رویترز در گزارشی می‌‌نویسد قانون‌گذاران اتحادیه‌ی اروپا امروز در جلسه‌‌ای مهم با تصویب قوانین جدیدی موافقت کردند که با هدف مهار قدرت بیش‌از‌حد غول‌های صنعت فناوری نظیر گوگل، آمازون، اپل، فیسبوک و مایکروسافت طراحی شده‌اند. بااین‌حال، اجرای قوانین اشاره‌شده به‌دلیل محدود منابع نهادهای تنظیم ممکن است مشکل باشد.

اتحادیه اروپا افزون بر مقرراتی که در قانون بازارهای دیجیتال (DMA) آمده، قانون خدمات دیجیتال (DSA) را تصویب کرده است. به‌موجب قانون خدمات دیجیتال، پلتفرم‌های آنلاین به‌منظور نظارت بر روی اینترنت برای یافتن محتوای غیر قانونی باید از جستجوگر استفاده کنند.

مجازان اروپا می‌گویند قانون بازارهای دیجیتالی را می‌توان قانون‌های بازارهای دیجیتال را تعیین کرد. جریمه‌ای درنظرگرفته‌شده برای تغییر قانون خدمات دیجیتال، ۶ درصد از گردش مالی جهانی سالانه است.

قانون‌گذاران و عضو اتحادیه اروپا اوایل سال جاری بر سر هر دو DMA و DSA به توافقی دست پیدا کردند و قانون را بیان کردند که صرفاً برخی از جزئیات سیاسی به بررسی بیشتر نیاز دارند. دو مجموعه قانون DMA و DSA تحقیقات تحقیقات مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت در اتحادیه اروپا، روی شرکت های بزرگ صنعت فناوری تدوین شده است.

وستاگر کارگروهی برای قانون بازارهای دیجیتال تشکیل داده است که انتظار می‌رود هشتاد مقام رسمی به عضویت آن درآیند. متخصصان مارگارت وستاگر می‌گویند این تعداد از مقام‌ها در قانون بازارهای دیجیتال کافی نیست. آندریاس شواباز قانون‌گذاران اتحادیه اروپا که قانون را ازطریق قدرت رهبری اروپا کرد، خواستار تشکیل کارگروه بزرگ‌تری برای مقابله با منابع مالی شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری است.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان در اروپا نیز اطلاعات مشابهی درباره شرکت های حوزه فناوری مطرح کرده است. مدیرکل این سازمان می‌گوید:

هفته گذشته، به‌همراه سایر گروه‌های جامعه مدنی زنگ‌خطر را به‌صدا درآوردند تا اعلام کنند، اگر کمیسیون متخصصان اروپا برای نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ فناوری در استفاده از نکند، قوانین بازارهای دیجیتال ممکن است کارایی‌اش را به اجرای غیرقانونی از دست بدهند.

قوانین بازارهای دیجیتال در جستجو روش کسب و کار شرکت های بزرگ صنعت فناوری را تغییر می دهد. یکی از پیش‌نیازهای مهم این است که شرکت‌های حوزه فناوری باید سرویس‌های پیام‌رسان خود را با هم سازگاری و دسترسی به داده‌ها برای کاربران تجاری امکان پذیر کنند. کاربران تجاری می‌توانند محصولات خارجی و سرویس‌های رقیب را روی پلتفرم‌های شرکت‌های فناوری تبلیغ کنند و در این زمینه با مشتریان پلتفرم احتمالی خود را به‌توافق برسند کنند.

اتحادیه اروپا شرکت‌ها می‌توانند به‌منظور کاهش توجه کاربران به سرویس‌های مختلف کاربرانی اختصاصی دراختیار سرویس‌های خود قرار دهند. شرکت‌ها موظف‌اند حذف اپلیکیشن‌های ازپیش‌نبش‌شده روی دستگاه‌ها می‌توانند امکان‌پذیر باشند. این دو بخش از قانون بازارهای دیجیتال اپل و گوگل را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

خدمات قانون دیجیتال از اهداف برنامه‌ریزی برای کودکان یا تبلیغات هدفمند وابسته به داده‌های حساس مانند مذهب، جنسیت، نژاد و عقاید سیاسی برای جلوگیری از می‌کند. کاربران روش تاریک را گمراه می‌کند تا اطلاعات الگوی خصوصی را به‌صورت آنلاین دراختیار شرکت‌ها قرار دهند.

مقالات مرتبط:

به‌گزارش 9to5Mac، قانون بازارهای دیجیتال اساساً اپل را در سه زمینه هدف قرار می‌دهد. برنامه اپل برای فراهم کردن امکان استفاده از سیستم پرداخت متفرقه برای توسعه دهندگان باید می‌شود. در حال‌حاضر، این شرکت توسعه‌دهندگان را از سیستم پرداخت استفاده می‌کند. اما در ماه‌های اخیر تغییراتی در سیاست‌های اعمال شده است. به‌گفته‌ی اپل، توسعه‌دهندگان در کره‌جنوبی اکنون می‌توان از سیستم پرداخت اختصاصی استفاده کرد. برنامه های کاربردی اپل در نظر گرفته شده است تا توسعه دهندگان را با استفاده از سیستم پرداخت اپ استور ترغیب کند.

خطر بزرگ‌تر قانون بازارهای دیجیتال برای اپلیکشیدن است که احتمالاً شرکت کوپرتینویی باید اجازه انتشار سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن آنلاین را در iOS صادر کند. ممکن است اپل امکان بارگیری جانبی (سایدلود) را فراهم کند. در حال‌حاضر، اپلیکیشن‌ها را ازطریق اپ استور می‌توانم دانلود کنم. اما احتمالاً در آینده مستقیم اپلیکیشن روی آیفون امکان پذیر می‌شود.

زمینه‌ی مهم دیگر به iMessage ارتباط دارد. سرویس iMessage یکی از عوامل تاثیرگذار در فروش آیفون های اپل می شود. به‌موجب قانون بازارهای دیجیتال، احتمالاً پیام‌ها اپل خواهند شد. ساده‌ترین راه برای اپلیکیشن به‌منظور سازگاری با قوانین بازارهای دیجیتال، شروع به پشتیبانی از پروتکل RCS است.