گزارش گزارش مؤسسه‌ای تحقیقاتی Counterpoint Research در فصل دوم سال ۲۰۲۲ حجم‌آوری کامپیوتر شخصی در بازارهای جهانی افت سالانه‌ای ۱۱.۱ درصدی تجربه کرد و به ۷۱.۲ میلیون واحد رسید. این اولین بار از فصل دوم سال 2013 مورد استفاده قرار می‌گیرد که سالانه‌ای ارائه‌ی کامپیوتر تا این حد شدید می‌شود.

تحلیلگران Counterpoint می‌گویند کامپیوتری را در فصل دوم ۲۰۲۲ ارائه می‌کنند تا تعداد زیادی از قرنطینه‌های اخیر در شهرهای شانگ‌ها و کونشان کشور چین ارتباط برقرار کند، زیرا با تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها به ماشین‌های کامپیوترهای شخصی وارد می‌شوند. از طرفی به دلیل کاهش از سوی دیگر، موجودی کامپیوترهای شخصی در انبار شرکت‌های تولیدکننده در حال افزایش است. تحلیلگران Counterpoint می‌گویند که معتقدند مشکل PC در نیمه دوم سال جاری حل می‌شود.

آمار Counterpoin از بازار کامپیوتر در فصل دوم ۲۰۲۲

اقتصاد کلان همچنان به افزایش روی میزان مصرف مصرف‌کنندگان ادامه می‌دهد. درگیری‌های منطقه‌ای به همراه افزایش تورم جهانی باعث می‌شود برای محصولات مختلف از عبارات رایانه‌های فرآیندی نزولی استفاده شود و کمتر از پول‌هایشان در صنعت فناوری خرج کنند.

سازمان‌ها نیز به‌دلیل وضعیت اقتصادی نام‌گذاری تصمیم‌گیری‌های طولانی‌تر از انتظار سیستم‌های جدید تهیه می‌کنند، اما Counterpoint می‌گوید از این تعداد سازمانی بهتر از همیشه استفاده می‌کند.

در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، حجم خرید کامپیوتر در ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به‌شکل دو رقمی کاهش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای افزایش فروش رایانه‌های شخصی اثر گذاشته شده است. سال گذشته حجم زیادی کامپیوتر در بازار آمریکا و اروپا زودتر از سایر بازارهای دنیا رشد کرده بود.

از طرفی دیگر تعطیلی‌های چندین بار در چین ضربه‌های سختی به ماشین‌های لپ تاپ وارد شده و تولیدکنندگان بزرگ لپ تاپ مانند این است. Quanta و Compal و Wistron در کارخانه‌هایشان با مشکلاتی برای تولید محصول مواجه شدند. کنترپوینت می‌گوید بیشترین آثار منفی در ماه‌های آوریل (فروردین و اردیبهشت) و می (اردیبهشت و خرداد) دیده شده است. در دو ماه یاد شده حجم تولید کامپیوتر در کارخانه‌ها به‌ترتیب ۴۰ درصد و ۲۰ درصد نسبت‌به سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد. در نیمه دوم ماه می (اوایل خرداد) خط تولید کارخانه‌ها فعالیت‌های عادی خود را از سر گرفت و شرکت‌ها تلاش کردند میزان تولید PC را با حجم سفارش هم‌سطح کنند.

برترین برندهای صنعت کامپیوتر PC از نگاه Counterpoin در فصل دوم ۲۰۲۲

سه شرکت برتر صنعت کامپیوتر در فصل دوم ۲۰۲۲ کامپیوترهای کمتری نسبت به فصل دوم ۲۰۲۱ عرضه کردند، بااین‌حال هر سه آن‌ها رتبه‌های خود را حفظ کردند. با توجه به حجم بازار عرضه‌شده محصول به بازار، بیش از بیش‌ترین تولیدکننده رایانه شخصی در دنیا ۲۴.۴ درصد از سهم را در اختیار دارد. تعداد كامپیوترهای عرضه شده توسط این شركت در فصل دوم 2222 با افت سالانه ی 12.7 درصدی به 17.4 میلیون واحد رسید. تحلیلگران می‌گویند در فصل اسپری‌شده برای رایانه‌های لنوو کمتر از انتظار استفاده می‌شود، بااین‌حال، این شرکت انتخاب‌ها را تا حدی از سرمایه‌گذاری‌های تجاری خود را تغییر می‌دهد.

در فصل دوم ۲۰۲۲، HP بیشترین ضرر را در بین برندهای برتر تجربه کرد. که HP سال گذشته آمار درخشانی ثبت کرده است، در فصل دوم سال جاری 27 درصد کمتر از روانه بازار را انجام داد. تحلیلگران می‌گویند کاهش برای PC و افزایش محبوبیت کروم بوک روی آمار HP اثر محسوسی گذاشته شده است.

مقالات مرتبط:

دل به دلیل ویژه روی محصولات تجاری و پریمیوم، کمترین ضرر را در بین برندهای برتر متحمل شد. حجم عرضه‌ی کامپیوترهای ایسر افت سالانه‌ی ۱۴٫۸ درصدی تجربه کرد. با وجود این که محبوبیت کروم بوک را دارد، بر روی بازارهای کامپیوترهای پایین‌تر و میان‌رده جایگاه چهارم را به خود اختصاص می‌دهد.

اپل در فصل دوم سال ۲۰۲۲ در مقایسه با فصل دوم سال ۲۰۲۱، ۲۰ درصد کمتر از روانه بازار کرده است. تحلیلگران Counterpoint می‌گویند عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار اپل به دلیل تعطیلی کارخانه‌های Quanta در چین بوده است. اپلیکیشن اپل منتظر عرضه‌ی مک بوک مجهز به پردازنده‌ی M2 بودند و به همین دلیل جایگاه چهارم خود را از دست داد و به جایگاه پنجم سقوط کرد.

حجم عرضه‌ی کامپیوترهای ایسوس در بازه‌ی زمانی ۷.۷ درصدی بازگشایی شده است. این شرکت در فصل دوم مجموعا 4.7 میلیون کامپیوتر عرضه می‌کند و به‌صورت مشترک با اپل در رتبه‌ی پنجم قرار می‌گیرد.

مؤسسه‌ای کنترپوینت می‌گوید که انتظار می‌رود در سال جاری میلادی، حجم تولیدی کامپیوتر ۹ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ باشد.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!