تلویزیون یا IPTV (Internet Protocol Television) یکی از سرویس‌های تلویزیونی است که اینترنتی جوان و البته با سرعت بالا، درحال توسعه است. در این سرویس آنلاین، مخاطبان می‌توانند با گوشی‌های اینترنتی ارتباط برقرار کنند و با استفاده از دستگاه‌های همراه هوشمند از جمله، کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و تلویزیون هوشمند، از خدمات متنوع و متفاوتی به آرشیو فیلم‌ها و سریال‌ها، پخش زنده استفاده کنند.ی برنامه های شبکه های صداوسیما، شبکه های اختصاصی، مسابقات ورزشی و بسیاری از خدمات بهره مند می شوند.

در ایران نیز هم‌چون کل دنیا، فناوری IPTV عمر طولانی دارد و اولین IPTV ایرانی «تلویزیون اینترنتی آیو»، در سال ۱۳۹۴ تاسیس شده است. آیو برای رسیدن به موقعیت فعلی، فراز و نشیب‌های زیادی پشت را سر گذاشته است. در این مطلب بخشی از این مسیر پرپیچ‌وتاب را که مرتبط با مهاجرت آیو به سرویس قدرت‌مند و دوست‌داشتنی ابر آروان است با هم مرور می‌کنیم.

ما در سال ۱۳۹۴ با تلویزیون اینترنتی آیو، به‌عنوان اولین IPTV ایران، فعالیت‌ها را آغاز کردند. در کار ابتدایی، برای تامین منابع زیرساختی، از پلتفرم خارجی «پرسپشن» استفاده می‌کند. به‌دلیل عدم یکپارچگی مجتمع پلتفرم پرسپشن، باید نرم‌افزار انکودر و CRM را همراه با این پلتفرم، می‌کردیم. با وجود این و استفاده از سرویس‌های مختلف خارجی، پشتیبانی ایده‌آلی دریافت نمی‌کردیم. از طرفی، با گذشت زمان، محدودیت‌های ادراک، بیش‌تر نمایان می‌شود و برای به‌روزرسانی‌ها با سختی‌های متعددی دیگر می‌شود.

هزینه‌های زیرساختی بسیار بالا و عدم توانایی پاسخگویی به درخواست کاربران در پیک‌های ترافیکی و برنامه‌های پخش زنده، باعث می‌شود پهنای باند آیو به‌سرعت تکمیل شود. همین امر باعث ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان می‌شود.

در نهایت، با توجه به عملکرد بسیار ضعیف پرسپشن در پشتیبانی، تصمیم گیری تیم نرم‌افزار داخلی خودمان را تشکیل می‌دهد. از دی ماه سال ۱۳۹۹ با ابر آروان وارد گفت‌وگو شدیم. ویژگی متمایز پلتفرم ویدیویی و پخش زنده‌ی ابر آروان، برای ما، یکپارچگی آن با CDN بود. در ادامه، Core نرم‌افزار را تیم ایرانی آوین نوشت و یک همکاری سهجانبه شکل گرفت.

هم‌اکنون آیو با پخش زنده‌ی 99 شبکه‌های اختصاصی و سراسری و رادیویی و بالغ بر بیش از 10 هزار ویدیو، یکی از بازیگران مهم در زمینه‌های IPTV و VoD کشور تبدیل شده است.

مشکلاتی که ما را به فکر ایجاد تغییرات اساسی و مهاجرت به ابر آروان انداخت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره می‌شود، با گذشت زمان و نیاز به توسعه سیستم، با محدودیت‌ها و پیچیدگی‌های بیش‌تری از آن‌ها، پشتیبانی از پرسپشن، آن گونه که باید، پاسخ‌گویی و رضایت بخش به آن‌ها نبود. مشکلات و نواقصی که در بخش زیرساخت و نرم افزار وجود دارد هزینه های بسیار بالا را به ما تحمیل می کند. با توجه به این مشکلات در عمل، برخی از خدمات با کیفیت را از ما سلب‌کرد و برخی از آن‌ها با ایجاد ارتباط فنی، امکان توسعه خدمات مورد نیاز مشتریان را با جدیت می‌توان ارائه کرد.

به‌طور فهرست‌وار بخشی از این مشکلات به شرح زیر بود:

· هزینه نگهداری و اجاره زیرساخت ها

· خدمات نیروی انسانی متخصص برای نگهداری و توسعه پلتفرم (NOC, BI , Software , Infrastructure, Product )

· مشکلات متعدد بسیار، ناشی از آسیب در سورس‌کد نرم‌افزار و بهروزنبودن آن

· مشکلات متعدد درCRM: عدم تعریف مدلهای فروش، اکران آنلاین، جداسازی پکیج‌های فروش و …

· محدود بودن به لینکی ۲۰ گیگ

· میزان در تعداد کاربر فعال همزمان در پلتفرم

· مشکلات عمده و غیرقابل رفع در پلیر وب

· کند بودن سرعت پخش به‌دلیل آپدیت نبودن با کدک‌های جدید پخش VoD و IPTV

زیرساخت VoD با IPTV کاملا متفاوت و نگهداری استریم های لایو کاری سخت و پیچیده است. نگهداری بیش از 99 استریم لایو به‌شکل ۲۴ ساعته، پیچیدگی‌های فراوانی دارد. از طرفی، آیو 99 استریم پخش زنده دارد، که از این میان، ۱۰ استریم اختصاصی آیو و با کیفیت Full HD هستند. بنابراین بهترین و مناسب ترین گزینه برای مهاجرت، نیاز به بررسی دقیق و تخصصی بسیار دارد. مجموعه پلتفرم ابر آروان در دو زیرساخت و نرم‌افزار برای ما قابل توجه بود و عمده مشکلات و محدودیت‌هایی که با آن‌ها وجود داشت را برطرف می‌کرد.

برخی از این مزایا عبارتند از:

· حذف هزینه های نگهداری زیرساخت و لینک ارتباطی

· محدود نبودن به پهنای بند به‌دلیل اتصال به CDN و سرویس ابری

· محدود نبودن به یک دیتاسنتر و پخش سرورها در پاپ‌سایت‌های مختلف

· پشتیبانی از 500 هزار کاربر همزمان

– یکپارچگی و یکپارچه بودن پلتفرم

– آپدیت بودن و مهم تر از آن امکان و قابلیت توسعه نرم افزار بدون محدودیت

– قابلیت توسعه در محصولات جدید مانند اندروید TV و اندروید BOX

– پیاده‌سازی مدل‌های فروش و اکران آنلاین

– استفاده از کدک های به روز برای پخش در پلیر (سریع تر در پخش و کاهش مصرف اینترنت کاربر)

– ـCloud Base بودن پلتفرم و استفاده از راهگار Cache , CDN

– پیاده‌سازی ویژگی‌ها و فیچرهای جدید در پلتفرم (امتیاز، نظرسنجی و …)

انتقال و تغییر بستر فناوری، تغییری است که با خطر و مشکلات احتمالی متعددی همراه است. از سوی دیگر، انتقال تمام ویژگی های آیو، بهیکباره به ابر، نیازمند زمان طولانی تر بود. بنابراین با اطلاع از بروز مشکلات متعدد، تصمیم گرفتیم مهاجرت ابری را به‌شکل مرحله‌به‌مرحله آغاز کنیم. شهریور ۱۴۰۰ سیستم زیر بار قرار گرفت و مشکلات آن را شناسایی کرد و تا پایان شهریور مشکلات به‌طور کامل برطرف شد.

در همان ماه‌های نخست انتقال، شرایطی پیش آمد که آیا می‌توانیم صحت ارزیابی‌ها و تصمیمات رادر عمل بررسی کنیم. در هفته جام جهانی کشتی، مسابقه فوتبال ایران و کره‌جنوبی برگزار می‌شود. در آن یک هفته به میزان دوماه قبل‌مان ترافیک داشتیم و در چهار شب، بالای 40 ترابایت ترافیک تولید شد. تا پیش از آن هفته، رکورد آیو در دیتاسنتر ۲۰ ابر بود و در شروع استفاده از، این رکورد جدید، تایید کننده‌ای قوی برای تصمیم گیری و انتخاب صحیح ما بود.

یکی از بخش‌های سنگین کار در روند انتقال به ابر، انتقال حدود ۱۰ هزار ویدیو بود. تلویزیون اینترنتی آیو هم سرویس IPTV هست هم سرویس VoD. این دو سرویس در کنار هم، خدمات متفاوت و فیچرهای متعدد برای تجربه بهتر مخاطب، ارائه می‌کنند.

در حال حاضر برای VOD، حدود ۱۰ هزار ویدیو در آیو دردسترس است. .با توجه به این‌که هر فیلم دارای ویژگی خاص خودش است این ویدیوها را روی ابر کار سنگینی منتقل می‌کند. که با همکاری تیم ویدیوی ابر آروان با تیم نمای آیو، با سرعت خوبی انجام شد.

هم‌چنین یکی از ویژگی‌های آیو، CatchUp است که به مدت دو هفته ویدیوها را ذخیره می‌کند تا تمام مخاطبان آیو را ذخیره کند، این امکان وجود دارد که برنامه‌های قبلی را ببینند. نگهداری این حجم از داده، نیازمند یک فضای ابری‌ست که آروان به‌خوبی آن را مدیریت می‌کند.

انجام طول مدت آیو به ابر آروان، رضایت مخاطبان، به‌طور عمومی و به‌ویژه در آیواسپورت به‌میزان بسیار افزایش یافته است. آیواسپورت یکی از شبکه‌های اختصاصی آیو و تنها شبکه‌های Full HD این تلوزیون به‌شمار می‌رود و مخاطبان پرشماری دارد. درحال حاضر، هنگام بازی‌های تیم ملی، ترافیک آیو به ۱۶۰ نفر می‌رسد که در گذشته فقط ۱۰ شهروند را می‌توان پوشش داد و دور از انتظار نیست که این افزایش قابلیت‌پذیری داشته باشد، تا چه میزان برای افزایش رضایت و تأثیر کاربران است.

پیش از مهاجرت به سرویس ابر آروان، و استفاده از پلتفرم پرسپشن، زیرساخت آیو در محل دیتاسنتری قرار داشت که ISP نبود و نیاز به ترافیک سرویس آیو برای رسیدن به شبکه های داخلی کشور یکی از ISP های منتخب انتقال پیدا می کند و همین امر باعث می شود. می‌شد تا هزینه ۲ بار محاسبه شود.

مهاجرت به ابرآروان، به‌میزان چشمگیری کمک کرد تا در هزینه‌های مربوط به دیتاسنتر (هزینه‌های بالای نگهداری و اجاره زیرساخت‌ها و هزینه‌های نیروی انسانی متخصص)، صرفه‌جویی‌های محسوسی شوند.

مهاجرت‌های بزرگ، پروژه‌های سیستم‌های سنگین و پرچالش است و نیاز به توان تخصصی و فنی بالا و هم‌چنین هماهنگی و همکاری همه‌جانبه‌ها، تیم‌های فنی و متخصص مجموعه‌های همکار دارد. تیم‌های پشتیبانی، فضای ابری، ویدیو، IaaS و کوچ ابری آروان در عمل ثابت کردند و نشان دادند که توانایی همکاری و هانگی را دارند و می‌توانند با تیم‌های فنی و آیو و تیم فنی همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشند.

به‌واسطه این مهاجرت، آیو اکنون مزایا و ویژگی‌های متعددی در اختیار دارد. برای مثال، در مباحث نظارتی امکانات قدرت‌مندتری داریم. زمان‌های قطعی به‌طور چشمگیری پس از مهاجرت به سرویس ابری، کاهش یافته و نتایج کاربران به میزان بسیار بالایی افزایش یافته است.

همچنین به‌واسطه این همکاری، نه تنها هزینه‌های مربوط به دیتاسنتر، به میزان محسوسی کاهش یافته است، بلکه بیشتر بحث‌های فنی و تخصصی مرتبط با زیرساخت را نداریم، زیرا تیم ابر آروان را به سرعت و در اولین فرصت‌ها، مشکلات را رفع می‌کنند.

به‌طور کلی، درک پیچیدگی‌های کار، هماهنگی و همکاری تیم‌های مجموعه‌های همکار، پشتیبانی بسیار خوب در رفع مشکلات، توان فنی و تخصصی روی مدیران و نیروهای فنی، تسلط بر اجرا، مدیریت حرفه‌ها و در نهایت ارائه خدمات ابری با زیرساخت‌های امن، قابل اعتماد و با عملکرد بالا، تجربه مهاجرت آیو به آروان را برای ما تبدیل به تجربه‌های شیرین و رضایت‌بخش کرد و مشتاقانه این مسیر همکاری را ادامه می‌دهیم.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!