این سیستم که با نام‌هایی همچون همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌های مرسوم است که پیشتر به ‌صورت سنتی در فضای آفلاین انجام می‌شد و حالا در دنیای آنلاین نیز به شکل گسترده‌ای پیاده می‌شود. در این نوع تبلیغات، یک واسطه به عنوان بستر نشر لینک مورد نظر فعالیت می‌کند و در ازای تحقق اهداف مشخص شده درصدی را می‌گیرد. با توجه به شاخص‌هایی که تعریف می‌شود اگر فروش موردنظر رخ دهد، ناشر تبلیغات هزینه خود را دریافت می‌کند.

آمازون اولین سایتی بود که این سیستم را در سال 1996 راه‌اندازی کرد و هنوز این سیستم ادامه دارد. شاید تصور کنید آمازون خیلی پورسانت می‌دهد، اما این مبالغ در ازای فروشی که اتفاق می‌افتد بسیار ناچیز است.

پرداخت به ازای هر عمل (CPA)

همان‌طور که در تبلیغات کلیکی هم بحث کرده بودیم یکی از روش‌های متداول سیستم پرداخت به ازای عمل یا Cost Per Action است. در تبلیغات cpa که نسبت به روش‌های دیگر نرخ تبدیل بیشتری دارد و دقیق‌تر است، تنها زمانی هزینه پرداخت می‌شود که اقدام موردنظر تبلیغ‌دهنده رخ داده باشد. حال این عمل می‌تواند خرید محصول، پرکردن فرم ثبت نام، عضویت در خبرنامه، شرکت در نظرسنجی، دانلود اپلیکیشن، لایک کردن، کامنت گذاشتن و… باشد.

گاهی برخی موارد را به سادگی می‌توان محاسبه کرد و در بعضی از موارد مانند فعالیت و مشارکت در شبکه‌های اجتماعی سخت و پیچیده خواهد بود.

مزایا و نقاط قوت افیلیت مارکتینگ

این شیوه از بازاریابی یکی از روش‌های مرسوم برای افزایش فروش در سراسر دنیاست که نسبت به هزینه آن، مزایا و نقاط قوت خوبی دارد. این مزایا هم می‌تواند شامل کسب و کارها باشد و هم شامل حال ناشران تبلیغات شود. برخی تصور می‌کنند که فقط کسب و کارهای بزرگ باید سراغ استفاده از این شیوه بروند که کاملا اشتباه است و کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند به خوبی از آن بهره ببرند.

برخی از مهم‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

کاملا عملکرد محور است. شما زمانی پورسانت و کمیسیون را پرداخت می‌کنید که اقدام موردنظر شما رخ داده باشد و از سوی دیگر ناشران انگیزه می‌گیرند تا برای تحقق خواسته شما بیشتر تلاش کنند.

یکی از بهترین روش‌هایی است که در هر بازاری می‌توانید برای افزایش مخاطبان و برندسازی از آن استفاده کنید.

به افزایش اعتبار شما کمک می‌کند. شرکای‌تان از نظر خود محصول شما را معرفی کرده و از آن تعریف می‌کنند. همین تکرار باعث می‌شود اعتبار برند شما بیشتر شود.

یکی از روش‌های مقرون به صرفه و ارزان‌قیمت است که نسبت به هزینه پرداختی خروجی خوبی دارد. شما زمانی پورسانت رو پرداخت می‌کنید که اقدام موردنظر شما انجام شده باشد.

باعث افزایش سریع ترافیک و فروش می‌شود. هر چه سایت‌های بیشتری به عنوان ناشر تبلیغات لینک یا بنر موردنظر شما را منتشر کنند، فرصت‌های بیشتری برای جذب ترافیک و فروش در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مزیت بازاریابی معرف (افیلیت مارکتینگ) برای تبلیغ‌دهندگان

وب‌سایت‌های پربازدید و اینفلوئنسرها در طول سال‌های متمادی توانسته‌اند تعداد زیادی از کاربران را جذب کنند. چنین پایگاه مستحکمی مزیتی عالی برای صاحبان کسب‌و‌کار (تبلیغ‌دهندگان) به حساب می‌آید؛ زیرا آن‌ها می‌توانند ترافیک چشمگیری را با یک برنامه همکاری در فروش به سمت وب‌سایت خود بکشانند.

بازاریابی پورسانتی (افیلیت مارکتینگ)، فروش را برای تبلیغ‌دهندگان بسیار آسان کرده است؛ دیگر نیاز نیست که آن‌ها منابع خود را برای جذب مخاطب هدفشان خرج کنند. به عبارت دیگر، لقمه را سایر افراد و کسب‌وکارها به‌جای آن‌ها آماده کرده‌اند تا بتوانند درآمد خود را تنها با پرداخت مقداری پورسانت افزایش دهند. بیایید ببینیم این نوع بازاریابی چه مزیت‌های دیگری برای شما دارد.

۱. راه‌اندازی و اجرای ارزان

هر کسب‌وکاری دوست دارد که هزینه‌های عملیاتی خود را به کمترین حد ممکن برساند. شما نباید آیندهٔ کسب‌وکارتان را به چیزی گران و زیان‌آور گره بزنید. بازاریابی پورسانتی از سایر روش‌ها و تکنیک‌های بازاریابی مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ زیرا شما هیچ هزینه‌ای بابت جذب مخاطب، طراحی‌ تبلیغات و خریدن فضای تبلیغاتی پرداخت نمی‌کنید.

۲. بازگشت سرمایه

کسب‌وکارها می‌توانند با کمک این نوع بازاریابی فروش خود را افزایش دهند. فراموش نکنید که شما در این سیستم برخلاف تبلیغات کلیکی تنها زمانی هزینه می‌کنید که محصولتان را فردی بخرد. از طرفی، نیاز نیست برای راه‌اندازی و اجرای آن هم هزینهٔ زیادی کنید بنابراین می‌توان انتظار داشت که نرخ بازگشت سرمایهٔ (ROI) بازاریابی پورسانتی بسیار بالا باشد.

تحقیقات نشان می‌دهند که کسب‌وکارها در بریتانیا به‌واسطهٔ سیستم افیلیت مارکتینگ، ۱۵ پوند به‌ازای هر پوندی که خرج کرده‌اند، به دست آورده‌اند. به عبارتی، شما در بازاریابی پورسانتی از سایر روش‌های بازاریابی کم‌تر خرج می‌کنید و بیشتر درآمد کسب می‌کنید.

۳. ترافیک ارزشمند و هدفمند

شما تصمیم می‌گیرید که با کدام‌یک از ناشران همکاری کنید. از این رو، می‌توانید مطمئن شوید ترافیکی که به سمت سایت شما می‌آید، همان مخاطبی است که خدمت یا محصولتان را مفید و ارزشمند می‌داند. به عبارتی، مخاطبی از سایتتان بازدید می‌کند که خواهان و پذیرای خدمت یا محصولتان است. به همین خاطر، شما شانس بیشتری برای فروش خواهید داشت.

ناشران را سفیر برند خود بدانید که به شما کمک می‌کنند تا مخاطب هدفتان را جذب کنید. آن‌ها برای گرفتن پورسانت خود تلاش می‌کنند تا مخاطبِ هدفتان شما را به رسمیت بشناسد و از خدمت یا محصولتان استفاده کند.

۴. افزایش شهرت با افیلیت مارکتینگ

همکاری با شبکه‌ای متشکل از ناشران مختلف باعث می‌شود که در مدت‌زمان کوتاهی شهرت شما افزایش پیدا کند. سعی کنید تنها با ناشران معتبر و قابل‌اعتماد همکاری کنید تا به اعتبار و شهرت برندتان آسیبی وارد نشود.

همکاری با ناشران معتبر همچنین به معنای دستیابی به پایگاهی از مشتریان وفادار است. آن‌ها با معرفی شما باعث می‌شوند که نه‌تنها برندتان بیشتر دیده شود، بلکه برندی معتبر به نظر برسد. به خاطر داشته باشید که هرقدر اعتبار و شهرت برندتان افزایش پیدا کند، مشتری از شما راحت‌تر خرید می‌کند.

مزیت بازاریابی معرف برای ناشران تبلیغات

در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که شما محصول خود را در سیستم افیلیت مارکتینگ با کمک منابع دیگری تبلیغ می‌کنید. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که بازاریابی پورسانتی چه سودی برای ناشران تبلیغات دارد؟ خیلی ساده است؛ آن‌ها با تبلیغ محصولات یا خدمات سایر برندها درآمد کسب می‌کنند.

آیا تا به‌حال دربارهٔ مزایا و ویژگی‌های خوب محصولی در شبکه‌های اجتماعی صحبت کرده‌اید؟ ناشران تبلیغات هم همان کار شما را انجام می‌دهند؛ ولی بابت محتوایی که منتشر می‌کنند، پول می‌گیرند. هرچند داستان به اینجا ختم نمی‌شود! بیایید با یکدیگر نگاهی به مزایای این سیستم برای ناشران تبلیغات بیندازیم.

۱. عدم نیاز به تجربه و تخصص

همکاری در فروش به هیچ تجربه یا تخصص خاصی نیاز ندارد و کافی است ناشران تبلیغات با قوانین بازی آشنا باشند. به عبارت دیگر، آن‌ها باید بدانند که در این سیستم چه کاری انجام دهند و از انجام‌دادن چه کاری پرهیز کنند. کسب این اطلاعات هم کار دشواری نیست و می‌توان با چند ساعت گشت‌وگذار در اینترنت به آن‌ها دست پیدا کرد.

۲. همکاری‌های ارزشمند

بازاریابی پورسانتی به ناشران تبلیغات کمک می‌کند تا با کسب‌وکارهای مختلف و معتبر روابط قدرتمندی برقرار کنند. آن‌ها در واقع می‌توانند با افراد جدید آشنا شوند و در سایر پروژه‌ها هم با آن‌ها همکاری کنند. برای مثال، ممکن است ناشر تبلیغاتی بتواند در آینده به‌عنوان کارشناس تولید محتوا، به آن کسب‌و‌کار بپیوندد.

۳. آمار و داده‌های رایگان

ناشران تبلیغات باید بدانند که محتواهایشان چه نتیجه‌ای رقم زده‌اند. آن‌ها همچنین باید مخاطب هدف خود را بشناسند تا بتوانند بازدید و درآمدشان را به حداکثر برسانند. همکاری در فروش به معنای دسترسی رایگان به آمار و داده‌ها است. از این رو، آن‌ها به‌راحتی می‌توانند متوجه شوند که مخاطبشان چه چیزی دوست دارد، از چه نوع محصولی بیشتر استقبال می‌کند و با چه نوع لحنی باید با او صحبت کرد.

۴. همکاری در فروش با هر شرایطی

دست ناشران تبلیغات در سیستم افیلیت مارکتینگ بسیار باز است. آن‌ها می‌توانند برنامه‌های مختلف همکاری در فروش را بررسی کنند و مناسب‌ترین گزینه را بر اساس شرایط خود انتخاب کنند. از طرفی، این سیستم یکی از راه‌های ساده برای کسب درآمد در خانه است. ناشران تبلیغات در این شرایط تنها به یک رایانه و مودم برای دسترسی به اینترنت نیاز دارند.

بدیهی است که برای همکاری با برخی از کسب‌وکارها به زمان و تلاش بیشتری نیاز است؛ ولی باز هم ناشر تصمیم می‌گیرد که چقدر زمان در هفته به این موضوع اختصاص دهد. آیا می‌خواهد تمام‌وقت کار کند یا به دنبال درآمد اضافی است؟ همه چیز به او بستگی دارد! آن‌ها همچنین می‌توانند به تبلیغ یک محصول مشخص بسنده نکنند و با کسب‌وکارهای مختلف همکاری کنند.

از آن گذشته، ناشران تبلیغات به میز، صندلی و دفتر کار نیاز ندارند. آن‌ها محصول یا خدمت تبلیغ‌دهندگان را از طریق وبلاگ، وب‌سایت یا حتی ایمیل به مخاطبان خود توصیه می‌کنند تا بتوانند درآمدی کسب کنند.

۵ استراتژی افیلیت مارکتینگ برای افزایش فروش

بسیاری از کسب‌وکارها با ناشران تبلیغات برای افزایش فروش خود همکاری می‌کنند؛ ولی تمام آن‌ها از یک تکنیک یکسان برای افزایش تقاضا برای محصولات خود استفاده نمی‌کنند. به عبارت دیگر، کانال‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای همکاری در فروش وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید:

۱. انتخاب ناشر تبلیغاتی مناسب

بازاریابی پورسانتی به شما این امکان را می‌دهد که از قدرت نفوذ و شهرت ناشر تبلیغاتی استفاده کنید تا مردم را به خرید ترغیب کنید. به همین خاطر، شما باید با ناشری همکاری کنید که مخاطب به او اعتماد دارد و از پیشنهادها و توصیه‌های او استقبال می‌کند.

برای پیدا کردن ناشر تبلیغاتی مناسب به موارد زیر توجه کنید:

ارتباط خوبی میان ناشر تبلیغاتی و مخاطب او شکل گرفته باشد؛

مخاطب آن‌ها همان کسانی باشند که به محصول یا برند شما علاقه‌؟مندند؛

تعداد فالوورهای آن‌ها بالا باشد یا سایتی با رتبه و بازدید ماهانهٔ بالا داشته باشند؛

نرخ تعامل خوبی داشته باشند و از قدرت زیادی برای تاثیرگذاری در تصمیم‌گیری مخاطبشان بهره‌مند باشند.

انتخاب ناشر تبلیغاتی مناسب بسیار اهمیت دارد؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا پولتان را هدر ندهید. برای مثال، همکاری یک رستوران با سایت‌های تخفیف و خرید گروهی فعال در حوزهٔ پزشکی منطقی نیست.

از آن گذشته، وبلاگ‌نویسی که تعداد بازدیدکنندهٔ منحصربه‌فرد آن در روز کم است، نمی‌تواند به شما کمکی کند. در واقع، باید با ناشری همکاری کنید که بیشترین تبدیل را برای شما رقم بزند.

۲. جذب مخاطب با پیشنهادی وسوسه‌کننده مانند کد تخفیف

پیشنهادی وسوسه‌کننده می‌تواند مخاطب هدف را در یک‌ چشم‌به‌‌هم‌زدن به مشتری تبدیل کند. اغلب افراد سعی می‌کنند تا محصول مورد نظر خود را با قیمت کمتری تهیه کنند. به همین خاطر، شما می‌توانید محصول خود را با چند درصد تخفیف عرضه کنید یا کدهای تخفیف را در اختیار ناشران بگذارید.

سایت‌های تخفیف و خرید گروهی مانند تخفیفان و موپن به شما کمک می‌کنند تا این استراتژی را پیاده‌سازی کنید. کسب‌وکارهای فعال در بازارهای رقابتی مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و پوشاک توانسته‌اند نتایج خوبی با این استراتژی کسب کنند. با این حال، سعی کنید که همه چیز را در نظر بگیرید؛ زیرا تخفیف بیش از حد ممکن است باعث شود که مخاطب هدف شما به کیفیت محصولتان شک کند.

قبل از همکاری با چنین ناشرانی بهتر است که عملکرد گذشتهٔ آن‌ها را بررسی کنید. آیا ویژگی‌های بازدیدکننده‌های آن‌ها با مخاطب هدف شما همخوانی دارد؟ آیا برندهای بزرگ و شناخته‌شده با آن‌ها همکاری می‌کنند؟ همه چیز را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید چیزی منابع و شهرت شما را تهدید نمی‌کند.

۳. همکاری با اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر مارکتینگ در سال‌های اخیر به یکی از استراتژی‌های متداول و محبوب برای بازاریابی معرف تبدیل شده است. برندهای مختلف سعی می‌کنند تا با اینفلوئنسرهای فعال در حوزهٔ کاری خود همکاری کنند. اینفلوئنسرها به‌طور معمول روابط خوبی با مخاطبان خود دارند؛ آن‌ها از چنان قدرتی برخوردارند که به‌راحتی می‌توانند مخاطبشان را قانع کنند تا به شما اعتماد کنند.

اینفلوئنسرها نمی‌توانند مانند سایت‌های تخفیف و خرید گروهی ترافیک چشمگیری به‌سمت شما هدایت کنند؛ ولی مخاطبی را در اختیارتان می‌گذارند که به‌ خدمت یا محصولتان پیش از بازدید علاقه‌‌مند شده است؛ بنابراین شما می‌توانید نرخ تبدیل قابل‌قبولی را در همکاری با اینفلوئنسرها تجربه کنید.

از میکرو اینفلوئنسرها غافل نشوید؛ زیرا همکاری با آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از طرفی، آن‌ها روابط صمیمی‌تر و نزدیک‌تری با مخاطبان خود دارند. به همین خاطر، راحت‌تر می‌توانند مخاطب هدفشان را ترغیب کنند که از شما خرید کنند.

هر اینفلوئنسری نمی‌تواند شما را به هدفتان نزدیک کند. اینفلوئنسرها را بررسی کنید تا مطمئن شوید با کسی همکاری می‌کنید که فعالیت‌های او با موضوع کسب‌وکارتان همخوانی دارد.

اگر می‌خواهید بدانید چه اینفلوئنسری برای شما مناسب است و چگونه باید با او ارتباط برقرار کنید، نگاهی به مقالهٔ «اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؛ بازاریابی اینفلوئنسر چه مزایایی دارد؟» بیندازید.

۴. بهینه‌سازی صفحهٔ محصول برای افزایش نرخ تبدیل

شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که ناشر تبلیغاتی به‌تنهایی مخاطب را به مشتری تبدیل کند. صفحهٔ محصول آخرین نقطهٔ سیستم افیلیت مارکتینگ است که مخاطب در آنجا تصمیم می‌گیرد محصول شما را بخرد. به همین خاطر، شما نباید از این صفحه غافل شوید و مشتری را تنها بگذارید.

بازاریابی معرف در واقع مشتریان بالقوه را به صفحهٔ محصول شما سوق می‌دهد؛ وظیفه شما این است که در این مرحله او را به مشتری تبدیل کنید. به همین دلیل بهتر است که قبل از هر چیزی مطمئن شوید که:

صفحهٔ محصول شما سریع بارگذاری می‌شود؛

اطلاعات کافی دربارهٔ محصول ارائه داده‌اید؛

از عکس‌های باکیفیت و واقعی استفاده کرده‌اید؛

توضیحات محصول شما متنی قدرتمند است که مخاطب با خواندن آن قانع می‌شود؛

نظرات مشتریان قبلی را ارائه کرده‌اید.

شما می‌توانید صفحه‌های محصول خود را به روش‌های مختلف طراحی کنید و تکنیک‌های متفاوتی را در آن‌ها پیاده‌سازی کنید. عملکرد آن‌ها را سپس بررسی کنید تا متوجه شوید کدام‌یک از آن‌ها نتایج بهتری را رقم زده‌اند.

۵. همکاری با ناشران مختلف

داشتن یک شبکهٔ قدرتمند از ناشران متنوع به شما اجازه می‌دهد تا فروش خود را از طریق کانال‌های مختلف افزایش دهید. با بلاگرها و اینفلوئنسرهای مختلفی که محصول‌ها و خدمات کسب‌وکارها را بررسی می‌کنند، همکاری کنید.

پادکست‌ها امروزه توانسته‌اند جایگاه خوبی میان مردم به دست بیاورند. اغلب افراد از پادکست‌ها برای یادگیری، شنیدن داستان‌های جذاب و همچنین آشنایی با بازار کار استفاده می‌کنند؛ بنابراین شما نباید پادکسترهایی را که تعداد شنوندگان بالایی دارند، فراموش کنید.

برخی از افراد در زمینهٔ تولید دوره‌های آموزشی و برگزاری وبینارها فعالیت می‌کنند. همکاری با آن‌ها می‌تواند راهی عالی برای دستیابی به مخاطبِ هدفتان باشد. اغلب شرکت‌کنندگان در وبینارها از پیشنهادهای میزبان استقبال می‌کنند و به او اعتماد دارند.

شما تا اینجای مقاله با زیروبم بازاریابی معرف آشنا شدید و برای اجرای آن آماده‌اید؛ ولی چه مراحلی را باید دنبال کنید تا مطمئن شوید در مسیر درست گام برمی‌دارید؟ با ما در بخش بعدی همراه شوید تا به پاسخ این پرسش دست پیدا کنید.

چالش‌ها و معایب افیلیت مارکتینگ

این سیستم مشکلات و نقاط ضعفی دارد که گاهی باعث می‌شود کسب و کارها و ناشران با چالش‌هایی روبه‌رو شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این چالش‌ها اشاره می‌کنیم:

ناشران کنترلی روی برنامه افیلیت مارکتینگ ندارند و گاهی برخلاف میل خود باید به قوانین تبلیغ‌دهنده تن دهند. ممکن است برنامه‌ای در لحظه و برای مدت موقت خوب باشد، اما کم‌کم دچار مشکل شوید و به دلایل مختلف نتوانید خواسته کسب و کار تبلیغ‌دهنده را برآورده کنید.

تبلیغ دهندگان و ناشران تبلیغات کنترلی روی رقبا ندارند. گاهی رقبا ممکن است شرایطی فراهم کنند که هزینه‌ها کمتر باشد، خلاقانه‌تر باشد و خروجی بهتری ایجاد کند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ناشران با آن مواجه می‌شوند، این است که هر کاربر یک بار روی لینک کلیک می‌کند و حتی اگر مشتری شود دیگر به طور مستقیم وارد سایت مورد نظر خواهد شد. از این‌رو ناشران باید دائما دنبال مشتریان بالقوه باشند.

هیچ تضمینی برای رسیدن به خروجی و درآمد مورد نظر نیست. این سیستم نمی‌تواند قطعا تضمین کند که ناشران تبلیغات به درآمد موردنظر می‌رسند یا کسب و کارها می‌توانند به کمک این روش خروجی مطلوب خود را داشته باشند.

ممکن است مورد حمله اسپمرها و ترافیک‌دزدها (Fraud) قرار بگیرید و کلیک‌های غیر واقعی و تقلبی روی لینک مورد نظر انجام شود. ضمن اینکه حتی این امکان وجود دارد که کمیسیون شما در اختیار افراد دیگر قرار گیرد.

روش های پیاده سازی افیلیت مارکتینگ در صنعت لباس خواب

در مورد کسب و کارهای تازه کار این روش می تواند بازدهی به نسبت بالاتری داشته باشد و هزینه ها بهتر مدیریت گردند.

استفاده از کد معرف توسط بلاگرها و اینفلوئنسر ها

لینک دهی توسط افراد معتبر در این حوزه

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!