چند هفته قبل، گزارش اولیه‌ی پیش‌بینی نتایج مالی سه‌ماهه‌ای چهارم ۲۰۲۲ مایکروسافت منتشر شد. این شرکت در گزارش مذکور به حوزه‌ی بازی و عملکرد موفق محصولات سری سرفیس کرد. کسب و کار کامپیوترهای شخصی غول فناوری ردموندی در سه ماهه سوم کمی کاهش یافته است. اما درمقایسه‌با فروش درخورتوجه این محصولات در دوران همه‌گیری باید اشاره کنند اکثر کاربرانی که به لپ‌تاپ‌های ویندوزی جدید می‌پردازند، خریدهای خود را می‌دهند و فعال می‌کنند به مدل‌های جدید نیازی ندارند.

درادامه، نگاهی دقیق‌تر به مقایسه مایکروسافت با رقبای بزرگ‌ این شرکت، یعنی گوگل و اپل و آمازون، می‌بینند.

اپل؛ اَبَرقهرمان سختافزاری

مقایسه عملکرد مایکروسافت و اپل در سه ماه چهارم ۲۰۲۲

همانطور که می‌دانید، مدل کسب‌وکار اپل به‌طور خودکار حول حاشیه سود درخورتوجه از فروش آیفون می‌چرخد؛ اما این شرکت خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه می دهد. فروش اپ‌استور و اپل موزیک و اپل تی وی در حال افزایش است و مک نیز به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های هنگفت اپل روی تراشه‌های اختصاصی، در حال تبدیل شدن به رقیبی قدرتمندتر درمقابل کامپیوترهای شخصی است.

طبق پیش‌بینی‌ها، سود و درآمد اپل در سه ماهه پایانی ۲۰۲۲ به‌ترتیب ۲۰،۷ و ۹۰.۱ میلیارد دلار خواهد بود که تقریباً دو برابر درآمد پیش‌بینی‌شده برای مایکروسافت (۵۰.۱ میلیارد دلار) در این بازه زمانی است. احتمال انتظار میرود سود مایکافت در سه ماهه پایانی ۲۰۲۲ به ۱۷.۶ میلیارد دلار می رسد.

گوگل تبلیغات الفبای

مقایسه عملکرد مایکروسافت و گوگل

WindowsCentral مینویسد کسب و کار گوگل کاملاً حول محور تبلیغات آنلاین میچرخد؛ بخشی که درآمد فصلی ۶۹ میلیارد دلاری برای این شرکت به‌ارمغان آورده است که البته باید از این درآمد ازطریق پلتفرم یوتیوب به دست آمده باشد. به‌نظر می‌رسد اشتراک‌های یوتیوب پریمیوم و سایر جریان‌های درآمدی غول جست‌وجوی اینترنت نیز در سه ماهه‌ای عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. درآمد خدمات ابر گوگل نیز به ۶٫۸ میلیارد دلار رسیده است. برای مقایسه، درآمد مایکرسافت از خدمات ابری Azure و مایکروسافت ۳۶۵ به بیش از ۳۶ میلیارد دلار می‌رسد.

آمازون؛ لاین حاشیه سود

مقایسه عملکرد مایکروسافت با آمازون

آمازون خدمات متنوع ارائه می دهد و برند مسلط حوزه خرده فروشی آنلاین در جهان است. این شرکت با درآمد 53 میلیارد دلاری آن‌ها فقط از فروش آنلاین، شاهد رشد درآمدزایی خود بوده است. تبلیغات و کسب‌وکار خدمات ابری آمازون نیز با رشد درآمدزایی بوده است. اما سود کلی این شرکت فقط ۲.۹ میلیارد دلار بود و این یعنی حاشیه‌های سود عملیاتی غول خرده‌فروشی آنلاین به رقم ناچیز ۲ درصد می‌رسد که میزان سود بین غول‌های فناوری جهان کمتر است.

عملیات اجرایی عظیم آمازون بی‌شک درحال‌حاضر تحت‌تأثیر محیط اقتصادی کلان قرار خواهد گرفت. زیرا هزینه‌های انرژی روبه‌افزایش است و تورم فشار زیادی روی دستمزدها ایجاد می‌کند. آمازون به‌طور مستقیم‌بالقوه آسیب‌پذیرترین شرکت در میان این چهار غول فناوری جهان است. زیara ba‌‌‌‌tukehebhe arکwrd eقtصad ج besیarی bhe umش amش ب ب ک ک ک ک ک ک ک کsedhahaha زsedhahahaی خ خerahahah البته فروش آمازون در دوره‌هایی مثل جمعه سیاه و Prime Day، مطمئناً درخورتوجهی خواهد یافت.

مایکروسافت؛ پادشاه خدمات ابری

اینفوگرافیک درآمد سه ماهه اول ۲۰۲۳ مایکروسافت

وکار مایکروسافت به‌طور‌فزاینده‌های حول سرویس‌های ابری می‌چرخد و بخش Intelligent Cloud آن با درآمد ۲۰٫۳ میلیارد دلاری، رقابت سنگین با خدمات ابری آمازون (با درآمد ۲۰٫۵ میلیارد دلاری) است. کاملاً محتمل به نظر می‌رسد که مایکروسافت خدمات روی ابری را می‌تواند به این شرکت کمک کند در آینده حداقل از نظر درآمدزایی از AWS آمازون پیشی بگیرید. این در حالی است که سرویس AWS در دهه گذشته کاملاً بر بازار خدمات ابری مسلط بوده است.

مایکروسافت به سهامداران پیشنهاد شده است شاید کسب‌وکار در آینده در سه‌ماهه‌ای آینده به‌دلیل ترس از یک رکورد جهانی با کاهش احتمالی باشد. آنچه در این جا مهم است، این است که غول فناوری اهل ردموند بیشترین حاشیه عملیاتی سود (35 درصد) را بین چهار شرکت در این بازه زمانی از آن خود کرده است.

چشمانداز

مایکروسافت

مقاله مرتبط:

مایکروسافت در موقعیت مناسبی قرار دارد که به این شرکت کمک کند تا از طوفان بادهای مخالف اقتصاد کلان جان سالم به‌در ببرد. بخش‌های کامپیوتری همیشه نشان داده می‌شود که حتی با وجود رکود، عملکرد و درآمدزایی مطلوبی برای این شرکت به‌ارمغان ارائه می‌شود. زیرا گیمرها حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز می توانند برای خرید بازی و تجهیزات جدید گیمینگ هزینه پرداخت کنند. سرمایه‌گذاری مایکروسافت در حوزه سرگرمی‌های رایانه‌ای و کنسول مقرون‌به‌صرفه‌ای ایکس‌باکس سری S، می‌تواند به بهبود درآمدزایی این شرکت در بخش گیمینگ کمک کند.

همچنین، بیشترین کاهش فروش برای مایکروسافت احتمالاً به رایانه شخصی این برند ارتباط دارد. همه‌گیری باعث شد کاربران و کارمندان برای انجام کارهای خود در محیط خانه، کامیپوترهای خانواده بخرند. اما آن دوران دیگر تمام شده است. جریان ثابت فروش کامپیوترهای شخصی در سال گذشته می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فروش این محصولات در سال آینده باشد. چراکه اکثر کاربران خود سیستمهای مدنظر را از قبل خریدند. بنابراین، به سفارش مدل‌های جدید نیازی ندارند.

درهرصورت، اینفوگرافیک‌های ارائه‌شده در این مطلب بسیار دقیق درباره عملکرد کسب‌وکارهای مختلف مایکروسافت درمقایسه‌با رقبای بزرگ این شرکت ارائه می‌دهند. در فناوری چند سال اخیر، شرکت‌های با سرعت بسیار زیادی رشد کرده‌اند که بخشی از آن به دورکاری و فرهنگ کار از محیط خانه ارتباط دارد.

منبع