وقتی به هنر می‌اندیشیم معمولاً داریم هنر گذشته‌ای نه‌چندان دور را به خاطر بیاوریم. هنر مشهور غار لاسکوی فرانسه، قدمتی ۱۷ هزارساله دارد. دومین هنر غار مربوط به غار فرانسوی شووه با نقش‌های مشابه است که قدمت آن‌ها تقریباً بیش از ۳۰ هزار سال باز است. گرچه بر سر قدمت واقعی این آثار وجود دارد و به عقیده برخی از باستان شناسان این نقاشی ها از زمان خود جلوتر هستند.

با این حقیقت که گونه‌های انسان یا نخست‌سان‌ها بیش از ۳۰۰ هزار سال و گونه‌های هوموی مشابه انسان بیش از ۲ میلیون سال قدمت دارند، چند ده‌هزار سال قدمت انسان خردمند، بسیار کوتاه از زمان به نظر می‌رسد. اما چرا انسان‌ها نقاشی کشیدن را تا این اندازه شروع کردند و چرا هومونین‌های دیگر مثل نئاندرتال‌ها تلاشی برای خلق آثار هنری نکردند؟

ممکن است انسان‌ها خیلی زودتر از حد تصور باشند، آثار هنری را آغاز کرده‌اند و نئاندرتال‌ها و دیگر گروه‌ها مانند دنیسوان‌ها هم آثار هنری خود را داشته باشند. اما دو مانع برای اثبات این فرضیه وجود دارد: تعبیر نسبت به این فرضیه که دیگر هومونین ها می توانند به صورت نمادین احساسات خود را بیان کنند و مشکلات مربوط به شواهد را بیان کنند.

قدمت هنر غارهای اروپا چقدر است؟

مایکل مارشال پژوهشگر، در بخشی از پژوهش‌های خود، به بررسی اطلاعاتی درباره غارها می‌پردازد. اما با مشکل مشابه روبه‌رو شد: محاسبه قدمت آثار هنری. در آلتامیرا این مشکل به این دلیل رخ می دهد که نقاشی ها را باز می کند. برای مثال یکی از ۳۶ هزار سال و دیگری ۲۲ هزار سال قدمت دارند، مصنوعات داخل غار قدمتی ۱۴ هزار سال دارند.

اما در نمونه های دیگر، تاریخ هر اثر هنری است. برای مثال غار Hornos de la Pena را در نظر بگیرید. این غار دارای تعداد زیادی حکاکی از جانوران است که آناتومی آن‌ها با دقت زیاد ترسیم شده است. به نقل از وب‌سایت رسمی جهانگردی اسپانیا، این حکاکی‌ها در دو فاز ایجاد شده‌اند. قدمت فاز اول به ۱۸ هزار سال پیش و مرحله بعدی به ۱۵ هزار سال قبل بازمی‌گرداند.

گاومیش آلتامیرا

نقاشی یک گاومیش کوهان‌دار از دیوار غار آلتامیرا

بااینحال، پژوهشی در سال ۲۰۱۴، تاریخ آثار هنری را بین ۱۰ هزار تا بیش از ۳۰ هزار سال قبل از تخمین می‌زند. بخشی از مشکل اینجاست که در این غار پخش‌هایی صورت گرفته است. برای مثال در طول جنگ داخلی اسپانیا به‌عنوان پناهگاه کاربرد داشت و بعدها برای امکان بازدید از توریست‌ها دست‌کاری شد.

به‌طور مشابه، غار ال پیندال دارای تعداد زیادی تصویر اسب، گاومیش کوهاندار و همچنین ماهی و ماموت است. در آثار عین حال هیچ تاریخ قطعی برای وجود ندارد. وب سایت جهانگردی اسپانیا قدمت این آثار را بین 13 هزار تا 18 هزار سال برآورد کرده است.

الیستیر پایک از دانشگاه ساوتمپتون بریتانیا و پژوهشگر هنر غارها، به شفاف سازی تاریخ نقاشی ها اشاره می کند. به باور پایک: «تنها بخش بسیار کوچکی از هنر غارها به شیوه‌های مطمئن تاریخ‌گذاری شدند.» البته خوبی برای مشکلات فوق وجود دارند. تا همین چندی پیش، تاریخ‌گذاری رادیوکربنی، روش اصلی پی بردن به قدمت آثار غار. این روش ذاتا مخرب است؛ زیرا نمونه ای می شود و از طریق فرآیندهای مجوزگیری از طرف غار بسیار درست است.

علاوه بر این، تاریخ اثر کربنی تنها در صورتی است که مواد ارگانیک مثل زغال در هنری وجود داشته باشد و برای حکاکی‌ها و هر چیزی که تنها با مواد معدنی نقاشی شده باشد، بی‌فایده است. از طرفی دلیل بدی برای عدم پیاده سازی تاریخ وجود کربنی وجود دارد. پایک می‌گوید: «افراد فکر می‌کنند می‌توانند قدمت نقاشی‌های غار را به سبک آن‌ها بزنند.»

قممن کشف ایلین هانر مگبل‌ تاریخیههههههر سدههههههههم ماتلدههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههییییهیهنهرهههنهرهرهرهره نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه تک نهت نهر ح Bي .ککه ، قدیمی‌ترین آثار هنری بسیار ساده و انتزاعی هستند که آثار جدیدتر از نظر تکنیکی، ماهرانه و خلاقانه‌تر به نظر می‌رسند. از این رو با وجود تاریخ‌گذاری کربنی، نسبت به غشاء افزایش یافت.

این مسیر فکری در پژوهش سال ۲۰۱۱ آوریل نومل و ژنویو وون پتزینگر نشان داد که هر دو از دانشگاه ویکتوریا در بریتیش کلمبیای کانادا هستند. آن‌ها از کارشناسان هر غار پرسیدند که چرا فکر می‌کنند آثار هنری مربوط به عصر خاص هستند و در پاسخ، به منطقی دایره‌های دست پیدا می‌کنند. دلیل نسبت دادن طول عمر یکسان به آثار هنری غارهای مختلف، ظاهر مشابه آثار به ترکیب بود. درنتیجه هنر غار چند هزار سال قدمت دارد زیرا مشابه هنر غار ب است. با این فرض که غار B، غار A را تخمین خود قرار دادند.

هنر غار شمال اسپانیا

هنر غار دوران پارینه‌سنگی در شمال اسپانیا

آیا نئاندرتالها هم هنرمند بودند؟

اگر قدمت‌های هنری در بسیاری از غارها نادرست باشند، فرضیه‌های مربوط به خالق آثار هنری هم نادرست هستند. یک سلسله از هومونین‌ها در اروپای غربی زندگی می‌کردند و فرضیه‌های هنری آثاری را در غارها به جا گذاشتند. انسان مدرن از جدیدترین ساکنان این منطقه بود و در حدود ۴۵ هزار سال پیش از این منطقه در این مناطق ساکن بودند. پیش از آن، نئاندرتال‌ها به مدت صدها هزار سال در اروپا و آسیای غربی ساکن بودند. و پیش‌تر از آن هومونین‌های دیگری مانند هوموپیشین‌ها در این مناطق سکنی گزیدند.

اگر کل هنر غار اروپای غربی کمتر از ۳۰ هزار سال قدمت داشته باشد، می‌توان گفت تنها گونه‌های انسان مدرن در خلق آن نقش وجود دارد. اما در برخی از نمونه‌ها که پژوهشگرانی مثل پایک به تاریخ‌های قطعی رسیدند، این فرضیه همیشه حقیقت ندارد. تیم پاییک در سال ۲۰۱۲ نشان داد نقطه‌ی قرمز روی دیوار غار ال کاستیلو در شمال اسپانیا حداقل ۴۸ هزار سال قدمت دارد. این تاریخ دقیقاً روی مرز قرار دارد. زیرا نئاندرتالها در این دوران زندگی می‌کردند درنتیجه ممکن است آن‌ها این نقطه را به جا گذاشته باشند.

پژوهشگرها همچنین از تاریخ‌گذاری اورانیوم توریوم استفاده کردند. این روش لزوما به یافتن سن اثر هنری نمی‌انجامد، اما قدمت ماده‌ای معدنی روی آن را هم تخمین می‌زند. این لایه‌ها یک شکل می‌گیرند که آب روی دیوار غار چکیده می‌شود و مواد معدنی به‌صورتی روی آن رسوب می‌کنند. درمان این روش، در صورت شکل گیری رسوب معدنی، کمترین سن اثر هنری به دست می‌آید.

مقاله مرتبط:

گروه پایک در سال ۲۰۱۸، قدمت هنر سه غار دیگر در اسپانیا را انجام دادند. اولین غار لا پاسیگا بود که روی همان تپه‌ای قرار دارد که غار الکاستیلو گرفته است. نمادی متشکل از خطوط قرمز با قدمت حداقل ۶۴۸۰۰ سال روی این غار شناسایی شد. دومین غار، مالتراویسو در غرب اسپانیا روی دیوار این غار استنسیلی دستی با قدمت ۶۶۷۰۰ سال شناسایی شد که آن را به قدیمی‌ترین هنر غار شناخته‌شده در جهان تبدیل کرد. در نهایت تعدادی از رنگ‌های قرمز روی استلاگام‌های غار آردلس در ساحل جنوبی اسپانیا با قدمت ۶۵۵۰۰ سال شناسایی شدند.

وقتی مارشال قدمت آثار را با جهانگردها در میان گذاشتند با حیرت‌زدگی آن‌ها روبه‌رو شد. آن‌ها مخاطبان علاقه‌مند و با سوادی بودند اما این نتایج را نشان می‌دهد و باعث تحولات آن‌ها می‌شود. اگر این آثار هنری تا این اندازه قدمت دارند پس محتمل ترین توضیح برای آن هاست که به دست نئاندرتال ها خلق شدند.

همراستا با این موضوع، پایک به نقاط دیگر اشاره می کند که شواهدی از رفتارهای نمادین نئاندرتال ها را در خود دارند اما در گذشته نادیده گرفته اند. در غار برونیکل در جنوب فرانسه، یک دایره‌ای سنگی وجود دارد که از استالگمیت‌های شکسته شده است و به ۱۷۵ هزار سال قبل باز می‌گردد.

رنگ‌دانه‌های روی دیوارهای غار آویونس در جنوب اسپانیا هم ۱۱۵ هزار سال قدمت دارند. همچنین شواهد نشان می‌دهند نئاندرتال‌ها رنگ اکر را در ماستریخت بلودر هلند جمع‌آوری می‌کنند که بیش از هزار سال قدمت دارد. رنگ‌دانه‌های اکر، رنگ‌دانه‌های قرمز است که برای نقاشی‌های غار به کار می‌رفت.

اولین قانون مارشال

تیم پاییک در چند سال اخیر به دو دلیل در تاریخ‌های تکرار به مشکل برخوردند: دلیل اول دنیاگیری کوید ۱۹ و دلیل دوم، مشکلات و نمونه‌برداری از غارها بود. بااین‌حال او امیدوار است گروه‌های دیگر شانس بیشتری داشته باشند و به سیر دقیقی از هنر غار برسند بپردازند. پایک گمان می‌کند خلق هنر به اجداد ناشناس مشترک انسان و نئاندرتال‌ها در صدها هزار سال قبل می‌رسد. مارشال قانونی را برای تاریخ‌گذاری آثار هنری وضع کرده است او بر این باور است: هرگز بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنی فکر نمی‌کنی.

پژوهشی جدید از هوش مصنوعی برای شناسایی شواهد مخفی آتش‌های کنترل‌شده در حدود ۱ میلیون سال پیش استفاده شده است که صدها هزار سال پیش از شواهد به دست‌آمده از کاربردها و رواج آتش است. به همین دلیل ممکن است بیانگری نمادین و نقاشی هم قدمتی بیشتر از آنچه به نظر می‌رسد وجود داشته باشد.

یکی از مشکلات اصلی در تاریخ‌گذاری هنری ماقبل‌تاریخی، این آثار است. مواد موجود در غارها به این دلیل دوام آورده‌اند که غارها محیط‌های پایداری بودند. بهویژه اگر ورودی غار شود فروپاشی و افراد از ورود به آن منع شوند، این قدمت می‌شود. اما شاید این آثار در جایی غیر از غارها هم وجود دارند.

برای مثال می‌توان به حکاکی‌های دره‌ای در پرتغال اشاره کرد. در این محیط هزاران حکاکی فضای باز با قدمت حداقل ۱۰ هزار سال وجود دارد. به گفته‌ی پاییک این چشم‌انداز در گذشته پر از نماد بوده است که تعداد اندکی از آن‌ها باقی مانده و از حکاکی‌ها بر اثر فرسایش از بین رفته است.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!