اگر مدیریت یک فروشگاه و یا کسب‌وکار خانگی را برعهده دارید حتماً می‌دانید که تمام عملیات خریدوفروش، سود و زیان، ثبت موعد پرداخت و یا نقدکردن چک‌ها، موجودی کالا یا انبار و یا حساب‌های امانی و نسیه بسیار پراهمیت است.

این حساب سود و زیان هر فروشگاه مهم‌ترین فعالیت مالی آن می‌شود. اما برای مدیریت مالی و حسابداری هر فروشگاهی نیازی به رعایت نکات و دستورالعمل هایی است که ما سعی می کنیم در این مطلب به آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این ارتباط با شما ارائه دهیم.

هر فروشگاهی محصولات را به شکل عمده می‌کند و آن را در اختیار مصرف‌کنندگان و مصرف‌کنندگان خود قرار می‌دهد. فروشگاه‌ها برای محاسبه سود و زیان، تمام حساب‌های خریدوفروش خود را ثبت می‌کنند. در نهایت فردی که به‌عنوان حسابدار در یک فروشگاه به کار می‌رود تمام موارد خریدوفروش را از جمله قیمت خرید، قیمت فروش، سود و زیان را در دفاتر ثبت و بررسی قرار می‌دهد.

حسابداری همیشه نقش مهمی در مدیریت کسب‌وکار فروشگاه‌ها ایفا می‌کند. مدیریت مالی فروشگاه‌ها به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا درآمد و هزینه‌هایشان را ردیابی کنند. همچنین حسابداری به آن‌ها کمک می‌کند تا گزارش‌های دقیق و کاربردی را تهیه کنند و با آن‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

کالاها در یک فروشگاه به چند مدل به فروش می‌رسد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

در این روش همزمان با فروش کالا، مبلغ آن می‌شود.

در این روش مالک، کالا را به شکل امانی به دست فرد مورد اعتماد خود می‌سپارد و فرد مقابل (حق‌العمل‌کار) کالای موردنظر را به فروش می‌رساند و بر اساس توافق انجام شده، درصدی از مبلغ فروش را می‌کند.

در این روش کالا به مشتری تحویل داده می شود اما مبلغ آن به شکل اقساطی و در چند مرحله پرداخت می شود.

در این روش از تحویل کالای قبلی از کل، به‌عنوان پیش‌پرداخت می‌شود و مابقی می‌شود تا از آن به فروشنده ارائه شود.

هنگام خرید کالای پول می‌کند تا مبلغ آن را طی زمان مشخصی با توافق پرداخت کند.

هر مدیر و کتاب فروشگاه خود را برای برنامه های حسابداری و حسابداری ممکن است این بین اشتباهاتی نیز از آن ها سر بزند. برخی از این اشتباهات را با هم بررسی می‌کنیم تا افراد با شناسایی آن‌ها آگاهانه‌تر عمل کنند و نسبت به مدیریت مالی فروشگاه‌های هوشمندانه‌تر برخورد کنند.

آیا فروشگاه مالی به درستی پرداخت می شود؟ آیا حقوق کارمندان بهموقع واریز شده است؟ آیا اداره کل اسناد را به درستی بررسی کرده است؟ یک حسابدار کسی است که می‌تواند این سؤالات را در فروشگاه شما به‌درستی پاسخ دهد و در مورد همه این محاسبات و مسئول پاسخگو باشد.

هر فروشگاهی برای شمارش موجودی کالاهای خود باید راه حل دقیقی داشته باشد. چراکه حسابداری کالا بر اساس اطلاعات ارزش موجودی ها است. بنابراین شما باید با کمک یک نرم افزار فروشگاهی جامع کاملی در مورد ذخیره انبار خود داشته باشید.

تمام اعتبار کسب‌وکار شما به میزان پرداختی و مدیریت آن دارد. اگر شما نرم‌افزار فروشگاهی مناسب داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی پرداخت کنید و برای همه موارد برنامه‌ریزی کنید. همچنین به‌سادگی مطالبات خود را دنبال می‌کنید و نرم‌افزار میزان بدهی و طلب شما را نسبت به افرادی که با آنها مخالفت می‌کنند، نشان می‌دهند.

داشتن یک فرد که در موضوعات مالیاتی به شما مشاوره لازم را بدهد، بسیار پراهمیت است. همان طور که می‌دانید اظهارنامه‌ای را تهیه می‌کند که مالیاتی دارای اصول و ضوابط بسیار است و شما می‌توانید با یک نرم‌افزار فروشگاهی مناسب این سند مالی را تهیه و ارسال کنید.

اگر تا الان برای حساب و کتاب خود از اکسل و یا دفاتر حسابداری استفاده می‌کنید، کار با یک نرم‌افزار فروشگاهی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما با کمک آن می‌توانید خریدوفروش، دریافت و پرداخت و فاکتورهای خود را ثبت و بررسی کنید. در ضمن با دریافت گزارش‌های کاربردی، این امکان را دارید که بتوانید خود را بخرید و برای برنامه‌ریزی دقیق‌تری در آینده انجام دهید.

امیدوارم از خواندن این مطلب نکات مهمی را یاد بگیرید. در ضمن با در نظر گرفتن نکات گفته شده می‌توان آسان‌تر برای خرید نرم افزار فروشگاهی تصمیم گرفت. همه که اصناف مختلف دارای امتیازهای متفاوت هستند اما تمام فروشگاه‌ها برای انجام فروشگاهی و مدیریت حساب‌های مالی مشابهی دارند. شما می‌توانید با بررسی و جستجو در اینترنت و همچنین کمک گرفتن از افرادی که کسب و کاری شبیه به شما دارند، در انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری فروشگاهی بهتر عمل کنید. بهتر است قبل از خرید، حتما در مورد امکانات نرم افزار تحقیق کنید و مطمئن شوید که تمام نیازهای شما را با نرم افزار انجام دهید، به خوبی پاسخ دهید.

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!