هر شخص حسابداری که در فروشگاه کوچک یا بزرگ و یا شرکت بازرگانی به کار است، باید کلیه رویدادهای مربوط به حسابداری را ثبت کنند. این نوشتار در پاسخ به سؤال کسانی است که می‌خواهند بدانند عملیات حسابداری فروشگاهی را چگونه آماده کرده است.

حسابداری یکی از قسمت‌های مهم هر سازمان است که با توجه به نیاز به هر کسب و کار می‌توان حسابداری را به شاخه‌های دسته‌بندی کرد. یکی از شاخه های حسابداری، حسابداری فروشگاهی است. در این مقاله از کالج حسابدرای قصد داریم شما را با حسابداری فروشگاهی و تعاریف آن آشنا کنیم، تا اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهید و می توانید با حسابداری فروشگاهی نگاه کنید.

هدف از ایجاد هر کسب و کار کسب سود، و فعالیت برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده آن سازمان است. هیچ کسب و کاری بدون داشتن یک سیستم حسابداری قادر به تشخیص وضعیت مالی و برنامه ریزی برای اهداف نیست.

هر مجموعه ای بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی و بدون برنامه ریزی مالی بی شک با شکست می‌شود. بنابر این فروشگاه ها برای رشد و جلوگیری از مشکلات مالی با سیستم حسابداری فروشگاهی آشنا شده و نسبت به طراحی و مدیریت آن برنامه ریزی می کنند.

به انجام این عملیات و یادداشت این موارد حسابداری فروشگاه های زنجیره ای گفته می‌شود که آن نبود، ضررهای مالی فراوان و ورشکستگی را به همراه خواهد داشت. تمام فروشگاه‌ها با روش‌های نوین حسابداری فروشگاهی به حساب‌های کاری خود اقدام می‌کنند که در نتیجه آن می‌تواند تمام سود و زیان را از یک فروشگاه پیند به دست آورد.

هر گونه خرید و فروش فروشگاهی که در انواع فروشگاه ها از فروشگاه پوشاک، مواد غذایی، لوازم خانگی، کالای دیجیتال، زیورآلات و غیره انجام می شود نیاز به حسابداری فروشگاهی دارد. اگر انجام شود در فروشگاه‌ها جایی ثبت می‌شود که پس از مدتی صاحبان کسب و کار ورشکست می‌شوند.

نداشتن حساب و کتاب باعث به هم ریختن محاسبات می‌شود و صاحبان شرکت و کسب و کار برای موفقیت نیازمند استفاده از حسابداری فروشگاهی هستند.

همان طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین راه‌اندازی سیستم حسابداری فروشگاهی آگاهی نسبت به وضعیت مالی و اخذ گزارشات مالی از سیستم حسابداری است. اما مهم تری که در بررسی حسابداری فروشگاهی نسبت به سایر شاخه های حسابداری مثل حسابداری صنعتی وجود دارد.

یکی از این موارد بررسی موجودی کالاهاست. فرض کنید یک فروشگاه از تاریخ ورود اجناس فاسد شدنی، تاریخ انقضای این اجناس و موجودی کالاها بی اطلاع باشید. هر روز با تعداد زیادی رو به رو می‌شود. یکی از محاسن سیستم حسابداری فروشگاهی آلارم‌های تاریخ انقضا و رسیدن به حداقل یا تکمیل کالای موجود جهت سفارش و خرید مجدد است.

قبل از شروع آموزش حسابداری فروشگاهی لازم است یادآوری کنیم که مخاطبان یا کاربران این نرم افزارها شامل دو دسته از افراد با سمت های مختلف می شوند:

حسابدارها

مدیران یا صاحبان فروشگاه

فروشگاه‌های متوسط ​​و بزرگ از یک یا چند حسابدار تمام وقت یا نیمه وقت برای پردازش و بررسی امور حسابداری خود استفاده می‌کنند. نرم‌افزارهای حسابداری فروشگاهی به نحوی طراحی می‌شوند که حسابدار فروشگاه کلیه امور حسابداری و فروشگاه‌های مالی را در آن ثبت کرده و از آن گزارش‌های مختلف مالی تائید سازمان‌های گوناگون و برای افراد مختلف ایجاد می‌کنند. فروشگاه‌های متوسط ​​دارای امور مالی مختلف هستند که بدون داشتن این نرم‌افزارها و همچنین حسابدارهای متخصص حسابداری فروشگاهی به سختی می‌توانند آن را حسابداری و مدیریت کنند.

از جمله یک سیستم حسابداری فروشگاهی که می تواند باعث بهبود وضعیت فروش و در نتیجه رشد کسب و کار شود، عبارتند از:

1- سرعت بخشیدن به انجام محاسبات و افزایش دقت آنها: پرسنل فروش با کمک این سیستم می تواند با سرعت بالاتری هزینه ها را محاسبه کند و در طول روز به خدمات بیشتری ارائه دهد. همچنین این روش می تواند اعداد و ارقام دقیق و بدون اشتباهی را در اختیار صندوقدار قرار دهد.

2- افزایش میزان بهره وری: کاربران از طریق سیستم حسابداری فروشگاهی می توانند نهایت استفاده را از منابع در دسترسی ببرند.

3-به روز رسانی اطلاعات: این سیستم باقی مانده حساب ها و کلیه اطلاعات مربوط به فروش را به شکل خودکار بروز رسانی خواهد کرد.

4-شمارش کالا از طریق بارکد خوان: سرعت روند جستجوی محصول برای درج فاکتور را می توان از طریق ارتباط بین بارکد خوان و نرم افزار حسابداری افزایش داد و به آسانی به شمارش کالاهایی از یک نوع پرداخت.

5-امکان برآوردهای مختلف: اکثر نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی اجازه محاسبه راحت کالاهای شان را بر حسب ارزهای موجود در بازار خواهند داد.

6-کاهش هزینه ها: از هزینه های دیگری که می توان به آن اشاره کرد، این است که این سیستم ها باعث کاهش زمان انجام کارمندان ایفا می شوند، بنابراین صرفه جویی در هزینه ها را به همراه خواهند داشت.

گزینه های زیادی باید در اصول حسابداری فروشگاهی، جهت ارزیابی امور مالی و کارها مورد توجه قرار گیرد. در ادامه از این موارد مشترک میان کلیه واحدهای فروشگاهی را بیان کرد.

برای فروشگاه، مقدار موجودی کالا در فروش محصولات دارای مقادیر زیادی بوده و صاحب کسب و کار باید به موقع از کم شدن موجودی یک انبار مشخص شود تا در فکر خرید عمده محصولات جدید باشد. همچنین بایستی از سیستم انبارداری در نرم افزارها استفاده می کند. در حالی که نیازی به ثبت موجودی انباری برای فروش محصولات غیر موجود در حسابداری فروشگاهی آنلاین نیست. زیرا که محصولات دانلودی و آنلاین مانند کتاب های الکترونیکی می توانند با یکبار آپلود برای وب سایت، هزاران بار قابل دانلود باشند.

ممکن است ما نیازی به دریافت فاکتور از فروشگاه هنگام خرید یک جنس خاص داشته باشیم. ولی فروشگاه نیازمند ثبت اطلاعات خرید ما در سیستم حسابداری خود است. از این رو، قسمتی جهت ورود و ثبت فاکتورهای فروش در هر نرم افزار حسابداری فروشگاهی تعبیه شده است که فهرست اجناس و قیمت هر جنس، قیمت نهایی و تاریخ فروش در آن ذکر شده است.

قسمت هایی با عنوان بدهکاری و بستانکاری در هر برنامه حسابداری فروشگاه تعبیه شده است. چرا که باید میزان بستانکاری ها و بدهکاری ها به منظور محاسبه سود دوره ای یا ماهانه هر کسب و کار، به صورت کامل مشخص شود. علاوه بر آن، اعلاناتی جهت پیگیری این موارد باید در نظر گرفته شود. بنابراین، امور پرداخت و دریافت از گزینه های ثابت نرم افزاری حسابداری می شود.

موضوع مالیات بر ارزش افزوده از نکات حائز در واحد فروش به شماره می رود. حساب مالی یکی از گزینه های مهم در حسابداری فروشگاهی می باشد و باید مطابق با اصول مالیاتی کشور تنظیم شود.

در صورت وجود حتی یک کارمند به عنوان فروشنده در یک کسب و کار، امکان استفاده از قسمت دستمزد و حقوق سیستم حسابداری فروشگاهی وجود دارد. این حقوق می تواند از دو گزینه ثابت و پورسانتی تشکیل شود.

هر کسب و کاری بیشتر بر درآمد، دارایی هایی می باشد. این هزینه ها را می توان به دو قسمت ثابت و تغییر تقسیم کرد. حقوق کارمندان را می توان زیر مجموعه ای از این هزینه ها دانست.

پس از یادداشت و بررسی موارد فوق، باید میزان سود نهایی را محاسبه کنیم. در صورت عدم بررسی دقیق و گزینه های صحیح ذکر شده، نمی توان متوجه میزان فروش و درآمد یا سود خالص خود از فروشگاه شد. تمام هزینه ها، هزینه ها و سایر گزینه ها باید از درآمد نهایی به منظور رسیدن به سود خالص باشد.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!