همه فکر می کنم رابطه بین اپل و متا فیسبوک سابق) وارد دوران آرامش می شود، به شما کمک می کند تا زمانی که برای مقابله با آن اقدام کنید. مارک زاکربرگ زده اند.

گزارش گزارش ورج، اپل دوشنبه این هفته در سکوت خبری قوانین فروشگاه آنلاین اپ استور را به‌روزرسانی کرد تا اعلام کند که توسعه‌دهندگان iOS برای «ترویج پست‌های شبکه‌های اجتماعی» باید از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای استفاده کنند و به اپل ۳۰ درصد کارمزد بدهند. منظور از ترویج پست، دریافت پول در ازای تبلیغ آن پست در مناطق مختلف هر شبکه اجتماعی است. توییتر و اینستاگرام چنین قابلیتی را به کاربران ارائه می‌دهند تا پست‌های آن‌ها بیشتر دیده شود.

قانون جدیدی که اپل برای اپ استور تعیین کرده است، بیشتر از هر شبکه اجتماعی دیگری، فیسبوک و اینستاگرام را تحت تأثیر قرار می دهد. این اولین باری است که به‌طور مستقیم، تبلیغات در داخل اپلیکیشن‌های iOS را شامل مالیات اجباری می‌کند.

متا میگوید اپل همزمان با رشد دادن کسب و کار خودش به دنبال تضعیف رقبا است.

همان طور که می‌شد انتظار داشت، متا شدیداً با سیاست جدید اپل مخالف است. فردی به نمایندگی از متا در بیانیه‌های مطبوعاتی می‌گوید: «اپل به متحول کردن سیاست‌هایش برای رشد تجارت خود ادامه می‌دهد و در همین حین شرکت تضعیف دیگر در اقتصاد دیجیتال است. اپل گفته است که از درآمدهای تبلیغاتی توسعه یافته را برای خودش برنمی‌دارد و اکنون ظاهراً نظرش را تغییر داده است. ما ادامه راه حل برای کسب و کارهای کوچک برای تبلیغ و رشد دادن کسب و کارشان در اپلیکیشن‌هایمان پیشنهادهایی.»

پرداخت پول برای ترویج در شبکه‌های اجتماعی به قابلیت پستی نسبتاً استاندارد در بسیاری از پلتفرم‌ها مانند فیسبوک و اینستاگرام و توییتر و تیک تاک تبدیل می‌شود. فیسبوک و اینستاگرام این است که دو پلتفرم موردبحث در حال حاضر متفاوت هزینه‌های تبلیغ پست‌ها را ازطریق پرداخت درون‌برنامه‌ای از اپل نمی‌کنند، اما توییتر و تیک تاک و سایر شبکه‌های اجتماعی متکی‌بر سیستم مالی اپل هستند.

گفته می‌شود اپل چند سال پیش فیسبوک را تحت فشار قرار داده است تا فرآیند توسعه پست را به سیستم پرداخت اپ استور انتقال دهد، اما فیسبوک دربرابر این تصمیم مقاومت کرده است.

متا دررابطه‌با تناقضی که در حرف و عمل اپل دیده می‌شود، حق دارد. فیل شیلر، رئیس اپ استور، سال گذشته در جریان دادگاه خبرساز اپل و اپیک گیمز شهادت داد که شرکت کوپرتینویی هرگز هیچ سهمی از درآمدهای توسعه یافته iOS برای خود برنداشته است.

کارشناس ورج می‌گوید، گفت‌وگویی که با افراد متا به این نتیجه رسیده است که تغییر سیاست‌های جدید اپ استور «تأثیری اساسی» روی درآمدهای شرکت زاکرب نمی‌گذارد، اما همچنان نگرانی‌هایی درباره مسیری که اپل در پیش گرفته شده است، می‌شود. برای متا نگرانند که اپل در نهایت سیاست جدید را برای اپلیکیشن مستقل مدیریت تبلیغات متا اعمال کند. قوانین فعلی اپل، اپلیکیشن موردبحث فعلاً از پرداخت کارمزد برای ارتقاء پست معاف است زیرا تبلیغاتی است که در آن اپلیکیشن در جاهای دیگری به نمایش درمی آیند.

مقالات مرتبط:

فردی به نمایندگی از اپل در بیانیه‌ای که برای ورج ارسال کرده است می‌گوید قوانین جدید اپ استور تغییر خیلی زیادی به همراه نمی‌آورد و مدت‌هاست که بخشی از کالاها و خدمات دیجیتالی را برمی‌دارد: کرده‌اند فروش کالاها و خدمات دیجیتالی در داخل اپلیکیشن‌ها باید ازطریق سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای انجام شود. تبلیغ پست، خدمات دیجیتالی است، به همین دلیل طبیعی است که نیازمند سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای باشد. این قانون همیشه وجود داشته است و نمونه‌های فراوانی از اپلیکیشن‌هایی که به‌شکلی موفقیت‌آمیز هستند، این قانون را می‌سازند.»

تبلیغ‌دهندگان بزرگ متا شدیداً تحت تأثیر سیاست‌های جدید قرار نمی‌گیرند، بلکه این سیاست‌ها بیشتر افراد عادی هستند که به تبلیغ یک پست‌هایشان در فیسبوک و اینستاگرام می‌پردازند.

یک کارشناس حوزه‌ی تبلیغات آنلاین می‌گوید اپل با ورود کردن به فرایند پرداخت برای ترویج پست‌ها و دریافت کارمزد ۳۰ درصدی،‌ اثربخشی هزینه‌کرد تبلیغاتیِ کسب‌و‌کارهای کوچک و اینفلوئنسرها را کاهش می‌دهد.

منبع