«تبلیغات ویدیویی میهن با بازی رضا شفیعی‌جم، در شبکه‌های اجتماعی در حال وایرالشدن است.»

«هر صفحه‌ای را که باز می‌کنیم از سالگرد معلم خانومی و بیلبوردهایش صحبت می‌کند.»

اینها، ممکن است یک علامت خطرناک در ذهن ایجاد کنند. این تبلیغات هزینۀ بالایی را دارد و از عهدۀ شما خارج است. باید بگویم که می‌توان با بودجۀ خود و تنها در چند قدم ساده به طراحی کمپین تبلیغات اینستاگرامی خود را بپردازید و نتایج خوبی هم از آن دریافت کنید.

در این مقاله، مراحل طراحی کمپین تبلیغات اینستاگرامی و راهاندازی آن را توضیح می‌دهیم. با خواندن آن متوجه می‌شوید که چگونه می‌توان تبلیغات در اینستاگرام را به‌صرفه و بازدهی بالا اجرا کرد.

کمپین اینستاگرامی یعنی چه؟

کمپین اینستاگرامی به مجموعه‌های معلومی گفته می‌شود که در بستر اینستاگرام انجام می‌دهند تا محصول یا خدمت خود را تبلیغ و معرفی کنند. این اصولاً در یک بازه زمانی خاص اجرا می‌شوند و هدفشان را دنبال می‌کنند.

کمپین‌های اینستاگرامی با در نظر گرفتن برنامه‌ریزی می‌شوند. برای مثال از برند، افزایش ترافیک ورودی سایت، ایجاد قوی با مخاطب یا فروش محصول یا خدماتی از شرکت. اما برای طراحی کمپین اینستاگرام چه کاری انجام دهید و چه مراحلی را طی کنید؟

مراحل راه اندازی کمپین اینستاگرام (8 مرحله)

طراحی کمپین تبلیغاتی اینستاگرام در ۸ مرحله امکان پذیر است. دقت و تأمل در هر یک، موفقیت نهایی شما را تضمین می‌کند.

مرحلة اول: هدف واضح

برای شروع هدف خود را به شکل واضح و واضح مشخص کنید. آیا قصد راهاندازی «کمپین فروش اینستا» را دارید یا «کمپین افزایش فالوور اینستاگرام» دارید؟ کلی‌گویی و با ذکر جزئیات، مشخص می‌شود که چه انتظاری از این کمپین دارید. هدف، آن‌ هم با جزئیات، باعث می‌شود:

۱) در قدم‌های بعدی مثل نوع محتوای و کال‌تواکشن سردرگم نباشید و مسیر را درست تشخیص دهید. برای یک کمپین فروشی باید صفحۀ فرود یا لینک سایت را در تبلیغ قرار دهید و مسلماً اجرای آن در قالب استوری باشد. اما برای افزایش فالوور لازم است کاربران را به سمت صفحه اینستاگرام خود هدایت کنید.

۲) شاخص های ارزیابی کمپین را مشخص می کند. آیا باید میزان ایمپرشن را برای سنجش کمپین در نظر بگیرید یا روی لینک را کلیک کنید؟

۳) تمام مراحل کمپین را در کنترل داشته باشید و هر لحظه متوجه شوید که آیا روند برنامه درستی را پیش می‌رود یا نه. در صورت پیش‌آمد شرایط غیرمنتظره، می‌توان برای تغییر و بهینه‌سازی تصمیمات کمپین اقدام کرد. به دنبال فروش هستید اما به جای سایت ترافیک، تعداد فالوورهای صفحه در حال افزایش هستند. پس، باید مشکل از کجاست و در کدام نقطه ضعیف عمل کرده‌اید.

۴) مخاطبان درستی را هدف قرار دهید و کامپیوتری را اجرا کنید.

برند نایک، انواع محصولات ورزشی را برای بانوان و آقایان تولید می کند. اما در کمپین های خود مبنا را بر یکی از آن ها می گذارند. برای مثال نیم‌تنه‌های ورزشی بانوان یا کفش‌های فوتبالی. با این کار، می‌داند که چه مخاطبینی را جذب کند، چه چیزی نیاز دارد و با کدام اینفلوئنسرها، بهترین جواب را می‌گیرد. با این حساب، کمپین هدفمندتر و بازدهی بالاتری را اجرا می‌کند.

طراحی کمپین اینستاگرامی

طراحی کمپین اینستاگرامی

مرحلۀ دوم: مشخص کردن مخاطبان هدف

حال که می‌دانید چه هدفی باید به مخاطبان خود مراجعه کنید. شناخت پرسونای مخاطب و خاص‌کردن که به دنبال جلب توجه آن‌ها هستند، در تعیین سبک محتوا، لحن گفتار و انتخاب صفحات به شما کمک می‌کند.

اگر حجم زیادی از مخاطبان را به شما پیشنهاد می‌کنند بخشی از آن را انتخاب کنید. برای مثال آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان را در نظر بگیرید. این آموزشگاه دوره های استفاده از سئو، گوگل ادز یا دیجیتال مارکتینگ برگزار می شود. او در هر تبلیغ، یکی از این دوره‌ها را می‌کند و بخشی از هدف خود را مخاطب قرار می‌دهد.

برای شناخت دقیق‌تری از مشتریان بالقوه و علایق آن‌ها به صفحات رقبا نگاهی بیندازید، بازخوردهای دریافتی از کاربران را زیر نظر بگیرید، نظرسنجی کنید و A/B تست کنید.

مرحلة سوم: پروژه زمان‌بندی

بازه زمانی اجرای کمپین را تعیین کنید و تصمیم بگیرید که چه زمانی به پایان برسد. اما، می‌توان بازگشایی طولانی‌های را در طراحی کامپیوتر اینستاگرام در نظر گرفت. اما با چند کمپین با استراتژی کوتاه‌مدت به نتایج بهتری دست پیدا کرد.

این کار به فعالیت‌های تیم شما جهت می‌دهد، حس نهایی را در پروژه ایجاد می‌کند و به گروه انگیزه می‌دهد تا همه چیز را به‌موقع و سریع انجام دهند. از طرفی، زمانی که تاریخ تکمیلی برای کمپین می‌گذارید فرصتی است که آن را آنالیز کنید و ارزیابی کنید. با به‌کاربردن نتایج تحلیلی به دست‌آمده، در طراحی کمپین اینستاگرامی بعدی خود آگاه‌تر و عمل می‌کند.

مرحلۀ چهارم: پروژه بودجه‌بندی

بودجه یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی کمپین تبلیغات اینستاگرامی به شماره می‌رود. هیچ کمپینی حتی آن‌هایی که در خطر بزرگ اجرا می‌شوند، نبودند نامحدود. پس، هنگام طراحی رایانه اینستاگرامی مشخص کنید که چه هزینه‌هایی را می‌خواهید فقط آن‌ها را انجام دهید و بر اساس همین مقدار به مدیریت آن بپردازید.

معمولاً شرکت‌ها در این بخش به کمپین‌های اجرا شده قبلی خود مراجعه می‌کنند. به قیمت تمام‌شدۀ هر فروش، افزایش فالوور یا سایر گزینه‌های لازم نگاهی می‌اندازند. سپس به هدف خود در این کمپین برمی‌گردند، فروش یا فالو می‌خواستند چند دستی ببینند؟ با انجام محاسبات می‌توان هزینۀ مورد نیاز خود را تخمین بزنند.

ممکن است هیچ مبلغی از قیمت آن‌ها نداریم یا اصلاً کمپین مشابهی در این پلتفرم اجرا نشده است. در این شرایط بهتر است هزینه های کوچک صرف کنید و کمپین اجرا کنید. نتیجۀ به دست‌آمده از آن می‌تواند پیش‌بینی بودجۀ شما قرار گیرد.

مرحلۀ پنجم: تولید کمپین

وقت آن است که با توجه به اطلاعات مراحل قبل، کمپین را تولید کنید. تبلیغات در اینستاگرام ترکیبی از بنر، ویدیو و کپشن است. بنر یا عکسی که به‌عنوان کاور استفاده می‌کنید باید در حجم کم از محتوای دیگر توجه مخاطب را جلب کند و باعث توقف آن شود. این نکات به شما کمک می کند که به این خواست خود برسید:

  • از بنرهای ساده استفاده کنید تا مخاطب در شلوغی آن را گم کنید.
  • خیلی شفاف از مخاطب برای اینکه چه چیزی از او انتظار دارید؛ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎
  • در کپشن یا متنی که روی بنر می‌آورد به مخاطب دلیلی برای اینکه با شما همراه باشد، بدهید.
  • او را هیجان‌زده و برای انجام کال‌تواکشن ترغیب کنید.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله نکات مهم طراحی بنر تبلیغاتی اینستاگرام رجوع کنید.

مرحلۀ ششم: طراحی لندینگ پیج

صفحۀ فرود یا لندینگ‌پیج، بار بزرگی از کمپین را بر دوش دارد. چرا؟ زیرا وقتی کاربر آن را وارد می‌کند، یعنی در مراحلی که خود را به خوبی عمل می‌کند و موفق می‌شود به آن علاقه‌مند شود و کنجکاو کند. در این صفحه باید ضربات نهایی را بزنید تا فرد خرید، نام یا نصب اپلیکیشن مورد نظرتان را انجام دهد. این صفحه بهتر است:

  • ساده باشید تا مخاطب را گیج نکند و باعث حواس‌پرتی او شود.
  • عنوان جذاب داشته باشید و به محض ورود مخاطب، او را تحت تأثیر قرار دهد.
  • فرم آن کوتاه باشد و در آن اطلاعات بیمورد از مخاطب نپرسید.
  • کلید دعوت‌به‌اقدام آن‌را مشخص کرده و در چشم باشید. می‌توانید این کلید را 2 یا 3 بار در قسمت‌های مختلف صفحه روبه‌روی قرار دهید.
  • اگر تبلیغ شما نیاز به توضیحات تکمیلی دارد، حتماً در اینجا بیاورید.
  • صفحۀ فرود باید برای کاربران موبایل و تبلت هم به‌راحتی آن را بخوانند.

مرحلۀ هفتم: مشخص کردن بلاگرها یا اینفلوئنسرهای همکار

ساخت کمپین در اینستاگرام فقط به مراحل قبلی و تولید محتوای ختم نمی‌شود. انتشار تبلیغ هم باید به شیوه های درست صورت گیرد. هر قدر که محتوای مناسب باشد اگر کانال‌های نشر خوبی انتخاب نکنیم به نتیجه‌ای نمی‌رسد. در این بین با هزینۀ نشر تبلیغ در اینستاگرام هم روبه‌رو هستیم. این هزینه، عدد یا فرمول ثابتی و عوامل متعددی مانند دسته بندی پیج، تعداد فالوورها، میزان دسته بندی یا نوع محتوا در آن نقش ندارند.

پلتفرم جریان این اطلاعات صفحات را در اختیار می‌گذارد تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این سایت می‌توانید لیست اینفلوئنسرها را با موضوعات مختلف، تعداد فالوورها و همچنین تعرفه‌هایی که برای پست و استوری داشته باشند، ببینید و برحسب بودجه‌ای که برای تصمیم‌گیری برای تصمیم‌گیری با یکدیگر انجام دهید.

صفحه دیسکاور جریان

صفحه دیسکاور جریان

مرحلۀ هشتم: آنالیز کمپین

یکی از دغدغه‌های همیشگی کسب‌وکارها در تبلیغات اینستاگرام دسترسی به نتیجه است. هر پیج یا اینفلوئنسری که تبلیغات شما را بر عهده دارند، باید در نهایت اینسایتی (Insight) از پست و استوری تبلیغ را برای شما ارسال کند. اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. بدون اطلاع از میزان ایمپرشن، تعداد کلیک و اطلاعاتی از این دست هم نمی‌توان نتیجه گرفت و عملکرد کامپیوتر را ارزیابی کرد.

جریان پنل این کار را برای شما راحت کرده است. اگر با این پلتفرم تبلیغاتی انجام شود، به طور خودکار گزارش تبلیغات ثبت و در اختیار شما قرار گیرد؛ به این ترتیب، می توان برای بهینه سازی آن یا طراحی کمپین تبلیغات اینستاگرامی بعدی خود نکاتی را که باید بررسی کنید.

جمع بندی

در این مقاله راهنمای طراحی کمپین اینستاگرامی را در اختیار شما قرار دهید. هدف گذاری مناسب، مخاطب، جذاب و کانال های نشر مرتبط با هم کامپیوتری هدفمند و پربازده می سازند. اگر در این مسیر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید از مشاوران جریان رایگان استفاده کنید.

منبع: 8-استراتژیست

اگر دوست داشتی امتیاز دادن یادت نره!