پ
پ

در این مقاله می‌گوییم درباره استراتژی فروش صحبت می‌کنیم و بیشتر برای پاسخ به این سوال که استراتژی فروش چیست، استراتژی‌های فروش موفق را هم معرفی کنیم. پیش از مطالعه این مقاله پیشنهاد می کنیم مقاله فروش چیست را حتما مطالعه کنید.

استراتژی فروش مجموعه ای از تصمیمات، کارها و اهداف است که تعیین می کند تیم شما چگونه محصولات یا خدمات را بفروشد تا کسب کنید و کار به درآمد بیشتری برسد. اگر از استراتژی های فروش می توان نتیجه گرفت، همیشه آنها را بازبینی، بررسی و اصلاح و بهینه سازی کنید.

استراتژی های فروش در یک گایدلاین است که به عاملان فروش کمک می کند واقعاً به تحلیل رقبا و جایگاه محصول در بازار برسند. مهم ترین و کلیدی ترین بخش بیزینس پلن شماست. پلن مارکتینگ شما نباید برای هر مشتری یکسان باشد.

برنامه‌های فروش برنامه‌ای است که کمک می‌کند به فروشتان برسید و هدایتگر و مسیریاب فعالیت‌های فروش سازمان شما باشد. داشتن یک استراتژی فروش خوب کمک می کند تا راه پیروزی بر رقبا را در کسب و کار پیدا کنید و یک سازمان فروش قوی تشکیل دهید. همچنین یک استراتژی فروش موفق زمینه ساز خدمات حفظ و افزایش آنهاست.

برای داشتن یک استراتژی فروش قوی می توانید از استراتژی های فروش و بازاریابی تیم های فروش موفق در دنیا الگو بگیرید. یک استراتژی فروش مولفه های گوناگونی دارد که مهم ترین مولفه آن مشتری است. بنابراین شما باید از تکنیک های فروش متفاوت با خواستگاه مشتریان استفاده کنید.

بعد از آن با مفهوم استراتژی فروش آشنا شدید، وقت آن است که به این پردازیم که چرا داشتن استراتژی در فروش اینقدر مهم است. پس با ما همراه باشید.

  • همه ما می دانیم بدون داشتن برنامه و برنامه ریزی موفقیت غیرممکن است. بدون استراتژی کسب و کاری که رشد کند و نمی تواند باشد. زیرا نمی تواند برای آینده ش برنامه ریزی کند.
  • علاوه بر این برای این استراتژی کمک می کند تا راحت تر با مشکلات و مشکلات روبه رو شوید و بر آن ها غلبه کنید.
  • داشتن استراتژی اولین گام در فرآیند بازاریابی و فروش است. زیرا مسیر رسیدن به هدف فروش و مارک تان را مشخص می کند. هر چه بهتر است بخرید فروش با استراتژی بازاریابی متفاوت دارد؛ اما خیلی ها این دو را باهم یکی می شناسند
  • استراتژی فروش یکی از گامهای مهم فرآیند فروش است. بنابراین کمک می کند میزان فروش کالا یا خدمات شما بیشتر شود و درنتیجه درامدتان افزایش پیدا کند.
  • از طرفی استراتژی برای بقا و رشد کسب و کار شما حیاتی است.
  • استراتژی فروش کمک می کند تا فروشندگان بهتر پیدا کنید و تیم فروش قوی تری تشکیل دهید

اولین گام در تولید محصول درنظرگرفتن ویژگی های مخاطب هدف یا همان پرسنای مخاطبتان است. مشتری شما بیشتر در کجا حضور دارد؟ علایق و سرگرمی های او چیست؟ مهم ترین دغدغه های او کدامند؟ در کدام منطقه جغرافایی زندگی می کند؟ شغل او چیست؟ میزان درآمد چقدر است؟ و… .

شما به این سوالات و تعداد بسیار دیگری از سوالات پاسخ دهید و سپس محصولتان را تولید کنید، برای محصولاتتان تبلیغ کنید و… . تنها در این صورت است که به فروش بیشتری دست پیدا کنید.

هدف شما از فروش تنها درآمدزایی و سودآوری نباشد. بهتر است برای مشاورتان بفروشید تا بتوانید آن ها را کشف و درک کنید و سپس آن ها را حل کنید. تنها در این صورت است که می توانید مشتریان وفاداری داشته باشید. اگر کالا یا خدمت شما پاسخگوی نیاز مشتری باشد، باید به شما اعتماد کرده و بارها برای خرید به شما مراجعه کنید.

کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی روشی است که خیلی دیربازده و زمان بر است. اما بسیار کارگشاست. در این روش سعی کنید ابتدا مشتریان بالقوه را پیدا کنید. بنابراین شانس فروش شما افزایش می یابد.

در واقع در این روش شما با تولید پسند و مورد نیاز کاربران مشتریان مشتریان بالقوه را جمع آوری کرده و سپس محصول یا خدمات را به او می فروشد. به عبارتی شما سعی نمی کنید مخاطبتان را مجبور به خرید کنید. بلکه خودِ مخاطب با استفاده از شما ترغیب می شود تا کالا یا خدمت شما را تهیه کند.

در این روش شما ابتدا می توانید جمع آوری کنید و سپس سفارش مشتری بالقوه را به محصول یا خدمات ارائه دهید. در واقع شما محصولی را می فروشید که هنوز آماده نیست و تولید نشده است. در این روش شما باید بخشی از هزینه کالا یا خدمتتان را از مشتری دریافت و تسویه حساب در زمان تحویل صورت می گیرد.

مزیت این روش است که میزان تولید شما نیاز به بازار هدفتان است و احتمال اینکه محصولتان به فروش نرسد و اصطلاحا روی دستتان باشد، کم می شود.

بهتر است بدانید که تحقیقات صورت گرفته در زمینه های عصبی همه ما با احساس حرکت می کنم و تصمیم به خرید می گیریم. از طرفی احساسات ما با حواسمان تحت تاثیر قرار می گیرند. هر چند بعدا می توانیم برای خریدمان مسیر منطقی سعی کنیم بیاوریم.

بسته بندی اولین چیزی است که در فروش محصولات و خدمات، مشتری با آن روبه رو می شود. بنابراین اگر ظاهر شکیلی داشته باشد، با حرکت حس بینایی و برانگیختن احساسات روی تصمیم ما برای خرید اثر می‌گذارد. بنابراین به ظاهر محصول توجه ویژه ای کنید.

تبلیغات هزینه بر است، اگر به صورت اصولی انجام شود، هزینه خود را برمی‌گرداند (از طریق افزایش نرخ فروش). سعی کنید باتوجه به کسب و کارتان و مخاطب هدفتان، پلتفرم مناسب را برای تبلیغات انتخاب کنید. از تبلیغات بیلبوردی گرفته تا بنرها یا تراکت های تبلیغاتی یا… .

اگر هدف شما بیشتر در فضای مجازی و اینترنت وجود دارد، استفاده از تبلیغات آنلاین مانند گوگل ادوردز، اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و… گزینه های خوبی است.

همیشه سعی کنید اجازه استفاده از محصول یا خدمات را به مشتری بدهید. به عبارتی یک تکه از پیتزای محصولتان را در اختیار بگذارید تا فرصت داشته باشید کیفیت محصول شما را بررسی کنید. از طرفی اگر از کیفیت کالای خود مطمئن هستید، شک کنید مشتری برمی‌گرداند تا همه پیتزا را تهیه کنید.

مزیت دیگری که این استراتژی فروش دارد این است که می توان با تهیه فرم نظرسنجی مزایا و معایب محصول را از منابع استخراج و ذی قیمت جمع آوری کرد. سپس در جهت رفع ایرادات آن و برجسته کردن آن بکوشید.

در دنیای امروز اینترنت و استفاده از شبکه های اجتماعی بخش جدانشدنی زندگی ماست. روز شاهد رشد کسب و کارهای آنلاین بسیار هستیم که به جای شبکه روی فروش حضوری و سنتی به فروش از طریق بستر اینترنت مثل های اجتماعی و وب سایت ها رو آورده اند.

سبک زندگی خیلی از ما تغییر کرده و به جای اینکه بخواهیم زمان و پولمان را فقط رفت و آمد کنیم، می توانیم در خانه بمانیم و اینترنتی بخریم. گفتنی است این استراتژی فروش برای تمام کسب و کارها و کارها وجود ندارد و از طرفی دیگر به پرسنای مخاطب شما نیاز دارد.

به عنوان مثال فرض کنید که می توانید یک آپارتمان چندمیلیاردی بخرید. آیا حاضرید با چند عکس و کسب اطلاعات از طریق نت سرمایه تان را به راحتی خرج کنید؟ جواب این سوال مسلم است.

برای اینکه بیشتر بفروشید، سعی کنید برای خرید بیشتر از خرید، در حین خرید و پس از آن، همراه باشید و خدماتی را ارائه دهید. بهترین خدمت به مشتری پیش از خرید یا در هنگام خرید کالا، ارائه دادن و کمک به انتخاب بهتر است.

به مشتری وهایش دقیق گوش دهید و نیازهای او را درک کنید. سپس به کمک کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید؛ حتی اگر تصمیم او نخریدن کالای شما باشد. در صورتی که مشتری کالا یا خدمتی را از شما بخرید، او را پس از خرید به حال خود رها نکنید.

اگر سوالی درباره محصول شما دارد یا نیاز به راهنمایی دارد، به شما کمک کنید. به طور کلی خدمات پس از فروش عالی نرخ بازگشت مشریان شما را به طور فاحشی افزایش می دهد.

یکی از راهکارهایی که سالیان سال می‌تواند استفاده شود و البته استراتژی درستی نیست، کاهش قیمت کالا یا محصول با هدف جذب مشتری و درنهایت فروش بیشتر بود. به نظر آقای مایکل پورتر وارد شد در جنگ قیمت فقط با شکست شما می شود. مایکل پورتر معتقد بود به جای کاهش قیمت روی کیفیت محصولتان تا فروش بیشتری داشته باشید.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!