چرا استارت آپ ها شکست میخورند؟
چرا استارت آپ ها شکست میخورند؟

در این وضعیت بازار فعلی ایران استارت آپ ها مانند یک برگ برنده شانس هستند که اگر خوب اجرا شوند میتونند درآمد خوبی داشته باشند. برای بتونید استارت آپ موفقی داشته باشید باید قبل از هر چیز از عوامل شکست استارت آپ هایی که با هزار امید و آرزو توسط موسسین ساخته می شوند و اگر موفق نمی شوند را بشناسید.

این مقاله حاصل از تجربه 12 ساله شخصی من از فعالیت در این حوزه و شکست های زیاد پروژه های کوچک و بزرگ است که در نتیجه موفقیت در پروژه های دیگر مواردی هستند که ممکن است از وجود داشته باشند که هنوز باعث شکسته شدن و بهشون نشده اند. برنخوردم یا کسی بهم یاد نداده

۱- ایده

حتماً که ایده ایی داشتید و به هر دلیلی اجرا کردید و از مدتی دیدید که همان ایده اجرا شد و شما آهی کشیدید و بغل دستی تون گفتید که همین ایده رو داشتم و یه بهونه هم کنارش گذاشتید که نتونستید اجرا کنید.

این نشان دهنده این است که شما آدم خلاقی هستید ولی نشان دهنده ایده موفق نیستید حتی اگر این ایده توسط شخص دیگری اجرا و موفق شده باشد. علتش اینه که ایده ها وقتی در ذهنمون ساخته شده بی نقص بنظر میاند ولی خیلی از ایده ها مشکلات جدی دارند. افراد عموما فکر می کنند ایده ها باید ناب باشند تا موفق باشند و به این دلیل که عموما فکر می کنند بقیه دزد هستند ایده مون رو به کسی نمیگیم.

ایده ایی که توسط شنونده قابل دزدیدن باشه، ایده نیست

همین نگفتن ایده به دیگران باعث میشه نقد هاشون رو نشنویم و مدام به خودمون بقبولونیم که ایده مون خوبه و در نظر داشته باشین که اگه ایده تون عالی هم باشه هنوز کلی فاکتور دیگه وجود داره که ممکنه شما بلد نباشید یا در اجراش اشتباه کنید. به شکست استارت آپ تون بشه

پس از هر کاری ایده تون رو با دیگران مخصوصاً افرادی که کارشناس این حوزه هستند (مراقب کلاه برداران که با اطلاعات غلط به شما و فقط دکور کاربلد بودن رو به بیراهه نبرند هستند، اگر شما می خواهید در کامنت اعلام کنید تا افراد مشاور را ببینید). خوب رو بهتون در پست دیگران عرض کنم) مطرح کنید و نقد هاشون رو گوش کنید وبهش فکر کنید و براش راهکار بسازید.

زمانی کار استارت آپ تون رو شروع کنید که ایده تون کاملا پخته شده باشه

۲- خودبزرگ بینی

دوستی داشتم که مغازه‌ای ارزان رو برای رستوران اجاره می‌کرد، همسایه‌های آن مغازه را بیشتر می‌گفت هر کسی که آمده بود اینجا از شش ماه دوم نیاورده و ملک این مورد رو ازت مخفی می‌کند، از این رو می‌پرسید که نظرت چیه؟ میگن نحسه! خوب نحسی که هیچ، ولی حتما دلیلی براش وجود داشته که نتونستن موفق بشند.

این دوستمون گفت اونها بلد نبودن و چندین ادله براش آورد که من متفاوتم و قرارداد رو بست و شش ماه بعد فهمید.

دلیل رو نمی دانم چون کارم رستوران داری نیست و بدون شک بالاتر از افرادی که در آن مغازه شکست خوردن اطلاعات ندارم، الان چند سالی هست که یک برند با سود عالی در همان فروشگاه معتبر به کار ست.

اگر فکر می کنید که شما از نظر شخصی چیز خاصی دارید که شما را موفق می کند اشتباه می کنید. تنها چیزی که شما را موفق می کند دانش و تجربه است

باهوش باشید، مشتاق باشید و پشتکار داشته باشید و اگر دانش آموز یا آنرا کسب کنید یا از دیگرانی که می توانند استفاده کنند.

اینکار مثل یک وکیل گرفتن برای کارهای حقوقی تون میمونه که کاری که شما در آن ماهر نیستید رو اون برایتان انجام بده.

۳- اجرای استارت آپ

هر استارت آپی در چند مرحله اجرا میشه و بنظر من یک استارت باید سه بار کاملا از ابتدا ساخته بشه تا موفقیت را تجربه کرده باشه.

افراد در مرحله اول که تولید اولین نسخه شکست میخورند و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد:

  • اگر کار ضعیفی بزنم ایده م لو میره و یکی دیگه میزنه
  • اگر کار ضعیف بزنم کاربر متوجه نمیشه و خوشش نمیاد و میره بیرون از پروژه
  • من کمالام و کارم باید حرف نداشته باشه
  • یک کاری میزنم که کسی نتونه بزنه!
  • و امثال اینها

بدونید به ندرت اتفاق میوفتد که یک ایده که رشد کند و شما از قافله عقب بیوفتید. مگر اینکه شما عالی نسبت به بازار داشته باشید که آن زمان این مقاله بدرد شما نمیخوره و خودم باید به دنبال مقالات شما بگردم و بخونم. پس این فاکتور رو از ذهنتون دور کنید

دومین مورد اینست که برای یک استارت آپ موفق باشه نیاز نیست پروژه ی عالی زده باشید کافیه کمی از رقیبتون بهتر باشید. وارد کاربران به پروژه تون اضافه بشند و بعد وارد جنگیدن با دیگر رقباتون بشید.

همیشه کاربرانی هستند که از آنچه شما ساخته اید خوششان بیاید و از آن استفاده کنند

پس هیجانی نشوید و سعی کنید همه چیز را در ذهن دارید به یکباره رو کنید. به روند رشد تلگرام دقت کنید، اولین نسخه با نسخه امروزی چقدر متفاوت است؟ تو چی بهتر از رقیبش بود؟ سرعت . سپس وقتی کاربرانش روز به روز زیاد میشدند ابزار جذاب را اضافه کرد و ماندگاریش رو تضمین کرد

۴- ورود به بازار

فرض کنید موارد قبلی را بدرستی طی کرده باشید و استارت آپی باشید که آماده ورود به بازار هستید، در این مرحله انتخاب ورود به بازار خیلی مهم است.

پروژه هایی که برای ورود به بازار از تبلیغات محیطی و تلویزیونی با این فکر که انفجاری از رقبایشان پیشی می شود استفاده می شود و سرمایه کلانی را کامل می کند.

یا اینکه در زمان اشتباهشون محصول تلگرام رو پیشنهاد میکنن مثلا در زمانی که فیلتر شد و سروش خود رو عرضه کرد. شدید که با همه ی تبلیغات متوجه هیچ موقعیتی شده است

در کل پیشنهادم اینست که تبلیغ کمی انجام بدید و اجازه بدید کاربران دیگر رو بیارند و اگر نیاوردند بدانید کار شما دچار مشکل می شود.

تصمیمات هیجانی نگیرید و بدنبال رشدی هم نباشید که این پاشنه آشیل استارت آپ شماست.

بنظرم یکم زیاد شد، بقیه ش رو در پست بعدی عرض میکنم و در یک پست هم فقط در مورد سرمایه که یکی از عوامل مهم در شکست پروژه ست، تجربیاتم رو عرض میکنم.

ممنون میشم موارد دیگری که به ذهنتون میرسه و یا نقد و نظری که به نوشته من دارید رو کامنت کنید.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!