درحال‌حاضر به‌لطف پژوهش‌های پژوهشی که تعداد زیادی از داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند، بسیاری از درمورد ورزش و اینکه چه شکلی برای سلامتی بدن انسان مفید است می‌دانند. ما اطلاعات عمومی پیرامون زمان بهینه از روز برای ورزش کردن، تعداد دفعات توصیه برای ورزش و شدت پیشنهادی برای فعالیت‌های ورزشی دراختیار داریم.

بسیار زیاد از این موارد فقط در حد توصیه‌ها هستند؛ در واقع این توصیه‌ها به بهترین نحو جمع‌آوری‌شده و ثبت‌شده از هزاران شرکت‌کننده به دست‌آورده‌ها می‌شوند و نشان می‌دهند که چه دیدی برای اکثر مردم بازدهی و کارآمدی را دارد. از سویی دیدگاه‌های بسیار متفاوت درباره این توصیه‌ها و شکل‌های داده‌شده می‌گیرند.

این بررسی‌ها می‌توانند نکات جالب و مفیدی را به ما نشان دهند. از جمله اینکه چه مقدار ورزش برای جبران نشستن در طول روز لازم است؛ یا بهترین روش برای کاهش وزن چیست یا اینکه چگونه حتی یک نوبت تمرین ورزشی هم می‌تواند فوایدی برای سلامتی انسان داشته باشد.

مقاله مرتبط:

همه اینها به بررسی نگاه‌ها و بینش‌های خاص را می‌پردازند و ما می‌توانیم آن‌ها را یاد بگیریم و سعی کنیم در زندگی خودمان هم به کار ببریم. اما وقتی از ورزش به میان می‌آید، مردم در دنیای امروز یک چالش اساسی و مشترک دارند. احتمالاً خود شما هم جزو یکی از همان افراد باشید. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در مسیر ورزش، یافتن زمانی برای انجام آن در طول هفته است. اکنون به نظر می‌رسد که در این زمینه هم خبرهای خوبی داشته باشد.

گروهی از محققان در مطالعه یک‌ای بین‌المللی جدید، به بهداشت یا سلامت عمومی بیش از حد داده‌اند ۳ هزار و پنجاه نفر در ایالات متحده آمریکا ازطریق نظرسنجی مصاحبه‌های ملی سلامت (NHIS) در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۳ میلادی جمع‌آوری شده‌اند، مواردی که برای تجزیه و تحلیل‌حلیل قرار دارند، جمع‌آوری شده‌اند.

تیم پژوهشی به سرپرستی مائوریسیو دوس سانتوس، نویسنده اول مقاله‌ی مرتبط با این پژوهش و محقق فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه فدرال سائوپائولو در برزیل با اتکا به بررسی داده‌های یادشده به‌دنبال رسیدن به پاسخی درخور برای یک پرسش اساسی بود.

به زبان ساده، آن‌ها می‌خواستند بدانند به شرطی که فرد به اندازه‌ای کافی (از حیث زمان و شدت) فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهد و به سطح توصیه‌شده فعالیت‌های بدنی مد نظرش در هر هفته، آیا می‌توان این تمرین را فقط در یک یا دو جلسه انجام داد. آخر هفته (معروف به شیوه‌ی جنگجویان آخر هفته!) انجام دهد؟ یا این که از زمان‌بندی هیچ سودی ندارد و حتماً باید در بازه‌های توزیع‌شده‌تر ورزشکاران و سعی در انجام فعالیت‌های بدنی در سه یا چند جلسه منظم در طول هفته برسند؟

درحال‌حاضر، دستورالعمل ۲۰۲۰ سازمان بهداشت جهانی (WHO) درمورد فعالیت بدنی و مقابله با سبک زندگی بی‌تحرک مشخص می‌کند که بزرگسالان در هر هفته ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت زیاد (شدید) در هر هفته، یا ترکیبی از فعالیت های شدید و متوسط ​​انجام دهند.

مقاله مرتبط:

مطالعات پیش از این نیز به فواید سلامتی فعالیت های ورزشی از نوع جنگجوی در آخرین هفته پرداخت. اما هنوز نیست که تنها یک دو جلسه تمرین ورزشی در هفته به چه شکلی با انجام جلسات مکرر فعالیت بدنی قابل مقایسه یا هم‌ارز باشد؛ به‌ویژه از تأثیرات و کارکردشان درزمینه‌ی کاهش خطر مرگ‌ومیر.

ورزش

اکنون به‌لطف تلاش‌های دوستان و همکارانش، پاسخ روشن‌تری برای پرسش‌های فوق به دست آمده است. جمع‌آوری‌ها از مقایسه افراد در گروهی که هر هفته توصیه می‌شود فعالیت‌های بدنی متوسط ​​تا شدید (MVPA) را هر هفته انجام دهند، بسیار کم از نظر کاهش خطر مرگ‌ومیر ناشی از همه‌ی دلایل یا به‌طور طبیعی مرگ‌های خاص ناشی از سرطان یا بیماری‌های قلبی عروقی هستند. بین جنگجویان آخر هفته با شرکت‌کنندگانی که به طور منظم ورزش می‌کردند، دریافتند. نویسندگان در مقاله خود می نویسند:

دریافتیم که جنگجویان آخر هفته و شرکت‌کنندگانی که به طور منظم فعال بودند، آمار مرگ‌ومیر مشابهی از همه علل و [همچین] دلایل خاص وجود دارد و این نشان می‌دهد در صورت انجام یک‌سان فعالیت‌های بدنی، آن را در روزها یا کارهای ساخت آن‌ها در زمان‌های بیشتری ممکن است بر نتایج مرگ‌ومیر تأثیری نداشته باشد.

به‌جای فعالیت‌های ورزشی درمورد اینکه چند یکبار یا چه زمانی باید انجام دهید، مهم‌ترین و مهم‌ترین عمل‌گرایانه‌ترین راه حل این است که هر هفته سعی کنید به توصیه‌های بهتری از بدنی دست پیدا کنید، زیرا در آن زمان است که تأثیرات مفید ورزش به شاهد قابل مشاهده است.

در طول 10.4 سال (متوسط ​​مدت زمانی که شرکت‌کنندگان در نظرسنجی شرکت کردند)، بیش از 22 هزار نفر در NHIS از دنیا رفتند. بااین‌حال، در میان همه شرکت‌کنندگان، اگر توصیه‌هایی برای فعالیت‌های بدنی انجام شود، احتمال مرگ از علل مختلف به‌طور کلی به‌میزان قابل توجه کمتر می‌شود. تیم پژوهشی مینویسند:

یافته‌های این مطالعه‌های گروهی بزرگ نشان می‌دهند افراد شرکت‌کننده در الگوهای فعال بدنی، خواه جنگجوی آخر هفته می‌توانند به طور منظم و در طول هفته ورزش کنند، میزان مرگ و میر ناشی از همه علل و دلایل خاص کمتری را نسبت به افراد غیرفعال از نظر تجربه ورزشی می‌کنند.

نسبت خطر مرگ‌ومیر ناشی از همه‌ی علل‌ها در مقایسه با شرکت‌کنندگان غیرفعال، 0.92 برای جنگجویان آخر هفته و 0.85 برای شرکت‌کنندگان به طور منظم فعال بودند. یافته‌ها برای مرگ‌ومیر ناشی از علل خاص مشابه بود.

بررسی‌ها به برخی از تحلیل‌های خود اشاره می‌کنند، با توجه به این که برخی از موارد خود را به عنوان نظریه‌های خود در نظر می‌گیرند، و این‌ها را طبعاً در مقایسه با اندازه‌گیری‌های عینی‌تر به‌مقدار بیشتر مستعد برای داشتن سطح مشخص از خطا هستند.

از جنبه‌های مثبت، یافته‌های این پژوهش شامل یک گروه بزرگ است و همین امر می‌تواند به گزارش قابل توجهی در مورد آمار ارائه شود. نتایج پژوهش‌های اخیر در بسیاری از نکات و توصیه‌های پیشین درمورد را مجدداً بررسی می‌کند: ورزش برای بدن انسان خوب است و برای بسیاری از ما، انجام کافی ورزشی می‌تواند به انجام زندگی طولانی‌تری کمک کند.

علاوه بر این، می‌توانم حتی اگر از نظر زمانی هم در تنگنا باشید، مادامی که می‌توانید در تعطیلات آخر هفته برای یک یا دو نوبت تمرین ورزشی خوب اختصاص دهید، برای بدنتان کماکان مفید خواهد بود. معلم در انتها توضیح می‌دهند:

این یافته‌ها برای بدنی که فرصت کمتری برای فعالیت روزانه یا منظم در طول هفته کاری خود دارند، حائز اهمیت دارند.

مقاله علمی مرتبط با این یافته‌ها در ژورنال JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!