از ظهور اینستاگرام در کشورمان چند سالی می‌گذرد. در طول این مدت اتفاقات زیاد افتاده، به‌گونه‌ای که از شبکه‌های اجتماعی، ویژه اینستاگرام استفاده می‌شود، محدود به آن می‌شود. آشکاروجود خود میلیون‌ها انسان‌هایی هستند که بیشتر از همه آن‌ها ناآشنا هستند، نمی‌شود. درمان بستری مانند اینستاگرام، به ابزاری رایگان برای اطلاع‌رسانی در جامعه تبدیل شده و تقریباً هیچ کسب‌وکاری وجود ندارد که از این پلتفرم برای ترویج محصولات و خدمات خود یا همان استفاده شود. «آگاهی از برند» استفاده نکند.

سوالی که در اینجا ممکن است پیش بیاید آن است که: آیا تمام کسب و کارها در کشورمان از اینستاگرام روی خوش نشان داده اند؟ یا هنوز هم بیزینس‌هایی دارند که از همان شیوه‌های مرسوم مارکت، جهت بهبود فروش و برندینگ استفاده می کنند؟ فرضیه هایی را که تمام برندها از اینستاگرام استفاده می کنند را در دستور کار خود قرار دهیم، اما آیا از نحوه عملکرد فعالیت ها و به کارگیری تمام پتانسیل های این شبکه اجتماعی اطلاع رسانی می کنیم؟

برای پاسخ به سوال‌های بالا با من همراه باشید تا به محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در حال حاضر در کشور، ارتباط آن با شیوه‌های نوین مستقیم و همچنین لازمه باشد. فعالیت مدون و برنامه‌ریزی شده کسب‌وکارهایی مانند انتشارات حوزه مدیریت در اینستاگرام، نگاهی بیندازیم.

در دنیایی که با سرعت سرسام‌آوری درحال پیشرفت است و به لطف تلسکوپ فضایی «جیمز وب» همچنین حضور در آن‌ها کهکشان‌های دیگر (که شاید کوچک‌ترین‌شان باشد کهکشان راه‌شیری خودمان باشد)، تأیید شده است، جاماندن یا به‌عبری دست‌دستی برای سوار شدن در آن‌ها. تکنولوژی جت فراصوت برابر با پشیمانی ازلی است.

همه شما هم جمله معروف «هیچگاه برای شروع کردن، دیر نیست» را شنیده‌اید و همین حالا با خود زمزمه می‌کنید که ممکن است به آن بزرگی و جدی‌ای که چند سطر بالاتر عنوان کردم، نیست. اما معلوم است که شاید در برخی موارد، فرصت زیاد برای جبران وجود ندارد!

به طور مثال کسب وکار خود را در نظر بگیرید. رقبای شما درحال حاضر چه درصدی از سهام بازار فروش را به خود اختصاص داده اند؟ وضعیت فروش شما نسبت به آن‌ها چگونه است؟ جزوه آن دسته از بیزینس‌هایی هستند که برای استفاده از شیوه‌های ویژه‌ای مارکت سنتی دارند؟ یا به استفاده از دیجیتال مارکتینگ پی‌بردهاید و درحال حاضر علاوه بر سایت، از سایر کانال‌ها به‌منظور ترویج تبلیغات از برند و تحلیل پرسونا استفاده می کنید؟

شاید برایتان جالب باشد: کپی‌رایتینگ یا همان اسم‌فامیل بازی خودمان

اجازه دهید حرفم را به صورت دیگر و خلاصه بیان کنم. در چنین رقابتی که برندها روزانه و بدون هدر دادن هفتگی هستند، در تلاش هستند تا گوی سبقت را از دیگر قبای خود به‌ربایند و از هر دری با مخاطب خود به سخنان خود بگویند و خواسته‌ها و نیازهای وی ۲۴ ساعت شبانه‌روز پاسخ دهند، کسب‌وکاری که تازه قصد دارند. دارد آستین بالا بزند و در مقابل دیگران عرض اندام کند، تا چه اندازه شانس موفقیت دارد؟

گاهی اوقات سخت ما به استفاده از یک روش قدیمی اطلاعات اطرافمان ببندیم! درست مانند آن شخص ثروتمندی که با داشتن میلیاردها تومان پول در حساب بانک های متعدد، ماشین زیر پایش یک مرسدس بنز مدل ۱۹۹۰ است که با وجود تمییز، هرلحظه انتظار می رود دچار اشکال شود و مسلما اگر این ایراد جدی باشد، یا باید پارکینگ شود. از قبرستان اتومبیل‌ها سردرآورد. درصورتیکه آن شخص می‌تواند پشت فرمان ایمن‌ترین و مجهزترین مدل خودروی مورد علاقهٔ خود بنشیند و با آسودگی و آرامش‌خاطر از رانندگی در هر موقعیت و شرایطی نهایت لذت را ببرد.

نمونه بالاي بارزي از انتشاراتي‌هاي سنتي و مدرن است كه در حال حاضر در جامعه نه‌چندان حاضر است فرهیخته ما، به چاپ و فروش کتاب مشغول‌اند. بسیاری از این انتشاراتی‌ها و به‌طور خاص آن‌ها که در حوزه مدیریت اقدام به نشر کتاب می‌کنند، همچنان با استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی و بازاریابی تکیه می‌کنند و تنها دلیلی دارند که برای دفاع از خود می‌توانند یک چیز را ارائه دهند: این روش تا الان. برای فروشمان کارساز بوده و راضی هستیم.

اکنون می‌توانید شرایطی را که دست‌برقضاً پیش می‌آید و مالک آن هستید، ایجاد کنید انتشاراتیفرصتی به شما می‌دهد تا از جدیدترین روش‌های جستجوی روز که همان مارکتینگ دیجیتالی باشد و کانتنت مارکتینگ است، در محضر وی پرده برداری کنید. فکر می کنید پس از ارائه موضوع و توام با شور و آشتیاق، پاسخ مدیر انتشاراتی چه خواهد بود؟ به احتمال زیاد می‌گوید: هزینه‌های سئو و طراحی سایت و درگاه فروش چرا تا این اندازه بالا است؟ اجازه دهید تا در این مورد با چند نفر دیگر نیز تصمیم بگیرید و نتیجه را خدمتتان اعلام کنید. که احتمالا هرگز تماسی از این شخص دریافت نمی کند!

فرانسوی‌ها سبک و سیاق خاصی در زندگی خود دارند. آن‌ها برای ظاهر و پوشش خود، معمولاً برندهای ارزان‌تر می‌روند تا با پرداخت هزینه‌های کم‌تر، از تنوع بیشتری برخوردار شوند و به این ترتیب هر ماه دست به خریدهای بزرگ بزنند.

در مثال چند سطر بالا، ممکن است مدیریت یک انتشارات فعلا دلیل برای هزینه کردن برای راه‌اندازی سایت و رتبه‌گرفتن در کلمات کلیدی، نداشته باشد اما همچنان درهای ورود به دیجیتال روی این شخص تمام بسته نشده‌اند. در چنین موقعیت‌هایی، می‌توان از شبکه‌های اجتماعی مانند استفاده کرد اینستاگرام، توییتر و لینکدین را روی میز گذاشت. چرا که پرداخت فعالیت در شبکه های اجتماعی نسبتا کمتر است و رفتار مخاطب و میزان آن با کسب و کار بهراحتی قابل اندازه گیری و مشاهده است.

شاید برایتان جالب باشد: عجایب دوازده‌گانه سرزمین محتوای (قسمت اول)

بنابراین با به‌کارگیری بستری مانند اینستاگرام، می‌توان با هزینه‌های خود مقرون بهصرفه، شروع به برندینگ و افزایش میزان فروش خود را انجام دهید. علاوه بر این موارد شما دستتان برای تغییر محتوایی که در اینستاگرام منتشر می شود، کاملاً باز است. به این معنی که می‌توانید به مخاطبان و مشتریان خود را بشناسید و با توجه به آن اقدام به تولید محتوا کنید. بدون نیاز به اطلاعات بابت هزینه‌ها.

به نظر شما چرا کسب و کاری مانند انتشارات فعال در حوزه مدیریت، باید از اینستاگرام استفاده کرد؟ بیایید باهم نگاهی به برخی از استفاده از این شبکه اجتماعی محبوب:

  • یک تخت رایگان برای تولید محتوا و بازاریابی نوین است
  • تمام افراد جامعه درآن حضور فعال دارند
  • می‌توان به شناخت درستی از مشتریان دست یافت
  • می‌توانم ارتباط مستقیم، بدون واسطه و همیشگی را با مخاطب ساخت
  • فروش تنها محدود به یک منطقه یا استان نخواهد بود
  • تبلیغات با هزینه بسیار پایین نسبت به روش‌های طراحی سنتی انجام می‌گیرد
  • در هر ساعت از شبانه روز و تعطیلی ها، فرآیند فروش ادامه دار خواهد بود

در كنار موارد، انتشارات فعل در حوزه مديريت مي‌توانيد خود را از نظر نگاه فروش به مخاطب ببينيد و در شرايطي كه رقابت تنگاتنگي بين جلب توجه مخاطب از سوي ديگر رقباي وجود دارد، باشد. مزیت رقابتی برای خود ایجاد کنند. به‌طور مثال با استفاده از محتوای ویدئویی، اقدام به انتشار خلاصه‌های درگیرکننده کتاب‌ها در قالب رشته استوری ها، پست و ریلز کن تا از یک طرف با گذر زمان، مخاطبان بیشتر جذب آن محتواها می شوند و از طرف دیگر، اعتمادسازی صورت گرفتن.

در اقدامی، می‌توان از طریق برگزاری نظرسنجی‌های دوره‌های، کتاب‌های مدیریتی‌ای که بیشترین استفاده را از طرف خوانندگان دارند، شناسایی کرده و در دست ترجمه و تالیف قرار داد. از آنجایی که چنین چیزی در مورد توجه به توجه و نیاز به مخاطب است، در مدت کوتاهی می‌توان در جلب مخاطبان و ایجاد چیزی به خرید در آن‌ها، تأثیرگذار باشد.

چرا هرازچندگاهی مخاطب را ترغیب به خرید کتاب‌هایی نمی‌کند که شاید به دلیل بالا بودن قیمت، آن‌ها صرف نظر کرده باشند؟ با برگزاری مسابقات متنوع در اینستاگرام و یا اعطای کدهای تخیف عیدانه، می‌توانید نوعی هیجان و اشتیاق خرید برای دنبال‌کنندگان خود ایجاد کنید که در تبلیغات سنتی معمولا از انجام آن عاجز هستید (یا به دلیل هزینه‌های بالا از انجام آن چشم‌پوشی ‌می‌کنید).

این موضوع که صرفا اکانتی در اینستاگرام بسازید و دست به تولید محتوا بزنید، موفقیت شما (کسبوکارتان) را تضمین نمی‌کند! برای حضور در اینستاگرام باید هدفی داشته باشید و به صورت ماهانه شاخص های عملکرد خود را اندازه گیری کنید. یک تقویم حداقل 3 ماه برای خود تدوین کنید و از قبل برنامه فعالیت روزانه خود را در این شبکه اجتماعی معین کنید.

شاید برایتان جالب باشد: توهمی

با گذشت زمان و از طریق گزینه‌هایی مانند این سایتتحلیل های دقیقی از پرسونای خود داشته باشید و در بازه های زمانی ۳ ماهه، ۶ ماهه و یکساله آن را داشته باشید. به‌روزرسانی کنید. برای محتوای خود از قبل ایده پردازی کنید و سعی کنید انواع فرمت های ابزاری مانند: پست گرافیکی، موشن گرافیک، گیف موشن، پست اسلایدی و از همه مهمتر ویدئو را به کار ببرید.

در صورت نیاز را به‌عنوان ادمین درنظر بگیرید تا مسئولیت شخصی پاسخگویی به سوالات و مربوط به مخاطبان را برعهده بگیرید و آن‌ها را در فرآیند ثبت سفارش و خرید راهنمایی و هدایت کند. در ادامه موارد دیگری که هنگام استفاده از اینستاگرام به آن‌ها توجه داشته باشید، عنوان می‌کنم:

  • ساعت و زوهای مناسبی را برای انتشار پست خود در اینستاگرام در نظر بگیرید
  • از هشتگ‌هایی که در ارتباط با کتاب‌های حوزه مدیریت هستند در کپشن خود استفاده کنید
  • از نوشتن کپشن های طولانی به پرهیزید
  • مخاطبان خود را مجاب به کامنت گذاری و شرکت کنید
  • از مخاطبان دعوت کنید تا با کتاب‌هایی که از شما خرید و تولید محتوا کنند
  • به‌خاطر داشته باشید که هیچ وقت در کپشن به سایت یا صفحه فرودی اشاره نکنید

اگر در حوزه چاپ کتابهای مدیریتی فعالیت‌های مدیریتی می‌کنید یا به‌زودی قصد فعالیت در این زمینه را دارید، حتماً از روش‌های مختلف استفاده کنید. مارک دیجیتالمانند فعالیت های برنامه ریزی شده و هدفمند در شبکه های اجتماعی غافل نشوید. چه خوش‌تان بیاید چه نیاید، در دنیایی که از متاورس و زندگی به‌شکل داده‌های صفر و یکی از افراد مطرح است و بر تعداد افراد روزبه‌روز افزوده می‌شود، غافل شدن از جدیدترین روش‌های افزایش. آگاهی از برند و همچنین افزایش فروش، ممکن است شما را از رقابت چرخه ای بهراحتی حذف کند. بنابراین همیشه گوش به زنگ باشید و برای خرید بلیط‌ «سفره های دیجیتالی» هیچ وقت درنگ نکن.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!