همگی باور کنیم که فضای مجازی نقش اول در افزایش درآمد را دارد . باید استراتژی حضورمان را بر دسته بندی درست بازار انجام دهیم، لیدرهای بازار چه کسانی هستند؟ چرا لیدر بازارند؟ چرا بیشترین پذیرش مختص آنهاست ؟ چه کاردری انجام می دهد که به لیلی شدن آنها می انجامد .

دنبال کنندگان بازار چه کسانی هستند؟ آنها چه می کنند؟ چه چالشی برای لیدرها ایجاد می کنند و ….

تمام سوالات بالا باید به دقت پاسخ داده شود . تدوین استراتژی محتوا، کاری زمان بر است که نیاز به دانش بالایی از مارکتینگ دارد. ممکن است برای برنامه‌ریزی برنامه‌هایی که زیرمجموعه برنامه‌های استراتژیک مورد نیاز است، به کمک تیم‌های مشاوره بتوانید انتخاب کنید، اما دقت لازم را در این تیم داشته باشید. پیشنهاد من این است که در درجه اول حتما از مقالات این سایت برای بالابردن دانش مارکتینگ خود استفاده کنید.

بیماران نیز برای بهره‌مندی از خدمات درمانی و مراجعه به پزشکان، همیشه از دوستان، نزدیکان و افراد خانواده خود پرس و جو می‌کنند. این راهنمایی‌ها در کنار جست و جوهای اینترنتی برای تصمیم گیری افراد بسیار تأثیرگذار خواهد بود. به ویژه تولید یک آزمایشگاه پزشکی از سوی فرد قابل اعتماد به بیمار پیشنهاد می شود. این امری است که بر حرف‌ها و تجربه‌های دیگران بسیار بیشتر از تبلیغات یا حتی افراد شخصی افراد تأثیر می‌گذارد.

بررسی‌های بسیاری نشان می‌دهد که از نیمی از بیماران، مرکز درمانی نظر خود را به پیشنهاد دیگران انتخاب کرده‌اند. مراکزی که درمان را به بیماران معرفی کرده اند، مطمئنا راضی و وفادار مرکز درمانی هستند.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه عواملی در رضایت وفاداری نسبت به آزمایشگاه شما تاثیرگذار است؟

عواملی که در ارتباط با رضایت بیشتر در ارتباط با همکاری و هماهنگی کار با همکاران، جو و محیط آزمایشگاهی، نحوه رسیدگی به شکایات و نارضایتی بیماران، میزان توجه به آنها، میزان اطلاعاتی که پذیرش پرسنل، پاسخ دهی است. و نمونه گیری در مکانهای مختلف قرار می‌دهند . در این جا باید بیماران خود را بشناسیم و بر اساس انتظاراتی که از پزشک و آزمایشگاه آزمایشگاه دارند، رفتار کنند.

اگر افراد شما از دسته‌ای از افراد کهنسال و یا مسن هستند، باید بدانید که این افراد به توصیه‌های پزشکان خود بسیار مهم هستند و همان کاری را انجام می‌دهند که پزشکان توصیه می‌کنند. اگر بیماران شما از قشرجوان هستند، بهتر است در شبکه های اجتماعی و فضای مجاری به دنبالشان بگردید. رسانه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام به این امکان می‌دهند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و برای تصمیم‌گیری خود ار دانش و خرد جمعی بهره ببرند.

در کانال‌های ارتباطی مختلف مانند رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کسانی را بیابید که پیام برند شما را به گوش دیگران می‌رسانند. آن‌ها را می‌سازند و همیشه اطلاعات مورد نیاز و خبری را در اختیار دارند. همچنین به کسانی که در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها، آزمایشگاه شما را معرفی می‌کنند یا پیشنهاد می‌کنند، باز می‌گردند و از کارشان حمایت می‌کنند.

مردم به چیزهایی را هم‌رسانی می‌کنند که متفاوت و بهتر از بقیه باشند! خلاقیت، کلید ترغیب بیماران برای گسترش دهان به دهان برندتان است.اگر آزمایشگاه شما هیچ خدمتی یا ارزش افزوده‌ای فراتر از سایر مراکز درمانی ندارد، به‌سختی دیده خواهد شد. خدمات آزمایشگاهی، سیاست‌ها، رویه‌های اجرایی و درمانی، تجربه‌هایی که به بیماران ارائه می‌دهند و عواملی را که با دیگران انجام می‌دهند، به بالاترین سطح از انتظارات عمومی و استانداردها برسانید. سنت‌ها را بشکنید؛ راه حل های نوین، خلاقانه و کارآمدتر را به کار بگیرید. در کنار همه اینها باید بدانید که بهتر است خلاقیت خود را در نظر بگیرید تا به آن توجه کنید. برای مثال انتخاب جوانان مناسب برای اینکه در معرض تبلیغات خلاقانه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار بگیرید.

با این پرسش راضی خود را به تبلیغ دهان به آزمایشگاه خود ترغیب کرد. همچنین در بسیاری از جرقه ها این را می بینید که تجربه های خوب خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. البته لازم نیست این سوال را به صورت مستقیم از بیمارتان بپرسید . اگر شما اجازه دهید بیمارتان تصویر و یا فیلمی از او در حین نمونه گیری در صفحه خود را به اشتراک بگذارید، به او حس خوب و حس تعلق می دهد. در این صورت او نیز ترغیب می‌شود، آن تصویر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در وب‌سایت‌ها یا شبکه‌های مجازی مختلف، نظرات و مطالبی که درباره برند و آزمایشگاه شما مطرح می‌شود، باید بررسی شود. و همین که در مورد شما چه باوری در میان عموم مخاطبانتان وجود دارد، به شما خواهد داد تا برای آینده خود تصمیمات بهتری را در نظر بگیرید و روند خدمات را انتخاب کنید یا خود را بهبود بخشید. در این بررسی حتما با طرفداران منفی هم رو به رو می شود. از آن‌ها نهراسید. گاهی اوقات یک برند نیازمند یک طرفدار منفی برای انگیختن یک طرفدار مثبت می‌باشد. در واقع بسیار نادر پیش می‌آید که یک طرفدار مثبت به طور خودجوش و آگاهانه اقدام به توصیه کنید، باید بدانید برای فعال نمودن طرفداران مثبت و یا به اصطلاح ترویج گران برند، نیاز است آن‌ها توسط یک عامل خارجی (طرفداران منفی) برانگیخته می‌شوند.

منبع : آموزش های مهندس ایلیا قبیتی در ارتباط با مارکتینگ و برندسازی مراکز درمان

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!