خودروهای ساخت تسلا به‌دلیل داشتن فناوری‌های پیشرفته همیشه در کانون توجه بوده‌اند. حتی شخص ایلان ماسک، مدیر تسلا، بارها گفته است که محصولات این شرکت فراتر از خودروهای عادی هستند. یکی از جنبه های جذاب خودروهای تسلا سیستم خودران است. این سیستم برای فعال شدن به پیش‌شرط‌هایی دارد و به‌صورت کاملاً مستقل نیاز دارد و بدون حضور راننده نمی‌تواند فعالیت کند.

یکی از عواملی که باعث می شود به راحتی به سیستم کاملاً خودران دست پیدا کند، ترس از تصادفات منجر به فوت می شود. هیچ فرد عاقلی نمی‌تواند به خودرویی هوشمند برای رانندگی در محیط‌های پر ازدحام اعتماد کند. در این زمینه، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد خودرو تسلا هنگام دیدن عروسکی به کودک در خیابان از حرکت نمی‌آیند.

خودرویی که در سمت راست تصویر دربرابر عروسکی هم‌اندازه با کودک می‌باشد، به حسگر لایدار مجهز است. تسلا ادامه دربرابر استفاده از لایدار در خودروهایش مقاومت نشان می‌دهد

نام سیستم Full Self-Driving تسلا به‌گونه‌ای است که اکثر مردم فکر می‌کنند با سیستمی «کاملاً خودران» هستند. اما حقیقت این است که سیستم تسلا کاملاً خودران نیست. چون به‌شرطی فعال می‌شود که راننده‌های هوشیار در داخل خودرو حضور داشته باشند.

یکی از کاربران توییتر در توییتی به‌ظاهر طعنه‌آمیز این است که برای اثبات دقیق‌بودن سیستم تسلا می‌خواهد تلاش کند کودکی را زیر بگیرد: «کسی در منطقه‌ی خلیج سانفرانسیسکو کودکی دارد که جلوی خودرو من هنگام فعال‌بودن قابلیت آزمایشی Full Self-Driving بدود تا موضوعی را اثبات کند؟ قول می‌دهم که کودک را زیر نگیرم!»

کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنشی به این توییت نشان دادند. انتقادها به‌حدی شدت گرفت که نویسنده‌ای توییت مجبور شد در چند توییت دیگر شفاف‌سازی انجام دهد و بگوید واقعاً به‌دنبال زیرگرفتن کودکان نیست. زیرا فردی در صندلی راننده حضور دارد و هر مشکلی پیش بیاید، دست به کار می شود.

کارشناس ورج می‌گوید چنین ایده‌ای بسیار خطرناک است. به‌گفته‌ای او، حتی اگر آزمایشی با موفقیت پیش برود و مشکلی برای کودک پیش نیاید، ممکن است افراد دیگری به‌دنبال این آزمایش در شرایط متفاوتی باشند و نتیجه‌ای آزمایش آن‌ها به صدمه‌دیدن کودکان منتهی شود.

دراین‌میان، گاردین در گزارشی می‌نویسد که گروه‌سازی کارها بر روی ایمن‌سازی فناوری که از سیستم‌های خودران در خودروهای جدید استفاده نمی‌کنند، در آزمایش‌هایی متوجه شدند که این خودروها احتمالاً برای کودکان در خیابان‌های مرگبارند. این گروه پیش‌تر بارها تلاش کرده‌اند به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در دنیا ضربه بزنند.

اعضای «پروژه‌ی سپیده‌دم» می‌گویند نتایج جدیدترین آزمایش‌های جاده‌ای نشان می‌دهد سیستم تسلا Full Self-Driving که در مرحله‌ی بتا به‌سر می‌برد، در سرعت ۴۰ کیلومتری مانکن ثابت هم‌اندازه با کودک را شناسایی کرد. این ادعای جدید از پویش تبلیغاتی بزرگ‌تری است که از مردم می‌خواهد کنگره‌ای آمریکا را برای ممنوع‌کردن از فناوری خودران در خودروهای تسلا زیر فشار بگذارند.

مقالات مرتبط:

پروژه سپیده‌دم را دن اوداود بنیان گذاشته است؛ فردی که بارها به‌صورت عمومی از ایلان ماسک انتقاد کرده و گفته است که خودروهای خودران غیرایمن را بی‌ملاحظه تولید می‌کند. اوداود نتایج خود آزمایشی را جدی‌اً نگران‌کننده قلمداد می‌کند و معتقد است که سیستم‌های تهدیدی مرگبار برای همه آمریکایی‌ها هستند. به‌گفته‌ی اوداود در‌حال‌حاضر بیش از صد هزار راننده از سیستم Full Self-Driving در جاده‌های عمومی استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود کودکان در مناطق مختلف در خطر باشند.

تبدیل خود را به دفاع از مواضع ساخته و گفته است سیستمرانی است که می‌دهد، به‌حدی است که می‌تواند مانع از آن شود. بااین‌همه، سیستم‌های خودران همیشه پرحاشیه بوده‌اند و دچار مشکل شده‌اند به این سیستم نسبت داده شده است.

پس از تصادفی مرگبار در ایالت تگزاس در سال ۲۰۲۱ که با آتش‌گرفتن خودرو تسلا همراه بود، ایلان ماسک قابلیت Autopilot (نسخه‌ی ساده‌تر Full Self-Driving) را در لحظه‌ای تصادفی فعال کرد.

چند هفته پیش در جلسه‌ای با سهام‌داران تسلا، ماسک گفت سیستم Full Self-Driving بهبودهای زیادی تجربه کرده است و احتمالاً تا پیش از پایان این قابل‌قابلیت یادشده را برای همه رانندگانی دردسترس قرار می‌دهند که خواهان آن باشند. باوجوداین، سؤالاتی درباره امنیت سیستم خودران تسلا همچنان ادامه می‌شود.



اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!